Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

DesertRain

Hero
Recca said:
Purgatory said:
Jag har varit med och spelat en fem-sex spel här på forumet innan, och alla de har varit fluff-spel.
Var länge sedan sist, men jag har alltid hetat Purgatory.

Recca said:
Istället blir det extra viktigt att analysera vad folk skriver (och vad de inte skriver. Röstmönster är naturligtvis också mycket viktiga att undersöka.
Det här är ju något som redan skrivits i tråden. Har du några eget formulerade tankar också?
Det är egna tankar, åsikter och kommentarer. Klart att det redan skrivits i tråden då spelet hållit på ett tag. Tyckter dock att det är viktigt att jag skrev ner vad jag tycker, även om andra råkar tycka samma saker.

Recca said:
Därför är jag både positiv och skeptisk till att använda anklagelser. I och med spelupplägget är det ju ett sätt att visa misstankar och att pressa folk. Men jag är tveksam till deras effektivitet jämfört med faktiska röster när det gäller press.
Väldigt neutralt. Du tycker både och. Du tar inte ställning. Bekvämt. Scum tell.
Där har du en poäng, men det finns för och nackdelar med systemet. Står dock för att jag tror att röster är mer effektiva för att pressa än anklagelser då de faktiskt medför en risk för spelaren.

Recca said:
Dessutom är det lättare att bara slänga ur sig dem eftersom de inte leder till faktiska utröstningar direkt. Alltså, för att rösta ut någon med många anklagelser måste man besluta sig för att alla, eller de flesta, byter till faktiska röster.
Det här är luft. Du skriver egentligen ingenting alls. Du tittar på oss med fågelkikare och funderar kring läget. Som om du höll en objektiv post med överblick på spelet. Scum tell.
Håller jag inte med om, det är en observation om systemet, och det kan komma att spela roll senare när klockan närmar sig 22:00. Och ja, det är möjligt att jag står med fågelkikare för tillfället då jag inte hunnit sätta mig in i spelet än.

Recca said:
Dock är det ju ett effektivt sätt att få rundorna att dra ut på tiden, vilket gynnar byn då de för mer tid på sig att diskutera och analysera.
Du skriver. "Då de får mer tid..." Som om du inte är en del av byn. Scum tell.
Eller korrekt svenska.

Recca said:
Varulvarna däremot kan komma att känna press på att avsluta rundan om den fortsätter länge då de vill undvika allt för långa diskussioner där de kan avslöjas eller råka försäga sig. Chansen att de gör det ökar rimligtvis med tiden som rundan pågår.
Det är ju knutet till aktivitet. Inte egentligen till hur långa rundorna är.

Ponera att varulvarna är väldigt tysta av sig och väntar på att byborna ska diskutera klart, då är långa rundor negativa istället då ulvarna inte känner press på sig att delta.
Självklart är det så, men även om aktiviteten är låg kommer en lång runda ge mer material än korta rundor. Och självklart finns det både för- och nackdelar med långa/korta rundor. Det är väl helt enkelt en avvägning vi får göra. Jag tror i alla fall att vi i byn tjänar på att de första rundorna är längre då vi kan få ut mycket material som går att analysera i efterhand när rundan väl är slut. I och med spelupplägget är mycket diskussioner viktiga då det inte finns något fluff att arbeta utifrån.

Recca said:
Slutsats alltså: systemet med anklagningar har både för och nackdelar som man måste vara medveten om innan man börjar implementera det i spelet. Nu är det ju inte bara jag som påpekat brister med det, men en påminnelse kan väl inte skada.
Det är verkligen inget OMPF i den här slutsatsen. Låter mer som att du behöver få ut något i tråden för att slippa misstanke. Du skrev att du har 5-6 fluffspels erfarenhet. Vilka spel har du spelat?
Har aldrig påstått att det var en speciellt bra slutsats, men poängen står. Det är ett ställningstagande för att anklagelse-systemet inte nödvändigtvis gynnar byn i längden.

Har varit med i:
Dungeon crawl
Star Wars
Cthulu
Nått med mutanttema
Varulvsgate
Blood bowl

Tyr

Hero
Recca said:
Jag tycker faktiskt att vi skulle kunna experimentera med att tillsammans bestämma torsdag och måndag kvällar kör vi utröstning, t.ex. (eller oftare för den delen). Vi kan iaf diskutera det. Vad tycker övriga?
Tja, obestämda dagar för utröstning är en styrka för oss. Så att sätta fasta dagar kanske inte är en höjdare. Det känns bättre att var och en röstar när det känns bra eller att någon driftig säger att "nu får vi allt ta och rösta!"

Recca

Femme Fatale
Purgatory said:
recca said:
Purgatory said:
Dock är det ju ett effektivt sätt att få rundorna att dra ut på tiden, vilket gynnar byn då de för mer tid på sig att diskutera och analysera.
Eller korrekt svenska.
"Då vi får mer tid" är också korrekt svenska. Jag märkte inte ord utan påpekade en konstighet i sättet du uttryckte dig på. Om jag anmärkt på "inkorrekt svenska" skulle jag påpekat stavfelet istället.

Angående min anklagelse mot dig så anser jag fortfarande att du tog avstånd från byn. Det kan ha varit en MISS av dig, men då är "eller korrekt svenska" fel sorts förklaring. Sen anser jag att hela inlägget tyder på att du överblickar spelupplägget utifrån ett fågelperskeptiv och det är en stor ulv-scum-tell. Du skriver "så här gör man" istället för "så här gör vi". Det är återkommande i inlägget, men det är just när du beskriver byn som "de" som det blir tydligt!

Du skriver:
Purgatory said:
Håller jag inte med om, det är en observation om systemet, och det kan komma att spela roll senare när klockan närmar sig 22:00. Och ja, det är möjligt att jag står med fågelkikare för tillfället då jag inte hunnit sätta mig in i spelet än.
Det skulle också kunna vara förklaringen till att du skriver "de" om byn... Men på den punkten biter du ifrån ordentligt, det är ord och inga visor. Så varför menar du att du i det ena fallet har en fågelkikare och överblickar spelupplägget som en oinsatt, och i andra fallet försvarar du dig (och anklagar samtidigt mig för att inte förstå svenska språket)? Stingslig?

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Recca said:
Jag tycker faktiskt att vi skulle kunna experimentera med att tillsammans bestämma torsdag och måndag kvällar kör vi utröstning, t.ex. (eller oftare för den delen). Vi kan iaf diskutera det. Vad tycker övriga?
Tja, obestämda dagar för utröstning är en styrka för oss. Så att sätta fasta dagar kanske inte är en höjdare. Det känns bättre att var och en röstar när det känns bra eller att någon driftig säger att "nu får vi allt ta och rösta!"
Problemet är aktivitet...

Mukwa

Swashbuckler
Re: Röst & anklagningsläge

Alltså... grejen är att det är onödigt att rösta på riktigt fram tills dess att vi har en eller två mest misstänkta kandidater, och inte ens då är det 100% självklart att det är bra att rösta eftersom rundan kommer ta slut då. Även om vi med 100 % säkerhet vet att vi kommer rösta ut en ulv kan det vara bra att låta rundan ticka vidare ett tag till.

Det här förslaget om att köra 3 drev á 4 röster låter som trubbel. Vi är 12 pers varav 3 av dem inte bryr sig ett skit om något strular till deras fördel... Varför inte bara köra säkert?

Tyr

Hero
Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Lite senare ska jag ska jag se om jag kan påbörja och slutföra det där hemsideprojektet jag skrev om igår.
Är hemsideprojektet det samma som:

Tyr said:
Men då vet jag att ett stort projekt kan komma att starta denna veckan
Det är samma projekt ja. SSM har precis varit och det är en stor uppdatering. Fick materialet idag, dvs mest en väldans massa digitala foton som ska läggas till.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Röst & anklagningsläge

Mukwa said:
Alltså... grejen är att det är onödigt att rösta på riktigt fram tills dess att vi har en eller två mest misstänkta kandidater, och inte ens då är det 100% självklart att det är bra att rösta eftersom rundan kommer ta slut då. Även om vi med 100 % säkerhet vet att vi kommer rösta ut en ulv kan det vara bra att låta rundan ticka vidare ett tag till.

Det här förslaget om att köra 3 drev á 4 röster låter som trubbel. Vi är 12 pers varav 3 av dem inte bryr sig ett skit om något strular till deras fördel... Varför inte bara köra säkert?
Jag ser en massa fördelar med att rösta. Tryck hamnar på någon som är misstänkt för ulveri och det bör ge oss mer aktivitet. Det går inte att smyga undan ett röstdrev som ulv och gömma sig i inaktiviteten. Närmar sig 22.00 så är det väldigt svettigt som ulv att sitta på 5-6 röster. När som kan ju någon mindre aktiv bybo dyka in och haka på drevet mest bara för att och då är det rätt svettigt att plötsligt komma med anklagelser på oskyldiga bybor.

I runda 1 är vi i byn aldrig 100% säker på att vi kommer rösta ut en ulv oavsett om vi spelar klassiskt Vicotnik spel eller flufftungt Mukwa spel. Första runda har varit god för oss bybor, men det är ju aldrig så att vi varit 100% förutom senast då ulvarna inklusive mig själv agerade som avföring.

Andra fördelar som dyker upp i mitt huvud så här på stört är att en inaktiv ulv har svårt att följa röst ändringar under spelets gång. Alltså, om vi i byn trixar och byter röster lite nu och då kan det vara svårt att överblicka det hela. Det krävs ju givet att ingen kommer med uppdaterade listor med hur många röster som var och en har utan det ses mer som något en bybo skall ha koll på själv. Kanske är långsökt, men en ulv som verkligen har tidsbrist får ju svårt att veta vart det är safe att rösta om denne inte följer spelet till punkt och pricka som en god bybo.

3 drev a´ 4 rockar fett! Det betyder att vi alla måste ta ställning och är det upptaget på den första kandidaten man har får man leta efter en till. Som ulv är det svårt att hala fram många kandidater. Som bybo är det lättare att hitta en kandidat (tycker då jag). 4+4+4 betyder att ingen åker ut också för den delen Mukwa så det här med att vi i byn behöver mer tid det får vi ju per automatik om vi har 3 drev igång. Det som kan inträffa är ju att 3 pers plötsligt kastar sig på någon innan 22.00, men den smällen är ju en del av planen.

Tyr

Hero
Recca said:
Tyr said:
Recca said:
Problemet är aktivitet...
Det är alltid frustrerande med inaktivitet. Men jag tror inte ulvarna tjänar lika mycket på inaktivitet om vi inte har deadlines. De kan fortfarande flyga under radarn men de kan inte sätta käppar i hjulen på diskussionen på samma sätt eftersom vi kan ta den tid vi behöver. Sedan blir förstås spelet säkert roligare om rundorna inte drar ut på tiden. Det kanske är det du menar.

DesertRain

Hero
Recca said:
Purgatory said:
recca said:
Purgatory said:
Eller korrekt svenska.
"Då vi får mer tid" är också korrekt svenska. Jag märkte inte ord utan påpekade en konstighet i sättet du uttryckte dig på. Om jag anmärkt på "inkorrekt svenska" skulle jag påpekat stavfelet istället.
Det är i och för sig så jag alltid uttryckt mig i varulvsspel, kanske inte optimalt. Inte så mycket att göra åt det nu dock.

Recca said:
Angående min anklagelse mot dig så anser jag fortfarande att du tog avstånd från byn. Det kan ha varit en MISS av dig, men då är "eller korrekt svenska" fel sorts förklaring.
Kanske inte en förklaring, mer ett påpekande om att det är lite vanskligt att göra en jättegrej av att referera byn som 'de' istället för 'vi'. Som sagt inte världens bästa ordval direkt.

Recca said:
Sen anser jag att hela inlägget tyder på att du överblickar spelupplägget utifrån ett fågelperskeptiv och det är en stor ulv-scum-tell.
Varför?
Det är så jag arbetar. Börja med att få en överblick över situationen och sedan gå in på intressanta detaljer.

Recca said:
Du skriver "så här gör man" istället för "så här gör vi". Det är återkommande i inlägget, men det är just när du beskriver byn som "de" som det blir tydligt!
Återigen, mitt sätt att formulera mig.

Recca said:
Du skriver:
Purgatory said:
Det skulle också kunna vara förklaringen till att du skriver "de" om byn... Men på den punkten biter du ifrån ordentligt, det är ord och inga visor. Så varför menar du att du i det ena fallet har en fågelkikare och överblickar spelupplägget som en oinsatt, och i andra fallet försvarar du dig (och anklagar samtidigt mig för att inte förstå svenska språket)?
Två olika saker, som jag redan förklarat ovan.

Recca said:
Stingslig?
Lite kanske :gremwink:

Mukwa

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
För att ta tag i röstandet gör jag så här.

Anklaga: !Paxen
Röst: Mukwa

1. Mukwas första inlägg var väldigt bra, men så här i efterhand har jag mest hakat upp mig på saker och ting.

Mukwa said:
Kanske har jag en av powerrollerna, kanske inte. Så vill jag att alla ska förhålla sig till förmågorna. Siaren är den absolut viktigaste vi har i det här partiet, viktigare nu än i något annat parti här på rollspel.nu. Gå inte ut med att ni är vanilla för då får ulvarna en person mindre att ta hänsyn till när de ska bestämma sig för sina nattmord.
Alla kommer ju gå ut med att de är vanilla. Vad skall man annars göra lixom? Öh, jag är siare/väktare/ulv funkar ju inte. Att skriva att man är bybo är precis samma sak som att skriva vanilla eftersom det inte finns några andra roller (förutom powerrollerna, men alla som är powerroller kommer ju att skriva att de är vanilla).

2. Mukwas anklagande idé lät vid en första lyssning väldigt nytänkande och hett. Efter det att Recca väckt upp mig och jag själv funderat lite över saken så är det ett iskallt system. Jag tror inte alls att det gynnar byn på något vis. Det är genom att ta rejäl ställning via röstning vi kommer att få fram ulvar. Som bybo är det ju inget att svettas över om man har en drös med röster på sig framåt småtimmarna. Det skapar press och om man verkligen är en bybo då är det ju ens självklara uppgift att komma med bättre motiveringar mot något annat scum. En ulv har svårare att göra det än en bybo. Se på Möller/Murkla i förra liret. Han spelade väldigt bra bybospel när han var nära galgen varenda liten runda.

3. Anglagningsprylen är förhalande. Springer vi runt och kastar fetstilade anklagelser lite då och då är det rätt lätt att softa ur och peka på sin fetmarkerade anklagelse. Lixom; Äh. Kolla där --> jag har ju faktiskt tagit ställning genom att anklaga Kånkelmört! Det är ju helt ofarligt att anklaga någon. En röst är mer definitiv och det är rätt mycket svårare att som ulv slingra bort sin röst om man tidigt valt att peka på en ulvkompis exempelvis.

4.
Mukwa said:
Min lista över mest misstänkta ser ut så här:

1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva
Har påpekat det tidigare. Det är ju ett redigt bösinlägg och inget av den kloke Mukwa får vi se här.

5. Du vill att Brynolf skall få svettas lite så du håller på anklagelserna mot honom tillsvidare trots att han är nummer 3 på din ulvlista. Jag hade idag förväntat mig nått smaskigt på Brynolf. Det jag fått av dig är:

Mukwa said:
KK vänder kappan efter vinden och det är lite disturbing, men mest disturbing är brynolfs slappa medhåll. För mig låter det som "Yes! Där har vi en bra ursäkt för att korta ned rundorna! Dreggeldreggel"
Och detta inträffar ju trots allt långt efter det att du pekat ut Brynte som nummer 3 på ulvlistan.
Jeez... Om du hade varit lika uppmärksam på mitt aktivitetsinlägg som du varit på allt annat jag skrivit så hade du kanske inte varit lika hård :gremsmile:

Mina Brynolfvibbar ska jag redogöra för, och det var aldrig min mening att få mitt förra inlägg att framstå som mina första ursprungliga vibbar. Din röst på mig känns lite väl pliktskyldig. Det är två riktiga skitgrejer som du har på mig, och det finns helt klart bättre saker att hänga upp sig på. Noja igång nu istället! Du är på tok för aggressiv för att vara vanliga KK (förvisso är det bra, men jag känner inte helt igen dig).

Tyr

Hero
Re: Tyrsan, upp till kamp!

Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Jag får titta på tråden med fräscha ögon imorgon och se om jag kan komma med något. Men det är ovant det här. Vad ska en fluffanalyserare göra utan fluff? :gremtongue:
Kom med en analys exempelvis. Dina ulvpoäng är ju smått legendariska och för att utföra ett sådant arbete behövs inget fluff att analysera. Jag vill se en Tyr som försöker hjälpa till på alla sätt och vis, inte en Tyr som lutar sig tillbaka och softar igenom en hel runda utan att visa lite tankar. Du kanske har fräscha ögon idag? Om du har lite grumliga ögon gör det ju inget heller eftersom det ändå ger oss nått att kika på.
Ska se vad jag kan göra ikväll/natt då jag har lite lugn och ro. Det här upplägget vi har är ju rätt speciellt. Det är svårt att gå på ifall någon spelar okaraktäristiskt eftersom alla BÖR spela som de brukar spela när de spelar bybo, även ulvarna. Det baserar jag på att det inte finns mycket för dem att ljuga om. Det som finns att finna bör vara subtilt. Det finns ju annat förstås, tex röstningsmönster som inte riktigt hunnit växa fram ännu. Jag har en sak jag skulle vilja analysera och jag ska se om jag har tid med det inatt. Hoppas att det ger något konkret.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:
Jeez... Om du hade varit lika uppmärksam på mitt aktivitetsinlägg som du varit på allt annat jag skrivit så hade du kanske inte varit lika hård :gremsmile:

Mina Brynolfvibbar ska jag redogöra för, och det var aldrig min mening att få mitt förra inlägg att framstå som mina första ursprungliga vibbar. Din röst på mig känns lite väl pliktskyldig. Det är två riktiga skitgrejer som du har på mig, och det finns helt klart bättre saker att hänga upp sig på. Noja igång nu istället! Du är på tok för aggressiv för att vara vanliga KK (förvisso är det bra, men jag känner inte helt igen dig).
Pliktskyldig röst?

Alltså, Mukwa om du anser att jag har två riktiga skitgrejer på dig då är det väl bara att skaka av sig och gå vidare. Kanske leta rätt på någon som har mer än de två skitsaker jag har på dig? Du skriver att det klart finns värre saker att hänga upp sig på och däribland !Paxen kan jag tänka mig. Lägga en röst där och ta ställning då istället för att ligga kvar med en anklagan.

Du är ju skarp Mukwa. Att lägga en anklagelse mot !Paxen är inte så värst mycket till ställningstagande eller grävande i något djupare om jag får säga mitt.

Kort och gott: Jag slår bort det du säger om pliktskyldig röst. Rösten har gjort mig någon nytta i jämförelse med de anklaganden jag gjort. Att jag är aggressiv tar jag som en komplimang. Jag försöker skapa något utan fluff och jag tycker jag har gjort en hel del på den fronten i detta spel.

Recca

Femme Fatale
Alright. Jag tycker fortfarande att det är en scumtell eftersom det är så vanligt att ulvar uttrycker sig på det viset och jag sällan till aldrig upplever att bybor gör det.

Jag skulle också vilja se lite mer ställningstaganden från dig, Purgatory. Kanske något utöver allmänna spelanalyser. Vad tycker du om Paxens uttalanden, t.ex? Eller Mukwa/K.K's lilla beef?

Sen undrar jag om du följt andra ulvspel något sedan du var aktiv?

DesertRain

Hero
Ska försöka skriva något mer analyserande senare idag, alt i morgon om jag är upptagen ikväll.
Nej, jag har inte följt spel som jag inte själv deltagit i.

Mukwa

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Mukwa said:

Pliktskyldig röst?

Alltså, Mukwa om du anser att jag har två riktiga skitgrejer på dig då är det väl bara att skaka av sig och gå vidare. Kanske leta rätt på någon som har mer än de två skitsaker jag har på dig? Du skriver att det klart finns värre saker att hänga upp sig på och däribland !Paxen kan jag tänka mig. Lägga en röst där och ta ställning då istället för att ligga kvar med en anklagan.

Du är ju skarp Mukwa. Att lägga en anklagelse mot !Paxen är inte så värst mycket till ställningstagande eller grävande i något djupare om jag får säga mitt.

Kort och gott: Jag slår bort det du säger om pliktskyldig röst. Rösten har gjort mig någon nytta i jämförelse med de anklaganden jag gjort. Att jag är aggressiv tar jag som en komplimang. Jag försöker skapa något utan fluff och jag tycker jag har gjort en hel del på den fronten i detta spel.
Ja, alltså... eftersom det är riktiga skitgrejer du har så känns det knappt värt att skaka av sig, men som en god bybo (och för att min spelstil kräver det av mig) så kommer jag förstås bemöta det :gremsmile:

Det var mest nåt slags veligt intryck jag fick av Brynolf igår, men nu när jag har läst igenom hans inlägg igenom känns det som att jag läste allting ur sitt sammanhang. Det jag reagerade allra mest på var det här:

Brynolf said:
Jag tror jag förstår hur Paxen tänkte, eller inte gjorde det, i sina två inlägg. Fast han bör förstås förklara sig ändå.
Försvara/anklaga är ett klassiskt ulvbeteende, men när jag läser om det så inser jag att det handlar om att Brynolf kan förstå att !Paxen inte tänkte ordentligt i början. Att jag tog upp Brynolf var mestadels magkänsla baserat på stressgenomläsningar (och Brynolfs regelvelande), men också för att jag ville pröva lite KK-taktik - få någon att svettas utan att den personen förstod vad den var anklagad för. Topp 3-listan är en bajsgrej att haka upp sig på. Varför? Därför att du vet att jag har tillräckligt med erfarenhet för att förstå att ickemotiverade listor är bajs, och du vet att jag även som ulv kan gräva upp anklagelser. Därför är det en kass anledning till att rösta på mig.

Jag vet, jag spelar lite oengagerat för tillfället, och det brukar jag inte göra, men jag skyller på stress. Vimes skrev något om att mitt speluppläggsinlägg kändes skrivet långt innan spelstart och jag bemöter det här också: Jag skrev det i den här rundan, men idén om Anklagelserna kom jag på redan i anmälningstråden (och går ni tillbaks och kollar så står den här strategin redan där). Strategin var alltså uttänkt långt innan, men inlägget smattrade jag minsann ihop under samma stressiga period som jag skrivit alla andra inlägg.

Jag tycker fortfarande att Anklaga-systemet är bra:
KK said:
Ikväll 22.00 kan vi om vi vill hänga någon, och det är väldigt lockande.
Det är inte direkt så att vi kommer få färre sianden eller färre rundor om vi ser till att förlänga rundorna, så vad är egentligen lockande med att ta ut någon efter IRL-dag 2? Som ulv är det förstås mumma att blåsa av runda 1 efter 2 dagar. Nästan alla spel vi har haft här har den höga aktiviteten runda 1 bäddat för infoanalys under kommande rundor, och att ens utsätta byn för att blåsa av runda 1 innan första veckan (om det inte mot förmodan blir totalt dödläge) är ju bara dumt.

Jag ser gärna att vi letar fram två-tre kandidater till på sön (typ) och sedan kan vi börja röstdreva dem tills byn kollektivt (dvs inga förhastade sista minuten-röster) bestämmer vem som ska ut. De där panikrösterna ger ulvar guldläge att ta ut bybor istället, och eftersom det finns betydligt färre ulvar är chansen att det omvända sker lägre än risken att ulvarna utnyttjar det mot en bybo istället.

Jag ser en massa fördelar med att rösta. Tryck hamnar på någon som är misstänkt för ulveri och det bör ge oss mer aktivitet. Det går inte att smyga undan ett röstdrev som ulv och gömma sig i inaktiviteten. Närmar sig 22.00 så är det väldigt svettigt som ulv att sitta på 5-6 röster. När som kan ju någon mindre aktiv bybo dyka in och haka på drevet mest bara för att och då är det rätt svettigt att plötsligt komma med anklagelser på oskyldiga bybor.
Javisst, press är bra, men det kommer det ju bli även med anklaga-systemet, eftersom vi till slut måste byta till giltiga röster. Anklagasystemet skjuter helt enkelt bara upp det oundvikliga för att försäkra oss om att rundorna blir långa och innehållsfulla. Se det som en runda i rundan då, om det är mer pedagogiskt förklarat. Anklaga-dreven är exakt lika tryckande och pressande som tidiga drev i vanliga partier, dvs "mjähh"-press eftersom alla vet att det är långt kvar på rundan.
KK said:
4+4+4 betyder att ingen åker ut också för den delen Mukwa så det här med att vi i byn behöver mer tid det får vi ju per automatik om vi har 3 drev igång. Det som kan inträffa är ju att 3 pers plötsligt kastar sig på någon innan 22.00, men den smällen är ju en del av planen.
En del av varulvsplanen, och en del av en illa genomtänkt plan från byns sida.

Om vi börjar rösta så kommer dels ulvarna försöka avsluta rundan så fort en bybo är på väg ut (och de kan ta ganska stora risker, eftersom vi bara får ha fel 2 gånger om inte väktaren prickar rätt); och dels kommer det finnas ouppmärksamma bybor som kan sumpa allt genom att inte vara tillräckligt uppdaterade (nä, det är dessvärre inte bara ulvar som har svårt att hålla koll på röstningsläget).

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Javisst, press är bra, men det kommer det ju bli även med anklaga-systemet, eftersom vi till slut måste byta till giltiga röster. Anklagasystemet skjuter helt enkelt bara upp det oundvikliga för att försäkra oss om att rundorna blir långa och innehållsfulla. Se det som en runda i rundan då, om det är mer pedagogiskt förklarat. Anklaga-dreven är exakt lika tryckande och pressande som tidiga drev i vanliga partier, dvs "mjähh"-press eftersom alla vet att det är långt kvar på rundan.
Jovisst, om vi hade fluff också. Då hade anklagelser varit jättevärt att köra på istället för röstning. Men vi har bara röstningsmönster att gå på och då suger anklagelsesystemet. Jag ser faktiskt inte hur du kan försvara den här metoden när den är meningslös.

Anklagelsernas enda funktion är att skjuta upp rundan och på så vis kringgår vi Vicotniks spelkoncept. Visst, spelkonceptet är konstruerat som ett tveeggat svärd. Men det du föreslår är typ en uddlös batong i jämförelse.

Om vi börjar rösta så kommer dels ulvarna försöka avsluta rundan så fort en bybo är på väg ut (och de kan ta ganska stora risker, eftersom vi bara får ha fel 2 gånger om inte väktaren prickar rätt); och dels kommer det finnas ouppmärksamma bybor som kan sumpa allt genom att inte vara tillräckligt uppdaterade (nä, det är dessvärre inte bara ulvar som har svårt att hålla koll på röstningsläget).
Vaddå ouppmärksamma bybor? Vem pratar du om? Jag ser inte till Maniac någonstans i listan över spelare. Gör du det?

Här är listan. Peka ut de ouppmärksamma byborna, Mukwa. Det går bra att du citerar och stryker under de vi ska vara extra uppmärksamma på.

!Paxen
Brynolf
Elmrig
Konrad Konvalj
Mukwa
Purgatory
Recca
Robert Jonsson
Spider Jerusalem
Tyr
Vimes
xyas

...Om vi ska sitta och försöka analysera spelet får vi ta analysen av "ouppmärksamma bybor" när den kommer. Om nån lagt sin röst helt kajko och utan att hänga med i spelet så kommer de få försvara sig. Det här är dock den metod vi har för att fånga ulvar på, följa röstningsmönstren.

Vi får inte ut några röstningsmönster om ulvarna kan glida in på anklagelsesystemet och koordinera sig med byborna inför varje utröstning.

Mukwa

Swashbuckler
Alla kommer ju gå ut med att de är vanilla. Vad skall man annars göra lixom? Öh, jag är siare/väktare/ulv funkar ju inte. Att skriva att man är bybo är precis samma sak som att skriva vanilla eftersom det inte finns några andra roller (förutom powerrollerna, men alla som är powerroller kommer ju att skriva att de är vanilla).
Min erfarenhet säger mig att det händer waaay för ofta att powerroller outar första rundan både med och utan press, och både om det uttryckligen är byns vilja att outningen ska göras men även om det uttryckligen inte är det. SJ droppade siare i maffiaspelet (jag klagade iofs inte) utan press, Recca droppade siare helt i onödan i maffiaspelet... I W:tM outade alla sig som siare :gremlaugh:

Nä, vi kan inte anta att alla kommer posera som vanilla, dessutom finns en tradition att brödsmula förmågor för att senare kunna peka på det. Så jag tycker definitivt att min varning är berättigad och inte alls något blask.

/Mukwa går igenom och bemöter anklagelser för att rentvå sig...

Mukwa

Swashbuckler
Vi får inte ut några röstningsmönster om ulvarna kan glida in på anklagelsesystemet och koordinera sig med byborna inför varje utröstning.
Jo, det får vi visst eftersom det borde vara precis lika straffbart att kasta sig från ett anklaga-drev som ett vanligt. Är det inte motiverat är det en scum-tell. Det verkar som att du tror att vi bara kan anklaga vem som helst hur som helst eftersom rösten inte spelar någon roll, men där tror du ju fel. Vi får precis samma information ur röstanalyser oavsett om vi söker på 'Anklaga:' eller 'Röst:'.

Vaddå ouppmärksamma bybor? Vem pratar du om? Jag ser inte till Maniac någonstans i listan över spelare. Gör du det?

Här är listan. Peka ut de ouppmärksamma byborna, Mukwa. Det går bra att du citerar och stryker under de vi ska vara extra uppmärksamma på.
Jag nomninerar samtliga 12 deltagare som ouppmärksamma. Alla kan göra fel, få förhinder att inte lägga ned sin röst när någon annan gör fel... Om vi börjar rösta är det här ett problem under hela rundan, något som vanligtvis bara är ett problem i slutet på varje runda.

Recca

Femme Fatale
Jag vill höra vad resten av de 12 säger om anklagelser kontra röstning som metoder. Personligen har jag uttryckt mig tillräckligt på området, känner jag.

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Det har kört ihop sig lite, och jag kommer antagligen inte kunna skriva ett långt och vettigt inlägg under kvällen. (Sen ska jag säga att jag tycker trion KK-Recca-Mukwa just nu sköter diskussionen på ett utmärkt sätt, ska bli kul att se hur andra positionerar sig.)

Som jag sagt innan är jag inte så het på Anklaga-metoden, den känns lite lam. Jag förstår Mukwas idé om att försöka få långa rundor och inte göra något förhastat, och jag sympatiserar med det. Å andra sidan vill någon del av mig bah skriva: "Guns blazing! Nu jävlar röstar vi!" Och bara rocka.

Min egen förståelse av mig som varulvsspelare säger mig dock att jag, när jag tycker att jag har ulvvittring, kommer rösta och också arbeta aktivt för att få fler att rösta med mig.

Så jag är lite splittrad. Eftersom byn själv bestämmer när vi röstar ut kan jag inte riktigt tycka att det är vettigt att lägga min röst på någon jag är osäker på. Då drar jag hellre ut på det och ser mer.

Samtidigt är det ju så som KK och Recca säger, börjar vi rösta så kommer det börja hetta till.

Äh, världens velputte, va? Såhär då: jag kommer inte lägga en röst ikväll, för jag tycker inte att det finns underlag för en utröstning ännu. Därtill kommer jag inte kunna följa upp det ordentligt eller se till att rösten är ordentligt underbyggd. Men imorgon ska jag lägga en röst - och det ska vara en så pass genomtänkt röst att jag kan stå för den om det blir utröstning av den personen.