Nekromanti [5E] husregel för döende

.113

Swashbuckler
2097;n340857 said:
Den där snubben "Taking 20" som var en av dom första som jag såg som klagade på detta tyckte jag var lite väl magstark. För han förespråkar ju också att DM ska justera tärningsslag och stridspoäng så det hela tiden blir lagom spännande, han gör det lättare för rollpersonerna ibland och svårare ibland. Med en sån spelledarstil så tycker jag det är fräckt att klaga på Healing Word. Jag tycker att DM bara ska släppa ratten och låta det som händer hända. Dör dom så dör dom, överlever dom så överlever dom.
Det här jag missat! Men sån är inte jag, mina 2 lvl 2 spelare mötte just 6 skelett, och 1 large sized monstrous skeleton. De överlevde bara för att den ena rullade en wild magic surge (sorcerer) som gjorde att han reinkarnerade. Hans dragonkin är numera människa ;)

Enda "balansen" jag kör med är att jag kan varna dem lite hintande om att det här är faktiskt tokfarligt. Sen får de stå för det. Ibland måste man springa liksom.

2097

deleta mitt konto tack
Min grupp har förbjudit mig från att komma med såna hintar

2097

deleta mitt konto tack
.113;n340858 said:
Och på riktigt hög nivå kan man göra så sjuka saker med magi att healing word inte alls är särskilt overpowered så klart. Men den är den absolut bästa lvl 1 magin och den finns tillgänglig till många klasser.
För balans med tanke på vad den ger borde den varit betydligt högre nivå eller tex bara clerics med healing domain.
Jag ser det lite tvärt om, att det är en spell som är en sån workhorse spell och så ikonisk lite som lightning bolt. Den är så flavorful och den gör så mycket. Att jag tycker det är bra att det finns en feat som ger alla klasser tillgång till den (magic initiate).

Men ärligt talat är det en spell vi ändå ganska sällan ser vid vårt bord. Healing Spirit är den vanligaste healspellen dom använder verkar det som.

anth

Vetefan
.113;n340860 said:
Enda "balansen" jag kör med är att jag kan varna dem lite hintande om att det här är faktiskt tokfarligt. Sen får de stå för det. Ibland måste man springa liksom.
2097;n340883 said:
Min grupp har förbjudit mig från att komma med såna hintar
Man kan "varna" och "varna".
Det är inte tycker om är out of character tala om att detta är jättefarligt - det är metaspel och jättetråkigt.
Däremot är det helt OK att tala om i kampanjpitchen innan kampanjen drar igång och det kommer att finns flera livsfarliga situationer.

Sedan är det ganska enkelt att "in game" beskriva en situation som livsfarlig.
Det som är dåligt DM:ande är att beskriva en farlig situation som ofarlig.

.113

Swashbuckler
anth;n340886 said:
Man kan "varna" och "varna".
Det är inte tycker om är out of character tala om att detta är jättefarligt - det är metaspel och jättetråkigt.
Däremot är det helt OK att tala om i kampanjpitchen innan kampanjen drar igång och det kommer att finns flera livsfarliga situationer.

Sedan är det ganska enkelt att "in game" beskriva en situation som livsfarlig.
Det som är dåligt DM:ande är att beskriva en farlig situation som ofarlig.
Precis så, en varning före spel om att det är farligt, kan vara väldigt dödligt och alla encounters är inte ens möjliga att klara utan ren tur eller bra förberedelse, sen ingame beskriva situationer så att de förstår vad de ger sig in på

Sen får de göra egna val helt enkelt

2097

deleta mitt konto tack
.113;n340901 said:
Precis så, en varning före spel om att det är farligt, kan vara väldigt dödligt och alla encounters är inte ens möjliga att klara utan ren tur eller bra förberedelse
Mycket bra!

.113;n340901 said:
sen ingame beskriva situationer så att de förstår vad de ger sig in på
Det är bara helt enkelt inte så vi kör. Om jag inte strösslar in en "Vad då, bara för att vara tydlig... du tar i dörrhandtaget med bara händerna?" på en helt ovanlig dörr, eller då motsvarigheten till en farlig situation (säg att dom bara klampat ner för tre korridorer utan att göra nåt speciellt och den fjärde har en fälla och dom bara klampar ner för den också utan att göra nåt speciellt, ja, jo, då kanske dom går i den fällan om dom inte har väldigt hög passive wisdom).

Jag försöker bara spela neutralt helt enkelt.

Nu är det så att dom driver ofta med mitt usla poker face. Men det är inte så dåligt som dom själva tror. Mina "tells" kommer ibland fram när det är en helt ofarlig situation.

2097

deleta mitt konto tack
Ett förslag är ju att låta monstren också få death saves och healing word så får vi se hur spelgruppen reagerar på detta och sen kan du göra som dom fast mot dom

.113

Swashbuckler
Nej alltså en vanlig dörr är en vanlig dörr, letar man inte fällor eller liknande får man skylla sig själv helt klart!

Men mera kanske att man beskriver monster lite extra hemskt eller något, låter dem höra ett mardrömsvrål (om de redan vet mönstret är på gång) eller sånt, jag säger aldrig det är farligt så öppet eller det blir mer I beskrivningen av själva mönstret, i hur oberörd den verkar vara av deras hugg eller sådant. Mer att man gör så beskrivningen blir mera "desperat strid".

Sen finns det oftast knep för att spöa saker men det är mer trial by error Eller kolla upp info efter för att veta till nästa gång.

Tex nu senast mötte de ett gäng odöda, mina odöda fungerar så att de har olika grader av ledare som agerar som en fokuspunkt. Om man spelat Warhammer 40k så funkar de liknande tyranids. Spöar man dessa kan man tillfälligt få en stun på andra skelett I närheten och utan ledare agerar de mer random en stund innan de länkat ihop med en ny boss. Detta går ju använda som utgångspunkt för att göra det hela mycket lättare, men i början är det ju inte så lätt veta om och med ledaren igång så anfaller de gärna samma mål osv för de är betydligt mer taktiska än hjärndöda Odöda.

Sen hittar jag oxå på alla monster de möter så nästan inget är som vanligt, vilket också ökar på svårigheten antar jag.

Och jo jag kan använda det mot dem men bara om de möter rätt säker, inte bara för att ;)

2097

deleta mitt konto tack
.113;n340922 said:
Men mera kanske att man beskriver monster lite extra hemskt eller något
Hmm då fattar jag äntligen! Tack för tålmodigt förklarande. Men jag gör inte så heller. Siktar på att varenda monster dom möter ska vara Tucker's Kobolds eller A 16 HP Dragon.

En av dom mest legendariska mötena som vi fortfarande pratar om var, dom var typ level femmor eller fyror, men det var fyra giant spider (en CR 1 varelse! dvs en riktig weenie för dom!) som körde gerillataktik mot dom. Rollpersonerna gick i en mörk labyrinth och då och då... försvann... den som var längst bak. Har för mig att ingen dog, att alla lyckades slita sig från nätet, och när dom väl hittat spindlarna blev det en rätt lätt fight för dom. Men dom minns fortfarande detta.

En annan är såklart "lilla kattungen" men skriver inget om den här pga CoS spoilers.

CapnZapp

Myrmidon
Jag tror att vi kan enas om att ett spel där man knockas medvetslös och hoppar upp på benen igen kanske var sjätte sekund kan få lov att betecknas som "lite märkligt".

Man kan gilla det. Man kan också inte gilla det.

CapnZapp

Myrmidon
Personligen vill jag fokusera på att det är en ändring jämfört med 3rd Edition. Jag köper inte att spelet är ett take-or-leave-it paket. 5th Edition har inneburit många många förbättringar jämfört med tidigare versioner av D&D, men det är nonsens att föreslå att jag därmed tyst måste acceptera även de förändringarna som jag klassificerar som försämringar.

Jag gillar inte hur 5th Edition i sin strävan efter att förenkla tog bort den mekanism som resulterar i antingen whack-a-mole eller dålig stämning kring bordet när monstren sparkar på de som ligger, så jag återinförde helt enkelt mekanismen ifråga.

Problem solved.

2097

deleta mitt konto tack
CapnZapp;n341004 said:
Jag tror att vi kan enas om att ett spel där man knockas medvetslös och hoppar upp på benen igen kanske var sjätte sekund kan få lov att betecknas som "lite märkligt".
Det är ju bara när dom kan använda läkande magi!

2097

deleta mitt konto tack
CapnZapp;n341005 said:
Jag köper inte att spelet är ett take-or-leave-it paket.
Håller helt med om det. Man kan hacka hur mycket som helst. Vår grupp har ju hackat light- och darkvision vilket är ett ännu större ingrepp på spelet. För att bara ta ett exempel. Våra husregeldokument är så himla långa vid det här laget.

Jag gillar inte hur det funkar i 1e och 3e. Kring döende gillar jag femman mycket bättre, men det är inte mig ni måste komma överrens med, det är er egen grupp.

2097

deleta mitt konto tack
Tre möten in i vår nya kampanj så var dom i sin första strid och givetvis dog en av dom direkt! Dom har varit så himla försiktiga och rymt från varenda fara och försökt skrapa ihop till XPn lååångsamt och varligt. Men ormar är ormar

2097

deleta mitt konto tack
Jag beskrev hur murken och bräcklig den där träställningen han knöt fast sitt rep i och han frågade "tror jag den kommer hålla?" och jag sade "det är du defintivt inte säker på, den ser ju genomrutten ut" och han knöt fast ändå och klättrade ner ändå och så var det ormar. Där nere. Repet höll men dom hann inte upp för ormarna dödade honom.

Alltså att jag som DM gråter för att en rollperson dör det är ju ännu ett tecken på vilken dålig DM jag är. Men jag var så pepp på den rollpersonen.

Utifrån det som den här tråden handlar om så var det spännande för dom där uppe försökte skjuta ihjäl ormarna och dom lyckades döda en av dom men dom hade otur för en av ormarna gick ner på en hp. Deras kompis misslyckades med sitt death save och då såg det mörkt ut när ormen bet honom. Försvarsslag med disadvantage or die. Det blev die.

2097

deleta mitt konto tack
Han hade också en flaw afraid of snakes. Vilket jag som DM inte visste om