Ja! Här har du ju det perfekta tillfället att börja bolla med spelarna och verkligen sätta tonen för detta, få dem igång.Korpa said:Nu vet jag inte om du har klurat ut något bra svar på det här problemet redan, men jag tänkte komma med ett förslag. Låt spelarna komma på varför de polar med varandra istället för sina respektive fraktioner. Det borde inte ta mer än en kort diskussion och om spelarna inte kommer på bra anledningar så kan du alltid flika in med förslag och se vad de nappar på!Mukwa said:Det jag inte riktigt har kommit på är dock varför de vill åt det här föremålet och varför de vill samarbeta med varandra och inte med sina respektive fraktioner. Hur håller jag ihop gruppen liksom?
Spelare är inte så rädda för att bidra när de får bidra med fakta om sina egna rollpersoner, det är de vana vid. Börja ställa lite ledande frågor redan här. "Hur känner du honom?" "Har du någon hemlighet du råkat avslöja för henne? Vad då för något?" sådana grejer. Du kan leda in det på världsbeskrivningar här också. "Okej, så ni har varit på patrull tillsammans. Var då? Hur är det där?"
Gör du det bra får du rollpersoner som sitter ihop redan från början, som har motivationer och vill något redan från början, och spelare som är investerade i världen och sina rollpersoner redan från början. Håll på så länge det är kul.