Nekromanti Matriarkatet i Momolan

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: fri från stigma

Ceram said:
Ta gärna inspiration från västafrika där invånarna historiskt sett och i nutid har omvandlat halvöken till skog genom att på slätten börja odla grödor i en viss ordning för att förbättra jorden tillräckligt för träd och därmed möjligheten att ha en bosättning där man tidigare var utlämnad till eld och vind (jag läste en artikel och såg en film av två antropologer när jag pluggade kulturgeografi men just nu kommer jag inte ihåg vad de heter).
Det där låter jättespännande, du kan väl skriva en rad om du kommer på namnen?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Regmolar said:
Jag tror att även om det i nån form av generell mening skulle kunna bli samma typ av samhälle som ett patriarkat så finns det många punkter då det skulle skilja sig åt. Exempelvis skulle nog inte ett matriarkat mena att traditionella manssysslor ska göras av kvinnor. Men också tänker jag mig att "kärnfamiljen" som koncept skulle inte existera, för om vi ser till vad en graviditet och efterföljande barn gör med kvinnan traditionellt så är det ju inte så jätteroligt (typ ca 16 år per barn vigt åt att stå i köket). Kanske är det så att kvinnorna som står högst upp har förkastat hela reproduktions-funktionen och låter andra göra dylikt.
En högt uppsatt kvinna har naturligtvis ett par lägre stående kvinnor (eventuellt slavar) som ammar och tar hand om hennes barn - om hon nu inte är ovanligt blödig och känslosam och prompt ska amma dem själv. Sedan är det dags att börja utbildas till ett yrke! :gremwink:
Jag tänker mig att den högt uppsatta kvinnan kanske egentligen knappt har ett eget-intresse att bära omkring på en jättemage och då överlåter den sysslan till några hand-picked avelsston, och hingstar.

Ju mer högt uppstående hon är, desto bättre avels-djur. Eller vad man ska kalla det.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Idé på slöjorna

I ett samhälle där blodsband anses viktigt kan det föra med sig en del problem att låta hela barnbiten hanteras av slavar.
Det blir ju i princip bara att man adopterar ett barn man har sett till att ge bösta genetiska förutsättningar.
Om då barnet ska uppfostras av npgon helt annan könns det hela rött märkligt överlag.

Jag tror att hur mäktig och stark kvinnan än är så lär det faktiska bandet till barnet vara rätt viktigt. Annars lämnar man ju bara över makten till en främling, och det är ju sällan önskvärt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Laowai said:
I ett samhälle där blodsband anses viktigt kan det föra med sig en del problem att låta hela barnbiten hanteras av slavar.
Det blir ju i princip bara att man adopterar ett barn man har sett till att ge bösta genetiska förutsättningar.
Om då barnet ska uppfostras av npgon helt annan könns det hela rött märkligt överlag.

Jag tror att hur mäktig och stark kvinnan än är så lär det faktiska bandet till barnet vara rätt viktigt. Annars lämnar man ju bara över makten till en främling, och det är ju sällan önskvärt.
Ett av skälen till patriarkatet är ju att kvinnan har stått vid spisen i egenskap av moder till familjen, medan mannen har haft möjlighet att göra vad han vill, inklusive sköta affärer, bli rik och klättra i karriärsstegen. Ett matriarkat går inte nödvändigtvis hand i hand med att kvinnan i hög position måste överlåta barnuppfostran och födandet till någon annan, men det skulle kännas rimligt, tycker jag.

Fostran-delen behöver ju inte skötas av slavar eller främlingar heller för den delen utan kan företrädesvis skötas av kompetenta lärare, expertutövare inom sitt yrke.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Idé på slöjorna

I ett samhälle där blodsband anses viktigt kan det föra med sig en del problem att låta hela barnbiten hanteras av slavar.
Det blir ju i princip bara att man adopterar ett barn man har sett till att ge bösta genetiska förutsättningar.
Om då barnet ska uppfostras av npgon helt annan könns det hela rött märkligt överlag.

Jag tror att hur mäktig och stark kvinnan än är så lär det faktiska bandet till barnet vara rätt viktigt. Annars lämnar man ju bara över makten till en främling, och det är ju sällan önskvärt.
Mig veterligen så har ammor, barnmorskor, guvernanter och diverse andra yrkesgrupper vars viktigaste uppgift varit att se till att föräldrarna slipper allt jobbigt barnskötande och -uppfostran varit om inte gängse så åtminstone vanligt bland överklass åtminstone i civiliserade samhällen. Speciellt männen har väl traditionellt varit frånvarande (jag behöver bara se på min mamma och hennes syskon...), vilket åtminstone delvis borde bero på patriarkat och allt kring det.

Därför tror jag att det är rimligt att andra personer tar hand om åtminstone de jobbiga bitarna i barnuppfostran åt föräldrarna (mamman?) även i Momolans högre skikt, matriarkat eller ej. Kanske i ännu högre grad just på grund av matriarkatet.

Eller så kanske männen helt enkelt är mycket mer involverade i barnuppfostrandet, vilket skulle ge kvinnan mer tid åt att vara det dominerande könet utanför den privata sfären och inte kräver lika mycket anställt folk (vilket gör det till en bra lösning för folk utanför överklassen).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Idé på slöjorna

I ett samhälle där blodsband anses viktigt kan det föra med sig en del problem att låta hela barnbiten hanteras av slavar.
Not really. Abbasid-kalifernas mammor var slavar, och de osmanska sultanernas likaså. Abbasiderna och Osmanerna hade vidare hela elitförband i sina arméer som bara bestod av slavar, och ibland gick det så långt att dessa slavar bildade egna dynastier; Ghaznaviderna till exempel.

Annars lämnar man ju bara över makten till en främling, och det är ju sällan önskvärt.
Husslavar är inte främlingar. De är lojala tjänare, tätt knutna till familjen och hushållet, som man inte sällan har mycket stort förtroende för. Tjänare skötte en stor del av barnuppfostringsbördan bland överklassen i det äldre samhället, även i Europa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Preventivmedel

Det här för oss in på en annan punkt: preventivmedel.

Preventivmedel är något som ofta bara handwaivas bort i fantasyvärldar, och som man mer eller mindre tar för givet finns, i någon form. Den enda jag någonsin stött på som egentligen gjort uppror mot den trenden är George RR Martin; många män har liksom femtielva bastarder i hans böcker.

Men kanske är en av anledningarna att preventivmedel handwaivas bort att det framförallt är ett kvinnligt problem? Med det menar jag följande: att kvinnor blir gravida är, om ni följt mitt resonemang, det -jag- tror är ursprunget till patriarkatet. Det var därför signifikanta framsteg för jämställdheten när kvinnor via preventivmedel gavs kontroll över sin egen fruktsamhet (jfr hur fria aborter är nödvändigt för att ge kvinnor kontroll över sina egna kroppar). Det finns äldrehistoriska fall där forskare misstänker att kvinnor använde någon form av preventivmedel -i smyg-, bakom männens rygg, framförallt då i Romarriket, som hade helt bisarrt låg nativitet (på nivån att Augustus gjorde reformer och propagandakampanjer för att försöka få upp födseltalen).

Jag tror därför att en rimlig feature i ett matriarkat, -nästan- en nödvändighet för empowerment, vore en tillgång på någon form av preventivmedel, så att kvinnor kan njuta av sex utan oönskade risker. Visst, jag har sett argument för att fixeringen vid just vaginalt sex egentligen är en patriarkal konstruktion och så, och visst, det stämmer nog i någon mån, men jag köper inte att kvinnor i en matriarkal kultur skulle undvika det en masse, det bara håller inte rent evolutionspsykologiskt.

Så det behövs någon form av hyfsat effektivt preventivmedel i Momolan, och/eller helt enkelt kastrerade manliga sexslavar, bra abortmöjligheter, och/eller en otvungen syn på graviditet och barnafödande. Det senare lär ju helt klart vara en feature i Momolan (fast kanske inte på samma nivå som jag lät det vara hos alverna när jag skrev texten om sexualmoral där), och kastrerade sexslavar lär väl lätt förekomma fast jag har ingen aning om på vilken skala, och inte sällan lär man ju vilja ha slavar som -inte- är kastrerade så att de faktiskt kan föra sina gener vidare till andra slavar (för det är mycket billigare att slavarna föder nya slavar än att köpa nya hela tiden, och därtill blir slavar mycket lyckligare och mer harmoniska om de inte förnekas humana möjligheter som att bilda familj och så). Plus då att jag personligen inte har den blekaste om hur -bra- älskare en man som kastrerats i vuxen ålder egentligen är (alltså hur hans lustkänslor fungerar etc).

men momolanskorna behöver kunna ha sex, kanske inte så mycket hedonistiska amazon-bdsm-orgier som sagt, men väl åtminstone med ungefär samma frihet som männen i Mûhad, och för det behövs antagligen preventivmedel i någon form.

Så vad jag undrar är; har ni tips på några saker som potentiellt fungerat som preventivmedel historiskt, eller ska jag bara hitta på nån random fantasyört?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Preventivmedel

Det finns redan. Grå tveblading, a k a Älskogsört i folkmun (Spelledarens guide s.91). Dock växer den i lövskog under sommaren, så i Momolan kanske Tandbär är vanligare (s.92) då de växer i stenöken.

/Joel
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Preventivmedel

tja, vad det gäller prevention, så har akaciagummi fungerat historiskt, då det är spermadödande, liksom olivolja (hindrar graviditet om kvinnan inledningsvis är "fylld" med det). Angående det senare förekommer det klagomål hos väninnor som prövat det att det minskar sensitivitet något (dock inte till kritisk punkt); som man känner man ingen egentlig skillnad. Sifilium lär ha fungerat, och var länge en exportsuccé (http://en.wikipedia.org/wiki/Silphium) för Cyrene. Dessutom är det relativt enkelt att utlösa ett tidigt missfall genom att hålla en person vaken i ett-två dygn - och de egyptiska gravtesten,som användes under hellenistisk tid var sjukt effektiva.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Idé på slöjorna

Min post tl;dr var basically: om mamman varken föder eller uppfostrar barnet, vad har hon då för band till det?

Edit: Det jag försöker säga är alltså, hur mäktig jag än var skulle jag vilja att mitt barn var mitt. Om jag inte kunde föda det så skulle jag vilja ha en hand i att uppfostra det, och har jag inte tid iom mitt ämbete att uppfostra det skulle jag iaf vilja föda det.
Hänger du med?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Adoption och geografi

Den starka laddningen kring barnaalstrandet borde vara mindre i Momolan än på andra platser.
Ja, alltså, man har ju definitivt ingen som helst föreställning att gravida kvinnor är bräckliga varelser som måste skyddas till varje pris och att det är farligt för dem att uppleva starka känslor och se hemska saker och sådant.

Oäkta barn bör inte förekomma och en man bör inte kunna göra anspråk på någon rätt till barn oavsett om det är han som är far eller inte.
Kanske, jag måste fundera på det där. Det beror på männens status lite känner jag. Återigen; Mamolanismens teologi antyder att man faktiskt tillskriver faderskapet någon form av roll, i det att fadern i religionen är moderns jämlike, mer eller mindre. Det hade inte mäjkat sense om fäder anses fullkomligt obetydliga i kulturen, samtidigt som man dyrkar en fadersgud i religionen. spontant tror jag nog mer på en omvänd sån där kalif-grej då, dvs att på samhällets allra högsta nivå, dvs i drottningens hov typ, tillskrivs faderskapet mycket liten betydelse, och ju lägre ner på samhällsstegen man går, desto mer jämställd blir synen på föräldrarnas roll i barnalstrandet.

(Kortförklaringen av den islamska synen på det här: kaliferna kom vid någon punkt på att det var roligare att umgås med spännande och exotiska slavinnor, så kallade jariya, som hade konstnärliga skills och spännande berättelser om sina egna kulturer etc etc att underhålla med, medan att gifta sig med kvinnor ur mäktiga arabiska ätter, det var inte bara -tråkigare-, utan kom dessutom med en massa caveats i form av att man förväntades ge hennes familj div. privilegier och lojaliteter och syltade in en i en massa intriger och blabla. Inom islam finns idén (jag vet inte hur gammal den är, men den fanns på medeltiden iaf) att kvinnan bara är ett kärl för mannens säd att gro i, hon har ingen funktion för barnets genetiska arv, så det var alltid okej för höga herrar att få barn med sina slavinnor och upphöja dessa barn till fullvärdiga familjemedlemmar (men det kunde givetvis vara kontroversiellt ändå eftersom ens fullvärdiga fruar blev sura och svartsjuka pga sina egna barn). Kaliferna strök helt enkelt de jobbiga fullvärdiga fruarna ur ekvationen, och fick bara barn med jariyas. Något liknande, fast genus-omvänt, kan jag tänka mig gäller för ekhbeterna i Momolan).

För att komma runt stigmatisering av barnlösa kvinnor
Jag tycker nog -helt- barnlösa kvinnor fortfarande kunde vara lite stigmatiserade, särskilt som mamolanismen har klara drag av nån slags fruktbarhetskult. Det anses lite konstigt att inte kunna bli gravid -en enda- gång liksom; fast är man en kvinna som tex dedikerat sitt liv åt armén är det nog ingen som bryr sig så mycket. Är man däremot en firad prinsessa i en fursteätt är det lite känsligt, man förväntas föra blodet vidare -somehow-. Att adoptioner är en feature i Momolans samhällsliv framgår ju tydligt i Geografica, och min spontana tanke om det är nog att vad gäller drottningens egen ätt har denna blivit så -symbolisk-, som ätt betraktad, att drottningns biologiska barn inte alltid har större chanser än de adopterade att nå tronen. Ju längre man kommer från städerna, emellertid, desto mer håller ätterna i någon mån kvar vid blodsbandens vikt, och adopterade barn är, om än inte stigmatiserade, klart förfördelade vad gäller arvsrätt jämfört med de biologiska barnen. Det anses statusfyllt att adoptera av två skäl:
- Stora familjer är status, och den som har råd att försöjra många barn kan också räkna med barnens lojalitet och resurser till sitt förfogande i framtiden
- Det är en handling som behagar förfadersandarna att adoptera barn från mindre bemedlade familjer eller särskilt utsatta omständigheter, och låta dessa växa upp i den egna familjens hägn och beskydd, där förfadersandarna kan upphöja dem till fullvärdiga familjemedlemmar, rent symboliskt, om de skulle visa sig så awesome att de är värdiga det. Detta är en enorm ära.

Mödradödligheten bör vara lägre än i de östligare delarna av mundana eftersom kvinnans högre ställning antyder bättre omsorg och hygien.
Fast jag undrar om adelskvinnor i Europa dog mindre än bondkvinnor i barnsäng. Jag tvivlar faktiskt lite; riddarborgarna var kanske mindre fulla av bakterier och sånt, men i gengäld var de ju sjukt kalla och dragiga.

Och Momolan har nog rätt primitiv sjukvård jämfört med Mûhad och cirefalierna, och tillgången på magisk kompetens är inte alls särskilt god. That being said så är ju momolanska kvinnor definitivt i bättre fysisk -kondition- än många kvinnor i Mundanas mer patriarkala kulturer, men i vilken grad det hade påverkat dödligheten i barnsäng, I cannot say.

Varje bosättning bör kunna innehålla fler män än kvinnor eftersom kvinnor riskerar att stryka med i maktkamper och intriger.
Fast männen dör i krig, och Momolan borde ha massor av stamkonflikter. That being said, eftersom Momolan är ett första rangens slavsamhälle har man ju viss möjlighet att anpassa demografin efter behov.

För övrigt skulle jag gärna se en nedtoning av bilden av att momolan är en stor öken. Gärna skogsplantager och stora fruktodlingar. Ta gärna inspiration från västafrika där invånarna historiskt sett och i nutid har omvandlat halvöken till skog genom att på slätten börja odla grödor i en viss ordning för att förbättra jorden tillräckligt för träd och därmed möjligheten att ha en bosättning där man tidigare var utlämnad till eld och vind
Solly, it does not work. Here's why:

Vi (jag och Poseur) håller på att ändra demografin i Mundana more or less radikalt iochmed Demografica Mundana-projektet, men vi är måna om att inte rubba den inbördes maktbalansen länderna emellan för mycket. Momolan är gigantiskt till ytan, och om vi ändrar dess geografiska förutsättningar måste det åtföljas av en kraftigt ökad befolkning, och eftersom Momolan är så stort som det är så hade det rubbat maktbalansen i Mundana, vilket är otänkbart pga Mûhad, som är en superöken och därtill ett ganska litet rike; jag har gett Mûhad 11,2 inv per km2 vilket verkligen är nästan så mycket det går att pressa in utan att förändra rikets geografi, och detta gör Mûhad endast nätt och jämt kapabelt att konkurrera med superjargien, och detta enbart för att Mûhads armé är så sjukt elit. Om jag ger Momolan mycket högre befolkningstäthet än dess nuvarande Demografica-siffra på 1,6/km2 fuckar jag helt maktbalansen i Västlanden. (Momolan har bara med dessa siffror nästan en tredjedel av Mûhads totala invånarantal; så stort är Momolan).

That being said, Momolan har stora fruktodlingar, särskilt nere vid Malasarsjön där jag i Demografica placerat två nya städer (Meruwa och Naqa). Men jag tänker nog behålla den där grejen att den-där skogen-vad-den-nu-heter på östkusten är den enda riktiga skogen i Momolan. Din idé om ökenomvandling hade kunnat funka på liten skala i Eumo, dock, det verkar typiskt de visa Sungmunkarna att organisera ett sådant projekt.

Oryxantiloper måste finnas ofc, det är ju nästan lika koolt som zebrakavalleri.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Idé på slöjorna

Recca said:
Laowai said:
I ett samhälle där blodsband anses viktigt kan det föra med sig en del problem att låta hela barnbiten hanteras av slavar.
Det blir ju i princip bara att man adopterar ett barn man har sett till att ge bösta genetiska förutsättningar.
Om då barnet ska uppfostras av npgon helt annan könns det hela rött märkligt överlag.

Jag tror att hur mäktig och stark kvinnan än är så lär det faktiska bandet till barnet vara rätt viktigt. Annars lämnar man ju bara över makten till en främling, och det är ju sällan önskvärt.
Ett av skälen till patriarkatet är ju att kvinnan har stått vid spisen i egenskap av moder till familjen, medan mannen har haft möjlighet att göra vad han vill, inklusive sköta affärer, bli rik och klättra i karriärsstegen. Ett matriarkat går inte nödvändigtvis hand i hand med att kvinnan i hög position måste överlåta barnuppfostran och födandet till någon annan, men det skulle kännas rimligt, tycker jag.

Fostran-delen behöver ju inte skötas av slavar eller främlingar heller för den delen utan kan företrädesvis skötas av kompetenta lärare, expertutövare inom sitt yrke.
Jag har funderat på det här och kom att tänka på en sak (som iof inte rör barnuppfostran) utan arbetsuppgifter som generellt sätt legat på kvinnans ansvar i hemmat. Om vi antar att det finns en traditionell indelning av arbetsuppgifter även i Momolan, dvs kvinnan är chef hemma (och förhandling, administration) och männen krigar och har sig.
Borde inte "kvinnouppgifterna" då få en förhöjd status snarare än att de lejs ut på slavar och dylikt? Det finns ju ingen naturlag som säger att matlagning är något osexigt att syssla med. I Momolan skulle t.ex. matlagningen vara integrerad med förhandlingen, alltså att kvinnans ledarskapsroll integreras med kvinnans matlagningsansvar. Förhandling och representantskap sker med grytan vid bordet så att säga.

Tycker man att jag var otydlig (jag är nämligen lite på luringen under fredagskvällar) så kan det abstrakt sammanfattas så här:

De traditionella kvinnouppgifterna har fått en förhöjd status i Momolan snarare än att de lejts bort till slavar och annat pack och har på så sätt blivit en viktig institution i det momolanska ledarskapet.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Problemet med det resonemanget, Persson, är väl att de flesta sysslor som traditionellt betraktas som "kvinnogöra" är sådana som måste göras om och om igen, varje dag - eller flera gånger dagligen - utan att lämna ett bestående resultat. Jag tror att det är svårt att "uppvärdera" såna sysslor, generellt. Jag menar, var finns stoltheten i att säga "den här grytan har jag diskat" jämfört med "den här grytan har jag TILLVERKAT"? Eller "det här huset har jag byggt", "den här kamelen har jag tämjt" och andra sysslor som väl traditionellt anses vara "manliga".
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Laowai said:
I ett samhälle där blodsband anses viktigt kan det föra med sig en del problem att låta hela barnbiten hanteras av slavar.
Det blir ju i princip bara att man adopterar ett barn man har sett till att ge bösta genetiska förutsättningar.
Om då barnet ska uppfostras av npgon helt annan könns det hela rött märkligt överlag.

Jag tror att hur mäktig och stark kvinnan än är så lär det faktiska bandet till barnet vara rätt viktigt. Annars lämnar man ju bara över makten till en främling, och det är ju sällan önskvärt.
Tja, den här modellen fungerade i det gamla Rom till exempel. Det var vanligt att barnlösa romare adopterade ungar från andra adliga familjer, ofta småttingar men ibland äldre barn eller rent av ungdomar, och naturligtvis sköttes en majoritet av barnuppfostran av slavarna!

Det krävs bara att man har en lite annan syn på familj än den gängse i Sverige 2011. Familjen inte bara som, eller ens främst som, källa till känslomässigt stöd utan även som källan till ens status, heder och försörjning.

Något som jag inom parentes sagt tror är vanligt i Mundana över lag, i alla fall i de högre klasserna. Jag menar, även om det inte finns slavar i Consaber, så tror jag inte att sabriska adelsdamer i första hand ägnar sig åt att byta blöjor eller läsa läxor - de är ju upptagna med att se efter sin mans förläning i hans frånvaro osv. Det är ett jävla jobb att sköta ett adelshushåll, helt enkelt, och barnomsorg är nödvändigt!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Idé på slöjorna

TheSod said:
Problemet med det resonemanget, Persson, är väl att de flesta sysslor som traditionellt betraktas som "kvinnogöra" är sådana som måste göras om och om igen, varje dag - eller flera gånger dagligen - utan att lämna ett bestående resultat. Jag tror att det är svårt att "uppvärdera" såna sysslor, generellt. Jag menar, var finns stoltheten i att säga "den här grytan har jag diskat" jämfört med "den här grytan har jag TILLVERKAT"? Eller "det här huset har jag byggt", "den här kamelen har jag tämjt" och andra sysslor som väl traditionellt anses vara "manliga".
Hoppas du inte provoceras av att jag använde termen "kvinnogöra" det är en metod för mig som går på vin att slippa skriva ut kvinnors traditionella arbetsuppgifter i hemmet.
Nu är jag ingen genuskonsult men anses inte de traditionellt manliga uppgifterna "gubbgöra" ha högre status just för att de är "gubbgöra". I ett samhälle som är matriarkalt istället för patriarkalt borde väl "kvinnogöra" ha högre status än "gubbgöra"?

Sen det här med att "kvinnogörat" inte lämnar något bestående resultat handlar inte det i grund och botten om värderingar? Jag menar resultaten finns väl där: Folk överlever (eftersom de får mat i magen), huset är rent (och skapar livsglädje för de som vistas där).

Sen tycker jag "den här köttgrytan har jag tillagat" är ett bättre exempel. Eftersom matlagning är en konstform och diskning är (typ) av naturlagarna utsett till att vara aptråkigt.

Det är matlagningens statushöjning jag vill lyfta fram inte diskningen.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Nu tror jag inte att du förstår vad jag menade.

Vad jag menar är att jag tror att det finns en orsak till att de sysslor som inte ger något bestående resultat har hamnat på kvinnornas lott. Lågstatusjobb går till lågstatusgrupp.

Jag menar, med din logik borde det vara ett högstatusjobb att vara städare eftersom det är nödvändigt. I stället är det lågstatus, dåligt betalt, och vem gör det? Jo, kvinnor, invandrare och ungdomar. Folk som inte hittar nåt bättre.

På samma sätt är matlagning ett lågstatusjobb såvida man inte är krögare eller kock på nån fin restaurang - och på den nivån är matlagningsjobben plötsligt grovt dominerade av män.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Idé på slöjorna

TheSod said:
Nu tror jag inte att du förstår vad jag menade.

Vad jag menar är att jag tror att det finns en orsak till att de sysslor som inte ger något bestående resultat har hamnat på kvinnornas lott. Lågstatusjobb går till lågstatusgrupp.

Jag menar, med din logik borde det vara ett högstatusjobb att vara städare eftersom det är nödvändigt. I stället är det lågstatus, dåligt betalt, och vem gör det? Jo, kvinnor, invandrare och ungdomar. Folk som inte hittar nåt bättre.

På samma sätt är matlagning ett lågstatusjobb såvida man inte är krögare eller kock på nån fin restaurang - och på den nivån är matlagningsjobben plötsligt grovt dominerade av män.
Det vore bra om du utvecklade ditt resonemang kring bestående resultat så vi inte talar förbi varandra. Bestående resultat är ju beroende av vilka värden man mäter resultatet efter. Varför måste ett matriarkat verka efter en patriarkal syn på arbete och fördelning av uppgifter i hemmet samt dess status?

Varför kan det inte vara tvärt om? Att lågstatusgruppens sysselsättning sänker statusen på arbetet?

Att dra paralleler till en modern ekonomi tycker jag inte riktigt fungerar eftersom EONs värld är lite för medeltida för det. Det är fler parametrar som avgör lönenivån på ett yrke än gruppen som utövar den. Utbud, efterfrågan, fackligt inflytande, risk för den anställde, kompetensnivå, etc.


Och varför skulle man inte värdera traditionella kvinnosysslor högre i Momolan när det är ett matriarkat? Varför är det så självklart att kvinnorna kulturellt valt att låta andra sköta hushållsuppgifterna istället för att värdet av arbetet blivit bättre?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Som jag sa i mitt första inlägg så tror jag att det är svårare för de flesta att finna tillfredsställelse i ett jobb där man vet att "okej, i dag har jag gjort det här... och i morgon kommer jag behöva göra exakt samma sak igen". Och att därmed den grupp som har högre status i samhället passar på att snappa åt sig en majoritet av de jobb som INTE innehåller den sortens eviga, tröttsamma repetition.

Det är inte en strikt manligt/kvinnligt-indelning, för den delen. Jag tror inte att det är många kvinnor i Momolan som t.ex. jobbar med att samla sopor eller mocka efter kossorna heller.

Jag tycker inte heller att bestående resultat är ett så flytande begrepp som du verkar tycka. Jag menar, JA, jag uppskattar att mamma alltid höll rent hemma när jag växte upp, så hennes arbete fick väl bestående resultat i den meningen att jag växte upp friskare och lyckligare - MEN. Det innebär inte att mamma kunde städa utav helvete i en vecka och sen luta sig tillbaka, trygg och nöjd i vetskapen att hon gjort nåt för sitt barn. Hon var tvungen att göra samma skitjobb varje dag, varje vecka, i många år - och är det fortfarande, ty dammet slutar icke att lägga sig eller kläder att bli skitiga för att ens ungar flugit ur boet!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ymir said:
I vår värld har matriarkat varit i princip icke-existerande bland mer 'avancerade' kulturer, och patriarkatet är en av samhällets grundläggande strukturer, sadly. Varför?
Inte för att jag är expert på något sätt, men jag skulle tro att problemen började med övergången till jordbrukssamhälle. Jordbrukssamhället leder till att folk sprider ut sig mer och de flesta måste sysselsätta sig med jordbruk för att civilisationen ska överleva. Detta uppmuntrar till feudalism och feudalism i sin tur uppmuntrar till ett patriarkat. Inte förrän industrialismen började detta luckras upp.

Om det ligger något i vad jag skriver så kan en patriarkisk utveckling hindras om det inte finns något behov av feudalism. Om Momolan gick mot trenden och bosatte sig i ett fåtal större samhällen så kanske detta kan undvikas. I jordbrukssamhällen är det logiskt att mannen jobbar på åkern och kvinnan tar hand om hushållet. Båda jobben hehövs göras och mannen är bättre lämpad att utföra det tunga arbetet som måste göras på bondgården så länge solen är framme. Men i större samhällen finns en större trygghet och ingen behöver låsas på samma sätt i någon roll. Om ett större samhälle inte är direkt patriakalt och män tenderar att söka sig till tyngre arbeten så ger det utrymme för kvinnor att söka sig till handel, vilket Momolan har blivit rikt på om jag inte tar fel. Detta skulle mycket väl leda till ett matriarkalt samhälle.

Så några punkter som jag tror skulle kunna fungera:

* Folket i Momolan valde att bosätta sig mer centraliserat i större bosättningar. Kanske på grund att det inte finns många bra ställen att bo på. Detta ger till slut ett fåtal städer med hyffsad självständighet som lyder under den matriarkiska diktaturen.

* Det är ett kärvt land att bo i och folket fick till att börja med slita för att överleva (senare lever de gott på handeln). Männen fokuserade på tyngre arbeten och kvinnor sköter resten, exempelvis handeln. Handeln blir djupt förknippad med kvinnor och med tiden blir det nästan otänkbart för en man att bli handelsman.

* Handeln gör landet rikt och med tiden har kvinnor, och i synnerhet handelskvinnor, blivit väldigt priviligerade. Det är där makten ligger idag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Arbetens status

Fast jag tycker Persson har en poäng här; du utgår från att det är satt i sten vilka jobb som är lågstatus och inte pga dessa jobbs specifika egenskaper, medan Persson menar att synen på de egenskaper som avgör jobbens status hade kunnat vara annorlunda. Och det hade de; det finns exempel från vår värld på hur olika jobb har tillmäts olika status i olika kulturer. Detta tycks vanligast med konstnärer av olika slag vars status alltid har varierat väldigt mycket, men faktiskt även husmödrar är ett påtagligt fall; jämför hur mycket större vikt den rollen gavs hos vikingarna än i Kina. Praktexemplet framför alla är nog dock de dharmiska religionernas negativa (eller ok, komplicerade) syn på dödande av djur, vilket gav jägare, slaktare, garvare etc exceptionellt låg status i många asiatiska samhällen.

All that being said, sedan har det givetvis -också- varit så att ett jobb får högre status så fort män sysslar med det. Ta hovmästare som exempel; så fort sådana arbetsuppgifter gavs till en man, be it alltifrån en eunuckslav till en högboren, var det genast ett respektingivande och officiellt ämbete, där det annars bara varit något kvinnor sysslade med i bakgrunden utan att ens kunna drömma om ett officiellt erkännande för det.

Det här är något jag tänkte ta fasta på sort of/kind of vad gäller prostituerade i Mûhad (något ni nog kommer få se exempel på i en utgiven modul förr än ni anar), och kanske hade man kunnat utnyttja det även i Momolan somehow (fast givetvis omvänt då)?
 
Top