Nekromanti Sexism i illustrationer i rollspel/D&D

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Typ så. Alltså "det finns inte" är ett väldigt intressant argument i en värld där i princip allt är möjligt. Nu säger jag inte att "det måste" finnas kosmetisk magi, men jag finner det ganska troligt att kosmetika är en av de saker man skulle uppfinna innan man till exempel uppfann ytterligare ett alkemiskt sätt att döda folk då det skulle vara betydligt mer eftertraktat. Kanske bara är jag och min tro på mänsklighetens fåfänga.

Vill dock tillägga att det inte är ett argument för att avbilda enbart bystiga kvinnor i DND. Det var bara en reaktion på argumentet att det var otroligt att någon såg ut på ett visst sätt i en värld där det finns en meter långa knattar med rosa hår som tas på alvar av samhället.
Men då utgår vi från att skönhetsidealet i fantasivärlden med rosa knattar är sådan att bröst är bättre ju större de är. DET är mer logiskt?

Laowai

Hero
Imho är det här med stora bröst inte BARA en social konstruktion eller ett mode.

Jag tror att på något sätt lär vi människor ha det litegrann i reptilhjärnan att breda höfter och stor byst signalerar fertilitet.

Men jag säger inte att det är sanning bara för att det är den uppfattningen jag har fått. Det är bara var som känns logiskt för mig liksom. (Flamea mig inte plx)

Eksem

Champion
Poängen är väl snarare att man inte riktigt kan använda logik för att varken motivera eller kritisera tuttestetik i fantasyrollspel. Tuttestetiken i D&D är en fråga om art direction i vår nutid, och ingenting annat. Oavsett art direction kan den förstås motiveras (eller kritiseras) enligt en intern spelvärldslogik i efterhand om man så vill.

Tur att D&D inte har samma art director som Queens Blade i alla fall (nyfikna kan googla, det är inte safe for work, imho).

Arfert

Facit
Laowai said:
Imho är det här med stora bröst inte BARA en social konstruktion eller ett mode.

Jag tror att på något sätt lär vi människor ha det litegrann i reptilhjärnan att breda höfter och stor byst signalerar fertilitet.

Men jag säger inte att det är sanning bara för att det är den uppfattningen jag har fått. Det är bara var som känns logiskt för mig liksom. (Flamea mig inte plx)
Såvitt jag har förstått är stora bröst ur en evolutionär synvinkel en ren sexuell funktion/signal som uppstod relativt sent. Efter vi började gå på bakbenen. Andra stora apor har det ju inte. Bröst behöver ju inte vara stora för sin mat-funktion.

Men sen är ju jänkarna extremt fixerade vid stora bröst. Mer än säg fransmän eller brasilianare.. eller kanske svenskar. Så den biten har nog ett kulturellt inslag.

Recca

Femme Fatale
Poseur said:
Här håller jag fullständigt med. Sex i rollspel är en väldigt bra krydda i spelet precis som action eller att bli förrådd exempelvis. Sedan finns det många som inte håller med där. Men sex är ett underbart verktyg i spel att få fram just de där sakerna du radade upp.

/Poseur
Det här inlägget börjar som kritik! Men sen så slutar det mer som en genuin vilja att veta vad som lockar.

Hur är sex en bra krydda? Vad tillför sex? På sin höjd tänker jag mig att det kunde vara givande att använda sig av sex för att vinna över någon på sin sida... Eller för nån sexig magisk ritual eller nåt. Alla vet ju att sexuell energi kan göda magiska cirklar. Men jag förstår inte vilken poäng sex skulle ha i rollspelet? Alltså okay jag fattar att det är realistiskt om sex finns med som en möjlig konsekvens av ett visst handlande. Det är bra för att det är realistiskt, men jag förstår inte hur det skulle kännas givande att ligga i rollspel? Alltså, alla andra grejer i rollspel får ju min fantasi att arbeta, men just sex känns... Meh... Okay, det är kanske ett bra sätt att visa kärlek, eller demonstrera hur en viss karaktär funkar. Han/hon har sex för att döva sin smärta. Men då räcker det ju med ett konstaterande och att man skickar in rollpersonen på närmsta horhus under downtimen. Vad är poängen med att visualisera "in-ut"-andet liksom? Vad ger det? Är det inte mer fördelaktigt att bara säga: "Fade to black" i alla situationer där sex eventuellt kan förekomma?

Typ: Fade to black - min karaktär är en tragisk figur och behandlar sina kvinnor som det as han är. Bra för karaktärsrollspelet!
Eller: Fade to black - min RP träffar cardinal Montoya och de har som vanligt sex i bekännelsebåset (det här förklarar mer om den karaktärens weird bakgrund).

Okay, so far so good. Men det här är ju inte en krydda utan mer som ett plot-tool. En krydda hade ju varit en poänglös sexscen i en dålig actionfilm där det framgår att sexscenen finns där bara för att man ska få se den kvinnliga birollen näck.

Hjälp mig förstå vad sexuella illustrationer bidrar med i ett rollspel... Förutom att locka unga läsare...

Anarchclown

Swashbuckler
Var någonstans sade jag att bystig = idealet i fantasyvärlden? Jag trodde jag sade att magisk förändring av utseende inte är omöjligt i en värld där folk kan flyga och kasta eldbollar med magi? Var tydligen oklar.

Om vi nu verkligen ska tala om det så anser jag att fantasyvärldars skönhetsideal ska variera inte bara från värld till värld utan förmodligen från kulturområde till kulturområde om vi nu verkligen ska tala om det.

Tror dock att vi kan utgå ifrån att illustrationerna vänder sig till köparna av spelen och inte till världarnas invånare. Särskillt i ett spel som inte ens har en fast setting. Däri får vi nog utgå ifrån att det är köparnas ideal som gäller som måttstock för vad illustratörerna skapar, så rätt eller fel det nu är.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Poängen är väl snarare att man inte riktigt kan använda logik för att varken motivera eller kritisera tuttestetik i fantasyrollspel. Tuttestetiken i D&D är en fråga om art direction i vår nutid, och ingenting annat. Oavsett art direction kan den förstås motiveras (eller kritiseras) enligt en intern spelvärldslogik i efterhand om man så vill.

Tur att D&D inte har samma art director som Queens Blade i alla fall (nyfikna kan googla, det är inte safe for work, imho).
Jovisst. Tuttestetik har med att sälja böcker att göra. Och stora tuttar säljer bättre än små tuttar. Det kan jag köpa. Mitt inlägg skrev jag dock som ett bemötande till Anarchclowns konstaterande om att "om kosmetisk magi finns så kommer alla kvinnor skaffa stora tuttar" vilket är ett rätt fräckt påstående. Nu valde jag att bemöta det på ett av två sätt där det andra handlar om att äventyrstjejerna antas uppskatta männens blickar på sig i sådan hög grad att det första de köper för skattpengarna är stora tuttar, som att de inte skulle vara jävligt ivägen i typ precis alla rörelse- och uthållighetstest som förekommer i äventyren.

Rickard

Urverk speldesign
Recca said:
Poseur said:
Här håller jag fullständigt med. Sex i rollspel är en väldigt bra krydda i spelet precis som action eller att bli förrådd exempelvis. Sedan finns det många som inte håller med där. Men sex är ett underbart verktyg i spel att få fram just de där sakerna du radade upp.

/Poseur
Det här inlägget börjar som kritik! Men sen så slutar det mer som en genuin vilja att veta vad som lockar.

Hur är sex en bra krydda? Vad tillför sex?
I Promotion-forumet finns en länk till följande artikel.

/Han som själv inte är direkt intresserad av sex i rollspel

Recca

Femme Fatale
Han said:
Recca said:
Poseur said:

/Poseur

Hur är sex en bra krydda? Vad tillför sex?
I Promotion-forumet finns en länk till följande artikel.

/Han som själv inte är direkt intresserad av sex i rollspel
Nu har jag läst artikeln. Den besvarar inte en enda av mina frågor. Artikeln handlar om hur man bäst introducerar sex i rollspelet. Dvs, ingenting om vad poängen med det är.

Jag måste säga att nånstans i den här diskussionen har jag en föreställning om att folks anledningar till att vilja ha sex som "krydda" i rollspel är att de ofta har "spartanska" sexliv själva.

Edit: Och det är helt okay. Rollspel handlar ju om sånt... Om alla gillar det, why not? Men det känns ju konstigt att med det som bakgrund föra nån form av generellt snack om hur bra sex är som krydda i rollspel.

Poseur

Swashbuckler
Well jag anser att sex i rollspel kan tillföra lika mycket för en karaktär som exempelvis en diskussion om dennes svåra barndom eller vad denne egentligen anser om chefen.
Vår grupp och jag är väldigt mycket för vad de flesta nog skulle kalla för vardagsspelande. Vi spelar i stort sett ut varje dag med alla händelser och låter sällan saker beskrivas med en eller ett par meningar för att snabbspola. Varje möte, varje händelse är imho intressant utifrån karaktärens perspektiv och/eller berättelsen som helhet för att levandegöra spelet.
Alltså är sex för oss i min spelgrupp en lika intressant detalj och krydda som att möta den åldrade apoteks-personalen eller springa igenom kloakerna jagade utav, något...
Sedan kan sex ge ytterligare ett djup till karaktären beroende på hur och varför denne utövar sex. Vilket ger ytterligare ett psykologiskt och emotionellt djup till karaktären.
Så att man "skickar in rollpersonen på närmsta horhus under downtimen" fungerar dåligt i vår spelgrupp, vi har väldigt sällan och väldigt lite downtime/nedtid.
Sedan är alla i vår grupp bekväma med vår spelstil. Sedan skall påpekas att vi allt som oftast knappast har några porrbeskrivningar utav sexaktern i sig där man räknar hur många gånger mannen trycker in den eller vilken storlek kvinnan har på brösten som reflekteras i motljuset. Ingen finner något intresse i så kallade "post-pubertala fantasier", åtminstone inte i vår grupp.
Om det finns en god dramaturgisk orsak till att ge en djupare beskrivning så existerar den, annars är det mestadels i enklare ordalag.
Sedan brukar vi, efter det etablerats varför/hur/osv. en karaktär har sex så är det inte intressant förs det skiljer sig drastiskt och därför just brukar låta det "fade to black".

Så som krydda anser jag att det är.
Som plot-tool så används det ju givetvis också men i första hand som berättelse/karaktärs-inlevelse/krydda.
Det är enligt mig(min grupp) alltså oftast intressantare att förstå varför en karaktär knullar med vem/varför än att just knulla Y person för att komma vidare i ploten.

Sedan när det kommer till sexuella illustrationer i spel så anser jag åtminstone att man behöver avsexualisera sex så att man tappar tabu-stämpeln helt enkelt. Det behövs en öppnare debatt angående sex som en självklarhet för alla människor på deras villkor. Och sluta mystifiera eller förtrycka sex. "Gladvåld är helt okej men sex är inte det", jag förstår inte den logiken. Jag tycker det är fel att man kan beskriva hur hjärnsubstans sprutar ut ur det söndertrasade kraniet men att ens börja närma sig någon djupare beskrivning utav nakenhet/sex är obekvämt. Jag vill minnas att Rising sade "mer porr åt folket".

/Poseur

Eksem

Champion
Recca said:
Jag måste säga att nånstans i den här diskussionen har jag en föreställning om att folks anledningar till att vilja ha sex som "krydda" i rollspel är att de ofta har "spartanska" sexliv själva.
Och de som har med vänskapsband i sina rollspel har spartanska vänskapskretsar?

Anarchclown

Swashbuckler
Usäkta? Vad fan säger du att jag har sagt? Ska du kalla mig fräck? Läs gärna mitt inlägg igen.

Poseur

Swashbuckler
Well jag skulle säga att det rakt ut är en direkt fördom och gränsar till personangrepp faktiskt.

Och nej jag skulle nog hävda att de flesta moraltanter och PK-poliser( och de allra flesta vanligt folk också för den delen) skulle ha en hel del att säga till om när det kom till sexlivet för mig och resterande människor i min spelgrupp.

Edit: Som Eksem sade, så alla som går i med vänskapsband i karaktärer in-game har spartanska vänskapsband IRL?

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Recca said:
Och de som har med vänskapsband i sina rollspel har spartanska vänskapskretsar?
Våld har i rollspelet att göra för att det är häftigt och för att det är safe to do it in rpg's. Samma sak med sex? Jag särskiljer vänskapsband från våld - samt från sex. Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...

Emmpye

Veteran
Det är ganska intressant att trilla in i en diskussion om vad som är realistiskt eller inte... vi pratar ju ändå om rollspel och i de flesta av fallen "fantasy". Känns ganska motsägelsefullt. Hela tjusningen ( för mig i allafall ) är att det inte är i närheten av mitt vardagliga liv...

Dessutom, vem lägger poäng för att höja sin karisma... lets face it, ofta är våra karraktärer så fula att de skrämmer barn, och sannolikheten att de får ligga är minimal...

Bryr mig inte speciellt mycket om sexistiska bilder, de är lika orealistiska som det övriga innehållet i boken. För det mesta tycker jag att de är underhållande :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Våld har i rollspelet att göra för att det är häftigt och för att det är safe to do it in rpg's. Samma sak med sex? Jag särskiljer vänskapsband från våld - samt från sex. Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...
Well vi är människor, de flesta har något form av intresse för sex. Värre är väl då att de flesta verkar ha ett överdrivet stort intresse för att mörda saker in-game? Så folks intresse av att bruka våld i spel grundar sig i ett intresse för våld i verkligheten.

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Usäkta? Vad fan säger du att jag har sagt? Ska du kalla mig fräck? Läs gärna mitt inlägg igen.
Förlåt så jättemycket. Det var inte ett direkt citat utan en slutledning av det argument du förde. Som egentligen var Rams argument. Jag skrev i all hast och menade absolut ingenting illa med det.

Eksem

Champion
Recca said:
Om du hävdar att inga motiv till att vilja rollspela sex är knutet till ditt intresse för just sex så tror jag att du ljuger. Kanske...
Wait, what? Jag tror du hoppade över några steg här, för jag följer inte med ditt resonemang alls. Vad är korrelationen mellan intresse för sex och spartanskt sexliv? I den mån de hänger ihop (vilket det förstås inte nödvändigtvis gör) torde de rimligtvis ha ett motsatt förhållande?

Laowai

Hero
Men hur kommer det sig att det bara gäller för sex?
Hur gör ens vilja att rollspela något som är en rätt viktig del av livet en person till oskuld/tråkig i sängen?

Om ditt exempel ska fungera så bör det ju stämma överens om andra aspekter av våra liv också. Om jag gillar att äta lyxiga måltider i spel, innebär det att jag bara äter nudlar och billys pizzor irl?

Allt man gör i rollspel behöver inte spegla ens riktiga liv, och att du försöker påstå något sådant är i min mening löjeväckande.

Recca

Femme Fatale
Poseur said:
Well vi är människor, de flesta har något form av intresse för sex. Värre är väl då att de flesta verkar ha ett överdrivet stort intresse för att mörda saker in-game? Så folks intresse av att bruka våld i spel grundar sig i ett intresse för våld i verkligheten.
Ja, det är beklämmande. Jag vet inte varför det är spännande med våld faktiskt, men nåt är det ju. Jag försöker bara förstå vad det är som lockar med att ha med sex i illustrationer - man ser det som en del av rollspelet men varför gör man det och varför är det viktigt för vissa?