Niklas73 said:
Sen har vi problemet med exempel och listor som kan ta upp plats.
Eftersom jag förespråkar att skriva spelstrukturer och inte regler så skulle man kunna säga att spelstrukturen i sig är ett exempel. Listor kan jag hålla med om tar plats, men jag tycker personligen att om man dessutom behöver förklara varje detalj i listan så har man gjort ett för komplext system.
Någonting jag har upptäckt när jag har spelat med
fluency play (bygga på med regler allt eftersom vi spelar) är att om jag ger exempel så blockerar jag den andres förmåga att tänka själv. Det jag ska göra är att istället ställa frågor och få spelaren att tänka i rätt banor. Så, behöver man då listor eller behöver man bara få läsaren att tänka i rätt banor?
I
Polaris som jag spelade i helgen så fanns det kategorier på förmågor, spelet hade uppmanat oss till att tänka poetiskt och vi hade gått igenom spelvärlden och fått en hum om vilken sorts poesi det talades om. Utöver detta hade alla några förmågor från början exempelvis "Svärd av stjärnglans", vilket också satte tonen. Det skapade förmågor som "Vingar av stjärnor" och "Född ur isen". Detta utan att vi behövde listor.
DEssutom kan man behöva förklara saker. "Vad är en Motivation?". Har man inte en aning om begreppet krävs det lite text för sådant och blir det fler sådana varianter så stackar det upp. Och har du ett nytt system så blir det effekten.
Återigen, kombinera att förklara en spelstruktur med att skapa tankebanor som ovan och du kan antagligen få ned regelmängden en hel del. Sättet att förklara regler i dagens rollspel är väldigt omständligt, mycket baserat på just traditionen i "hur rollspel ska vara" och "hur man ska förklara rollspel i text".
Men spel på 20 sidor, gärna men då hade jag varit tvungen att skriva ett lättare system eller vedertaget av typen slå 1T10+egenskap över sv. Och så är det inte. Och så vill jag inte ha det. Men längden är inget jag eftersträvar.
Notera dock att lätt system behöver inte innebära system utan substans. Spel som
Go och
Intrigue har rejält lätta regler men tack vare begränsningar i bräde eller resurser samt en snillrik spelstruktur (snackar nu mest Intrigue) så blir spelet väldigt avancerat. För Go - väldigt strategiskt - och för Intrigue - rejäl kohandel.
/
Han som kan säga att bara för att han inte gillar A så måste han inte gilla O, utan föredrar andra lösningar istället