Rickard
Urverk speldesign
Re: Rollspel är för stora [sammanfattning]
»Personen som beskriver miljön ska göra det övergripande utan att nämna detaljer. De andra får bygga vidare på den beskrivningen genom att börja sin mening med "och" eller begränsa vad den första personen har beskrivit genom att börja meningen med "men".«
/Han som brukar köra det här på konvent
Apocalypse World verkar vara full av dem men jag har varken läst eller spelat det spelet så jag kan skriva ett exempel. Kom ihåg, konventioner beskriver det sociala kontraktet, däribland spelstilen. De beskriver bland annat hur man använder regelmekaniken.Ram said:Skulle man kunna få ett bra exempel (från ett spel eller bara off the top of your head) där formaliserade konventioner används på det sätt som de vill att de skall anvädas?Regler är formaliseringar av ett beteende och det går lika bra att formalisera konventioner som regelmekaniker.
»Personen som beskriver miljön ska göra det övergripande utan att nämna detaljer. De andra får bygga vidare på den beskrivningen genom att börja sin mening med "och" eller begränsa vad den första personen har beskrivit genom att börja meningen med "men".«
/Han som brukar köra det här på konvent