Nekromanti Rollspel är för stora

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fokusera på ämnet, och inte personen

knark said:
//krank, som räknar med att ovanstående kommer att avfärdas med att han är "för negativ" nu när Han bygger ett så fint slott av enhörningar, regnbågar och, uppenbarligen, rätt ordentliga mängder otrevlighet och förakt för andras preferensr...
Och så tar vi alla ett jävla stort andetag, och skiter i att fortsätta exakt denna del av diskussionen.

/Magnus

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Det är jäkligt svårt att göra ett »komplett«, kort och traditionellt rollspel. När jag filade på Deds bok, hade jag föresatt mig att hålla det under 48 sidor, med inte särskilt mycket text på varje sida. Själva textmassan var typ 80% av bakgrundsstoryn till Hindenburg min älskade. Det går, men då ska det till skohorn nästan. Någon med bättre språklig förmåga kan säkert trixa ner det lite till, men det finns liksom en gräns för hur långt man kan redigera ned en text utan att det känns krystat. Så om du ska göra ett traditionellt spel och ha med något om introduktion, spelvärld, regler, karaktärsgenerering, monster, utrustning, spellederi och ett introäventyr, då kan du räkna med att det knappt ryms på 80 000 tecken. Sen kan du alltid börja göra minimalistiska spel, och komma ner hur kort som helst. Men det tycker jag är en annan femma.

I mitt tycke hade väldigt många svenska spel kunnat vara lite eller mycket kortare utan att något gått förlorat annat än en massa onödiga ord.

Men det är ingen poäng att jaga korthet i sig. Det handlar om målgrupp, känsla och överblickbarhet. Vissa läsare vill ha geografiböcker. Andra fixar det bara inte. Vissa spelare vill ha *tjocka* böcker, andra korta. Samtidigt handlar det också om vad man signalerar att det är för text. Den som baxnar inför ett 300+ sidor långt spel kan många gånger klämma mångtusensidiga fantasyserier utan att klaga. Generellt gäller nog också att ju längre en text är, desto svårare är det att upprätthålla en god kvalitet. Hundratals sidor av stavfel, meningsbyggnadsfel och redundanser kan ta knäcken på den mest uthållige.

Min tanke runt detta handlar snarare om hållbarhet. Vi har en trend bland de rollspel som bär upp hobbyn i Sverige, en trend som går mot allt tjockare spel med allt högre produktionsvärden. Den här trenden gör det till en enorm urladdning för varje spel eller supplement som ska produceras – och då räknar jag både med arbetsinsatser och ekonomi. Det är inte långsiktigt hållbart. Ett gäng unga entusiaster klarar några år, innan pengar och ork tryter. Och så dör spelföretag efter spelföretag. Kortare spel med färre bilder och med billigare tryck skulle kunna hjälpa upp detta en hel del. Det skulle också göra det lite lättare att upprätthålla en anständig kvalité på speltexten. Men då krävs det nästan nån form av pakt mellan spelmakare att inte göra feta spel, eller att det blir billigt att göra och sälja boxar igen.

Hälsar

Christian

Arfert

Facit
Vi har en trend bland de rollspel som bär upp hobbyn i Sverige, en trend som går mot allt tjockare spel med allt högre produktionsvärden. Den här trenden gör det till en enorm urladdning för varje spel eller supplement som ska produceras – och då räknar jag både med arbetsinsatser och ekonomi. Det är inte långsiktigt hållbart.
*host* Fantasy! *host*

:gremwink:

Tror du har rätt att det inte funkar i längden. Om du gör svenska spel på svenska. Men jag tycker inte det är en tydlig trend, finns flera som gör enklare spel. som t.ex. jag och Krank. Med flera.

Fiktionslek

Fast era spel bär inte upp hobbyn.

Hälsar

Christian

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fiktionslek said:
Fast era spel, som säkert är jättebra, bär inte upp hobbyn.
Från min begränsade utsiktspunkt, verkar det mer som att Arferts spel ÄR hobbyn numera, så mycket som folk snackar om Fantasy! och hur många som köper spelet.

Å ena sidan Fantasy! och å andra sidan Svavelvinter. Ett litet spel, och ett stort spel. Balans i kraften eller nått sånt.

/M

Arfert

Facit
Jag har legat etta på SFs försäljningslista tre månader i rad nu. Bara så du vet. :gremwink: Och högt sen premiären vid årsskiftet.

Fantasy! är en bautahit. Ur 2012-perspektiv.

Svavelvinter kommer nog peta ner mig från toppen, men det är en annan sak.

RasmusL

Champion
Argh! said:
Okej, då drar vi det har till sin spets.
Så, 20 sidor är för mycket?
10 sidor är lagom för ett rollspel?
Alla rollspel får vara på max max 10 sidor?
Inga supplement får göras till rollspel, om inte rollspelet och supplementet tillsammans är på max tio sidor?
Världsbeskrivningen måste givetvis ingå i dessa tio sidor?
Och givetvis kan vi inte ge ut några äventyr för de är ju en del av rollspelet och de 10 sidorna överskrids?

Jag tror du ser vart jag vill komma.
Jag hoppas och tror att när du säger att rollspel ska vara på mindre än 20 sidor så talar du om rollspelsmotorn.
Nu tror jag iofs att Han föreslog att värld etc skulle läggas ut på just supplement i ett inlägg ovan.

Resten är inte ett svar direkt till dig även om det tangerar vad du sade om sidantal.

Jag håller med honom att om det skulle vara möjligt att få ner de bitar man "måste" veta för att lira på 10-20 sidor och sedan komplettera med moduler/spelbräde/kort så skulle det vara lysande! Jag läser gärna så lite som möjlgit och spelar så mycket som möjligt och även om det kanske är svårt att banta så hårt så ser jag personligen inget egenvärde i att ha mycket text för sakens skull.

Ymir

Liten kantbaron
Rollspel är helt klart för -stora-, ja, såtillvida att man inte kan läsa dem på bussen utan att se ut som en idiot.

Fler rollspel borde således ha ett vettigare format, typ A5, i stil med Apoc wörld och Burning Wheel.

Men är rollspel för -tjocka-? Naeh.

Arfert

Facit
Jag har fått ner hela Sagas system på en A4.a, så visst kan man komprimera ett spel mycket.

Men så värst inspirerande var det inte då. :gremwink:

Fiktionslek

Svavelvinter och nya Western är spel med potential att bära upp hobbyn. Resten är småspel som de flesta inte känner till eller i vart fall inte spelar mer än någon gång, vilket förstås inte hindrar att det kan vara utmärkta spel ändå.

Jag har faktiskt både läst och spelat Fantasy!. Arfert är duktig på att göra produkter som säljer, d.v.s. det är snygga produkter och rena idéer. Men jag skulle gärna se att han slog sina påsar ihop med t.ex. Mekanurg. Det tror jag skulle kunna ge bättre regler och mer intressanta settings, utan att det pajade Arferts ursprungskoncept. Som Fantasy! ser ut nu är min bedömning att det inte håller för längre spel vare sig regel- eller settingmässigt. Reglerna är för dåliga och settingen ointressant. Jag har *väldigt* gärna fel i detta, vill jag tillägga. Däremot tror jag att spelet kan locka in nya spelare eller locka tillbaka gamla, som sedan går vidare till bättre spel. I den meningen kan Fantasy! bidra till att upprätthålla hobbyn.

Hälsar

Christian

RasmusL

Champion
Arfert said:
Jag har fått ner hela Sagas system på en A4.a, så visst kan man komprimera ett spel mycket.

Men så värst inspirerande var det inte då. :gremwink:
Säkerligen, men om jag får välja mellan fem minuters oinspirerande läsning och fem timmars insprierande läsning som krav för att spela ett spel så väljer jag det första alternativet 10 gånger av 10.

Arfert

Facit
Jag har redan slagit mig samman med Mekanurg. Det kommande OKEANOS är ett resultat av det. Till exempel. Fler grejer kommer kanske, eller troligen.

Fast Fantasy! är mer kommersiellt.

Fantasy! har ingen officiell setting, bara ett exempel på hur man kan börja. Men tanken är att folk ska skriva egna. Det är ju oldschool för sjutton. Sen är det så klart trist att du inte gillar reglerna. Men man kan inte göra spel som alla gillar.

Fiktionslek

Bra med samarbete! Tror dock inte Okeanos är ett säljande koncept. Skulle du gjort Okeanos om du varit tvungen att tjäna pengar på det?

Det kanske lät hårt det jag skrev om Fantasy! Jag menar verkligen att jag gärna har fel, alternativt att du skulle kunna styra upp det i en andra version som är starkare (byt ut startsetting och styr upp reglerna). Då tror jag verkligen att det kan bli en långkörare.

Hälsar

Christian

RasmusL

Champion
Fiktionslek said:

Hälsar

Christian
Jag tolkar det som att du menar att det formatet av spel inte har potential att "bära upp" hobbyn?
Är det här grundat i något alls annat än att du är van vid att se storsäljande rollspel i ett visst format? Kan det inte finnas potential för en typ av rollspel som är mer lättillgänglig för de som inte är insatta i hobbyn och inte har som förkrav att man ska lägga timtal av läsning för förstå reglerna?

Arfert

Facit
Jag gör inga spel för att tjäna pengar. Jag gör dem för att jag gillar dem.

Igen: Fantasy! har ingen setting. Det har många.
Exemplet i boken har jag dock mest fått bra kommentarer om.

Självklart kommer nästa version ha fixade regler. Om folk efterfrågar det. Och är relativt eniga om vad som kan/ska förbättras - annars blir det bara "tyck".

Tillägg: SF-bok tror t.ex. verkligen på Fantasy! och är väldigt nöjda. Så nåt gör jag rätt.

Fiktionslek

Elmrig said:
Fiktionslek said:

Hälsar

Christian
Jag tolkar det som att du menar att det formatet av spel inte har potential att "bära upp" hobbyn?
Nej, så menar jag inte. Vad jag menar står tydligt i posterna.

Hälsar

Christian

RasmusL

Champion
Fiktionslek said:
Elmrig said:
Fiktionslek said:

Hälsar

Christian
Nej, så menar jag inte. Vad jag menar står tydligt i posterna.

Hälsar

Christian
Du kanske kan förstå mitt missförstånd eftersom att du har postat i en tråd som uttryckligen ämnar behandla "storleken" på rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fiktionslek said:
Svavelvinter och nya Western är spel med potential att bära upp hobbyn. Resten är småspel som de flesta inte känner till eller i vart fall inte spelar mer än någon gång, vilket förstås inte hindrar att det kan vara utmärkta spel
Jag tror tvärtom. Jag älskar Western, men det kommer inte att bära upp hobbyn i någon större utsträckning, settingen är inte för en bred målgrupp. Om det skulle bära hobbyn skulle det redan göra det. Det är ett nischspel.

Svavelvonter är fantastiskt. Inte heller det kommer att bära upp hobbyn, på grund av kostnad och på grund av ambitionsnivå. Med den kvalitetsribba de satt upp kommer det att bli svårt att leverera lika bra utan att det tar sjukt mycket tid. Och kostar mycket pengar. Så utgivningen kommer att vara för sporadisk för att Svavelvinter ska bära hobbyn.

Fantasy! däremot, det har ett format som kan fungera som en katalysator för hobbyn, med möjlighet att snabbare ge ut tillägg, och få fart på engagemanget och skapa en smältdegel av kreativitet.

Eller nått sånt. Förhoppningsvis är balansen mellan olika format det som kommer att bära upp hobbyn, inte enskilda spel så som det varit tidigare.

/M

Fiktionslek

Att man gillar det man gör är förhoppningsvis självklart, men det var inte det jag frågade efter. Det jag är ute efter i dream-teamet med dig och Mekanurg, är ett säljande spel (eftersom det ger spridning) som samtidigt är stadigt nog regel- och settingmässigt att inte bara sälja, utan fortsätta att spelas. Jag tror varken Okeanos eller Fantasy! är det spelet.

Men absolut. I'm just one guy, och tydligen rätt ensam om att inte gilla Fantasy! Så kör hårt!

Hälsar

Christian