Adoption och geografi
Den starka laddningen kring barnaalstrandet borde vara mindre i Momolan än på andra platser.
Ja, alltså, man har ju definitivt ingen som helst föreställning att gravida kvinnor är bräckliga varelser som måste skyddas till varje pris och att det är farligt för dem att uppleva starka känslor och se hemska saker och sådant.
Oäkta barn bör inte förekomma och en man bör inte kunna göra anspråk på någon rätt till barn oavsett om det är han som är far eller inte.
Kanske, jag måste fundera på det där. Det beror på männens status lite känner jag. Återigen; Mamolanismens teologi antyder att man faktiskt tillskriver faderskapet
någon form av roll, i det att fadern i religionen är moderns jämlike, mer eller mindre. Det hade inte mäjkat sense om fäder anses fullkomligt obetydliga i kulturen, samtidigt som man dyrkar en fadersgud i religionen. spontant tror jag nog mer på en omvänd sån där kalif-grej då, dvs att
på samhällets allra högsta nivå, dvs i drottningens hov typ, tillskrivs faderskapet mycket liten betydelse, och ju lägre ner på samhällsstegen man går, desto mer jämställd blir synen på föräldrarnas roll i barnalstrandet.
(Kortförklaringen av den islamska synen på det här: kaliferna kom vid någon punkt på att det var roligare att umgås med spännande och exotiska slavinnor, så kallade
jariya, som hade konstnärliga skills och spännande berättelser om sina egna kulturer etc etc att underhålla med, medan att gifta sig med kvinnor ur mäktiga arabiska ätter, det var inte bara -tråkigare-, utan kom dessutom med en massa caveats i form av att man förväntades ge hennes familj div. privilegier och lojaliteter och syltade in en i en massa intriger och blabla. Inom islam finns idén (jag vet inte hur gammal den är, men den fanns på medeltiden iaf) att kvinnan bara är ett kärl för mannens säd att gro i, hon har ingen funktion för barnets genetiska arv, så det var alltid okej för höga herrar att få barn med sina slavinnor och upphöja dessa barn till fullvärdiga familjemedlemmar (men det kunde givetvis vara kontroversiellt ändå eftersom ens fullvärdiga fruar blev sura och svartsjuka pga sina egna barn). Kaliferna strök helt enkelt de jobbiga fullvärdiga fruarna ur ekvationen, och fick bara barn med jariyas. Något liknande, fast genus-omvänt, kan jag tänka mig gäller för ekhbeterna i Momolan).
För att komma runt stigmatisering av barnlösa kvinnor
Jag tycker nog -helt- barnlösa kvinnor fortfarande kunde vara lite stigmatiserade, särskilt som mamolanismen har klara drag av nån slags fruktbarhetskult. Det anses lite konstigt att inte kunna bli gravid -en enda- gång liksom; fast är man en kvinna som tex dedikerat sitt liv åt armén är det nog ingen som bryr sig så mycket. Är man däremot en firad prinsessa i en fursteätt är det lite känsligt, man förväntas föra blodet vidare -somehow-. Att adoptioner är en feature i Momolans samhällsliv framgår ju tydligt i Geografica, och min spontana tanke om det är nog att vad gäller drottningens egen ätt har denna blivit så -symbolisk-, som ätt betraktad, att drottningns biologiska barn inte alltid har större chanser än de adopterade att nå tronen. Ju längre man kommer från städerna, emellertid, desto mer håller ätterna i någon mån kvar vid blodsbandens vikt, och adopterade barn är, om än inte stigmatiserade, klart förfördelade vad gäller arvsrätt jämfört med de biologiska barnen. Det anses statusfyllt att adoptera av två skäl:
- Stora familjer är status, och den som har råd att försöjra många barn kan också räkna med barnens lojalitet och resurser till sitt förfogande i framtiden
- Det är en handling som behagar förfadersandarna att adoptera barn från mindre bemedlade familjer eller särskilt utsatta omständigheter, och låta dessa växa upp i den egna familjens hägn och beskydd, där förfadersandarna kan upphöja dem till fullvärdiga familjemedlemmar, rent symboliskt, om de skulle visa sig så awesome att de är värdiga det. Detta är en enorm ära.
Mödradödligheten bör vara lägre än i de östligare delarna av mundana eftersom kvinnans högre ställning antyder bättre omsorg och hygien.
Fast jag undrar om adelskvinnor i Europa dog mindre än bondkvinnor i barnsäng. Jag tvivlar faktiskt lite; riddarborgarna var kanske mindre fulla av bakterier och sånt, men i gengäld var de ju sjukt kalla och dragiga.
Och Momolan har nog rätt primitiv sjukvård jämfört med Mûhad och cirefalierna, och tillgången på magisk kompetens är inte alls särskilt god. That being said så är ju momolanska kvinnor definitivt i bättre fysisk -kondition- än många kvinnor i Mundanas mer patriarkala kulturer, men i vilken grad det hade påverkat dödligheten i barnsäng, I cannot say.
Varje bosättning bör kunna innehålla fler män än kvinnor eftersom kvinnor riskerar att stryka med i maktkamper och intriger.
Fast männen dör i krig, och Momolan borde ha massor av stamkonflikter. That being said, eftersom Momolan är ett första rangens slavsamhälle har man ju viss möjlighet att anpassa demografin efter behov.
För övrigt skulle jag gärna se en nedtoning av bilden av att momolan är en stor öken. Gärna skogsplantager och stora fruktodlingar. Ta gärna inspiration från västafrika där invånarna historiskt sett och i nutid har omvandlat halvöken till skog genom att på slätten börja odla grödor i en viss ordning för att förbättra jorden tillräckligt för träd och därmed möjligheten att ha en bosättning där man tidigare var utlämnad till eld och vind
Solly, it does not work. Here's why:
Vi (jag och Poseur) håller på att ändra demografin i Mundana more or less radikalt iochmed Demografica Mundana-projektet, men vi är måna om att inte rubba den inbördes maktbalansen länderna emellan för mycket. Momolan är gigantiskt till ytan, och om vi ändrar dess geografiska förutsättningar
måste det åtföljas av en kraftigt ökad befolkning, och eftersom Momolan är så stort som det är så hade det rubbat maktbalansen i Mundana, vilket är otänkbart pga Mûhad, som är en superöken och därtill ett ganska litet rike; jag har gett Mûhad 11,2 inv per km2 vilket verkligen är nästan så mycket det går att pressa in utan att förändra rikets geografi, och detta gör Mûhad endast nätt och jämt kapabelt att konkurrera med superjargien, och detta
enbart för att Mûhads armé är så sjukt elit. Om jag ger Momolan mycket högre befolkningstäthet än dess nuvarande Demografica-siffra på 1,6/km2 fuckar jag helt maktbalansen i Västlanden. (Momolan har bara med dessa siffror nästan en tredjedel av Mûhads totala invånarantal; så stort är Momolan).
That being said, Momolan
har stora fruktodlingar, särskilt nere vid Malasarsjön där jag i Demografica placerat två nya städer (Meruwa och Naqa). Men jag tänker nog behålla den där grejen att den-där skogen-vad-den-nu-heter på östkusten är den enda riktiga skogen i Momolan. Din idé om ökenomvandling hade kunnat funka på liten skala i Eumo, dock, det verkar typiskt de visa Sungmunkarna att organisera ett sådant projekt.
Oryxantiloper måste finnas ofc, det är ju nästan lika koolt som zebrakavalleri.