Nekromanti Matriarkatet i Momolan

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,130
Re: Idé på slöjorna

Förstår din invändning. Men i det förislamiska arabien var det i varje fall vanligt att statsborna (I Mecka åtminstone) överlät sina barn till en beduin-amma som tog med sig barnet ut i öknen för att amma honom och låta honom växa upp där i ett par år innan barnet återvände till sin mor och sin familj.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Idé på slöjorna

Persson said:
TheSod said:
Nu tror jag inte att du förstår vad jag menade.

Vad jag menar är att jag tror att det finns en orsak till att de sysslor som inte ger något bestående resultat har hamnat på kvinnornas lott. Lågstatusjobb går till lågstatusgrupp.

Jag menar, med din logik borde det vara ett högstatusjobb att vara städare eftersom det är nödvändigt. I stället är det lågstatus, dåligt betalt, och vem gör det? Jo, kvinnor, invandrare och ungdomar. Folk som inte hittar nåt bättre.

På samma sätt är matlagning ett lågstatusjobb såvida man inte är krögare eller kock på nån fin restaurang - och på den nivån är matlagningsjobben plötsligt grovt dominerade av män.
Det vore bra om du utvecklade ditt resonemang kring bestående resultat så vi inte talar förbi varandra. Bestående resultat är ju beroende av vilka värden man mäter resultatet efter. Varför måste ett matriarkat verka efter en patriarkal syn på arbete och fördelning av uppgifter i hemmet samt dess status?

Varför kan det inte vara tvärt om? Att lågstatusgruppens sysselsättning sänker statusen på arbetet?

Att dra paralleler till en modern ekonomi tycker jag inte riktigt fungerar eftersom EONs värld är lite för medeltida för det. Det är fler parametrar som avgör lönenivån på ett yrke än gruppen som utövar den. Utbud, efterfrågan, fackligt inflytande, risk för den anställde, kompetensnivå, etc.


Och varför skulle man inte värdera traditionella kvinnosysslor högre i Momolan när det är ett matriarkat? Varför är det så självklart att kvinnorna kulturellt valt att låta andra sköta hushållsuppgifterna istället för att värdet av arbetet blivit bättre?
Ymir skrev som vanligt jättesmart om det här och typ sa att det kunde vara som båda era grejer. Fast nog är det väl mer så att lågstatusjobben gått till lågstatus-folket och det har säkert gjort att lågstatuskneget blivit ännu mer lågstatus.

Ursäkta att jag uttrycker mig så klumpigt men jag är otäckt bakis/full.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,713
Location
Rissne
Re: Idé på slöjorna

Recca said:
Ymir skrev som vanligt jättesmart om det här och typ sa att det kunde vara som båda era grejer. Fast nog är det väl mer så att lågstatusjobben gått till lågstatus-folket och det har säkert gjort att lågstatuskneget blivit ännu mer lågstatus.
Klassiskt problem: Är lågstatusgrejer kvinnliga för att de är lågstatus, eller är kvinnogrejer lågstatus för att de är kvinnliga... Little bit of both, skulle jag säga. =)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Andra tankar kring slöjor

Vore det inte vettigt om slöjan har en praktisk bakgrund? I ett land av sand och hetta är det önskvärt att skydda ansiktet. Ursprungligen kan detta ansiktsskydd varit mer praktiskt i sin design, men vid något tillfälle blev det en religös grej för män att dölja ansiktet varvid man började använda en enklare slöja om behovet av skydd inte var så stort.

Religösa orsaken då? Tja, jag har hört på sina ställen i tråden att de är ett krigiskt folk. Jag vet inte om det är sant. Men de kanske kan se på saken på detta sättet: Om en man visar sig utan slöja så visar han att han är redo att dömas av gudarna, för de kan nu se hans ansikte. Det vill säga han är redo att dö. Soldater väntar på sin dom. Risken att dö är ju i arbetsbeskrivningen så en slöja är meningslös. Lagen är relativt ny och mest där för att bekämpa extremism.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,221
Location
Göteborg
Kastrering

Plus då att jag personligen inte har den blekaste om hur -bra- älskare en man som kastrerats i vuxen ålder egentligen är (alltså hur hans lustkänslor fungerar etc).
All tänkbar information finns på forumet. Till exempel här.

Men om det skulle vara ett problem att kastrerade män inte skulle vara tillräckligt kåta så borde det utvecklas kirurgi för strerilisering av män i Momolan. Enligt Krille så borde det emellertid inte vara något problem - och isåfall borde kastration vara vanligt bland momolanska frillor.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: Andra tankar kring slöjor

Tyr said:
Men de kanske kan se på saken på detta sättet: Om en man visar sig utan slöja så visar han att han är redo att dömas av gudarna, för de kan nu se hans ansikte. Det vill säga han är redo att dö. Soldater väntar på sin dom.
Ville bara säga att det här var en enormt cool detalj, och om inte Ymir tar och använder den så kommer jag att knycka den :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Andra tankar kring slöjor

Håller med, grymt häftigt, och jag hoppas verkligen att det kommer med
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Andra tankar kring slöjor

Om en man visar sig utan slöja så visar han att han är redo att dömas av gudarna, för de kan nu se hans ansikte. Det vill säga han är redo att dö. Soldater väntar på sin dom. Risken att dö är ju i arbetsbeskrivningen så en slöja är meningslös. Lagen är relativt ny och mest där för att bekämpa extremism.
Tja, det kanske fanns ett problem med att bråkande soldater slet av sig slöjorna i affekt, och sedan kände sig förpliktigade/uppeggade att stegra konflikten till en duell på liv och död? Genom att förbjuda slöjor i armén ville man kväsa sådana tendenser?

Något liknande är kanske praxis när man löser tvistemål i rituella tvekamper ute bland ökenklanerna, och det var soldaterna därifrån som var roten till problemet för armén.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Andra tankar kring slöjor

Ymir said:
Tja, det kanske fanns ett problem med att bråkande soldater slet av sig slöjorna i affekt, och sedan kände sig förpliktigade/uppeggade att stegra konflikten till en duell på liv och död? Genom att förbjuda slöjor i armén ville man kväsa sådana tendenser?
Låter mycket vettigt. Att slita av sig slöjan vore en väldigt laddad handling. Motståndaren skulle inte ha något annat val än att göra detsamma och det skulle kunna sluta väldigt illa.

För att spåna vidare kring slöjan så skulle det kunna skamligt att dö med slöja på. Hur ska skaparna kunna döma om man är anonym bakom en slöja? Så män som ligger på dödsbädden tillbringar den sista tiden med slöjan av. Män som skadas allvarligt gör detsamma. Överlever de så var inte deras tid kommen så det kan ta på sig den igen. Skulle en man plötsligt dö så är andra barmhärtiga och tar av den så fort som möjligt. Lämna någon med slöja på är något som är reserverat för monster till människor som inte förtjänar bättre.

Tack till alla som kommenterat föresten. Kul med respons!
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: Andra tankar kring slöjor

Re: att ta av slöjan på den som är död - det är ju en intressant kontrast med det vanliga västerländska beteendet att man täcker över ansiktet på den som är död, och att de enda vars kroppar/huvuden exponeras efter döden är brottslingar. Alltid kul med detaljer som kan leda till kulturella konflikter där båda sidor har rätt!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Re: Idé på slöjorna

krank said:
Recca said:
Ymir skrev som vanligt jättesmart om det här och typ sa att det kunde vara som båda era grejer. Fast nog är det väl mer så att lågstatusjobben gått till lågstatus-folket och det har säkert gjort att lågstatuskneget blivit ännu mer lågstatus.
Klassiskt problem: Är lågstatusgrejer kvinnliga för att de är lågstatus, eller är kvinnogrejer lågstatus för att de är kvinnliga... Little bit of both, skulle jag säga. =)
Fast rent statistiskt sett har lön och status på "klassiska kvinnoyrken" konsekvent sänkts så fort kvinnor blivit vanligare i dem. Två exempel är lärare och sjuksköterskor (som båda brukade vara högstatusjobb med hög lön). Det finns minst en studie där detta visas, svart på vitt*.

Edit: I Momolan torde en motsatt effekt finnas, möjligen där kvinnor fungerar mer som ett kollektiv som lyfter upp medlemmar inom den egna gruppen, snarare än (det tyvärr rätt vanliga) kollektiv som trycker ner de som är "förmer". Det behöver inte innebära (traditionellt manlig) individualism - eller kanske snarare tävlan - men ett synsätt där yngre kvinnor ska lyftas och ge möjlighet, som grupp, att nå högre nivåer? Hm. Nåt sånt.

"Beständighet"-argumentet ger jag inte mycket för. En läkares jobb är definitivt inte något som är permanent avklarat. Bygg/vägarbeten kan hålla länge, men nog blir det nytt som behövs byggas när gamla byggnader dras ner, och vägunderhåll behövs alltid. Reparatörsjobb är väl också typiskt mansyrken? När saker går sönder håller de inte väldigt länge. Sopåkare är visserligen inte direkt högstatus, men rätt välbetalt - och det jobbet tar aldrig slut. För den delen, forskning ger långvariga förändringar som består - men man kan inte direkt vänta sig höga löner om man inte vänder sig mot den (vinstintresserade) privata sektorn. Är det högre status att vara professor inom molekylärbiologi än forskare inom området på ett företag?

*Orsaken är å andra sidan inte självklar - även om ett par saker verkar negativt. Med lärare t ex finns det två lärarfack som inte samarbetar särskilt väl, och de är i princip inte överrens om glaset bör vara halvfullt eller halvtomt (huruvida förskolepersonal är pedagoger), samtidigt som arbetsgivarna numera är kommuner snarare än staten (söndra och härska) vilket gör det svårt att klämma åt arbetsgivare - det blir en slags hydra-problematik. Jämför med läkare, som inte bara har licens (vilket är något lärarfacken propsade på) utan också trycker till universitet så att det är få läkarplatser - vilket stoppar 'läkarinflation' (samtidigt som det ses som viktigt att en läkare är extremt välutbildad och de ses som detta medan folk verkar tro att de alltid vet mer och bättre än lärare). Men ja, det blir ju en negativ spiral. Får man inte status vill man i regel ha lön, om man inte verkligen brinner för sitt yrkesval.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Andra tankar kring slöjor

Dessutom kan ens motståndare då göra det underbart elakaste genom att dra upp slöjan på sin döende motståndare som frenetiskt kämpar att dra ner slöjan innan livet lämnar kroppen.



/Poseur gillar när folk dör med skam i rollspel
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Andra tankar kring slöjor

Absolut så bör slöjan ha en praktiskt och/eller religiös bakgrund, det är inte det jag säger något om heller. Det jag påpekade tidigare i tråden var mer att det var männen i armén som kunde ha lagstadgat slöjan för alla män utanför armén.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Andra tankar kring slöjor

Mitt inlägg var inte direkt ett svar till ditt. Jag tyckte mest att det var det mest logiska stället i tråden att ta upp det på. Jag borde förklarat detta och ursäktar så mycket.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Andra tankar kring slöjor

TheSod said:
Re: att ta av slöjan på den som är död - det är ju en intressant kontrast med det vanliga västerländska beteendet att man täcker över ansiktet på den som är död, och att de enda vars kroppar/huvuden exponeras efter döden är brottslingar. Alltid kul med detaljer som kan leda till kulturella konflikter där båda sidor har rätt!
Hah, det tänkte jag inte ens på. Jag försökte mest utveckla hur de rimligtvis ser på döden. Men nu när du säger det så är det en kul kontrast.

När det gäller vilka som inte exponeras kan man göra lite som man vill. Min tanke var att bara de värsta av de värsta behandlas på detta viset. Då folk hör om det blir reaktionen chock och "vad har han gjort för att förtjäna DET?". En brottsling sägs dömas hårdare av gudarna än andra så de får ändå sitt straff. Men det ses ändå som en andra chans. Då man dör med slöjan på så sållas man till den ansiktslösa skaran i öknen. Man är varm men det finns ingen svalka och man är törstig men det finns inget vatten. Där får man vänta på sin dom, förevigt. Ingen andra chans.

Åsikterna går isär för hur nära inpå döden som slöjan måste tas av och hur lång tid gudarna behöver. Men är inte slöjan av innan "begravningen" (vet inte vad de använder) så är det kört. Folk kan postumt dömas till att "begravas" med ansiktet täckt i extremfall, inklusive kvinnor (men det händer nästan aldrig). Även om personen ifråga sluppit undan den ansiktlösa skaran så är det en stor skam för anhöriga om denne "begravs" på detta sättet.
 

Darasa

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
2
Location
Västerbotten ,Umeå
Re: Andra tankar kring slöjor

Tyr said:
Vore det inte vettigt om slöjan har en praktisk bakgrund? I ett land av sand och hetta är det önskvärt att skydda ansiktet. Ursprungligen kan detta ansiktsskydd varit mer praktiskt i sin design, men vid något tillfälle blev det en religös grej för män att dölja ansiktet varvid man började använda en enklare slöja om behovet av skydd inte var så stort.

Religösa orsaken då? Tja, jag har hört på sina ställen i tråden att de är ett krigiskt folk. Jag vet inte om det är sant. Men de kanske kan se på saken på detta sättet: Om en man visar sig utan slöja så visar han att han är redo att dömas av gudarna, för de kan nu se hans ansikte. Det vill säga han är redo att dö. Soldater väntar på sin dom. Risken att dö är ju i arbetsbeskrivningen så en slöja är meningslös. Lagen är relativt ny och mest där för att bekämpa extremism.
Hmm, jag tänker ungefär på samma bannor med att det har en religös betydelse fast det är att han är redo att dömmas av kvinnorna, låt mig förklara.

Det finns olika handlingar som är värda olika mycket, högst upp på den här listan är barnafödande eftersom man för livet vidare.
Män är oförmågna till det av biologiska skäl och har därför slöjor för att gömma sin egen vanära.

För att göra upp denna oförmögenhet så försöker dom utföra andra handlingar i en religiös botgöring, sammanladgen av dom här handligarna ska tillslut vara likvärda barnaföddande och mannen kan då ta av sig slöjan och då erkännas av samhället.
För att visa att mannen har gjort dessa handlingar så under riter då männen tatueras med tecken som representerar hans livsgärningarna(ett CV om ni så vill). Dessa hanteras av prästinnor, för endast kvinnor kan dömma en mans handlingar och hur den jämför med barnafödande(även att kontrollera så att männen inte gör bot så snabbt).

En mans tatueringar representerar hans livsverk och därför representerar han också sin familj(klan?) och även om få män uppnår ett tillfälle då han tar av sig sin slöja, så bringar han med sina sammanlagda handlingar, ära till sin familj. Även om lagen säger att en man måste bära slöja så kan han vid valfritt tillfälle ta sig den för att bli dömd efter hans handlingar. Det finns därimot en accebtabel grad och allt nedanför den kan få allvarliga efterverkningar mannen då han nedvärderar barnafödande. Det visar också hur höga mannens tankar är om barnafödande när han tar av sig sin slöja, en rik affärsman som tar av sig sin slöja skaffar mer ära åt sin familj än en man som är en tiggare som tar av sin slöja.

Kvinnorna slipper ha dessa tatueringar eftersom dom kan få barn och behöver inte bevisa sig innför gudens och deras ögon. Kvinnor som är ofrukiga därimot seds ner mot och det händer i många fall att kvinnor tar på sig en slöja och försöker ansamla tatueringar likt en man för att bevisa sin värdighet.

Vi har även det speciella fallet med soldaterna, jag skulle förklara det så här.
Den enda handlingen som är jämnlik med barnafödande är att ge bort sitt liv och då kan soldater upptas i samhället som nästan likvärdiga kvinnor. Det finns därimot en baksida till det här, för att ge sitt liv till någon måste man vara oförmågen att sprida sitt liv vidare, därför kastreras soldaterna.
________
I dom flesta Matriak samhällen som jag läst om i Fantasy/Sci-fi böcker har haft en väldigt extreme stor skillnad på statusen mellan män och kvinnor. Även prelevans med Bdsm kvinnor i dessa samhällen(själv tycker jag inte att det är något större fel på dom :gremlaugh: ).
Det som jag har förökt skapa här, är att kvinnor fortfarande är över män fast klyftan går att förminskas genom männens handligar och ge ära åt sitt hus. Detta borde leda till att män förväntas nå så högt som möjligt, då kvinnan mer eller mindre redan är på toppen, för att öka sitt hus status men också att vissa sin egen jämställdhet med kvinnor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,719
Location
Värnhem, Malmö
Re: Andra tankar kring slöjor

Ymir said:
Om en man visar sig utan slöja så visar han att han är redo att dömas av gudarna, för de kan nu se hans ansikte. Det vill säga han är redo att dö. Soldater väntar på sin dom. Risken att dö är ju i arbetsbeskrivningen så en slöja är meningslös. Lagen är relativt ny och mest där för att bekämpa extremism.
Tja, det kanske fanns ett problem med att bråkande soldater slet av sig slöjorna i affekt, och sedan kände sig förpliktigade/uppeggade att stegra konflikten till en duell på liv och död? Genom att förbjuda slöjor i armén ville man kväsa sådana tendenser?

Något liknande är kanske praxis när man löser tvistemål i rituella tvekamper ute bland ökenklanerna, och det var soldaterna därifrån som var roten till problemet för armén.
Eller så var bara någon ekhbet tillräckligt genre savvy för att tänka på det som alla evil overlords förr eller senare får lära sig: vakter med dolda ansikten är fantastiskt för infiltratörer och lönnmördare.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Andra tankar kring slöjor

Problemet med det här är att då skulle männen starkt motiveras till att ansamla "värde" och alltså arbeta hårt för att uppnå ekonomiskt vinst, resurser, makt och inflytande. I ett samhälle där männen i väldigt stor utsträckning kämpar sig uppåt i samhällsstegen kommer männen snart att inneha de flesta maktpositionerna och det kommer alltså inte att vara ett matriarkalt samhälle. Det går ju så klart att undvika detta på flera sätt, men jag tror det skulle vara lättare med att bara köra omvänt på arvsyndsgrejen. Att män inte kan få barn är dåligt och därför ser man ner på dom. Det är en genetiskt medfödd synd(se kvinnornas arvssynd efter Eva i bibeln)!
Man kan även köra det här med härskartekniker. Kolla på dom och tänk hur du kan implementera det hela i kulturen och samhället. Ett exempel från vår värld är att kvinnor ska vara vackra (dvs. smala, långhåriga och ha snygga kläder etc.) men om man då blir snygg och våldtagen får man ju skylla sig själv.
 
Top