Recca said:
För mig blöder det lite i öronen när jag hör det senare uttrycket i Vampire Victorian Age, oavsett om rollpersonen har etikett eller ej. Någon måtta får det vara. Men hur tycker ni att jag ska hantera sånt här?
Min spontana reaktion på det här är "nej, du bör inte kräva det, men du bör definitivt prata med dina spelare om det".
Det är egentligen inte min spontana reaktion, så jag ljuger faktiskt. Men som ankedot (det är ungefär samma sak som anekdot, fast mer personlig) kan jag berätta varför jag har min spontana reaktion som jag således inte nämnt än.
En sak som jag nördirriterar mig något oerhört på i de Japan-rollspel jag har är hur spelkonstruktören trycker rätt hårt på att om man inte beskriver exakt hur man bugar, knäböjer, sätter sig, bugar igen, bugar lite till och tilltalar spelledarpersonen med exakt rätt hederssuffix så är man en usel spelare. (Undantaget är Usagi Yojimbo.)
Det där är förstås det rakt motsatta uppträdandet till "tjenare, boyz", men det gör mig ungefär lika irriterad som "tjenare boyz" irriterar dig, för det snor tid och fokus från det som faktiskt är viktigt för ståryn för att beskriva en ytlig detalj! Jag gillar inte att man kallar mig en usel spelare för att man tycker att sådana saker som ståryn är viktigare än detaljbeskrivningar.
Helt uppenbart har spelkonstruktören i de där Japan-spelen helt andra målsättningar med sitt rollspelande än vad jag har med mitt. I ett fall är det särskilt lustigt, eftersom det är ett "chanbara roleplaying game". "Chanbara" som genre handlar inte om kostymdramer och historisk korrekthet ("culture gaming", som vi skulle säga), utan om action och ös! Det är inte intressant exakt hur man sätter sig och hur man bugar, utan kort sagt om man är belevad eller en slusk och hur det här jefla sittandet leder till nästa fajt! I just det här fallet krockar konstruktörens preferenser med spelets uttalade (och får man anta, av konstruktörens valda) syfte.
---
Nå, om till och med en spelkonstruktör kan gå vilse mellan sin egen japankulturnördighet och sitt eget designmål, betänk hur lätt det är att gå vilse när det inte längre bara är en person insyltad, utan en hel spelgrupp, som allihopa har egna rollgestaltningspreferenser, olika kunskaper om tidsperioden ifråga, och olika mål med sitt rollspelande.
Prata med spelgruppen. Fråga dem varför de är med och spelar Vampire: Victorian Age. Är det för att återuppleva en viktoriansk era, eller är det bara för att ha kul och tugga halsar tillsammans med kompisar? Gör dem uppmärksamma på att det där är en detalj som du inte är förtjust i, och konsultera dem om en kompromiss som känns vettig för alla inblandade.