Re: Andra tankar kring slöjor
Tyr said:
Vore det inte vettigt om slöjan har en praktisk bakgrund? I ett land av sand och hetta är det önskvärt att skydda ansiktet. Ursprungligen kan detta ansiktsskydd varit mer praktiskt i sin design, men vid något tillfälle blev det en religös grej för män att dölja ansiktet varvid man började använda en enklare slöja om behovet av skydd inte var så stort.
Religösa orsaken då? Tja, jag har hört på sina ställen i tråden att de är ett krigiskt folk. Jag vet inte om det är sant. Men de kanske kan se på saken på detta sättet: Om en man visar sig utan slöja så visar han att han är redo att dömas av gudarna, för de kan nu se hans ansikte. Det vill säga han är redo att dö. Soldater väntar på sin dom. Risken att dö är ju i arbetsbeskrivningen så en slöja är meningslös. Lagen är relativt ny och mest där för att bekämpa extremism.
Hmm, jag tänker ungefär på samma bannor med att det har en religös betydelse fast det är att han är redo att dömmas av kvinnorna, låt mig förklara.
Det finns olika handlingar som är värda olika mycket, högst upp på den här listan är barnafödande eftersom man för livet vidare.
Män är oförmågna till det av biologiska skäl och har därför slöjor för att gömma sin egen vanära.
För att göra upp denna oförmögenhet så försöker dom utföra andra handlingar i en religiös botgöring, sammanladgen av dom här handligarna ska tillslut vara likvärda barnaföddande och mannen kan då ta av sig slöjan och då erkännas av samhället.
För att visa att mannen har gjort dessa handlingar så under riter då männen tatueras med tecken som representerar hans livsgärningarna(ett CV om ni så vill). Dessa hanteras av prästinnor, för endast kvinnor kan dömma en mans handlingar och hur den jämför med barnafödande(även att kontrollera så att männen inte gör bot så snabbt).
En mans tatueringar representerar hans livsverk och därför representerar han också sin familj(klan?) och även om få män uppnår ett tillfälle då han tar av sig sin slöja, så bringar han med sina sammanlagda handlingar, ära till sin familj. Även om lagen säger att en man måste bära slöja så kan han vid valfritt tillfälle ta sig den för att bli dömd efter hans handlingar. Det finns därimot en accebtabel grad och allt nedanför den kan få allvarliga efterverkningar mannen då han nedvärderar barnafödande. Det visar också hur höga mannens tankar är om barnafödande när han tar av sig sin slöja, en rik affärsman som tar av sig sin slöja skaffar mer ära åt sin familj än en man som är en tiggare som tar av sin slöja.
Kvinnorna slipper ha dessa tatueringar eftersom dom kan få barn och behöver inte bevisa sig innför gudens och deras ögon. Kvinnor som är ofrukiga därimot seds ner mot och det händer i många fall att kvinnor tar på sig en slöja och försöker ansamla tatueringar likt en man för att bevisa sin värdighet.
Vi har även det speciella fallet med soldaterna, jag skulle förklara det så här.
Den enda handlingen som är jämnlik med barnafödande är att ge bort sitt liv och då kan soldater upptas i samhället som nästan likvärdiga kvinnor. Det finns därimot en baksida till det här, för att ge sitt liv till någon måste man vara oförmågen att sprida sitt liv vidare, därför kastreras soldaterna.
________
I dom flesta Matriak samhällen som jag läst om i Fantasy/Sci-fi böcker har haft en väldigt extreme stor skillnad på statusen mellan män och kvinnor. Även prelevans med Bdsm kvinnor i dessa samhällen(själv tycker jag inte att det är något större fel på dom
).
Det som jag har förökt skapa här, är att kvinnor fortfarande är över män fast klyftan går att förminskas genom männens handligar och ge ära åt sitt hus. Detta borde leda till att män förväntas nå så högt som möjligt, då kvinnan mer eller mindre redan är på toppen, för att öka sitt hus status men också att vissa sin egen jämställdhet med kvinnor.