Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Jeez... Om du hade varit lika uppmärksam på mitt aktivitetsinlägg som du varit på allt annat jag skrivit så hade du kanske inte varit lika hård
Mina Brynolfvibbar ska jag redogöra för, och det var aldrig min mening att få mitt förra inlägg att framstå som mina första ursprungliga vibbar. Din röst på mig känns lite väl pliktskyldig. Det är två riktiga skitgrejer som du har på mig, och det finns helt klart bättre saker att hänga upp sig på. Noja igång nu istället! Du är på tok för aggressiv för att vara vanliga KK (förvisso är det bra, men jag känner inte helt igen dig).
Pliktskyldig röst?
Alltså, Mukwa om du anser att jag har två riktiga skitgrejer på dig då är det väl bara att skaka av sig och gå vidare. Kanske leta rätt på någon som har mer än de två skitsaker jag har på dig? Du skriver att det klart finns värre saker att hänga upp sig på och däribland !Paxen kan jag tänka mig. Lägga en röst där och ta ställning då istället för att ligga kvar med en anklagan.
Du är ju skarp Mukwa. Att lägga en anklagelse mot !Paxen är inte så värst mycket till ställningstagande eller grävande i något djupare om jag får säga mitt.
Kort och gott: Jag slår bort det du säger om pliktskyldig röst. Rösten har gjort mig någon nytta i jämförelse med de anklaganden jag gjort. Att jag är aggressiv tar jag som en komplimang. Jag försöker skapa något utan fluff och jag tycker jag har gjort en hel del på den fronten i detta spel.
Ja, alltså... eftersom det är riktiga skitgrejer du har så känns det knappt värt att skaka av sig, men som en god bybo (och för att min spelstil kräver det av mig) så kommer jag förstås bemöta det
Det var mest nåt slags veligt intryck jag fick av Brynolf igår, men nu när jag har läst igenom hans inlägg igenom känns det som att jag läste allting ur sitt sammanhang. Det jag reagerade allra mest på var det här:
Brynolf said:
Jag tror jag förstår hur Paxen tänkte, eller inte gjorde det, i sina två inlägg. Fast han bör förstås förklara sig ändå.
Försvara/anklaga är ett klassiskt ulvbeteende, men när jag läser om det så inser jag att det handlar om att Brynolf kan förstå att !Paxen inte tänkte ordentligt i början. Att jag tog upp Brynolf var mestadels magkänsla baserat på stressgenomläsningar (och Brynolfs regelvelande), men också för att jag ville pröva lite KK-taktik - få någon att svettas utan att den personen förstod vad den var anklagad för. Topp 3-listan är en bajsgrej att haka upp sig på. Varför? Därför att du vet att jag har tillräckligt med erfarenhet för att förstå att ickemotiverade listor är bajs, och du vet att jag även som ulv kan gräva upp anklagelser. Därför är det en kass anledning till att rösta på mig.
Jag vet, jag spelar lite oengagerat för tillfället, och det brukar jag inte göra, men jag skyller på stress. Vimes skrev något om att mitt speluppläggsinlägg kändes skrivet långt innan spelstart och jag bemöter det här också: Jag skrev det i den här rundan, men idén om Anklagelserna kom jag på redan i anmälningstråden (och går ni tillbaks och kollar så står den här strategin redan där). Strategin var alltså uttänkt långt innan, men inlägget smattrade jag minsann ihop under samma stressiga period som jag skrivit alla andra inlägg.
Jag tycker fortfarande att Anklaga-systemet är bra:
KK said:
Ikväll 22.00 kan vi om vi vill hänga någon, och det är väldigt lockande.
Det är inte direkt så att vi kommer få färre sianden eller färre rundor om vi ser till att förlänga rundorna, så vad är egentligen lockande med att ta ut någon efter IRL-dag 2? Som ulv är det förstås mumma att blåsa av runda 1 efter 2 dagar. Nästan alla spel vi har haft här har den höga aktiviteten runda 1 bäddat för infoanalys under kommande rundor, och att ens utsätta byn för att blåsa av runda 1 innan första veckan (om det inte mot förmodan blir totalt dödläge) är ju bara dumt.
Jag ser gärna att vi letar fram två-tre kandidater till på sön (typ) och sedan kan vi börja röstdreva dem tills byn kollektivt (dvs inga förhastade sista minuten-röster) bestämmer vem som ska ut. De där panikrösterna ger ulvar guldläge att ta ut bybor istället, och eftersom det finns betydligt färre ulvar är chansen att det omvända sker lägre än risken att ulvarna utnyttjar det mot en bybo istället.
Jag ser en massa fördelar med att rösta. Tryck hamnar på någon som är misstänkt för ulveri och det bör ge oss mer aktivitet. Det går inte att smyga undan ett röstdrev som ulv och gömma sig i inaktiviteten. Närmar sig 22.00 så är det väldigt svettigt som ulv att sitta på 5-6 röster. När som kan ju någon mindre aktiv bybo dyka in och haka på drevet mest bara för att och då är det rätt svettigt att plötsligt komma med anklagelser på oskyldiga bybor.
Javisst, press är bra, men det kommer det ju bli även med anklaga-systemet, eftersom vi till slut måste byta till giltiga röster. Anklagasystemet skjuter helt enkelt bara upp det oundvikliga för att försäkra oss om att rundorna blir långa och innehållsfulla. Se det som en runda i rundan då, om det är mer pedagogiskt förklarat. Anklaga-dreven är exakt lika tryckande och pressande som tidiga drev i vanliga partier, dvs "mjähh"-press eftersom alla vet att det är långt kvar på rundan.
KK said:
4+4+4 betyder att ingen åker ut också för den delen Mukwa så det här med att vi i byn behöver mer tid det får vi ju per automatik om vi har 3 drev igång. Det som kan inträffa är ju att 3 pers plötsligt kastar sig på någon innan 22.00, men den smällen är ju en del av planen.
En del av varulvsplanen, och en del av en illa genomtänkt plan från byns sida.
Om vi börjar rösta så kommer dels ulvarna försöka avsluta rundan så fort en bybo är på väg ut (och de kan ta ganska stora risker, eftersom vi bara får ha fel 2 gånger om inte väktaren prickar rätt); och dels kommer det finnas ouppmärksamma bybor som kan sumpa allt genom att inte vara tillräckligt uppdaterade (nä, det är dessvärre inte bara ulvar som har svårt att hålla koll på röstningsläget).