Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:
KK vänder kappan efter vinden och det är lite disturbing, men mest disturbing är brynolfs slappa medhåll. För mig låter det som "Yes! Där har vi en bra ursäkt för att korta ned rundorna! Dreggeldreggel"
K.K har nu även insett att det är lönlöst för hans del att skriva Anklaga: Mukwa. Istället för att jobba på med sånt så anklagar jag precis som vanligt i ett ulvspel till höger och vänster. Utan att gå igenom mina inlägg tippar jag på att jag kastat ut anklagelser till alla utom: Brynolf-Purga-xyas-Recca-Spidde

Att rösta är som Recca skriver ett bättre alternativ så anklagelse prylen ser inte jag som något helt nödvändigt. Visst, det kan hjälpa till att se vart man för tillfälligt har sin främsta misstanke eftersom man tydligt fetmarkerat sin anklagade, men mer än så tror jag inte att det hjälper.

De intryck jag fått av Brynolf så här långt är bra vibbar. Jag tycker i jämförelse med Mukwa att Brynolf känns fresh.

Att slopa anklagelser och rösta istället betyder ju inte på något vis att vi kortar rundorna. Jag tror det däremot ger mer edge till rundorna, och det är ett lite mer vågat spel av byn. Med hjälp av röster kan vi säkerligen locka fram ulvarna att hoppa på tåg som de sedan inte kan ta sig ifrån. Ett mer risky spel från byns sida tror jag framåt 22.00 kan ge oss en väldans massa om vi har is i magen och är redo att flytta bort röster. Alla bybor skall i mitt tycke våga vara vågmästare och ta bort sin röst i sista sekunden om de inte är 100 på att det är en ulv som är på väg mot galgen. Ett röstspel från bybornas sida mot slutet av varje kväll tror jag är en nyckel. Du vet ju själv hur jävligt det var när jag meckade med rösterna senast du var ulv. Det var svettigt har du erkänt och när man svettas som ulv då kan vad som helst hända.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Nuså var alla med i spel.

Blandad aktivitet dock, men nu när alla är med i spel så är det dags att börja jobba som ett lag.

!Paxen har förklarat sig tillräckligt väl för min del och det rör sig väl mest om en random 50/50 och att fortsätta hacka på !Paxen kommer som vanligt inte att hjälpa oss (i nuläget).
Jag antar att det är så att vi enbart kan bygga våra slutgiltiga röster på indicier (eftersom fluffet är borttaget). Med den bakgrunden har vi absolut tillräckligt med skit på Paxen, i min åsikt.

Det enda som slår griller i huvet på mig är hans 50/50 taktik, som vi fick reda på i slutet av förra spelet egentligen bara var Paxens personlighet aningens förstärkt. Han är alltså rätt så random...

Men, som det ser ut just nu är han ju en god kandidat att ta ut, enligt mig. Just to make sure. Därför tänker jag lägga min preliminära röst på Paxen.

Röst: !Paxen

Jag kommer vilja ställa lite frågor till dig K.K. Kan du gissa vilka?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Robert Jonsson said:
Konrad Konvalj said:
R.J: Du misstolkade mig helt och hållet. Vill du vara vänlig att kika igenom min förklaring på hur du misstolkat mig? På det sätt du misstolkat mig har du sedan använt dig av misstolkningen för att rikta brunt ljus mot Elmrig så den anklagelsen du fällt mot Elmrig är ju inte baserad på det jag egentligen menade.
Huruvida jag tolkade dig fel eller rätt är väl inte relevant längre? Som du ser anklagar/röstar/whatever jag inte längre på Elmrig. Att du sen verkar vilja rentvå Elmrig skulle ju rent hypotetiskt stödja min tes att du och Elmrig faktiskt är ulvar och samarbetar, men det spåret ska vi ju inte ta, eller hur? :gremwink:
För mig är det relevant. Det ger mig mer förståelse för dig som spelare. Det spår du sår nu kan jag gärna ta.

Lägg fram lite anklagelser mot mig så är jag game on. Exempelvis kan du ta fram på vilket vis jag försöker rentvå Elmrig? Jag själv ser mig själv mest anklaga Elmrig för diverse småsaker som jag finner som misstänksamt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Jag kan försöka men det känns ovärt.

Ställ frågor så svarar jag efter diverse åtagande på gräsmattan.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Jag kan försöka men det känns ovärt.

Ställ frågor så svarar jag efter diverse åtagande på gräsmattan.
Alright. Fast jag drar ut på det ett tag.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Att slopa anklagelser och rösta istället betyder ju inte på något vis att vi kortar rundorna. Jag tror det däremot ger mer edge till rundorna, och det är ett lite mer vågat spel av byn. Med hjälp av röster kan vi säkerligen locka fram ulvarna att hoppa på tåg som de sedan inte kan ta sig ifrån. Ett mer risky spel från byns sida tror jag framåt 22.00 kan ge oss en väldans massa om vi har is i magen och är redo att flytta bort röster. Alla bybor skall i mitt tycke våga vara vågmästare och ta bort sin röst i sista sekunden om de inte är 100 på att det är en ulv som är på väg mot galgen. Ett röstspel från bybornas sida mot slutet av varje kväll tror jag är en nyckel. Du vet ju själv hur jävligt det var när jag meckade med rösterna senast du var ulv. Det var svettigt har du erkänt och när man svettas som ulv då kan vad som helst hända.
Bra resonemang. Du vidareutvecklar det jag själv tänkte kring anklagelse/röstning.

Jag tycker faktiskt att vi skulle kunna experimentera med att tillsammans bestämma torsdag och måndag kvällar kör vi utröstning, t.ex. (eller oftare för den delen). Vi kan iaf diskutera det. Vad tycker övriga?

Recca

Femme Fatale
Re: Vimes tankar kring lunch.

Vimes said:
Eller, en sak är klar: tycker jag att det finns ett bra case, då kommer jag rösta på det också. Och försöka förmå andra att rösta med mig. Dock tycker jag alltså i nuläget inte att vi har något vettigt case, i varje fall inget som motiverar utröstning.
Meeeh. Kanske inte. Beror på hur man ser det. Vi kommer ju behöva rösta på indicier i princip, på hur folk resonerar. Paxen har resonerat ganska mycket mellan felsägningarna och jag tycker att han ser skum ut. Inte för felsägningarna för det är Paxen vi talar om utan på hans beslutsamhet och övertygelse gällande vissa åsikter. Sättet han benhårt förkastar röstningsförslaget och kramar sig fast vid anklagelsesystemet utan att resonera kring diskussionen luktar rätt så ruttet i min nos (bildligt talat).

RasmusL

Champion
Re: Vimes tankar kring lunch.

Recca said:
Vimes said:
Eller, en sak är klar: tycker jag att det finns ett bra case, då kommer jag rösta på det också. Och försöka förmå andra att rösta med mig. Dock tycker jag alltså i nuläget inte att vi har något vettigt case, i varje fall inget som motiverar utröstning.
Meeeh. Kanske inte. Beror på hur man ser det. Vi kommer ju behöva rösta på indicier i princip, på hur folk resonerar. Paxen har resonerat ganska mycket mellan felsägningarna och jag tycker att han ser skum ut. Inte för felsägningarna för det är Paxen vi talar om utan på hans beslutsamhet och övertygelse gällande vissa åsikter. Sättet han benhårt förkastar röstningsförslaget och kramar sig fast vid anklagelsesystemet utan att resonera kring diskussionen luktar rätt så ruttet i min nos (bildligt talat).
Å andra sidan sätter han sig verkligen i blickfånget genom att förolämpa halva den ansamlade skaran med "dum i huvudet"-retorik. Jag vet inte om !Paxen brukar spela såhär mer än baserat på förra spelet (och det är inte känslan jag har med mig från det, kanske mins jag fel) men han drar verkligen blickar och uppmärksamhet till sig. Jag vill gärna fråga dig, !Paxen, om varför du gör såhär (?) men jag ser hellre att du först svarar på min tidigare fråga. Lugnt och sansat, hängs du som bybo pga din attityd och slarv skulle det vara ett satans slöseri.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Bra resonemang. Du vidareutvecklar det jag själv tänkte kring anklagelse/röstning.

Jag tycker faktiskt att vi skulle kunna experimentera med att tillsammans bestämma torsdag och måndag kvällar kör vi utröstning, t.ex. (eller oftare för den delen). Vi kan iaf diskutera det. Vad tycker övriga?
Jag hoppar in som en övrig här.

Ikväll 22.00 kan vi om vi vill hänga någon, och det är väldigt lockande. Kikar jag lite lätt igenom snacket så ligger ju !Paxen brunast till. Honom behöver jag absolut inte hänga ikväll. Random 50/50 !Paxen är bra att ha även i runda 2. Det spel !Paxen kör är ju rätt svårt att greppa, men det skapar en väldans massa snack hur han gör det och nu när det inte finns nått fluff att prata om är det nog bra att ha !Paxen att prata om.

Vi är 12 pers och om vi samlar 7 röster på någon kommer denne att dingla så länge inte någon med is i magen ändrar sig strax innan 22.00 och det skulle ju i alla fall ge oss något att snacka om i morgon.

K.K´s alternativ:

Ett alternativ som jag diggar skarpt är att vi nu sätter igång och röstar. Vi skapar tre jämnstarka drev. Hur vi går tillväga det vet jag inte men det handlar ju lite om aktivitet och sånt. Ett alternativ är ju att lägga sin röst där man har sina största misstankar och när kvoten 4 är uppnådd får ingen mer rösta på just den spelaren.

När vi sedan har 4+4+4 kommer vi kanske att ha något nytt att snacka om. Jag målar upp scenarion i huvudet där 4 pers har lagt sin röst på !Paxen och hans kvot är fylld. Har man inte siktat längre bort än !Paxen och måste bygga upp ett case mot någon annan då kanske kan bli svårt. Speciellt för en ulv. Vågar 3 ulvar lägga sig i samma fålla? Vad händer om de 3 ulvarna lägger sig i varsin röstningsfålla?

Jag vet inte om min plan är vattentät, men den låter bra i mitt huvud.

Hur ser övriga på det hela? Sätter vi igång och röstar på en gång eller skall vi tvångsrösta enligt den purgatoriska ordningsföljden? Gäller de röster som redan ligger eller skall man ha en chans att tänka om?

Så.

Recca

Femme Fatale
Jag kommer inte kunna närvara ikväll (och jag antar att Elmrig inte kommer ha tid heller) förrän eventuellt ganska sent, då jag spelar rollspel med Elmrig från klockan 18.30 ca.

Likaså denna torsdag kommer jag ha svårt att flytta röster i sluttampen av kvällen då jag spelar rollspel med tjejgänget.

Men annars gillar jag din idé. Vore intressant att få se fler kommentarer på den...

RasmusL

Champion
Jag skulle personligen tycka att spelet blev mer underhållande om vi drog igång med lite tempo och började rampa upp röster på några drev men frågan är hur kaosigt det blir om vi ska försöka åstakomma detta med så kort varsel? Kaoset kanske är av godo då det går att komma tillbaka och analysera det i efterhand men det känns spontant som att lägga risknivån ganska högt.

Om vi ska lyckas arrangera tre jämnstarka drev så måste vi börja jobba nu och se till att hålla bra disciplin i leden. Jag ska iväg och spela rollspel och skulle gärna se en uppstyrd drevning och fördelning innan kl 16:30 om det här ska vara görbart för mig.

Ett alternativ är väl då kanske att fortsätta diskutera det här spåret och sätta det i verket imorgon? Då har vi i lugn och ro fått diskutera igenom det här och fått allas input i frågan, drar vi igång nu förutspår jag totalkaos och sura miner (med andra ord; förstklassig underhållning).

Konrad Konvalj

Myrmidon
Röst & anklagningsläge

Röstläge

K.K --> !Paxen
Elmrig --> !Paxen
Brynolf --> !Paxen
Robban --> Elmrig
Tyrsan --> Elmrig
Spidde --> !Paxen
K.K --> Ingen
Elmrig --> Ingen
Brynolf --> Ingen
Tyrsan --> Ingen
K.K --> Konrad Konvalj
Robban --> !Paxen
Recca --> !Paxen

[3] !Paxen: Spider Jerusalem, R.J, Recca
[3] Ingen: Elmrig, Brynolf, Tyrsan
[1] K.K: K.K
[5] Blankt: Övriga

Anklaganden

Mukwa --> !Paxen
K.K --> !Paxen
Brynolf --> !Paxen
Vimes --> Dr.Snuggles
Tyr --> Elmrig
Tyr --> !Paxen
!Paxen --> Spidde

[4] !Paxen: Mukwa, K.K, Brynolf, Tyr
[2] Spider Jerusalem: Vimes, !Paxen
[6] Blankt: Övriga

DesertRain

Hero
Så nu har jag läst igenom allting, och kommer med lite lösa tankar.

Jag har varit med och spelat en fem-sex spel här på forumet innan, och alla de har varit fluff-spel. Har aldrig spelat "vanilla" tidigare. Min vanliga metod för att hitta varulvar brukar utgå från spelupplägget och diverse fluffgrejer som ingår i det, men den taktiken fungerar ju av uppenbara skäl inte denna gången.

Istället blir det extra viktigt att analysera vad folk skriver (och vad de inte skriver. Röstmönster är naturligtvis också mycket viktiga att undersöka.

Därför är jag både positiv och skeptisk till att använda anklagelser. I och med spelupplägget är det ju ett sätt att visa misstankar och att pressa folk. Men jag är tveksam till deras effektivitet jämfört med faktiska röster när det gäller press.

Dessutom är det lättare att bara slänga ur sig dem eftersom de inte leder till faktiska utröstningar direkt. Alltså, för att rösta ut någon med många anklagelser måste man besluta sig för att alla, eller de flesta, byter till faktiska röster.

Dock är det ju ett effektivt sätt att få rundorna att dra ut på tiden, vilket gynnar byn då de för mer tid på sig att diskutera och analysera. Varulvarna däremot kan komma att känna press på att avsluta rundan om den fortsätter länge då de vill undvika allt för långa diskussioner där de kan avslöjas eller råka försäga sig. Chansen att de gör det ökar rimligtvis med tiden som rundan pågår.

Lite tankar bara, återkommer när jag kommer på mer.

DesertRain

Hero
Slutsats alltså: systemet med anklagningar har både för och nackdelar som man måste vara medveten om innan man börjar implementera det i spelet. Nu är det ju inte bara jag som påpekat brister med det, men en påminnelse kan väl inte skada.

Recca

Femme Fatale
Purgatory said:
Jag har varit med och spelat en fem-sex spel här på forumet innan, och alla de har varit fluff-spel.
Jag har nog aldrig spelat med dig. Har du bytt namn? I så fall vore jag glad om du kunde berätta vad du kallat dig i tidigare spel...

Istället blir det extra viktigt att analysera vad folk skriver (och vad de inte skriver. Röstmönster är naturligtvis också mycket viktiga att undersöka.
Det här är ju något som redan skrivits i tråden. Har du några eget formulerade tankar också?

Därför är jag både positiv och skeptisk till att använda anklagelser. I och med spelupplägget är det ju ett sätt att visa misstankar och att pressa folk. Men jag är tveksam till deras effektivitet jämfört med faktiska röster när det gäller press.
Väldigt neutralt. Du tycker både och. Du tar inte ställning. Bekvämt. Scum tell.

Dessutom är det lättare att bara slänga ur sig dem eftersom de inte leder till faktiska utröstningar direkt. Alltså, för att rösta ut någon med många anklagelser måste man besluta sig för att alla, eller de flesta, byter till faktiska röster.
Det här är luft. Du skriver egentligen ingenting alls. Du tittar på oss med fågelkikare och funderar kring läget. Som om du höll en objektiv post med överblick på spelet. Scum tell.

Dock är det ju ett effektivt sätt att få rundorna att dra ut på tiden, vilket gynnar byn då de för mer tid på sig att diskutera och analysera.
Du skriver. "Då de får mer tid..." Som om du inte är en del av byn. Scum tell.

Varulvarna däremot kan komma att känna press på att avsluta rundan om den fortsätter länge då de vill undvika allt för långa diskussioner där de kan avslöjas eller råka försäga sig. Chansen att de gör det ökar rimligtvis med tiden som rundan pågår.
Det är ju knutet till aktivitet. Inte egentligen till hur långa rundorna är.

Ponera att varulvarna är väldigt tysta av sig och väntar på att byborna ska diskutera klart, då är långa rundor negativa istället då ulvarna inte känner press på sig att delta.

Slutsats alltså: systemet med anklagningar har både för och nackdelar som man måste vara medveten om innan man börjar implementera det i spelet. Nu är det ju inte bara jag som påpekat brister med det, men en påminnelse kan väl inte skada.
Det är verkligen inget OMPF i den här slutsatsen. Låter mer som att du behöver få ut något i tråden för att slippa misstanke. Du skrev att du har 5-6 fluffspels erfarenhet. Vilka spel har du spelat?

Konrad Konvalj

Myrmidon
För att ta tag i röstandet gör jag så här.

Anklaga: !Paxen
Röst: Mukwa

1. Mukwas första inlägg var väldigt bra, men så här i efterhand har jag mest hakat upp mig på saker och ting.

Mukwa said:
Kanske har jag en av powerrollerna, kanske inte. Så vill jag att alla ska förhålla sig till förmågorna. Siaren är den absolut viktigaste vi har i det här partiet, viktigare nu än i något annat parti här på rollspel.nu. Gå inte ut med att ni är vanilla för då får ulvarna en person mindre att ta hänsyn till när de ska bestämma sig för sina nattmord.
Alla kommer ju gå ut med att de är vanilla. Vad skall man annars göra lixom? Öh, jag är siare/väktare/ulv funkar ju inte. Att skriva att man är bybo är precis samma sak som att skriva vanilla eftersom det inte finns några andra roller (förutom powerrollerna, men alla som är powerroller kommer ju att skriva att de är vanilla).

2. Mukwas anklagande idé lät vid en första lyssning väldigt nytänkande och hett. Efter det att Recca väckt upp mig och jag själv funderat lite över saken så är det ett iskallt system. Jag tror inte alls att det gynnar byn på något vis. Det är genom att ta rejäl ställning via röstning vi kommer att få fram ulvar. Som bybo är det ju inget att svettas över om man har en drös med röster på sig framåt småtimmarna. Det skapar press och om man verkligen är en bybo då är det ju ens självklara uppgift att komma med bättre motiveringar mot något annat scum. En ulv har svårare att göra det än en bybo. Se på Möller/Murkla i förra liret. Han spelade väldigt bra bybospel när han var nära galgen varenda liten runda.

3. Anglagningsprylen är förhalande. Springer vi runt och kastar fetstilade anklagelser lite då och då är det rätt lätt att softa ur och peka på sin fetmarkerade anklagelse. Lixom; Äh. Kolla där --> jag har ju faktiskt tagit ställning genom att anklaga Kånkelmört! Det är ju helt ofarligt att anklaga någon. En röst är mer definitiv och det är rätt mycket svårare att som ulv slingra bort sin röst om man tidigt valt att peka på en ulvkompis exempelvis.

4.
Mukwa said:
Min lista över mest misstänkta ser ut så här:

1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva
Har påpekat det tidigare. Det är ju ett redigt bösinlägg och inget av den kloke Mukwa får vi se här.

5. Du vill att Brynolf skall få svettas lite så du håller på anklagelserna mot honom tillsvidare trots att han är nummer 3 på din ulvlista. Jag hade idag förväntat mig nått smaskigt på Brynolf. Det jag fått av dig är:

Mukwa said:
KK vänder kappan efter vinden och det är lite disturbing, men mest disturbing är brynolfs slappa medhåll. För mig låter det som "Yes! Där har vi en bra ursäkt för att korta ned rundorna! Dreggeldreggel"
Och detta inträffar ju trots allt långt efter det att du pekat ut Brynte som nummer 3 på ulvlistan.

Tyr

Hero
I morse och fram tills nu åkte jag på att passa systerns barn. Trevligt förvisso, men utan möjlighet till varulvsspel. Lite senare ska jag ska jag se om jag kan påbörja och slutföra det där hemsideprojektet jag skrev om igår. Kort sagt, jag kommer inte vara särskilt aktiv idag. Men nu ska jag läsa igenom vad som skrivits och se om jag har något att bidra med.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Tyrsan, upp till kamp!

Tyr said:
Jag får titta på tråden med fräscha ögon imorgon och se om jag kan komma med något. Men det är ovant det här. Vad ska en fluffanalyserare göra utan fluff? :gremtongue:
Kom med en analys exempelvis. Dina ulvpoäng är ju smått legendariska och för att utföra ett sådant arbete behövs inget fluff att analysera. Jag vill se en Tyr som försöker hjälpa till på alla sätt och vis, inte en Tyr som lutar sig tillbaka och softar igenom en hel runda utan att visa lite tankar. Du kanske har fräscha ögon idag? Om du har lite grumliga ögon gör det ju inget heller eftersom det ändå ger oss nått att kika på.