Re: Sluta trolla
krank said:
Och åsikten "det är synd att det inte finns fler kvinnliga hjältar bland figurer till rollspel", är den verkligen så självgod/upprörande/dålig/provocerande?
Det är inte den åsikten som det är fel på. Jag kan själv ofta hålla med om att det t.ex. skulle vara bra med färre passiva kvinnoporträtt i rollspel.
Det som oftast blir fel är:
1) Den som uttrycker sitt genusperspektiv är nästan alltid helt övertygad om att det är den enda åsikten som är värd att ens överväga - alla andra har fel och alla med avvikande åsikt vill att kvinnor enbart skall stå vid spisen.
2) Det som egentligen provocerar mig personligen, och många andra med mig, är att "genuskorrekta åsikter" oftast sträcker sig mycket längre än att vi skall ha ett jämlikt samhälle (t.ex. idén att kvinnor och män inte har några medfödda skillnader etc etc).
3) En tredje sak som är oerhört provocerande är att den genusforskning som ofta länkas till/hänvisas till/citeras oftast är överdriven/felaktig. (ja, jag vet att detta är en ståndpunkt som en del tycker är fel, men jag tycker fortfarande det är provocerande).
4) Genusperspektivet är ofta extra irriterande när det skall smygas in i så många trådar som möjligt. Nu har det lugnat ner lite men ett tag kom genusdiskussionen upp i var och varannan tråd kändes det som. Skall se om jag hittar en länk men jag vet att de finns (ofta bröts de ju ut ur originaltråden om det blev för mycket).
Man kan jämföra det med att föra in religions- eller politikfrågor i så många trådar som man kan... lätt irriterande att bara höra folk spy ur sig en massa åsikter (från båda lägren) som alla hört förut.