Rickard
Urverk speldesign
Nu tänkte jag gå in på något som jag ogillar med rollspel. Rollspel är för stort sett till sidantal. Jag tycker att behöva läsa 100 sidor är för mycket. Jag tycker att behöva läsa 50 sidor är för mycket. Jag tycker till och med att läsa 20 sidor är för mycket.
Varför finns den här volymen? Jag skyller på ett par saker:
× Tradition.
× För lång speltid.
× För komplexa regler.
× Ogenomtänkta upplägg av spelvärldar.
× För krångliga uppbyggnader av rollpersoner.
× Spelmakare förklarar regler, inte spelstruktur.
Traditionen är starkast och den som jag skyller mest på. Traditionen förhindrar att spelmakare tänker på ett nytt sätt, utan är de skriver rollspel blir det mest "rollperson, regler och spelvärld" utan att reflektera kring varför man ska ha det och hur man ska strukturera upp det. Det här gäller både trad- och indiespel. Det har knappt hänt något nyskapande där, annat än i hur man spelar rollspel.
Dogmautmaningen var något på spåren men då traditionen i hur man skriver rollspel var så stark så blev sällan bidragen bra. Några få bra undantag fanns dock.
/Han som tror att tjockleken på rollspel och dess tradition i hur rollspel ska bli skrivna är en sak som bidragit till "rollspelsdöden"
Varför finns den här volymen? Jag skyller på ett par saker:
× Tradition.
× För lång speltid.
× För komplexa regler.
× Ogenomtänkta upplägg av spelvärldar.
× För krångliga uppbyggnader av rollpersoner.
× Spelmakare förklarar regler, inte spelstruktur.
Traditionen är starkast och den som jag skyller mest på. Traditionen förhindrar att spelmakare tänker på ett nytt sätt, utan är de skriver rollspel blir det mest "rollperson, regler och spelvärld" utan att reflektera kring varför man ska ha det och hur man ska strukturera upp det. Det här gäller både trad- och indiespel. Det har knappt hänt något nyskapande där, annat än i hur man spelar rollspel.
Dogmautmaningen var något på spåren men då traditionen i hur man skriver rollspel var så stark så blev sällan bidragen bra. Några få bra undantag fanns dock.
/Han som tror att tjockleken på rollspel och dess tradition i hur rollspel ska bli skrivna är en sak som bidragit till "rollspelsdöden"