Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf said:
Recca said:
Jag vill höra vad resten av de 12 säger om anklagelser kontra röstning som metoder. Personligen har jag uttryckt mig tillräckligt på området, känner jag.
Det här dagsavslutssystemet som spelledaren satt upp resulterar i att den som lägger sista rösten får fler ögon på sig än i ett vanligt spelupplägg. Det är ju den som faktiskt tippar över så att rundan avslutas. Sex röster idag är inte värt mycket alls om man ska hårddra det. Den sista rösten spelar större roll än vad vi är vana vid. Med samma logik är avhopp från heta drev viktiga grejer att titta igenom. Jag tycker röstmönstersanalys är det överlägset bästa vapen vi har i det här spelet, men det funkar ju bara om vi låter det gå till avslut. Visserligen kommer ulvarna försöka fucka med våra huven på de här punkterna så gott de kan, aber doch.

Det Mukwa vill undvika med sin idé (väl?) är ju att vi hetsar på och röstar ut nån utan att hinna tänka oss för. Men det är ju när en utröstning gått igenom som vi får något någorlunda konkret att gå på, oavsett vem det var som åkte ut. Och inte är vi så hetlevrade att den/de som lägger de avgörande rösterna inte fattar att det kommer bli fråga om en faktisk utröstning. Det kommer alltså ligga en del tänk bakom röstbeteende, och detta tänk är vad vi måste försöka nysta i. Jag tror inte "Anklaga"-metoden hjälper oss alls i det, utan är bara ett förvirrande parallellspår.

"Anklaga"-metoden behöver slutligen inte alls göra rundorna kortare, om det nu har något egenvärde.
Bra Brynolf, nu jobbar vi med bra saker här. Bra inlägg! Nu kan jag somna i godan ro och vänta in lite mer vettiga tankar.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Tyr - 2 UP
Jag har rätt svårt för Tys spel, dock har han visat sig rätt duktig med speluppläggsanalyser. Min känsla när jag läser honom är dock at than är frikopplad från bybodiskussionen, det har han däremot varit (eller jag har upplevt det så) när han varit bybo också.
Förlåt för att jag spenderat större delen av det här spelet med att hänga upp mig på formuleringar. Men Vimes, det låter som att du vet att Tyr är ulv...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Satan!

Hade ju nästan somnat in här och då slog det mig. Mukwas up-lista saknade en genomgång av Spider. Nog för att Mukwa påpekar att han säkerligen glömt någon men det skiter han i är det väl rätt udda att glömma en av de han har högst på sin lista?

Sen fnulade jag lite på Mukwas genomgång gällande mig själv:

Jag tenderar att ge de som går hårt åt mig högre pingfaktor trots att de inte har gjort sig förtjänta av det så jag garderar mig med en 2,5:a. KK gör en helomvändning så fort läget presenterar sig, och har ett par rader som förklarar att han inte är så bekymrad över kortare rundor. Jag vet att KK är en smart spelare (den bästa vi har in my book) och därför känns hans motivation till att bojkotta anklagelsestrategin lite mer framtvingad. Varför inte en trea då? Därför att KK i övrigt spelar väldigt KK:igt, förutom möjligtvis att han är aningen hårdare på smågrejer som han annars bara mjukt brukar kommentera att han har iakttagit.
Alltså, jag köper ju att Mukwa hyllar mig som en god spelare utanför spelet, men inte i spelet. Att jag är fnuking best är ju mest smör i det här läget. Jag ligger på 2,5up och misstänkt nr1 !Paxen har endast 3up. En annan misstänkt som Mukwa slutat nämna sen tidigt i rundan, Spider glömmer han bort. Magkänslan jag får av poängsättningen här är ju att Mukwa inte vågar sticka ut. Jag ska ju ha 0up på den här listan, men det kan han absolut inte sätta. Att mecka in mig bland de värsta ulvarna är ju också otänkbart för Mukwa. Att inte säga nått alls funkar ju inte heller.

Så.. Då slår jag av paddan igen. Bra dock att få iväg dessa tankar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Vimes said:
Tyr - 2 UP
Jag har rätt svårt för Tys spel, dock har han visat sig rätt duktig med speluppläggsanalyser. Min känsla när jag läser honom är dock at than är frikopplad från bybodiskussionen, det har han däremot varit (eller jag har upplevt det så) när han varit bybo också.
Förlåt för att jag spenderat större delen av det här spelet med att hänga upp mig på formuleringar. Men Vimes, det låter som att du vet att Tyr är ulv...
Åh My crap. Be inte om ursäkta Recca.
Tyr har ju aldrig varit ulv ens.

Tyr

Hero
Recca said:
Vimes said:
Tyr - 2 UP
Hahaha, jag tänkte inte ens på att man kan läsa det på det sättet. Eftersom jag är bybo så läste jag 'också' som att han medgav att när jag spelat på det här sättet har jag varit bybo och att det därmed inte är jätteskumt. Två olika sätt att läsa meningen på helt enkelt. :gremtongue:

Tyr

Hero
Konrad Konvalj said:
Precis, du har varit en av de bättre spelarna hitills Recca!

Brynolf

Dum fan
Tyr said:
Recca said:
Vimes said:
Tyr - 2 UP
Hahaha, jag tänkte inte ens på att man kan läsa det på det sättet. Eftersom jag är bybo så läste jag 'också' som att han medgav att när jag spelat på det här sättet har jag varit bybo och att det därmed inte är jätteskumt. Två olika sätt att läsa meningen på helt enkelt. :gremtongue:
1. Hur menar du att du skulle läsa det annorlunda för att "du är bybo"?
2. Om du nu verkligen lade märke till "också":t, vad menar du exakt att det skulle syfta på? Jag lade inte märke till det alls men nu när jag ser det kan jag inte se hur man kan tolka det som du gör.

Jag ser det inte som någon större Vimes-ping, men ditt svar här lyckas jag inte förstå.

Tyr

Hero
Brynolf said:
Tyr said:
Recca said:
Vimes said:
Tyr - 2 UP
2. Om du nu verkligen lade märke till "också":t, vad menar du exakt att det skulle syfta på? Jag lade inte märke till det alls men nu när jag ser det kan jag inte se hur man kan tolka det som du gör.

Jag ser det inte som någon större Vimes-ping, men ditt svar här lyckas jag inte förstå.
1. När jag läser något om mig själv så färgas ju det jag läser av vad jag känner till. Jag vet att jag är bybo och därmed så vet jag att Vimes så klart inte kan mena att jag är varulv.
2. Ehm, är jag och Vimes den enda som använder också på det viset? T.ex. "men så är han friformare också...". Alltså emfasen läggs inte på också utan på att jag bara har spelat bybo. Också används för att understryka något. Men jag kanske använder språket fel.

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:

Konrad Konvalj said:
Recca said:
Den som tolkar det konstigt är K.K. Fast han låg säkert i sängen med paddan och skrev det där. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Re: Mukwa tycker till

Recca 3 UP
Är lika dryg och nedlåtande som vanligt. Inte världens mest önskvärda beteende, men dessvärre ingen scum tell heller. Bygger ett schysst case mot Purga (håller helt med om anti-by-formuleringen och utifrånperspektivet), men drar lite väl tunga växlar och jag får en svag känsla av att den där beefen är uppgjord via mail. [...]Formuleringen är dock oroväckande.
Så jag fick +1 poäng för att jag är dryg eller för att du fick en svag känsla av att jag är ulv? Klumpigt, Mukwa.

Mukwa said:
Första ordentliga inlägg brukar bli mer av ett utifrånperspektiv, dels som presentation och som ett bekvämt sätt att förklara hur man har sett på spelet innan man på riktigt har börjat, det är ingen ovanlighet.
Du gör här några antaganden om hur "man" tänker i varulvsspelsammanhang. Du är väldigt pedagogisk och upplysande när du förklarar hur spelet (ska) spelas. Men jag undrar om du vill byta ut "man" mot "jag" här?

Jag läser t.ex. Vimes första stora inlägg och ser inga spår av utifrånperspektivet alls... Du kanske kan peka på några andra stora inlägg där utifrånperspektivet är lika tydligt som Purgatorys?

Tyr

Hero
Analysen som jag tänkt göra blev det inget med. Om det är för att jag var trött eller för att jag tacklade det på fel sätt låter jag vara osagt. Får försöka igen imorgon.

Men jag kan åtminstone bidra med en spelaranalys. Kul föresten att ulvpoäng blivit en grej. Hur dåligt jag än spelar så kan jag trösta mig med att jag har bidragit på ett litet vis till speljargongen. :gremtongue:

!Paxen, 3up - Scumtells till trots så säger magkänslan mig bybo. Det som drar upp ulvpoängen och som gör mig osäker är hans aggressiva försvar och hans stötvisa aktivitet vilket påminner mig mer om när han är varulv än när han är bybo.

Brynolf, 2up - Svår att läsa tycker jag. Kommer med vettiga inlägg men har inte skrivit så mycket. Jag skäms fortfarande över hur jag lynchade honom i Familjen. :gremlaugh:

Elmrig, 2up - Ensidigt deltagande än sålänge. Har mest med !Paxen och missförstånd att göra (verkar oskyldiga dock). Mer allsidigt deltagande efterlyses.

Konrad Konvalj, 1up - Har jobbat på bra och magkänslan säger bybo. Men vart tog mellow-KK vägen? Är de det avskalade liret som bygger upp kånkelnojan?

Mukwa, 2up - Det finns mycket som jag inte hållt med Mukwa om detta spelet. T.ex. en del av hans up-punkter och hans anklaga-system. Sedan så kommer jag fortfarande ihåg honom i Familjen :gremwink:. Det som drar ner ulvpoängen är att han faktiskt tar dreven mot honom på allvar.

Purgatory, 3up - Olycklig start på rundan om han är bybo. Sen till spelet följt av inlägg utan substans. Så länge som han inte är varulv så hoppas jag på en starkare fortsättning!

Recca, 1up - Har skött sig bra. Vaskat omkring efter guldkorn och gett några bra resonemang. Dock så kom hennes utläggning om varför anklaga-modellen inte var att föredra efter jag hade sagt detsamma i en mening mer eller mindre. Men jag förväntar mig att hon kommer en nyckelspelare i detta liret.

Robert Jonsson, 2up - En frisk fläkt! Underhållande att läsa. Dock så kan det lätt gömma sig en varulv bakom spelet han kör på. Skulle vilja se fler resonemang i allmänhet.

Spider Jerusalem, 2up - Bet ifrån hårt i början mot !Paxen. Scumtell tycker en del. Vad jag kan minnas så har han gjort så i början av alla spel jag varit med i, både som bybo och varulv. Vad som drar upp ulvpoängen är att han inte bidragit så mycket.

Vimes, 1up - Har varit en klippa av förnuft i ett hav av kaos! Nåja, det kanske är att överdriva. Men han har gjort bra ifrån sig i det lilla han skrivit och jag håller med om det mesta. Skulle vilja att han var mer aktiv dock.

xyas, 3up - Eftersom han inte bidragit så är det inte möjligt att säga om han är bybo eller varulv. 3up tills han kommer igång!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Tyr said:
Recca said:
Vimes said:
Tyr - 2 UP
Alltså, Tyrsan jag förstår hur du läste det hela och håller med om att det går att läsa precis så.

Men.. Varför är du inne och pillar i det? Varför låter du inte Vimes sköta snacket?

Du har innan det här inlägget varit rätt inaktiv och inte alls varit inne åh pillat i saker och ting. Nu drabbas du av någon form av superpanik och måste genast och på stört gå in och "rädda upp" situationen. Lixom, du har ju hängt och lurkat en hel del innan det här, men inte offrat din tid på att skriva nått litet fjösinlägg bara för att. Nu pekar Recca på att: "Men Vimes, det låter som att du vet att Tyr är ulv... " Här drabbas du ju faktiskt av panik eller liknande och måste snabbt skratta bort Vimes formulering, och istället för att låta honom förklara sig trummar du igång snacket.

Konrad Konvalj

Myrmidon
12 timmar ToGo

Vicotnik said:
Ställning just nu:
!Paxen (3): Spider, RJ, Recca,
Mukwa (1): Konrad,
Purgatory (1): Vimes,

START!
12 timmar kvar.

Intresset att ens försöka skapa lite hyggliga drev tycks vara obefintligt.
Ni som ännu inte röstat, ta er en funderare lägg en röst och motivera väl.

Är ni av den inställningen att ni vill ha längre rundor var redo att flytta er röst innan 22.00 annars är det bara att låta det ske.

Jag kör en vilodag idag. Har lite åtaganden och skit, men jag hoppar säkerligen in lite sporadiskt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Tyrsan said:
Mukwa, 2up - Det finns mycket som jag inte hållt med Mukwa om detta spelet. T.ex. en del av hans up-punkter och hans anklaga-system. Sedan så kommer jag fortfarande ihåg honom i Familjen . Det som drar ner ulvpoängen är att han faktiskt tar dreven mot honom på allvar.
1. Vilka av Mukwas up-punkter håller du inte med om?
2. Menar du att Mukwa tar mina små anklagelser på allvar?

Mukwa

Swashbuckler

Recca said:
Recca 3 UP
Är lika dryg och nedlåtande som vanligt. Inte världens mest önskvärda beteende, men dessvärre ingen scum tell heller. Bygger ett schysst case mot Purga (håller helt med om anti-by-formuleringen och utifrånperspektivet), men drar lite väl tunga växlar och jag får en svag känsla av att den där beefen är uppgjord via mail. [...]Formuleringen är dock oroväckande.
Så jag fick +1 poäng för att jag är dryg eller för att du fick en svag känsla av att jag är ulv? Klumpigt, Mukwa.

Mukwa said:
Första ordentliga inlägg brukar bli mer av ett utifrånperspektiv, dels som presentation och som ett bekvämt sätt att förklara hur man har sett på spelet innan man på riktigt har börjat, det är ingen ovanlighet.
Du gör här några antaganden om hur "man" tänker i varulvsspelsammanhang. Du är väldigt pedagogisk och upplysande när du förklarar hur spelet (ska) spelas. Men jag undrar om du vill byta ut "man" mot "jag" här?

Jag läser t.ex. Vimes första stora inlägg och ser inga spår av utifrånperspektivet alls... Du kanske kan peka på några andra stora inlägg där utifrånperspektivet är lika tydligt som Purgatorys?
Ja, du hade en tvåa i mitt huvud bortsett från det totalnitiska böset med Purga. Ett par grejer var ok, resten var snömos och kändes konstruerat, som om du bestämt dig för att just hitta grejer på Purga och ingen annan.

Ja, jag kan byta ut "man" mot jag, men jag kan peka på många entry-inlägg som är skrivna med mer utifrånperspektiv (BDGs startinlägg är väl ganska vida kända), många börjar t ex att diskutera tidigare partier och vad som är kutym på forumet. Alltså... det här vet du också om du tar av dig nattmössan, gnuggar ögonen och tar en kaffe.

Byns misstänkte nr 1... det har jag inte varit i mer än 15 min tidigare. Det är sjukt frustrerande faktiskt. Sloppy spel av mig, och nitpicking från KK och nu även Recca.

Varför det inte blev några stora variationer i mina UP - ja, för att det är tidigt in i spelet och det finns inte allt för mycket att gå på. Kul att Vimes anklagar mig för att ha en skitlista, när han själv skriver en lika ovarierad.

SJ var den jag glömde ja!

SJ 3 UP
Hans första inlägg känns som "Förvirring är varulvarnas bästa vapen"-retorik, och sedan blev det dödstyst. Inget att hänga honom för, men än så länge har jag honom i toppen.

Jag har tydligen slutat snacka !Paxen också... ja? Han har ju liksom inte gjort några inlägg sedan början, så det finns inte så mycket mer att snacka om. Han är osynlig efter hettan, och det är inte direkt byboigt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kommer att vara borta från möjligheten att läsa inlägg och skriva något djupt, konstruktiva meddelande idag då jag får besök och har rollspelsmöte att ta hand om. Imorgon ska jag ta och skriva en lista, på samma sätt som flera andra har gjort, men jag tänkte ändå lägga en röst på den som jag fortfarande tycker är mest misstänkt för jag tror vi behöver en konkret röstning (oavsett om den är rätt eller fel) för hård data.

Röst: !Paxen

Mukwa

Swashbuckler
Svar på Tyrs UP

!Paxen, 3up - Scumtells till trots så säger magkänslan mig bybo. Det som drar upp ulvpoängen och som gör mig osäker är hans aggressiva försvar och hans stötvisa aktivitet vilket påminner mig mer om när han är varulv än när han är bybo.
Fair enough. Du friar hellre än fäller, men !Paxen påminner mer om varulvspax än bybopax. Det känns som att du måste ta ställning till Pax, men inte vill.

Konrad Konvalj, 1up - Har jobbat på bra och magkänslan säger bybo. Men vart tog mellow-KK vägen? Är de det avskalade liret som bygger upp kånkelnojan?
Hur fasen kan någon få en 1:a så här tidigt in i matchen?

Mukwa, 2up - Det finns mycket som jag inte hållt med Mukwa om detta spelet. T.ex. en del av hans up-punkter och hans anklaga-system. Sedan så kommer jag fortfarande ihåg honom i Familjen :gremwink:. Det som drar ner ulvpoängen är att han faktiskt tar dreven mot honom på allvar.
Mycket är det du inte håller med om och jag får bara se ett exempel. Jag tolkar det som att vi tycker olika och att det inte är en scum tell.

Recca, 1up - Har skött sig bra. Vaskat omkring efter guldkorn och gett några bra resonemang. Dock så kom hennes utläggning om varför anklaga-modellen inte var att föredra efter jag hade sagt detsamma i en mening mer eller mindre. Men jag förväntar mig att hon kommer en nyckelspelare i detta liret.
Återigen 1 UP? Snömos nr 1, men det borde inte generera 1 UP, det borde få det att ringa nån varningsklocka. Recca är dock skicklig och kan få sina grejer att låta som mer än vad de är. Jag tror faktiskt att Recca är ulv i det här partiet... mest en magkänsla, lite för nitpickande för att vara Recca och sedan, rent statistiskt har hon inte varit ulv sedan Mos Varulv :gremsmile:

Spider Jerusalem, 2up - Bet ifrån hårt i början mot !Paxen. Scumtell tycker en del. Vad jag kan minnas så har han gjort så i början av alla spel jag varit med i, både som bybo och varulv. Vad som drar upp ulvpoängen är att han inte bidragit så mycket.
Drar upp poängen? Du utgår från 0 eller 1 alltså? att det är standardvärdet... I mitt huvud är 2 standardvärde, varken röd eller grön. 1:a för mig är grön.

Vimes, 1up - Har varit en klippa av förnuft i ett hav av kaos! Nåja, det kanske är att överdriva. Men han har gjort bra ifrån sig i det lilla han skrivit och jag håller med om det mesta. Skulle vilja att han var mer aktiv dock.
Ouch! Jag ser fortfarande inte riktigt vart Vimes har briljerat.

Recca

Femme Fatale
Drevförslag från Recca

Problemet med ulvpoängen är att ulvarna kan läsa ut hur byborna har positionerat sig angående alla spelare. Det är dock mer risktfyllt att som ulv vara först med en ulvpoängslista. Således kan vi dreva mot folk med ulvpoänglistan. Vad tror ni?

Vi kan t.ex. välja att dreva Paxen för en lista på folk härnäst. Vad tycker ni? Dessutom ser det ut som att Paxen åker härnäst (om än lite tidigt i rundan), så det är positivt om vi får lite mer kött på benen angående hans åsikter t.ex.

Recca

Femme Fatale

Mukwa said:
Ja, du hade en tvåa i mitt huvud bortsett från det totalnitiska böset med Purga. Ett par grejer var ok, resten var snömos och kändes konstruerat, som om du bestämt dig för att just hitta grejer på Purga och ingen annan.
Jag brukar göra så, jag hittar någonting på någon och så analyserar jag sönder skiten. Min spelstil är aggressiv och skapar inga vänner. Det är jag väl medveten om. Och ibland är jag också medveten om att jag förvandlar någonting som troligtvis är oskyldigt till något väldigt misstänkt. Det är en del av det aggressiva spelet. Jag hoppas förstås att den jag "attackerar" ska göra misstag om det är en ulv, och förklara sig på ett bra sätt om det är en bybo.

Mukwa said:
Ja, jag kan byta ut "man" mot jag, men jag kan peka på många entry-inlägg som är skrivna med mer utifrånperspektiv (BDGs startinlägg är väl ganska vida kända), många börjar t ex att diskutera tidigare partier och vad som är kutym på forumet. Alltså... det här vet du också om du tar av dig nattmössan, gnuggar ögonen och tar en kaffe.
Yes. Det är klart jag vet det. Dock så fann jag lite skit på Purgatory och valde att "bita". Du kanske hellre hade sett att jag inte gjort någonting alls?

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk

Haha, vilket BS att min lista var lika ovarierad som din (bra att du erkänner att din sög dock :gremwink: ). Du ger fem tvåor och fem treor och en 2,5:a, det går inte att göra en mer ljum lista än så vafan! Det är det mest mjäkiga man kan tänka sig, Mukwa!