Nekromanti Matriarkatet i Momolan

Darasa

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
2
Location
Västerbotten ,Umeå
Re: Andra tankar kring slöjor

Jo det är sant, om det inte skulle finns regler eller andra faktorer som hindrar men till att fylla dessa jobb.
Män måste också ansamla värde då en kvinna redan startar med det högsta värdet och skulle således kunna fylla dessa positioner tidigare än män och i större utsträckning, men jag ser vad du menar.
Fast jag skapade mitt system så man har motivation att ansamla värde och på sådant sätt ger en spurt i områden som du nämner. Jag är därimot inte helt klar på vad som då håller den här motivation nere på en bra nivå ens själv.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,128
Re: Matriarkatet i Momolan [OT]

På vilket sätt finner du min argumentation "hetsig"?

Vilka poänger jag "försökt göra" tycker jag framgår tämligen tydligt av mina inlägg.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Andra tankar kring slöjor

Svarte faraonen said:
Eller så var bara någon ekhbet tillräckligt genre savvy för att tänka på det som alla evil overlords förr eller senare får lära sig: vakter med dolda ansikten är fantastiskt för infiltratörer och lönnmördare.
Du har en mycket bra poäng. :gremwink:

Kan också ha varit en sjukligt paranoid ekhbet. :gremlaugh:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Hemligt sällskap

Kan också ha varit en sjukligt paranoid ekhbet. :gremlaugh:
När jag tänker efter så skulle detta kunna ha varit en anledning till att det där hemliga manliga sällskapet (vet inget om det egentligen) skapades. Den spritt språngande galna ekhbeten låg bakom en hel del kontroversiella reformer, och de flesta påverkade män. Målet för sällskapet var att störta ekhbeten, sätta en ny kvinna vid makten som de stod bakom och sedan ta bort reformerna.

De lyckades bara delvis. Ekhbeten störtades och många av reformerna togs bort, men en syster till den gamla ekhbeten tog över. Sällskapet troddes ha dött ut efter detta, men levde faktiskt kvar. De är fundamentalister i att de vill att det ska vara som "förr", men de litar inte på den nuvarande blodslinjen. De är tätt knutna till familjen från vilken deras ersättare kom från och vill fortfarande att någon från den blodslinjen tar över makten i landet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Homosocialitet

Ymir said:
Vad tror ni om det? Och, viktigare: hur homo/heterosocial ska kulturen vara i Momolan?
Ett sista inlägg då (kanske), sedan har jag kommenterat de flesta av dina punkter.

I ett matriarkat/patriarkat är det väl inte så långsökt att det finns homosociala tendenser. Men i det här fallet undrar jag om det inte vore logiskt med en mestadels heterosocial kultur.

Så som jag ser på det hela så är det logiskt att både män och kvinnor jobbar i Momolan. Pga matriarkatet och omständigheterna i landet är det också logiskt könen är relativt segregerade i arbetslivet. Men det där innebär ju också om bägge jobbar lika mycket och med olika saker av vikt så finns ju en grund för ömsesidig respekt. Jag tror det kan vara viktigt om nu den militära makten består mestadels av män. Så utanför arbetet och arbetsrelaterade aktiviteter så tror jag på en rätt stark heterosocial kultur.

Pga att bägge könen arbetar så behövs barnen tas om hand på något sätt. Det skulle förstås kunna vara slavar (tror sådana finns) i hemmen. Men jag tycker det skulle vara mer intressant om de istället använde sig av Mundanas variant av en "förskola". Ett arv från en äldre jägare och samlarkultur då ett fåtal vuxna tog hand om barnen medan resten skaffade föda. De yngsta svansar kring barnpassarna medan de äldre barnen är mer självständiga och dyker mest upp när det är dags för mat. Flickor och pojkar är inte separerade på något sätt, och få förblir det tills de är gamla nog för arbete.

I hemmet tror jag på att fester och högtider är heterosociala och STORA tillställningar. Inte bara den närmsta släkten. Utan också vänner, bekanta, avlägsna släktingar och arbetskamrater. Gemenskapen är väldigt viktig. Men det är heller inte ovanligt att arbetskamrater träffas ensamma i grupp och då är det homosocialt.

...och grattis till en framgångsrik tråd. Näst största tråden på Eon-forumet nu. :gremlaugh:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Homosocialitet

Tyr said:
Pga att bägge könen arbetar så behövs barnen tas om hand på något sätt. Det skulle förstås kunna vara slavar (tror sådana finns) i hemmen. Men jag tycker det skulle vara mer intressant om de istället använde sig av Mundanas variant av en "förskola". Ett arv från en äldre jägare och samlarkultur då ett fåtal vuxna tog hand om barnen medan resten skaffade föda. De yngsta svansar kring barnpassarna medan de äldre barnen är mer självständiga och dyker mest upp när det är dags för mat. Flickor och pojkar är inte separerade på något sätt, och få förblir det tills de är gamla nog för arbete.
Gillar skarpt idén om momolanska förskolor. Tanken skulle kunna utvecklas till att det är någon form av segregering mellan könen, till den grad att flickor får akademisk utbildning i förskolan som ger dem ett socialt försprång som upprätthåller den matriarkala strukturen?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Homosocialitet

Telephalsion said:
Gillar skarpt idén om momolanska förskolor. Tanken skulle kunna utvecklas till att det är någon form av segregering mellan könen, till den grad att flickor får akademisk utbildning i förskolan som ger dem ett socialt försprång som upprätthåller den matriarkala strukturen?
Bra idé! Då barnen blir äldre så skulle de kunna få en förutbildning som hjälper dem komma in i arbetslivet. Flickor sätts vid skolbänken och pojkar kanske plockas upp i något lärlingsystem ett par år senare.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Först vill jag säga skönt med Ymirs evolutionspsylologi-länk. Det är lätt att bli behandlad som kättare om man tar upp sådant.

Fallet med de polynesiska öarna ser jag som att det berodde på att de var geografiskt isolerade från fiender utifrån. Och därav behövdes inte våld i kulturen på samma sätt.

Ordet "Hero" är besläktat med orden för "beskyddare", "försvarare", men också ord för "tjänare" och "slav".

Och att eftersom kvinnor är biologiskt sett så mycket mer värdefulla än män, så kan det ha spridit sig vidare genom en indoktrinerad kultur(revolution), t.ex genom en drottning efter att en manlig monark hade dött.

Aristotle wrote that in Sparta, the legislator wanted to make the whole city (or country) hardy and temperate, and he has carried out his intention in the case of the men, but he has neglected the women, who live in every sort of intemperance and luxury. He adds that in those regimes in which the condition of the women is bad, half the city may be regarded as having no laws." // Saxat från wikipedia

Kommer även att tänka på tvtropen
"All Amazons Want Hercules"
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AllAmazonsWantHercules
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag tror både män och kvinnor instinktivt är bygda att värdera kvinnor högre än män.

"I am most anxious to enlist everyone who can speak or write to join in checking this mad, wicked folly of 'Women's Rights', with all its attendant horrors, on which her poor feeble sex is bent, forgetting every sense of womanly feelings and propriety. Feminists ought to get a good whipping. Were woman to 'unsex' themselves by claiming equality with men, they would become the most hateful, heathen and disgusting of beings and would surely perish without male protection."
- Queen victoria March- 1870 (Reference Woman's Rights Movement)

ManWomanMyth - Equality - Suffrage
http://www.youtube.com/watch?v=E3Bcny5419M
 
Top