Det är jäkligt svårt att göra ett »komplett«, kort och traditionellt rollspel. När jag filade på Deds bok, hade jag föresatt mig att hålla det under 48 sidor, med inte särskilt mycket text på varje sida. Själva textmassan var typ 80% av bakgrundsstoryn till Hindenburg min älskade. Det går, men då ska det till skohorn nästan. Någon med bättre språklig förmåga kan säkert trixa ner det lite till, men det finns liksom en gräns för hur långt man kan redigera ned en text utan att det känns krystat. Så om du ska göra ett traditionellt spel och ha med något om introduktion, spelvärld, regler, karaktärsgenerering, monster, utrustning, spellederi och ett introäventyr, då kan du räkna med att det knappt ryms på 80 000 tecken. Sen kan du alltid börja göra minimalistiska spel, och komma ner hur kort som helst. Men det tycker jag är en annan femma.
I mitt tycke hade väldigt många svenska spel kunnat vara lite eller mycket kortare utan att något gått förlorat annat än en massa onödiga ord.
Men det är ingen poäng att jaga korthet i sig. Det handlar om målgrupp, känsla och överblickbarhet. Vissa läsare vill ha geografiböcker. Andra fixar det bara inte. Vissa spelare vill ha *tjocka* böcker, andra korta. Samtidigt handlar det också om vad man signalerar att det är för text. Den som baxnar inför ett 300+ sidor långt spel kan många gånger klämma mångtusensidiga fantasyserier utan att klaga. Generellt gäller nog också att ju längre en text är, desto svårare är det att upprätthålla en god kvalitet. Hundratals sidor av stavfel, meningsbyggnadsfel och redundanser kan ta knäcken på den mest uthållige.
Min tanke runt detta handlar snarare om hållbarhet. Vi har en trend bland de rollspel som bär upp hobbyn i Sverige, en trend som går mot allt tjockare spel med allt högre produktionsvärden. Den här trenden gör det till en enorm urladdning för varje spel eller supplement som ska produceras – och då räknar jag både med arbetsinsatser och ekonomi. Det är inte långsiktigt hållbart. Ett gäng unga entusiaster klarar några år, innan pengar och ork tryter. Och så dör spelföretag efter spelföretag. Kortare spel med färre bilder och med billigare tryck skulle kunna hjälpa upp detta en hel del. Det skulle också göra det lite lättare att upprätthålla en anständig kvalité på speltexten. Men då krävs det nästan nån form av pakt mellan spelmakare att inte göra feta spel, eller att det blir billigt att göra och sälja boxar igen.
Hälsar
Christian