Ymir
Liten kantbaron
Pheew....okej, det här kan komma att regressera väldigt, väldigt fort...men men, genus 4 the win!
Såhär tänker jag då:
Handen på hjärtat; Momolan är inte ett land jag skulle ha skapat. Det är för konstigt att de har ett matriarkat när mûhadinerna är superpatriarkala, men desto större problem har jag med att matriarkatet i Momolan som det har beskrivits lutar hårt åt bdsm-onda kvinnor-matriarkat av den typ som är sorgligt vanlig i fantasy. Det är under all kritik, ärligt talat.
Men det måste få finnas utrymme för matriarkat i fantasy. Vad annars är fantasys fucking funktion?
I vår värld har matriarkat varit i princip icke-existerande bland mer 'avancerade' kulturer, och patriarkatet är en av samhällets grundläggande strukturer, sadly. Varför? Du tror att det handlar om att män är starkare, jag tror egentligen att det är enklare än så; kvinnor föder barn. Detta leder, i ett äldre samhälle, till en hel flora av fenomen kopplade till evolutionär psykologi, som tenderar att grundlägga en manlig dominans. Män blir våldsammare än kvinnor, very much so, och därför, och eftersom kvinnor är mindre expendable än män pga att de föder barn (i.e; demografin påverkas kraftigare om många kvinnor dör än om många män gör det), blir krigsmakten totalt mansdominerad, och i krigsmakten finns det primära medlet genom vilket man kan utöva konkret samhällelig kontroll, varvid män blir herrar över kvinnors öden, more or less. Det är därför ingen slump att historiens evolutionärt mest framgångsrika män var stora militära erövrare som levde i polygama kulturer, tog sig många fruar och konkubiner och förmodligen våldtog en hel del vid sidan om.
Det här att krigsmakten är det primära medlet via vilket man kontrollerar samhället ställer till problem för fantasymatriarkaten, som vi ska återkomma till.
Men är då matriarkat omöjliga? Nja, det är definitivt osannolikt att (människo)kvinnor i äldre kulturer skulle ta del i krigsmakten i samma utsträckning som män, men det finns exempel på kulturer som haft kvinnliga krigare, ceremoniellt såväl som de-facto, till exempel skyterna och Qara-Khitai.
Men det finns många andra samhällsstrukturer där kvinnor i somliga kulturer haft en viktig roll, inte minst religiösa institutioner. Den första kända författaren var en kvinna, prästinna åt månguden i Ur, och kvinnor hade ofta viktiga funktioner inom kulterna i de antika religionerna, funktioner som i viss mån överfördes till kristendomen (författaren till "Christianity - a very short introduction" anmärker hur kvinnor alltid stått för merparten av den religiösa praktiken i kristendomen, samtidigt som religionen är klyftigt designad för att trycka ned dem). Detta skedde ju då i en patriarkal kontext, så att kvinnorna sällan kunde avancera till de högsta formella graderna inom templen och religionerna, men det finns exempel på att de kunde det - ovan nämnda Enheduanna, tex. Tendensen här är återigen; ju mindre avancerat samhälle, desto större utrymme har kvinnor ofta att nå maktpositioner; med mer avancerade sociala normer och mer strukturerat samhälle tenderar kvinnor att dra det korta strået i många fall, och byte av regim och/eller religion är sällan till deras fördel, eftersom det nya ofta verkar ta nya patriarkala normer med sig.
Sedan finns det matrilineära samhällen, dvs där arvsföljd räknas på modern. Jag har inte så stor koll på sådana, men inom vissa av dem verkar kvinnor ha en anmärkningsvärt god ställning - maorierna, tex (polynesiska kulturer överhuvudtaget verkar ganska jämställda, med historiska mått mätt). Överlag verkar den största potentialen för matriarkat finnas i stamsamhällen, though jag inte riktigt har nån solid idé om varför.
Så vad leder detta upp till?
Matriarket i Momolan; hur motivera? Well, Eon har ju fördelen här att det finns en icke-mänsklig ras med andra biologiska förutsättningar som har ett matriarkat, dvs tirakerna. (Nu är tirakernas matriarkat i sig behäftat med problem dels eftersom kvinnorna är ännu mindre expendable än bland människor irl, dels eftersom männen kontrollerar krigsmakten och har privilegium på att vara schamaner; det där håller fan inte för en närmare granskning, men men, det är inte problemet här). Anyhow, detta matriarkat, alltså tirakerna, utgör enligt Geografica en ganska respektabel andel av befolkningen i Momolan, och har gjort så under lång tid.
Så här är min förklaring, as it stands now:
Zhanerna hade från början en matrilineär tradition där kvinnor tillmätes ganska stor respekt och agency, och säkert även härskade ibland, mongol-matriark-stylee. När zhanerna drog västerut kom de i kontakt med den mycket mer patriarkala kulturen i Ziu, men en del av zhanerna , det som idag är stammen Liadj, fortsatte söderut, där mer matriarkala kulturer som darkenerna och tirakerna höll till. Över lång tid skars Liadj och resten av zhanerna av från varandra av Ressiöknen, och Liadj grundade ett förbund med tirakerna i Momolan, och inspirerades av religionen i det gamla riket Torlin; allt detta bidrog till att sakta öka kvinnors ställning i samhället. I Mûhad skedde rakt motsatt process; idolen där var det superpatriarkala riket Edron, den gamla hyfsat jämställda religionen hade ersatts av en mer patriarkal, och detta blev än värre när sekter som Mûhadinerna och Neo-Mühadinerna kom till makten. Mûhad hade också mycket mer kontakt med resten av "det civiliserade" Mundana och dess patriarkala traditioner, medan Momolan länge existerade i skymundan med tiraker och darekener som primära kulturimpulser.
Nu skulle det kanske behövas något mer här, känner jag, någon form av utlösande faktor för Momolans del, är öppen för idéer, men kontentan är hursomhelst att Mûhad utvecklades i en riktning genusmässigt, och Momolan en annan. Och medan Mûhads genusförhållanden gått lite i vågor (kvinnor har just nu bättre ställning än de hade under neo-mûhadinerna för trehundra år sen), har Momolans mest utvecklats åt ett håll; kvinnor har fått starkare ställning.
Detta om hur det kan komma sig att det blivit såhär. As for hur matriarkatet i Momolan då ter sig i praktiken, well, jag har inte skrivit Momolan än (och det är väldigt känsligt), så jag kan inte ge något bra svar, men här är några tankar:
- Lädertrosorna, de sjutton varianterna på piskor, de spontana s&m-betonade bestraffningarna, onda amazoner etc, måste bort, av skäl som redogjordes tydligt för i länken om fantasymatriarkat ovan. Omvärlden får gärna ha bilden av Momolan som ett land av eldiga, sexiga och sadistiska amazoner, men det får fan inte framställas så i landets egen modul; det där kan vara fördomar, men inte fakta.
- Det är ett problem att männen är soldaterna, av skäl jag ovan redogjort för. Samtidigt tycker jag det mäjkar sense, av skäl jag ovan också redogjort för, så jag har inte en aning om vad jag ska göra.
- Det suger att männen skulle vilja göra uppror, som det antyds med det här hemliga sällskapet i Geografica. Why would they? Har kvinnor genom historien någonsin gjort organiserat uppror mot patriarkatet, innan modern tid? Knappt. En förtryckt grupp blir del av förtrycket och hjälper till att upprätthålla det, åtminstone är den tendensen tydlig när det kommer till genusmässigt förtryck (det var liksom kvinnor som gjorde det här mot varandra ). Fatta så många tjejer, historiskt såväl som idag, som högljutt skulle försvara patriarkatet, eller förneka att det existerar. Den allmänna tendensen bland Momolans män borde lugnt vara sådan; stolta över sina starka kvinnor, och accepterande inför sin position, då det tutats i de sedan barnsben att det är så det ska va. Varför skulle Momolans män göra uppror, men inte kvinnorna i Mûhad? Jag tänker inte stryka det där sällskapet (Lûhaminsekten?), men jag tänker att man kanske kunde fokusera på deras lojalitet till Moraseunuckerna och vördnad för den där kvinnliga tronpretendenten, snarare än "raaagh! vi ska göra uppror mot matriarkatet!".
- Det finns inte öht något problem med att männen har slöjor. Alla tänkbara helt random konstiga kulturtraditioner existerar i vår värld, varför inte i Mundana? Förklara för mig varför män inte skulle kunna ha slöja, dvs, inte för att det må vara en billig råripp från araberna (som i sin tur verkar ha rippat det från Sassaniderna/Byzans), utan varför det inte mäjkar sense sociokulturellt? För jag kan inte se det. I övrigt vill jag dock påpeka att det inte finns något tydligt etablerat någonstans i Eon om i vilken grad männen förväntas ha slöja, och varför. Vi vet att det är lag på att män ska dölja ansiktet, det framgår i Geografica, men varför? Varför slipper männen i armén undan? Det känns som man skulle kunna hitta på nåt jättespännande och färgstarkt här, jag är helt öppen för idéer.
- As for araber, så är Momolan inte särskilt arabiskt inspirerat i min tappning. Jag har snarare tagit inspiration från kulturer i Sahel-regionen och söderöver, såsom Kush, Axum och Mali.
Till sist en fråga till er alla: genusgrejen framstället i allmänhet Mûhad och Momolan som ytterligheter i varsitt hörn av spektrat, foils för varandra (jfr dikotomin alver-dvärgar), men också två sidor av samma mynt, givet att båda kulturerna är zhaniska etc. Är det här bra? Är det något jag bör omfamna och bygga vidare på, rent tematiskt, eller är det något jag borde försöka tona ned/tvätta bort? Det har ju sina logiska problem om inte annat, men de har jag försökt reda ut och lösa upp ovan.
Såhär tänker jag då:
Handen på hjärtat; Momolan är inte ett land jag skulle ha skapat. Det är för konstigt att de har ett matriarkat när mûhadinerna är superpatriarkala, men desto större problem har jag med att matriarkatet i Momolan som det har beskrivits lutar hårt åt bdsm-onda kvinnor-matriarkat av den typ som är sorgligt vanlig i fantasy. Det är under all kritik, ärligt talat.
Men det måste få finnas utrymme för matriarkat i fantasy. Vad annars är fantasys fucking funktion?
I vår värld har matriarkat varit i princip icke-existerande bland mer 'avancerade' kulturer, och patriarkatet är en av samhällets grundläggande strukturer, sadly. Varför? Du tror att det handlar om att män är starkare, jag tror egentligen att det är enklare än så; kvinnor föder barn. Detta leder, i ett äldre samhälle, till en hel flora av fenomen kopplade till evolutionär psykologi, som tenderar att grundlägga en manlig dominans. Män blir våldsammare än kvinnor, very much so, och därför, och eftersom kvinnor är mindre expendable än män pga att de föder barn (i.e; demografin påverkas kraftigare om många kvinnor dör än om många män gör det), blir krigsmakten totalt mansdominerad, och i krigsmakten finns det primära medlet genom vilket man kan utöva konkret samhällelig kontroll, varvid män blir herrar över kvinnors öden, more or less. Det är därför ingen slump att historiens evolutionärt mest framgångsrika män var stora militära erövrare som levde i polygama kulturer, tog sig många fruar och konkubiner och förmodligen våldtog en hel del vid sidan om.
Det här att krigsmakten är det primära medlet via vilket man kontrollerar samhället ställer till problem för fantasymatriarkaten, som vi ska återkomma till.
Men är då matriarkat omöjliga? Nja, det är definitivt osannolikt att (människo)kvinnor i äldre kulturer skulle ta del i krigsmakten i samma utsträckning som män, men det finns exempel på kulturer som haft kvinnliga krigare, ceremoniellt såväl som de-facto, till exempel skyterna och Qara-Khitai.
Men det finns många andra samhällsstrukturer där kvinnor i somliga kulturer haft en viktig roll, inte minst religiösa institutioner. Den första kända författaren var en kvinna, prästinna åt månguden i Ur, och kvinnor hade ofta viktiga funktioner inom kulterna i de antika religionerna, funktioner som i viss mån överfördes till kristendomen (författaren till "Christianity - a very short introduction" anmärker hur kvinnor alltid stått för merparten av den religiösa praktiken i kristendomen, samtidigt som religionen är klyftigt designad för att trycka ned dem). Detta skedde ju då i en patriarkal kontext, så att kvinnorna sällan kunde avancera till de högsta formella graderna inom templen och religionerna, men det finns exempel på att de kunde det - ovan nämnda Enheduanna, tex. Tendensen här är återigen; ju mindre avancerat samhälle, desto större utrymme har kvinnor ofta att nå maktpositioner; med mer avancerade sociala normer och mer strukturerat samhälle tenderar kvinnor att dra det korta strået i många fall, och byte av regim och/eller religion är sällan till deras fördel, eftersom det nya ofta verkar ta nya patriarkala normer med sig.
Sedan finns det matrilineära samhällen, dvs där arvsföljd räknas på modern. Jag har inte så stor koll på sådana, men inom vissa av dem verkar kvinnor ha en anmärkningsvärt god ställning - maorierna, tex (polynesiska kulturer överhuvudtaget verkar ganska jämställda, med historiska mått mätt). Överlag verkar den största potentialen för matriarkat finnas i stamsamhällen, though jag inte riktigt har nån solid idé om varför.
Så vad leder detta upp till?
Matriarket i Momolan; hur motivera? Well, Eon har ju fördelen här att det finns en icke-mänsklig ras med andra biologiska förutsättningar som har ett matriarkat, dvs tirakerna. (Nu är tirakernas matriarkat i sig behäftat med problem dels eftersom kvinnorna är ännu mindre expendable än bland människor irl, dels eftersom männen kontrollerar krigsmakten och har privilegium på att vara schamaner; det där håller fan inte för en närmare granskning, men men, det är inte problemet här). Anyhow, detta matriarkat, alltså tirakerna, utgör enligt Geografica en ganska respektabel andel av befolkningen i Momolan, och har gjort så under lång tid.
Så här är min förklaring, as it stands now:
Zhanerna hade från början en matrilineär tradition där kvinnor tillmätes ganska stor respekt och agency, och säkert även härskade ibland, mongol-matriark-stylee. När zhanerna drog västerut kom de i kontakt med den mycket mer patriarkala kulturen i Ziu, men en del av zhanerna , det som idag är stammen Liadj, fortsatte söderut, där mer matriarkala kulturer som darkenerna och tirakerna höll till. Över lång tid skars Liadj och resten av zhanerna av från varandra av Ressiöknen, och Liadj grundade ett förbund med tirakerna i Momolan, och inspirerades av religionen i det gamla riket Torlin; allt detta bidrog till att sakta öka kvinnors ställning i samhället. I Mûhad skedde rakt motsatt process; idolen där var det superpatriarkala riket Edron, den gamla hyfsat jämställda religionen hade ersatts av en mer patriarkal, och detta blev än värre när sekter som Mûhadinerna och Neo-Mühadinerna kom till makten. Mûhad hade också mycket mer kontakt med resten av "det civiliserade" Mundana och dess patriarkala traditioner, medan Momolan länge existerade i skymundan med tiraker och darekener som primära kulturimpulser.
Nu skulle det kanske behövas något mer här, känner jag, någon form av utlösande faktor för Momolans del, är öppen för idéer, men kontentan är hursomhelst att Mûhad utvecklades i en riktning genusmässigt, och Momolan en annan. Och medan Mûhads genusförhållanden gått lite i vågor (kvinnor har just nu bättre ställning än de hade under neo-mûhadinerna för trehundra år sen), har Momolans mest utvecklats åt ett håll; kvinnor har fått starkare ställning.
Detta om hur det kan komma sig att det blivit såhär. As for hur matriarkatet i Momolan då ter sig i praktiken, well, jag har inte skrivit Momolan än (och det är väldigt känsligt), så jag kan inte ge något bra svar, men här är några tankar:
- Lädertrosorna, de sjutton varianterna på piskor, de spontana s&m-betonade bestraffningarna, onda amazoner etc, måste bort, av skäl som redogjordes tydligt för i länken om fantasymatriarkat ovan. Omvärlden får gärna ha bilden av Momolan som ett land av eldiga, sexiga och sadistiska amazoner, men det får fan inte framställas så i landets egen modul; det där kan vara fördomar, men inte fakta.
- Det är ett problem att männen är soldaterna, av skäl jag ovan redogjort för. Samtidigt tycker jag det mäjkar sense, av skäl jag ovan också redogjort för, så jag har inte en aning om vad jag ska göra.
- Det suger att männen skulle vilja göra uppror, som det antyds med det här hemliga sällskapet i Geografica. Why would they? Har kvinnor genom historien någonsin gjort organiserat uppror mot patriarkatet, innan modern tid? Knappt. En förtryckt grupp blir del av förtrycket och hjälper till att upprätthålla det, åtminstone är den tendensen tydlig när det kommer till genusmässigt förtryck (det var liksom kvinnor som gjorde det här mot varandra ). Fatta så många tjejer, historiskt såväl som idag, som högljutt skulle försvara patriarkatet, eller förneka att det existerar. Den allmänna tendensen bland Momolans män borde lugnt vara sådan; stolta över sina starka kvinnor, och accepterande inför sin position, då det tutats i de sedan barnsben att det är så det ska va. Varför skulle Momolans män göra uppror, men inte kvinnorna i Mûhad? Jag tänker inte stryka det där sällskapet (Lûhaminsekten?), men jag tänker att man kanske kunde fokusera på deras lojalitet till Moraseunuckerna och vördnad för den där kvinnliga tronpretendenten, snarare än "raaagh! vi ska göra uppror mot matriarkatet!".
- Det finns inte öht något problem med att männen har slöjor. Alla tänkbara helt random konstiga kulturtraditioner existerar i vår värld, varför inte i Mundana? Förklara för mig varför män inte skulle kunna ha slöja, dvs, inte för att det må vara en billig råripp från araberna (som i sin tur verkar ha rippat det från Sassaniderna/Byzans), utan varför det inte mäjkar sense sociokulturellt? För jag kan inte se det. I övrigt vill jag dock påpeka att det inte finns något tydligt etablerat någonstans i Eon om i vilken grad männen förväntas ha slöja, och varför. Vi vet att det är lag på att män ska dölja ansiktet, det framgår i Geografica, men varför? Varför slipper männen i armén undan? Det känns som man skulle kunna hitta på nåt jättespännande och färgstarkt här, jag är helt öppen för idéer.
- As for araber, så är Momolan inte särskilt arabiskt inspirerat i min tappning. Jag har snarare tagit inspiration från kulturer i Sahel-regionen och söderöver, såsom Kush, Axum och Mali.
Till sist en fråga till er alla: genusgrejen framstället i allmänhet Mûhad och Momolan som ytterligheter i varsitt hörn av spektrat, foils för varandra (jfr dikotomin alver-dvärgar), men också två sidor av samma mynt, givet att båda kulturerna är zhaniska etc. Är det här bra? Är det något jag bör omfamna och bygga vidare på, rent tematiskt, eller är det något jag borde försöka tona ned/tvätta bort? Det har ju sina logiska problem om inte annat, men de har jag försökt reda ut och lösa upp ovan.