Nekromanti Werewolf the Masquerade (Runda 1)

Xyas

Swashbuckler
Re: Paxen och allmän kort kommentar

Vimes said:
Vi har gjort det på att jaga varulvar och inte dåliga bybor, som väl annars är ditt forte. :gremwink:
Oh snap!

Men skæmt åsido så håller jag med Vimes i det hær. Mindre fokus på "kassa" bybor.

Cassius

Hero

xyas said:
Vimes said:
Vi har gjort det på att jaga varulvar och inte dåliga bybor, som väl annars är ditt forte. :gremwink:
Oh snap!

Men skæmt åsido så håller jag med Vimes i det hær. Mindre fokus på "kassa" bybor.
och från din sida gärna lite mer innehåll i inläggen.

Mogger

Hipsteranka
xyas said:
Intressant med klan-vinsterna...
Vad är det du tycker är intressant med klan-vinsterna? Alla andra som har kommenterat dem har sagt saker i stil med "jag är bybo i första hand, och skiter i klanvinst!"

Men inte du xyas...

Mogger

Hipsteranka

Min fråga:

Måns said:
Du kan börja med att förklara hur din taktik funkar.
Som Paxen tolkar så här:

!Paxen said:
Jag tyckte att jag svarade på frågan, "Vad betyder 50/50 taktiken".
Jag vill veta om du avsiktligt kommer att spela dåligt, alltså göra det svårare för byn, för att själv leva någon extra runda. Om inte, exakt hur ska du bete dig för att bli misstänkt?

Mogger

Hipsteranka

Basenanji said:
Dessutom, när jag läser om min (löjliga) förmåga inser jag att man inte kan gå på VtM-wikin förbehållslöst. Det här spelet har skillnader mot White Wolfs material. Men kanske ska vi vara lite rädda om informationen om generationer.
Och förmågor. Berätta inte vad ni anser om era förmågor utan att vara pressade, som Basse gör här. Varför gör du så Basse?

Xyas

Swashbuckler
Måns said:
xyas said:
Intressant med klan-vinsterna...
Vad är det du tycker är intressant med klan-vinsterna? Alla andra som har kommenterat dem har sagt saker i stil med "jag är bybo i första hand, och skiter i klanvinst!"

Men inte du xyas...
Jag tycker det ær en intressant take på vampire-temat. Någon næmnde att det vore tematiskt korrekt med Camarilla-vampyrer som vill besegra sabbathen samtidigt som de manøvrerar inbørdes før att deras egen klan ska komma ut øverst i slutændan. Fett med cred till Mukwa om det ær så. Men vi vet ju inte vem eller vilka som har de hær klan-villkoren. Personligen gissar jag att det bara ær en eller två av de mer prominenta klanerna, motiverat med att de vill stanna kvar på toppen.

Och jag kan med eftertryck sæga att meningen "jag skiter i mitt klan-vinst-vilkor, jag vill bara jaga ulvar" har precis lika mycket værde før mig som "men jag ær ju inte ulv".

Ba' så ni vet.

!Paxen

Swashbuckler

Måns said:
Min fråga:

Måns said:
Du kan börja med att förklara hur din taktik funkar.
Som Paxen tolkar så här:

!Paxen said:
Jag tyckte att jag svarade på frågan, "Vad betyder 50/50 taktiken".
Jag vill veta om du avsiktligt kommer att spela dåligt, alltså göra det svårare för byn, för att själv leva någon extra runda. Om inte, exakt hur ska du bete dig för att bli misstänkt?
"Jag tyckte att jag svarade på frågan, "Vad betyder 50/50 taktiken". Det handlar om att vara 50 % grön/50 % röd, och därigenom minska risken att bli utröstad eller mördad. Är det något annat jag missar?"

Dvs, jag siktar inte på att spela dåligt, eller ulvigt, jag siktar på att inte spela som grön eller ulv.

Jag siktar på att vara så neutral som möjligt, inte för misstänkt, inte för grönt.

Jag siktar på att hjälpa byn när jag kan, men hålla vissa ideer utanför så länge som möjligt.

Jag siktar på att se till att byn vinner, eller att varulvarna vinner (beroende på om jag är bybo eller ulv).

Oavsett vad jag tycker så finns det säkert någon som kommer säga "Nej, det där är dåligt för byn, gör inte så". Det vet jag, det vet du. Vi kan bara själva säga vad vi tycker är bäst för byn, vissa saker baseras på tidigare spel. Jag vet att jag överlever längre om jag spelar min random-taktik (som egentligen inte är så jävla random, då det behövs ganska mycket eftertanke), och jag är den som vet om jag är bybo eller inte (förutom ulvarna förstås). Därför vill jag leva längre, för att då har jag en person som jag är säker på.

Tycker du att mitt spel är dåligt? Vill du rösta ut mig pga detta? Gör det isf, men se för fan till att du har något mer att gå på också.

RasmusL

Champion
Elmrig said:
Missade en hakparentes så gör ett nytt försök:

Möller said:
Jag kan dessutom, nu efter att ha kollat runt lite grann på WoD-wikin, också säga att jag inte ser någon uppenbar koppling mellan min disciplin och resten av min roll.
Det här låter ju väldigt märkligt för en som har koll på hur fiktionen ser ut. Kan du förklara lite närmare vad du menar egentligen?
Se ovan.

Röst: Möller

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Jag tycker vi har för kort tid på oss. Onsdag 21.00 på vad är vi? 17 pers?? Det är obalanserat, Mukwa.
Jag vill lyfta Recca´s inlägg och dra lite snack gällande tidsbristen.

Byns aktivitet de senaste spelen med 10-12 deltagare har ju varit sjukt bra. Nu är vi 17 pers och det kommer inte att funka för oss att dreva hela bunten och försöka få fram något litet av varje.

Byns fokus just nu är ju helt vrickad. !Paxen+alla anti!Paxen snackar i rundgång om samma skit hela tiden. Det är ju så passande för ulvarna som bara behöver flyta med.

Vimes var inne på att vi skulle pricka in ulvarna (så som vi brukar göra) istället för att jaga dåliga bybor och där håller jag med. Vid det här läget borde det ju vara rätt klart för alla inblandade att !Paxen är ett bra alternativ för hängning på onsdag 21.00, men tills dess måste vi ju ta tag i fler frågor.

Att Möller piper iväg igen är ännu ett förhalande. Vi kommer lixom ingen vart med det heller.

Vilkattas inaktivitet (beroende på Skottland eller ej?) är också störande, men det är inget vi kan göra något åt. Vi får hoppas att hon dyker upp och lämnar några poster åt oss så vi har något att gå på i runda två. Ett helt blankt papper är aldrig speciellt trevligt och sen finns ju risken att hon diskas också.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag kan se om jag kan få tag på Vildkatt ikväll när jag kommit hem. Har henne på skype och fungerar inte det så får jag väl jaga rätt på henne i D3.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Jag kan se om jag kan få tag på Vildkatt ikväll när jag kommit hem. Har henne på skype och fungerar inte det så får jag väl jaga rätt på henne i D3.
Najs!

Antar att det inte är emot reglerna, men kolla med Mukwa först utifall.

Basenanji

Postd20modernist
Bra balans!

Fast jag tycker nog att det räcker. Första rundna är ju ofta så här kaotisk, i alla fall med 17 deltagare.

Visst, hade vi mer tid skulle vi kunna tjafsa ännu mer, men nu blir det hela mer utmanande: vi måste tjafsa på rätt sätt innan deadline!

Dessutom är det skönt att känna lite tempo i liret.

Och så har vi ju hela tisdagen och onsdagen på oss!

Xyas

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Att Möller piper iväg igen är ännu ett förhalande. Vi kommer lixom ingen vart med det heller.
Jepp, Møller ær helt klart misstænkt i nulæget, men eftersom hen verkar aktivt undvika att nærvara så gør min røst inte så stor nytta dær just nu.

Røst: Bjørn den gode

Som jag skrev innan upplever jag ditt intiala angrepp på paxen som att du letar efter en øppning att børja misstænkliggøra en bybo. Och flera personer verkar vara av åsikten att om du ær ulv ær det jættefarligt.

Så fokus på dig.

Recca

Femme Fatale
Om generation

Elmrig said:
Basenanji said:
Men kanske ska vi vara lite rädda om informationen om generationer.
Varför det? Baserat på fiktionen så säger det väldigt lite om vilken typ av förmågor en karaktär har. Visst, riktigt låga generationer brukar medföra batshit-crazy-förmågor men jag gissar att de inte har någon plats i ett spel som det här. Annars är det bara att kolla i Camarillans Red List eller motsvarande fiktion för att se att även karaktärer med höga generationer kan ha helt sjövilda stats och förmågor.
Jag skulle inte sätta min tillit till ett kompendie som inte ens kan få stats-begränsningarna via generation rätt - den röda listan är ju typ ett skämt. Det tycker jag att du borde ha koll på...

Sen har ju faktiskt Mukwa skrivit ut i "världen" att generation betyder:
Mukwa said:
1 – Kain
2 – Kains barn
3 – Antediluvians (Klangrundarna)
4-5 – Methuselah (Vanligtvis flera tusen år gamla vampyrer)
6-8 – Elders (Vanligtvis flera hundra år gamla vampyrer)
9-13 – Ancillae (Vanligtvis upp till ca 200 år)
14-15 – Thin Bloods (Räknas inte som vampyrer, egentligen)
Det är självklart att Mukwa kör med att generation är indikativt för styrka. I varulvsspel kan styrka från generation endast översättas till förmåga/information. Eftersom jag inte tror att du tror att Mukwa skulle ta hänsyn till camarillans red list för det här spelets metadesign så blev du precis flera grader rödare i min bok.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Okej, medan Möller ligger och trycker i sin kista i förhoppning om att vi glömer bort honom så tycker jag att vi bör sätta fokus på någon annan spelare så länge. Men jag anser även att vi låter våra röster ligga kvar på Möller så han förstår att han inte kan smita undan drevet så lätt.

Elmrig vad är din bild av Ond Bråd Död så här långt?
Ond Bråd Död vad anser du om Konrad Konvalj, är han byn trogen?
Konrad Konvalj vad anser du om Lu-kaazh, har han bidragit med något eller är det bara fluff?

RasmusL

Champion
Re: Om generation

Recca said:
Elmrig said:
Basenanji said:
Men kanske ska vi vara lite rädda om informationen om generationer.
Varför det? Baserat på fiktionen så säger det väldigt lite om vilken typ av förmågor en karaktär har. Visst, riktigt låga generationer brukar medföra batshit-crazy-förmågor men jag gissar att de inte har någon plats i ett spel som det här. Annars är det bara att kolla i Camarillans Red List eller motsvarande fiktion för att se att även karaktärer med höga generationer kan ha helt sjövilda stats och förmågor.
Jag skulle inte sätta min tillit till ett kompendie som inte ens kan få stats-begränsningarna via generation rätt - den röda listan är ju typ ett skämt. Det tycker jag att du borde ha koll på...

Sen har ju faktiskt Mukwa skrivit ut i "världen" att generation betyder:
Mukwa said:
1 – Kain
2 – Kains barn
3 – Antediluvians (Klangrundarna)
4-5 – Methuselah (Vanligtvis flera tusen år gamla vampyrer)
6-8 – Elders (Vanligtvis flera hundra år gamla vampyrer)
9-13 – Ancillae (Vanligtvis upp till ca 200 år)
14-15 – Thin Bloods (Räknas inte som vampyrer, egentligen)
Det är självklart att Mukwa kör med att generation är indikativt för styrka. I varulvsspel kan styrka från generation endast översättas till förmåga/information. Eftersom jag inte tror att du tror att Mukwa skulle ta hänsyn till camarillans red list för det här spelets metadesign så blev du precis flera grader rödare i min bok.
Jag ifrågasätter varför generation skulle vara viktigare att hålla hemlig än klan, och i viss mån varför något av dem skulle vara hemligt alls. Klan säger i mina ögon mycket mer än generation, Red List eller inte.

Cassius

Hero
Om Lu-kaazh

Lu-kaazh har skrivit inlägg som är i mellanting, de är ganska mjuka och pekar inte åt något direkt håll. Lu-kaazh har skrivit 5 inlägg under hela rundan, 1 av dom är bara en rättning av sitt förra. Det innebär 4 inlägg, det är väldigt lågt och inläggen består av förtydligande(och lite ifrågsättande av !Paxen) och ett fall ett drev mot Möller.

Så vi pratar om samma drev som alla andra och få inlägg.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Konrad Konvalj vad anser du om Lu-kaazh, har han bidragit med något eller är det bara fluff?
Lu-kaazh imponerades jag av typ de tre första inläggen. De var mastiga för att vara Lu-kaazh och jag tyckte om det jag läste. Alltså, det pingade inte till på något vis.

Efter det släppte jag Lu-kaazh och har inte ägnat så mycket funderingar över honom. I minnet har jag att han gått ut med någon information om att Möller egentligen skall ha hur mycket tid som helst för varulvsspel just nu. Information han fått av Möller innan spelstart.

Den informationen silade jag mellan fingrarna. Möller har ju inte på nått vis deklarerat i spelet att han kommer att vara superaktiv så det kändes som en rätt onödig information, men en information som skänker en lite mörkare skugga över just Möller.

Skall ta en lite extra koll på Lu-kaazh igen för sakens skull, men rent spontant så känns det som att Lu-kaazh varit mer aktiv och tydlig än tidigare spel. Han känns skarpare och mer vässad.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Okej, Konrad, lust att slänga upp någon likande med ett par namn. Det gäller för övrigt de som känner att de vill hjälpa till. På så sätt kan vi försöka få in lite mer åsikter från spelare om andra spelare.
Och förhoppningsvis så får vi en "lista" där ingen spelare ska "utvärdera" som någon annan. Vilket innebär att vi får ut en åsikt från varje spelare i alla fall.

RasmusL

Champion
Vicotnik said:
Elmrig vad är din bild av Ond Bråd Död så här långt?
Han har i mina ögon varit halvpassiv och mest pratat om hur folk "brukar" spela. För mig som nybörjare blir det väldigt svårt att säga något om huruvida det han säger stämmer.

Halvpassivt med ett par vaga anklagelser och ifrågasättanden, exempelvis #791704 och #791789. Sedan förstår jag inte riktigt hur med "beten i form av skumt spel som bybo", som han ställde sig positiv till i #791786, skulle fungera men det kanske någon kan förklara för mig?