Konrad Konvalj
Myrmidon
Brynolf said:Recca said:Jag vill höra vad resten av de 12 säger om anklagelser kontra röstning som metoder. Personligen har jag uttryckt mig tillräckligt på området, känner jag.
Det här dagsavslutssystemet som spelledaren satt upp resulterar i att den som lägger sista rösten får fler ögon på sig än i ett vanligt spelupplägg. Det är ju den som faktiskt tippar över så att rundan avslutas. Sex röster idag är inte värt mycket alls om man ska hårddra det. Den sista rösten spelar större roll än vad vi är vana vid. Med samma logik är avhopp från heta drev viktiga grejer att titta igenom. Jag tycker röstmönstersanalys är det överlägset bästa vapen vi har i det här spelet, men det funkar ju bara om vi låter det gå till avslut. Visserligen kommer ulvarna försöka fucka med våra huven på de här punkterna så gott de kan, aber doch.
Det Mukwa vill undvika med sin idé (väl?) är ju att vi hetsar på och röstar ut nån utan att hinna tänka oss för. Men det är ju när en utröstning gått igenom som vi får något någorlunda konkret att gå på, oavsett vem det var som åkte ut. Och inte är vi så hetlevrade att den/de som lägger de avgörande rösterna inte fattar att det kommer bli fråga om en faktisk utröstning. Det kommer alltså ligga en del tänk bakom röstbeteende, och detta tänk är vad vi måste försöka nysta i. Jag tror inte "Anklaga"-metoden hjälper oss alls i det, utan är bara ett förvirrande parallellspår.
"Anklaga"-metoden behöver slutligen inte alls göra rundorna kortare, om det nu har något egenvärde.
Bra Brynolf, nu jobbar vi med bra saker här. Bra inlägg! Nu kan jag somna i godan ro och vänta in lite mer vettiga tankar.