Nekromanti Matriarkatet i Momolan

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,698
Location
Eslöv
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Ett snabbt svar innan läggdags, förvänta er ett längre imorgon.

Det lättaste sättet att skapa en matriarkal kultur är väl att skapa en religion där det högsta väsendet är en kvinna och där prästerskapet endast tillåts inneha kvinnor?

Då kan männen få banka och nita med svärd (tänk ett kast system) och kvinnorna få nyttja så mycket frihet de kan med total kontroll över det religiösa livet (vilket i de flesta fantasy länder borde innebära även det politiska livet).

Jag är även måttligt trött på bilden av matriarkala platser = drow. Sexiga kvinnor med piskor som säger naughty naughty och med en våldsamt snygg drottning knallar runt i högklackat och bestämmer.

Så fixa det. Gärna. Ja tack.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Laowai said:
Vän av ordning said:
Laowai said:
Det är inte bara att män är starkare som har gjort dem till det självklara valet till krigare, men det är definitivt en bidragande faktor.
Glöm inte bort det självklara: män kan avvaras i större utsträckning än kvinnor utan att det blir mer än en kortvarig svacka i befolkningstalen.
Det var bland annat detta jag menade :gremsmile:

Men om män är lättare att avvara, borde inte då slöjan vara viktig för männen att ha på sig även i armén?
Männen gpr att avvara. Männen är de som går i krig.
Männen birde väl då ha på sig slöjan, symbolen för deras mindre värde och expendability än mer när de faktiskt ska avvaras.
Eller är soldatyrket som sådant avvaringsbart (är det ens ett ord?) nog att man inte behöver en symbol för att visa det?
Slöjan är väl en "positiv" grej? Symboliskt kanske de är både brännmärkta på skinkan och har en fin slöja. :gremtongue: Slöjan kanske är en mogenhets-grad-beteckning på nåt vis: Nu är du fullvärdig tjänare... Alltså, utan slöja är man inget, med den är man lite bättre än inget.

Soldaten kanske inte står högre i rang för att de saknar slöja? Eller så kanske det är två vitt skilda företeelser, de kanske bär en annan specifik gradbeteckning som de kan stoltsera med. Det kanske var så att man kom fram till att det inte var praktiskt att bära slöja när man fäktades eller nåt sånt så då hittade man på nåt annat för dem. La la la. Känner att jag är ute på djupt vatten... Har aldrig ens tittat i en Eon-bok. x.x
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Slöjan i det här fallet en "vet din plats" symbol basically. Och männen är inte slavar. Tror att det faktiskt skulle bli revoltstämning om alla män brännmärktes.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

At the very least så uppstod idén att kvinnor inte skulle gå i krig i en kontext där krig i mycket hög grad inte drabbade civila, nämnligen på bronsåldern eller så, när 'krig' var 50 man från Ur som gick lös på 50 man från Lagash med varsin vässad påle.


Sedan finns senare exempel på äldrehistoriska krig där civilbefolkningen drabbades väldigt hårt, tex Hundraårskriget, An Lushan-upproret, och allt som involverar mongoler, men jag tror fortfarande att det hela måste ses i kontexten av en uppfattning att kvinnor dör i barnsäng; man har inte råd att dessutom öka risken att förlora dem i krig. Varför annars liksom hela den här "kvinnor och barn först"-idén när båtar sjunker?

Huruvida dåtida krig var mer eller mindre blodiga än moderna, sedan, är en ganska stor och het diskussion med många mer eller mindre motstridiga rön och belägg, men jag tycker inte riktigt vi behöver ta den här.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Laowai said:
Slöjan i det här fallet en "vet din plats" symbol basically. Och männen är inte slavar. Tror att det faktiskt skulle bli revoltstämning om alla män brännmärktes.
Nä varför det. Judarna har ju som tradition att omskära sina spädbarn... En brännmärkning med liknande bakgrund kan ses som ett dop in i en kulturellt betingad samhörighet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Ymir said:
Huruvida dåtida krig var mer eller mindre blodiga än moderna, sedan, är en ganska stor och het diskussion med många mer eller mindre motstridiga rön och belägg, men jag tycker inte riktigt vi behöver ta den här.
Nej, den behöver vi inte ta här. Jag vill bara förtydliga att jag inte talar om "blodighet" i krig, utan snarare om hur förluster fördelas mellan civila och militärer.

Där finns en historisk skillnad, men också en kulturell.

I mer eller mindre alla krig genom historien har civila drabbats. Inte sällan i högre utsträckning än militärer. Modern västerländsk krigföring bygger dock på att man ska undvika att angripa civila mål. Något som oftast, men inte alltid, efterföljs (borträknat diverse olycksfall och misstag).
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

För att brännmärkning ger en skada som i synnerhet på ett spädbarn kan orsaka dödliga infektioner. Omskärelsen som utförs med en vass kniv läker betydligt snabbare.
Ett brännmärke lär döljas, speciellt under brännande sol. En slöja är rätt svår att gömma.
Sen, helt ärligt, om du inte vet något om eon, och inte vet något om momolan, varför läser du inte om det istället för att komma med argument i en fråga som du enligt eget erkännande är okunnig i?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Laowai said:
För att brännmärkning ger en skada som i synnerhet på ett spädbarn kan orsaka dödliga infektioner. Omskärelsen som utförs med en vass kniv läker betydligt snabbare.
Ett brännmärke lär döljas, speciellt under brännande sol. En slöja är rätt svår att gömma.
Sen, helt ärligt, om du inte vet något om eon, och inte vet något om momolan, varför läser du inte om det istället för att komma med argument i en fråga som du enligt eget erkännande är okunnig i?
För att jag tyckte att jag kunde tillföra något. Antar att du inte tycker det. =.=

Brännmärkning kanske var dumt av mig, men om vi säger tatuering istället? Eller rakade huvuden, tvinnade mustascher eller body-modifications?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Visst, omskärelse skulle kunna vara en sorts "kastrering" och männen får redan från födseln ett märke som visar att kvinnorna som styr råder över även männens "juveler" as it were.
Men att männen bär slöja just som en markering för att de är underställda kvinnorna (igen, de är inte slavar) är redan skrivet i böckerna. Det är canon.
Vet inte om det finns någon wiki där man kan läsa mer om det hela, annars är geografica mundana inte särskilt dyr om du vill läsa på.
Var inte meningen att vara harsh, tyckte bara att det var lite spårlöst att Säga emot canon, medge att du inte är insatt, och sedan motargumentera när jag bara tänkte upplysa om hur det ligger till i böckerna. My bad, borde ha sagt att jag inte försökte läxa dig utan bara försökte förklara läget.

Edit: Haha! Tvinnad musche on pain of death. Win <3
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Fast männen i Momolan blir ju enligt Geografica just omskurna, och ibland försedda med typ en Kālī's teeth-pubisring som hindrar erektion.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Se där :gremsmile:
Jag tyckte ju att det var en bra idé.
Fast penisringar förstärker väl snarare än hindrar erektion. Eller har jag fått det om bakfoten?

Edit: efter snabb googling förstår jag absolut varför en sån där förhindrar erektion. Huga!

Edit 2: Sen kan jag tycka att just kali's terth ringen faller in under "Drow Matron Mother Accessories" tillsammans med lädertrosor och 17 sorters piskor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Fast penisringar förstärker väl snarare än hindrar erektion. Eller har jag fått det om bakfoten?
Jag tror det beror lite på designen; jag vet att nåt naturfolk hade snören runt könsroten som hindrade pinsam erektion.

Edit 2: Sen kan jag tycka att just kali's terth ringen faller in under "Drow Matron Mother Accessories" tillsammans med lädertrosor och 17 sorters piskor.
Jo, jag tänker nog skippa att ringen är vass iaf, that's just stupid.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Hm, man lär ju kunna binda den på något sätt? Jag tror att en metallring i öknen kan vara rätt opraktisk, men att typ binda apparaturen lite lagom hårt förhindrar ju blodflödet. Plus att det håller sanden borta från snoppen ^^
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Slöjan i det här fallet en "vet din plats" symbol basically. Och männen är inte slavar. Tror att det faktiskt skulle bli revoltstämning om alla män brännmärktes.

För att brännmärkning ger en skada som i synnerhet på ett spädbarn kan orsaka dödliga infektioner. Omskärelsen som utförs med en vass kniv läker betydligt snabbare.
Kineserna gjordet det här med sina småflickor, i tusen år. Det orsakar långvarig (vi pratar åratal) och horribel smärta under processen att kroppens tyngd gradvis knäcker benen i den hårt bundna barnafoten, ibland hjälps processen åt genom att fotvalvet slaktas med en sten, eller att vassa glasskärvor lindas in i fotlindorna så att köttet skärs itu. Alla hánkinesiska flickor ur överklassen och borgarskapet, i tusen år.

Det blev ingen revolt.

Så jag ser inte varför det skulle behöva bli det i Momolan, om männen så får näsan avskuren och kastreras med en slö smörkniv. Here's why:

Ritual.

Människor kan uthärda vilka umbäranden som helst om de är övertygade om att det är så det ska vara, att det är viktigt av kulturella/samhälleliga/religiösa skäl, och fått itutat sig att det är så sedan barnsben. Har man växt upp med sedvänjan att män ska vara näslösa och kastrerade, så kommer de allra flesta människor i kulten acceptera och rentav omfamna denna sedvänja, oavsett hur faslig den verkar för utomstående. Ritualer är viktiga för människor, oavsett hur ont de gör.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Att något är opraktiskt är inte alltid ett hinder för konstiga rituella modeuttryck, särskilt inte vad gäller samhällets underordnade grupp (dvs, i vår värld alltid kvinnor). Also, varför skulle metall i öknen vara opraktiskt? Ökenfolk har haft piercings och grejer som alla andra.

Anyhow, ringen måste vara i något solitt material, annars förlorar den sin poäng som kyskhetsgarant (annat än rent symbolisk sådan, ofc).
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Tänker inte klicka på din jäkla lotusfotlänk igen :gremtongue: blä säger jag bara.
Men aight, fair enough.
Brännskador på små barn är dock stört farliga. Det är ju sjukhus och intensivvård på rätt begränsade brännskador på barn under ett år iaf.
Det lär väl vara skillnad på ritual och "grej man gör med gossebarn som dödar mängder varje år för att".
Jag säger inte att de är otänkbart med en plågsam coming of age ritual.
Det jag menar är att om man nu ska ha en lär man ju välja en som inte tar kål på en massa barn. Särskilt om barnadödligheten redan från början är hög.
Kinererna vill jag minnas hade tillgång till en hel hög antiseptiska preparat som gjorde den där sjukt vidriga riten till bara plågsam, inte dödlig.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Tänker: metall mot ytterst känslig hud plus sand = man behöver inte omskära. Petterniklas faller till slut av ändå (om inte av skavningen så av infektionerna under en metallring du inte kan ta bort)
Järn och en fuktig varm miljö med massor av näring i form av döda hudceller är en mirakulöst bra grogrund för rätt vidriga bakterier.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Tänker: metall mot ytterst känslig hud plus sand = man behöver inte omskära
Det ska nog till en hel del för att man ska få in sand just där, dock. Also, man behöver inte omskära, that's a myth.

Järn och en fuktig varm miljö med massor av näring i form av döda hudceller är en mirakulöst bra grogrund för rätt vidriga bakterier.
Öknar är väl allt annat än fuktiga? Jag trodde tillochmed bakterier hade det ganska ledsamt i öknar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

Brännskador på små barn är dock stört farliga. Det är ju sjukhus och intensivvård på rätt begränsade brännskador på barn under ett år iaf.
Jo visst, jag tror ärrtatueringar vore mycket rimligare, isåfall. Jag känner själv inte till nån jordisk kultur som sysslat med just självvållade brännskador, trots allt annat extremt som människor gjort.

Anyhow, man behöver ju inte applicera brännjärnet på små barn, många av de mer extrema grejerna man gör i vår värld är ju coming of age-ritualer av nåt slag som utförs lite senare i livet. Det är väl mest såna där riktigt bisarra hardcore-bodymods som fotlinding, cranial binding och breast ironing som bara fungerar i vissa stadier av barns utveckling, och måste utföras just då.
 
Top