anth;n338553 said:
Ja visst har jag det!
Att monstren hugger på dom som ligger.
Vi använder helt enkelt 5es skrivna regler kring detta:
Dom har prone condition vilket innebär att fjärr-attacker är disadvantage och att mêlée-attacker är advantage.
Dom har unconscious condition vilket betyder att alla träffar från dom som står inom fem fot är crittar.
Dom är dying vilket betyder att alla crittar är två stycken Death Save Failures.
Healing Word har en casting time på bonus action. Dvs att det tar ungefär sex sekunder att chanta fram dom läkande orden.
Det går inte att göra den som en reaction. Så ja jo det är en fantastisk spell men jag tycker den behövs för att göra cleric, bard osv någorlunda spelbara. Och den räcker oftast inte. För om det är tre vättar. Den första hugger ner rollpersonen och dom andra två hugger ihjäl den.
Så långt dom skrivna reglerna. Nu till husregler och hur mina husregler påverkar det här.
Jag har ju två husregelsystem för strider som jag använder. Funkar till dom flesta D&D-varianter men jag kör ju femman. Det går att använda det ena eller det andra av dom eller båda samtidigt.
Det första heter
Introducing Late Night Fighting och jag gjorde en översiktsversion av den på svenska som heter
Nybörjarkurs i att bråka sent på natten. Det systemet är till för att avgöra saker som "vem når jag", och "vilka kan jag skjuta" och
framför allt "vilken rollperson väljer monstret att slå". Och en av dom sakerna som monstren använder är att dom tycker om att få advantage. Mêlée-attacker på prone ger advantage. Attacker på unconscious ger advantage. Håhåhå! Det innebär att mina kära pretties gladeligen kommer sticka dolken i varenda sucker som ligger nere tills dom slutat sprattla!
Sen kommer vi till det andra.
Oh, Injury!. Tyvärr har jag inte gjort någon svensk version än men jag ska det sen!
I D&D verkar finnas flera olika sätt att vara skadad. Exhaustion, Injuries (lingering injury tabellen i DMG), och så då D&Ds verkliga "köttpoäng": Death Save Rolls och Death Save Failures. HP däremot verkar mest vara att man blir lite pömsig.
Jag har tagit fasta på det tänket. HP är för mig ENBART fatigue. Man betalar HP för att parera attacker. Om man inte har kvar några HP för man är för trött och utmattad för att kunna parera ja då får man ett svärd i magen och går ner och börjar blöda ut (dvs dags för death saves).
Eller magen och magen, det blir till att rulla en Lingering Injury för att få reda på exakt vad som har hänt.
Det är egentligen ingen "husregel" för det finns i Dungeon Master's Guide på sidan 272 som en "officiell" variant.
Hälften av sakerna på den tabellen går att virka ihop med en healing word men den andra hälften behöver man kraftigare magier för såsom Regenerate.
Vi använder samma tabell men i en annan ordning så alla saker som går lätt att heala ligger på 10+, och så att vi har skrivit att OM det är diegetiskt etablerat exakt vart hugget kom (ex vis vätten hugger tjuven i foten) då gäller det som etablerades snarare än vilken kroppsdel som rullas fram. (Blir det alltså en 1--3 i exemplet med vätten och tjuvens fot, ja då har foten rykt.)
Sammanfattning
Healing word är inte ett problem för oss därför att
- Dom har inte speciellt mycket tid på sig innan rollpersonen har blivit ihjälslagen helt av monstren. Inga av deras läkespells är reactions.
- Även om dom lyckas få in en healing word, och ja jo healing word är fortfarande en mycket bra spell och det ska den vara, så har dom 50% chans att dom har dragit på sig en skada för livet (eller som iaf behöver bra mycket kralligare magier att ett nytt ben ska växa ut).
PS:
till alla allrakäraste forumiter!
Jag vet att min notifications-lista lyser röd och det är massor av trådar jag behöver attend to men jag poppade bara in här för att kolla om det vankades nåt dancon snart för jag har en jättejättebrutal deadline. Jag ska försöka vara kortvarig här för att återkomma lite mer ordentligt lite längre fram i framtiden.
all my love,
Sandra