När du skriver "du" här så menar du egentligen "jag", eller hur?apelsinlax said:2. Ordet "hen" är förknippat med människor och sakämnen du inte vill ha ditt rollspel förknippat med.
Hm? Vad menar du med "rent språkligt"?Tony.M.Meijer said:Ursäkta, jag skrev kanske meningen tidigare lite dåligt. Rent språkligt så anser jag inte att hen tillför något som ordet 'den' inte fyller, utöver då att visa att användaren tillhör en grupp och det kan det så klart finnas en poäng med, I RÄTT SAMMANHANG.
Att ett ord är "överflödigt" är inte skäl att avfärda det. Språket är överflödigt. Det flödar över. Det är fullt av synonymer, varianter, arkaismer, slangord, låneord... det är detta överflöd som tillåter oss att uttrycka nyanser och skifta stil. I princip skulle språket kunna reduceras till ett rudiment av absolut "nödvändiga" ord, men det skulle göra vår kommunikation torftig och grottmänniskolik.apelsinlax said:1. "Hen" är överflödigt. Använd han, hon, den.
Eller så kan det vara såpass enkelt att folk inte lagt märke till att jag skrivit könsneutralt i flera år. Antagligen för att "den" funkar väldigt bra.krank said:Jag klagar sällan på folks språkanvändning på forumet (utom gizmo, men hon har bett om det själv)... och jag inbillar mig att det gäller de flesta av oss.Han said:/Han har använt "den" i flera år nu på forumet utan att någon har klagat
"Jag ogillar" och "Jag har" känns inte som vettiga motargument när jag drar upp språkrådets riktlinjer. Särskilt som jag redan givit motargumentet i mitt första inlägg till detta: människa, individ och person använder alla det personliga pronomen "den". Alltså kan det inte vara "själlöst".Själv ogillar jag "den" eftersom jag tycker att "den" handlar om, vad ska man säga, obesjälade varelser. Jag har svårt att använda det om människor. Hundar och balkonger, men inte människor.
Något jag tycker är intressant är att mandarin (eller kantonesiska?) hade könsneutrala personliga pronomen men de lade till "hon" och "han" för att skapa ett mer jämlikt språk, eftersom alla annars hela tiden förutsatte att det var män som folk menade.Vimes said:Du har uppmärksammat att (1) "han" (eller "hon") som könsneutralt pronomen kanske är utestängande...
"Människan" är en "hon", om det gäller människan i allmänhet snarare än någon viss människa.Han said:"Jag ogillar" och "Jag har" känns inte som vettiga motargument när jag drar upp språkrådets riktlinjer. Särskilt som jag redan givit motargumentet i mitt första inlägg till detta: människa, individ och person använder alla det personliga pronomen "den". Alltså kan det inte vara "själlöst".
Varför vill jag inte det?apelsinlax said:2. Ordet "hen" är förknippat med människor och sakämnen du inte vill ha ditt rollspel förknippat med.
Jag sällar mig verkligen inte till de som tror på eller uppskattar en preskriptiv syn på språk. Jag ser inte varför jag - eller någon annan - skulle bry sig om vad Språkrådet säger.Han said:språkrådets riktlinjer.
Jag och jag..? Recca frågade efter ett alternativ till "hen". Jag gav ett. End of discussion, oavsett vad du anser och känner? Jag menar, det stod ju i länken att det var ok att använda "hen" också. Det enda jag ville bidra med mitt intåg i tråden var att säga alternativet.krank said:Jag sällar mig verkligen inte till de som tror på eller uppskattar en preskriptiv syn på språk. Jag ser inte varför jag - eller någon annan - skulle bry sig om vad Språkrådet säger.Han said:språkrådets riktlinjer.
Tja, jag delar ändå Kranks uppfattning att "den" har en opersonlig klang.Han said:/Han som antog att Dnalor utvecklade mer än sade emot i sitt svar angående "den"
Okey, I see where you are comming from. Det jag menar med rent språkligt är innebörden av orden 'hen' och 'den', dvs jag ser dem som ekvivalenta, lika, hen == den.Vimes said:Hm? Vad menar du med "rent språkligt"?Tony.M.Meijer said:Ursäkta, jag skrev kanske meningen tidigare lite dåligt. Rent språkligt så anser jag inte att hen tillför något som ordet 'den' inte fyller, utöver då att visa att användaren tillhör en grupp och det kan det så klart finnas en poäng med, I RÄTT SAMMANHANG.
Fast genom att just använda det utanför debatten är ett bra sätt att vå begreppet att svalna. Det är så det brukar funka. Ett exemepel är ordet "snippa" som dök upp för ett tag sedan. Diskussionen var ungefär samma då, men idag går mina barn runt och säger det utan att någon bryr sig.Tony.M.Meijer said:...hen som ord är för infekterat av debatten runt det för att vara ett bra ord att använda utanför just den debatten.
Jag håller inte med, om den svensktalande befolkningen tycker att ”hen” är ett användbart ord så kommer det att användas och därmed bli en del av språket. Om de finner ”hen” onödigt kommer det inte att bli en del av språket. Jag tycker inte att det är ett särdeles användbart ord, varvid jag inte använder det. Om du använder det så gör du det uppenbarligen, oavsett vad jag tycker om saken och ordets tråkiga konnotering.Måns said:Fast genom att just använda det utanför debatten är ett bra sätt att vå begreppet att svalna. Det är så det brukar funka. Ett exemepel är ordet "snippa" som dök upp för ett tag sedan. Diskussionen var ungefär samma då, men idag går mina barn runt och säger det utan att någon bryr sig.
Att vänta på att någon annan ska göra det är sällan kontraproduktivt.
Det är korrekt, och det beror på att personliga pronomina utgör ett slutet system, och så att säga en del av språkets grammatiska infrastruktur. Det är svårt att ändra på, för det är så centralt för hur språket är uppbyggt. Substantiv däremot är en öppen ordklass, det finns ingen gräns för hur många nya substantiv som kan myntas och det finns alltid fler företeelser i världen som behöver benämnas med nya ord.Tony.M.Meijer said:Hen som ord lämpar sig tyvärr inte till den sortens organisk tillväxt dock om jag har förstått saken rätt. Jag diskuterade det med en vän som är språkforskare och hon nämnde att visa ordklasser har lättare att ta sig in i språket än andra (snippa är ett substantiv och dessa har det lättast uppenbarligen, don't ask me why) och hen som då är ett pronomen är uppenbarligen ap-svåra att ändra, varvid hen har funnits i diverse genus-debatter sen 80-talet och ännu inte blivit en del av vårt språk.