apelsinlax
Veteran
Att använda "hen".
Medhåll. Jag kommer ihåg att jag själv fick upp ögonen för det här nån gång på 90-talet när White Wolf (tror jag det var?) började skriva "she" i sina böcker. Efter det har jag börjat skriva "hon" på samma sätt, men vissa personer blir fruktansvärt upprörda på detta, utan att ha några vettiga argument för sin sak.Recca said:När författaren alltid skriver han i texterna som handlar om rollpersonsskapandet, så att det verkar som att det ska vara en manlig spelare och/eller en manlig rollperson. Väldigt irriterande.
Det är relativt enkelt att undvika användandet av han och hon i text över huvudtaget annars.Necross said:Och jag gillar "hen" förresten. Hoppas det slår igenom brett.
...kolla Saga.Recca said:När författaren alltid skriver han i texterna som handlar om rollpersonsskapandet, så att det verkar som att det ska vara en manlig spelare och/eller en manlig rollperson. Väldigt irriterande.
Agreed, "hen" i ett rollspel (eller vilken annan skriven text som helst) skulle få mig att skicka det i soptunnan direkt.apelsinlax said:Att använda "hen".
Man måste få fråga varför, väl? Varför det? Det finns nog väldigt få "hen"-förespråkare som skulle göra samma sak med "han"-spel. För det första är de nog ganska vana vid att läsa "han"-texter, och för det andra skulle de ju gå miste av en jävligt stor del av kulturproduktionen om de hade samma inställning som du har mot "hen". Kan det vara så, nu chansar jag vilt här, att "hatet mot 'hen'" är ett jävligt billigt "hat" att nära?Vitulv said:Agreed, "hen" i ett rollspel (eller vilken annan skriven text som helst) skulle få mig att skicka det i soptunnan direkt.apelsinlax said:Att använda "hen".
Hur?Tony.M.Meijer said:Det är relativt enkelt att undvika användandet av han och hon i text över huvudtaget annars.Necross said:Och jag gillar "hen" förresten. Hoppas det slår igenom brett.
Visst får du det, och svaret är att jag inte gillar nonsensord. Jag för ett vidare resonmenag om det i det här inlägget (så slipper jag upprepa mig).Vimes said:Man måste få fråga varför, väl?Vitulv said:Agreed, "hen" i ett rollspel (eller vilken annan skriven text som helst) skulle få mig att skicka det i soptunnan direkt.apelsinlax said:Att använda "hen".
Enklast är att byta ut han eller hon mot namnet på individen, så:Tony.M.Meijer said:Hur?Han said:Det är relativt enkelt att undvika användandet av han och hon i text över huvudtaget annars.
Av ren nyfikenhet: Är det här ett utbrett problem? Mitt kommande More than Human (och antagligen kommande spel från mig också) kommer ju såklart att använda "hen" vid behov, men jag trodde i mitt naiva sinne att jag skulle vara först bland svenska rollspelsmakare...apelsinlax said:Att använda "hen".
Men du är mer OK med när författaren saluför politiska eller religiösa ideologier utan att du märker det? Till exempel genom att konsekvent använda "han" eller bara ha manliga SLP:er, eller vad det nu kan handla om?SkurkSteffo said:Författarens syften är ointressanta för mig som läsare. Upplever jag att författaren försöker saluföra politiska eller religiösa ideologier utan att jag bett om det så blir jag konfunderad.
SkurkSteffo said:Författarens syften är ointressanta för mig som läsare. Upplever jag att författaren försöker saluföra politiska eller religiösa ideologier utan att jag bett om det så blir jag konfunderad.
Om jag inte märker det så tar det inget fokus från syftet med mitt rollspelsläsande, nämligen att lära mig rollspelet i fråga. Det man inte vet, vet man inte att man har ont av. Däremot inte sagt att det är bra, men det stör i vart fall inte läsflödet.krank said:Men du är mer OK med när författaren saluför politiska eller religiösa ideologier utan att du märker det? Till exempel genom att konsekvent använda "han" eller bara ha manliga SLP:er, eller vad det nu kan handla om?
Jag blev lite nyfiken på att läsa vad du tyckte om ordet hen men det stod inget om det i inlägget du länkar till. I den definition av nonsensord som du gör i det inlägget som du länkar till ingår inte ordet hen. Du tycker att det är ett nonsensord av någon annan anledning än den anledning som anges i inlägget, förstår jag, men det framgår inte på vilket sätt.Vitulv said:Visst får du det, och svaret är att jag inte gillar nonsensord. Jag för ett vidare resonmenag om det i det här inlägget (så slipper jag upprepa mig).Vimes said:Man måste få fråga varför, väl?Vitulv said:Agreed, "hen" i ett rollspel (eller vilken annan skriven text som helst) skulle få mig att skicka det i soptunnan direkt.apelsinlax said:Att använda "hen".
Detta. Rätt använt är "hen" mycket praktiskt. Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".Foggmock said:Hen är till för att lösa huruvida man ska skriva "han" eller "hon" när man pratar i allmänhet, inte att använda som icke-könad term på en könad person.
Med "man" kan det dessutom bli otydligt vem skribenten talar om.Brynolf said:Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".
"En" har jag sett användas. "När en tittar på TV..."Brynolf said:Detta. Rätt använt är "hen" mycket praktiskt. Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".
Sant. (I lite bonnigare sammanhang förvisso, men det funkar absolut.)krank said:"En" har jag sett användas. "När en tittar på TV..."Brynolf said:Detta. Rätt använt är "hen" mycket praktiskt. Vad ska man använda annars? Apropå "man", lider det ju av samma problem som man försöker lösa med "hen" egentligen. Finns det någon genusneutral form av "man"? I engelska används ju "one".