Nekromanti Rollspel är för stora

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fiktionslek said:
Skulle du gjort Okeanos om du varit tvungen att tjäna pengar på det?

Christian
För att tala för mig själv, så skulle jag inte göra Okeanos för att tjäna pengar. Inte heller Fantasy! Och absolut inte Svavelvinter, med 2,5 års produktionstid, gaaaah vad pengar de ska ha plöjt ner i det spelet! Och Western, nä aldrig!

Kanske göra om Drakar och Demoner, men jag skulle tjäna mer pengar på att låta bli.

Men om jag skulle försöka tjäna pengar på rollspel skulle jag välja ett format som var ett steg upp från Fantasy! i storlek, med en pulpkänsla i papper och produktionsvärde. Fokusera på att snabbt få ut produkter med kort livslängd, och bygga en community runt spelet som uppmuntrar deltagande och medskapande. Kanske i tidningsform.

/M

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Magnus Seter said:
Fantasy! däremot, det har ett format som kan fungera som en katalysator för hobbyn, med möjlighet att snabbare ge ut tillägg, och få fart på engagemanget och skapa en smältdegel av kreativitet.
Alltså formatet är det inget fel på när det gäller Fantasy!. Det du skriver bekräftar ju i princip vad jag skrev om i min första post. Men det måste vara ett bra spel också. Jag håller alltså med dig om Western och Svavelvinter när det gäller formatet.

Hälsar

Christian

RasmusL

Champion
Ymir said:
Rollspel är helt klart för -stora-, ja, såtillvida att man inte kan läsa dem på bussen utan att se ut som en idiot.

Fler rollspel borde således ha ett vettigare format, typ A5, i stil med Apoc wörld och Burning Wheel.

Men är rollspel för -tjocka-? Naeh.
Medför inte A5-formatet att det blir opraktiskt att ha motsvarande 300-400 A4-sidors text?

Om ett regelsystem kan komprimeras till en A4 som extrem kanske det kan ökas femdubbelt och blir exponentiellt mycket mer pedagogiskt. Ge mig ett 20-sidors A5-häfte med allt jag behöver veta för att kunna spela och sedan supplement etc som utvecklar detta så skulle jag bli glad.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Magnus Seter said:
Fiktionslek said:
Skulle du gjort Okeanos om du varit tvungen att tjäna pengar på det?

Christian
För att tala för mig själv, så skulle jag inte göra Okeanos för att tjäna pengar. Inte heller Fantasy! Och absolut inte Svavelvinter, med 2,5 års produktionstid, gaaaah vad pengar de ska ha plöjt ner i det spelet! Och Western, nä aldrig!

Kanske göra om Drakar och Demoner, men jag skulle tjäna mer pengar på att låta bli.

Men om jag skulle försöka tjäna pengar på rollspel skulle jag välja ett format som var ett steg upp från Fantasy! i storlek, med en pulpkänsla i papper och produktionsvärde. Fokusera på att snabbt få ut produkter med kort livslängd, och bygga en community runt spelet som uppmuntrar deltagande och medskapande. Kanske i tidningsform.

/M
Håller med om allt i detta. Och "tjäna pengar" handlar förstås inte om rikedom. Det är 1 kort sätt att säga att spelet kan spridas, växa och hålla långvarigt.

Hälsar

Christian

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Elmrig said:
Medför inte A5-formatet att det blir opraktiskt att ha motsvarande 300-400 A4-sidors text?
Tja, jag har läst fantasyromaner på 1000+ sidor i pocketformat, så visst funkar det.

Men det går såklart att dela upp det, om man vill.

RasmusL

Champion
knark said:
Elmrig said:
Tja, jag har läst fantasyromaner på 1000+ sidor i pocketformat, så visst funkar det.

Men det går såklart att dela upp det, om man vill.
Jag tänker mig att mycket av nyttan som uppslagsverk går förlorad. Det är kanske bara min erfarenhet men när tjockleken hos böcker jag läser börjar närma sig bredden så brukar jag ha svårt att få dem att hålla sig öppna på en viss sida. Sedan betyder fler sidor också mer bläddrande för att hitta vad man letar efter. Men det här är ett sidospår.

Jag vet inte om någon har påstått det här men ser någon något egenvärde i att ha längre böcker? Långa texter relativt korta? Är det läsningen eller spelandet man vill åt när man köper längre rollspel?

G

Guest

Guest
Ymir said:
Rollspel är helt klart för -stora-, ja, såtillvida att man inte kan läsa dem på bussen utan att se ut som en idiot.

Fler rollspel borde således ha ett vettigare format, typ A5, i stil med Apoc wörld och Burning Wheel.

Håller helt och hållet med i formatfrågan. A5 piskar verkligen rumpan på böcker i "A4"-size.

Och det absolut sämsta format jag sett på en regelbok måste vara det som Svavelvinter nyttjar. Helt hopplöst att ligga/sitta och läsa. Man måste i princip ha en läspulpet för att läsa den... Ingår den i priset? Nej. Kan man köpa en på Fria Ligans hemsida? Nej. Sad cat is sad.

krank

Elmrig said:
Jag tänker mig att mycket av nyttan som uppslagsverk går förlorad.
Tja, jag använder inte särdeles många av mina böcker som uppslagsverk; det är nog bara D&D och det spelar jag inte ens som ett rollspel. Andra böcker har jag sällan vid spelbordet...

Elmrig said:
Jag vet inte om någon har påstått det här men ser någon något egenvärde i att ha längre böcker? Långa texter relativt korta? Är det läsningen eller spelandet man vill åt när man köper längre rollspel?
Inte längd i sig, men mängd information. Inte säga samma saker på mer utrymme, utan säga fler saker. Jag gillar spel som ger mig mycket bra information att utgå från.

Ymir

Liten kantbaron
Det beror väl alldeles på vad det är som spelet försöker uppnå med sin längd. Beskrivningen av det antika Kinas kultur och samhällsliv i Qin är tillexempel väldigt lång, men inte en sida för lång. Culture gaming mår bra av detaljism.

Arfert

Facit
Ymir said:
Det beror väl alldeles på vad det är som spelet försöker uppnå med sin längd. Beskrivningen av det antika Kinas kultur och samhällsliv i Qin är tillexempel väldigt lång, men inte en sida för lång. Culture gaming mår bra av detaljism.
Håller med. Saga är CG, det borde vart ytterligare info där, många sidor - sånt som t.ex. DeBracy har på sin blogg. Finns massor man kunde skriva.

RasmusL

Champion
Sant, det har med spelstil att göra.

Kan man sammanfatta det som att spel bör innehålla så mycket information som möjligt på så liten plats som möjligt utan att tappa flyt och pedagogik i texten? Mängden information som är nödvändig kan sedan relateras till den spelstil som önskas?

Arfert

Facit
Medskapande är ett nyckelord här. Det finns flera hål i Fantasy! som är helt medvetna. För att folk ska skriva egna regler om de vill. Jörgens Ettbladsscenarion är ett annat exempel. Vill gärna att man börjar skriva liknade. Och jag layoutar gärna dem om de är bra.

Ymir

Liten kantbaron
Jag vet inte, jag tror inte personligen på D&D5-approachen att göra alla nöjda, olika rollspel måste nog ges olika fokus och förutsätta olika spelstilar. Ett spel som Apocalypse Wörld tex mår knappast bäst av att ha med så mycket information som möjligt, utan vinner snarare på att hålla igen. Eon, däremot, passar väl bättre in på det du säger här. As for nya Neotech finns en intressant intern diskussion om just hur -mycket- världsinformation som borde vara med, och av vilken typ, sett till den spelstil och stämning som eftersträvas. Att en sådan diskussion överhuvudtaget förs antyder starkt att de många och långa och hetsiga diskussionerna om rollspelsteori faktiskt burit frukt, och att folk numera tänker "varför?" innan de tar ett designbeslut.

Ram

Skev
Han said:
/Han som vid en genomläsning av sitt inlägg insåg att han inte snackade om vad Ram snackade om, men postar ändå
Jag tror jag fortsätter trenden. :gremsmile:

Hur läser folk rollspel? Jag för min del tar mitt stora spel, bläddrar oftast förbi rollpersons- och färdighetskapittel, läser konfliktsystem om det har någon intressant vinkling och ger mig sedan på värld, personbeskrivningar och kuriosa. Jag tror det var... 10 år sedan kanske som jag verkligen LÄSTE ett helt spel.

Hur konsumerar ni era rollspel?

Arfert

Facit
Ram said:
Han said:
/Han som vid en genomläsning av sitt inlägg insåg att han inte snackade om vad Ram snackade om, men postar ändå

Hur läser folk rollspel? Jag för min del tar mitt stora spel, bläddrar oftast förbi rollpersons- och färdighetskapittel, läser konfliktsystem om det har någon intressant vinkling och ger mig sedan på värld, personbeskrivningar och kuriosa. Jag tror det var... 10 år sedan kanske som jag verkligen LÄSTE ett helt spel.

Börjar med att försöka hitta "grundmekaniken". Sen spanar jag in rollformuläret. Efter det hur man gör rollpersonen. Och till sist resten (med strid först).

RasmusL

Champion
Ram said:
Han said:

Från pärm till pärm, rädd att missa något viktigt. Troligen därför jag ogillar det.

krank

Ram said:
Från pärm till pärm.

Hoppar bara över t.ex. färdighetsbeskrivningar om det uppenbart funkar exakt likadant som i alla andra spel. Behöver inte läsa ännu en beskrivning av färdigheten "skjutvapen".

Om det är ett spel jag ska spelleda för jag spridda anteckningar under tiden jag läser; lös inspiration, halvfärdiga kampanj- eller äventyridéer.

Regelkapitlen är dock generellt nåt jag måste tvinga mig igenom, för regler är generellt så jävla tråkigt. Jag köper spel för deras spelvärld. Regelsystem läser jag mest för att kunna sno intressanta delar och dissa resten på forum...

Rickard

Urverk speldesign
Argh! said:
Jag hoppas och tror att när du säger att rollspel ska vara på mindre än 20 sidor så talar du om rollspelsmotorn.
Nej, jag menar hela rollspelet. Vad som krävs för att man ska kunna komma igång. Det inte sagt att man inte kan utöka rollspelet med tilläggsmoduler men det kommer senare. Det inte sagt att regler och sådant kan introduceras under spelets gång via bräde, kort, regler på rollformulär eller andra tillägg.

För att kunna minimera tiden för att komma igång med spelet anser jag att tjockleken på boken är nödvändig. Därför vill jag inte ha spel som ens är 20 sidor långa. Jag vill komma igång snabbare än så.

Minimera tiden för förberedelse för spelledaren. Ett spel ska man kunna köpa och sedan komma igång med under samma kväll. Det funkar sällan med rollspel, vilket gör de svåra att ta till sig. 200+ sidor för ett spel? Jag kan sätta en slant på att de flesta säger "nej tack" bara vid den tanken.

Jag antar att antalet sidor inte var många vid rollspelens födsel. Sedan har det lagts till saker som senare blivit komponenter som "rollspel måste ha". Jag antar dock att antalet sidor vid rollspelens födsel var fler än vad jag kräver i denna tråd. Där skyller jag på att de utgick från fel grund när de förklarade spelet. En grund som sedan har hängt sig kvar.

/Han som funderar på att ha ett annat namn än "rollspel" på sin nästa produkt så att han slipper kämpa mot förväntningar i vad ett rollspel måste innehålla

krank

Han said:
Minimera tiden för förberedelse för spelledaren. Ett spel ska man kunna köpa och sedan komma igång med under samma kväll.
Ska man kunna göra så med ALLA spel?

Eller finns det plats i världen för spel som inte passar dig/nybörjare? För den som inte har något emot eller rentav gillar saker i spel som kräver mer förberedelse (säg, culture gaming och dockskåpande i obekanta miljöer och kulturer)?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Rollspel är för stora [OT]

Ymir said:
Anledningen varför jag inte döpte tråden till "Rollspel är för tjocka" är för att folk kunde anta att jag menade "Rollspel är till för tjocka nördar". :gremsmile:

/Han som hellre kunde ta att folk misstolkade ämnesraden att rollspel bara är till för vuxna