Kan ju inte säga något igentligen ur en spelskapares perspektiv eftersom jag inte är det, utan kan bara gå ur en konsuments perspektiv... och även där så kan jag ju bara tala för mig själv igenligen. Så...
Jag tror delar av det nog mest handlar om att många som spelar spel, eller skapar spel eller annat kopplat till spel, nog antagligen inte vill behöva konstant titta på vad som pågår i världen, och på så sätt för en tid få en fri stund till att slippa allt sådant som "den verkliga världen".
Visst, man kan hitta sådant ändå i spel och äventyr och allt vad det kan vara, och det kan faktiskt vara ett spel eller äventyr som man efteråt känner var riktigt bra tack vara just de där elementen av den riktiga världen. Men [incert word that signifies some kind of amount of people here, t.ex några/får/många/de flesta/etc] söker sig nog inte medvetet till sådant, de går inte ur sin väg till att "I dag vill jag spela/skapa ett spel som belyser en problematisk aspekt i vårat samhälle"... utan jag tror [incert the same size as befor] mer tänker "I dag vill jag spela/skapa ett spel, för jag tycker det är roligt att göra det"... och sedan om det de spelade eller skapade råkar faktiskt beröra något riktigt i världen på något sätt, så är det mer av en händelse än ett medvetet val.
Jag är säker på att där finns människor som faktiskt medvetet spelar/skapar något spel med just något sådant i åtanken, men jag har en känsla av att de antagligen är i någon typ av minoritet.
Jag hamnar nog mest i den gruppen av människor som helt enkelt bara vill spela/titta på/mixtra med grejs för att jag tycker det är roligt, för att jag vill försvinna bort från världen och inte behöva bry mig om vad som händer runtomkring mig under X tid. Om det jag spenderade min tid med då innehåller eller är baserat på något verkligt i våran värld, så är det mer av en ren händelse och slump, snarare än att jag skulle ha medvetet sökt ut det.