Nekromanti A tourist guide to Gomorra

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ibland stöter man på ord eller meningar som bara är så jävla coola och inspirerande så att man liksom blir fixerad av dem. Har ni några sådana?

Vildhjärta är ett ord jag älskar, Svavelvinter likaså.

Just nu har jag av någon anledning fastnat för första raden i the Kristet Utseendes låt Cub Raki Türkye. Den går så här

"Över dimmornas bro till Ankara, med allt som är syndfullt i tankarna"

Jag får den helt enkelt inte ur skallen. Jag tänker mig en kampanj som utspelar sig i typ Gomorra. Man måste passera över en lååååång, smal stenbro bro som försvinner ut i dimman för att komma dit.

När man väl kommer till staden möts man av den fullständiga och totala dekadensen. Innevånarna röker opium, dricker absint och knullar. Överallt bedrivs stora mat och sexorgier där feta karlar ligger på divaner och glufsar i sig skum mat samtidigt som undersköna demonflickor dansar till konstiga toner från sinnessjuka trubadurers instrument.

Folk glider runt i opiumdimman och är skumma som fan och överallt finns flinande demoner och djävlar som upprätthåller synderna. Mycket scharlakansröda skynken och draperier. Mycket guld. Många kaklade turkiska badhus med tät, parfymerad vattendimma och män med mustach som röker vattenpipa. Tjonga ihop det här med ett mythos i bästa Cthulhu-stylee. Vansinne, konstiga vinklar, galna araber and all that shit.

Är jag rubbad eller är det här coolt?

Har ni fastnat för några coola formuleringar/enstaka ord senaste tiden. Något som fastnat?

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Har ni fastnat för några coola formuleringar/enstaka ord senaste tiden. Något som fastnat?
Hemm, skulle nog vilja säga att jag fasta mer för komcept än just ord/meningar..
Sulle säga att jag är ruggit fast för Trudvang som koncept.. Samma sak är jag helt fast för ett spel som t. ex Spank the monkey & sådana halvsjuka spel... :gremwink:

/ Johan Km som lyssnar på Galenskaparna - Man ska ha husvagn

Rising

Vila i frid
Ibland stöter man på ord eller meningar som bara är så jävla coola och inspirerande så att man liksom blir fixerad av dem. Har ni några sådana?
Ja; "förborga" tycker jag är ett jättebra ord. Såsom i "en förborgad längtan". Det betyder ungefär "dölja" och används helst om abstrakta företeelser (man "förborgar" inte pengar genom att stoppa in dem i sin sko, men man kan förborga känslor, etik, avsikter och liknande företeelser). Det jag gillar mest är att det liksom finns ett "borg" i ordet. Såsom om man gömmer sin längtan i en fästning så att ingen ska kunna se den. Det ger mig en lite annorlunda klang än att bara "dölja" eller "gömma undan" sina känslor. När man förborgar något så känns det för mig som om man inte har någonstans att ta vägen med dem, man kan inte fly undan, och man har inget säkert ställa att gömma undan dem. Man får alltså själv försvara dem så gott man kan, i en borg. Det känns ömtåligare och lite hederligare att förborga saker än att dölja/gömma dem. I mitt Kult har jag en nefarit som kallas Förborgaren. Det känns bra där, där ju hela världen är en enda fiktion som döljs av spelets badguys.

I boken "Den Vidunderliga Kärlekens Hsitoria" finns det många meningar och formuleringar som biter sig fast i ens huvud. I ett avsnitt beskrivs en bordell, där, och nu minns jag inte riktigt, jag tror att syfilis har kommit via, såsom det står, "kärlekens omvägar". Jag gillar det, i vilket fall som helst. Jag har pratat om "minnets omvägar" och liknande när jag spellett. Jag gillar tanken på att abstrakta saker kan ha "omvägar".

Ett annat ord jag gillar är "förtörna". Joakim Pirinen har skrivit att "Gud förtörnas", och det är precis vad jag tycker att gudar ska göra. De blir inte bara arga eller uppretade, utan de förtörnas. Alla ord som börjar med "för-" blir vackra (se bara på "förborga" ovan), men förtörna är nästan allra mest vackert, eftersom det inte är så direkt som "förargas". Det vore för simpelt för en gud. Här lyckas man istället beskriva känslan genom att likna det vid att guden får törnen, varpå man börjar tänka på rosors törnen och liknande. Det är ett kluvet, vackert ord, förtörnas. Tjejer som blir snyggare när de blir sura; de borde man kalla "förtörnade".

Pirinen visade hur vackert ett annat ord kunde vara för mig, också: nämligen "förtröstan". Återigen; ett ord med "för-", men här var det Pirinens (via Beppos) förklaring av ordet som verkligen gjorde mig förälskad; han skrev nämligen att "förtröstan är att låta framtiden vara sig själv". Det är så djäkla bra. Att vara "nöjd" har en rätt dålig klang i mina öron; som om man vore för korkad för att inse hur djävlig världen är, men att förtrösta, det är något annat. Man kan vara medveten om hur världen ligger till och vad som väntar en, men man går med på det ändå. Man sluter fred med tanken på vad som komma skall. Fy fasiken vilket vackert ord det är.

Å så gillar jag ordet "troglodyt", för när man kallar någon för det, och de frågar "vad är det för något?" så känner man sig dubbelt så smart som om man hade försökt förolämpa någon med ett ord som de begrep.

DarkMystic

Swordsman
Det där lät som nånting som kan vidareutvecklas och bli nånting riktigt bra.

Och förresten du e galen, men det är en tunn linje mellan galenskap och bra rollspel...

/DarkMystic hemma på en fredagskväll...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Men... Argh!

Var du tvungen att skriva så där - nu får inte jag ut den idén ur mitt huvud heller. Onda man :gremwink:

Själv är jag likadan... Fast ändå inte. Sällan fastnar meningar eller specifika ord starkt. Istället blir det stämningar eller grundteman som etsar sig fast bakom mina ögonlock tills de släpps ut...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kom på en till [ANT]

Eller två förresten.

Neverwinter Nights är ett otroligt vackert namn. Väldigt poetiskt och beskrivande. Jag tänker på mörka, stjärnklara nätter där temperaturen ligger på den där nivån som den gör precis innan det börjar snöa. Ni vet, när man liksom kan känna lukten av snön. Av någon anledning får jag dessutom orientaliska vibbar. Sinbad and shit like that. Troligtvis hängt upp mig på ordet "nights" som i tusen och en natt.

Baldurs Gate är ett asballt namn på en stad. Coolt att frångå gängse namntradition och inte döpa städer till -köping, -borg elller liknande. Baldurs Port är annorlunda och häftigt helt enkelt. Man börjar liksom fundera på vem den där Baldur skulle kunna vara.

Finns det fler häftiga stadsnamn?

/Vulf

Magnus L

Hero
En rad som genaste förde mina tankar till Ereb Altor är i E-types "Hold your horses" som lyder som titeln.

Det får mig att tänka på en här av pansarklädda ryttare som stormar till attack någonstans på Aidnehalvön och nästan framme vid de ärkeonda ondingarna som dom tänker röja bort hållde den allra uberondaste av ärkeondingarna fram anförarens supersexa fru/flickvänn/dotter och anföraren ryter....ja.

En annan rad är i låten "The only" med Static-X. "They are trying to take me, trying to make me, this is the only, give me the only thing.

Det för mina tankar till en ensam hämnare, en jägare som bara är ute efter en enda sak nämligen hämd får någonting.

Förresten..Baldurs Gate kommer från Balduran, stadens grundare. i BG2 kan man damma av hans gamla utrustning och ge sig ut på en slaktarturne.

Troberg

Sinister eater
Jag får den helt enkelt inte ur skallen. Jag tänker mig en kampanj som utspelar sig i typ Gomorra. Man måste passera över en lååååång, smal stenbro bro som försvinner ut i dimman för att komma dit.
När man väl kommer till staden möts man av den fullständiga och totala dekadensen. Innevånarna röker opium, dricker absint och knullar. Överallt bedrivs stora mat och sexorgier där feta karlar ligger på divaner och glufsar i sig skum mat samtidigt som undersköna demonflickor dansar till konstiga toner från sinnessjuka trubadurers instrument.
Folk glider runt i opiumdimman och är skumma som fan och överallt finns flinande demoner och djävlar som upprätthåller synderna. Mycket scharlakansröda skynken och draperier. Mycket guld. Många kaklade turkiska badhus med tät, parfymerad vattendimma och män med mustach som röker vattenpipa. Tjonga ihop det här med ett mythos i bästa Cthulhu-stylee. Vansinne, konstiga vinklar, galna araber and all that shit.
Eftersom jag varit där man anser att staden historiskt sett låg så får jag hicka av den beskrivningen. Idag är det torrt, varmt, öken, berg, saltvatten och ganska öde. Kulturen känns också historiskt sett uppåt väggarna. Jag gillar stämningen du beskriver, men för att undvika missförstånd så kanske du ska ändra namnet.

En låt jag fastnat för är Nick Caves John Finns Wife. Han lyckas verkligen beskriva ett hett, sunkigt danshak och sedan beskriver han hur John Finns fru kommer in "With legs like scissors and butcher's knives, carving her way across the dance floor". En så jäkla underbar rad.

En annan bra rad har Diamanda Galas i "I wake up and I see the face of the devil. I ask him what time it is." "How much time do you want.", som handlar om en dödssjuk person som ser en klocka (face=urtavla). Ångest i Ymir-klass.

En rad med en tänkvärd dubbeltydighet finns i Lennons 'Working class hero' (som i princip alla andra som gjort den har gjort bättre...). Raden "But you're still fuckung peasants as far as I can see" kan tolkas antingen som "Men ni är fortfarande knullande bönder såvitt jag kan se" eller "Men ni knullar forfarande bönder såvitt jag kan se". Något att analysera...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fina ortnamn

Finns det fler häftiga stadsnamn?
Jag gillar "Shànghâi". Det betyder ungefär 'ovan havet'. Dessutom är det oerhört härligt att uttala.

Av alla svenska ortnamn tycker jag bäst om "Tångböle". Det har en så oerhört mustig och urnordisk klang. 'Böle' är (såvitt jag vet) ett norrländsk dialektalt ord som syftar på 'betesmark' eller 'hemman'. Århundradena efter medeltiden fanns flera platser i Jämtland som kallades "Ödesböle" - det åsyftar en gård eller en by där alla dog i Digerdöden.

- Ymir, hade kunnat räkna upp tusen ortnamn till, men det vore nog inte särskilt konstruktivt.

Troberg

Sinister eater
Re: Kom på en till [ANT]

"Finns det fler häftiga stadsnamn?"

Jag tror inte det finns mycket som slår Samarkand och Zanzibar.
Surabaya, Katmandu, Ho Shi Minh City och Kartago.

Krille

Super Moderator
Re: Kom på en till [ANT]

Grövre.

Och ja, det finns en ort i Västergötland som heter så. Fram tills Vägverket tröttnade på att skyltarna som pekade in till samhället stals hela tiden så var det sex kilometer dit.

Nero_UBBT

Warrior
Working class hero 0T

"En rad med en tänkvärd dubbeltydighet finns i Lennons 'Working class hero' (som i princip alla andra som gjort den har gjort bättre...). Raden "But you're still fuckung peasants as far as I can see" kan tolkas antingen som "Men ni är fortfarande knullande bönder såvitt jag kan se" eller "Men ni knullar forfarande bönder såvitt jag kan se". Något att analysera..."

Du tror inte att han menar att ni är fortfarande förbannade (fucking) bönder, med nedsättande betoning på att dom är bönder eller typ att dom är fast i skiten eller åt det hållet...

Eller?

Nero_UBBT

Warrior
Kräkångersnoret

Kräk-ångers- noret.

Vad dom dialektala orden betyder vet jag inte. Noret är efter Herr Nore i svärdsspel i Hadarlon i alla fall.

I Västerbotten...

Dom fick byta namn på byn.

Nor = betesmark/äng tror jag.

Nero_UBBT

Warrior
Vackra ord...

Jo det finns ju en hel drös!

Jag ska väl inte börja spotta citat för då kommer jag inte kunna sluta.

I A day in the life av Beatles sjunger dom:
"...he blew his mind out in a car, he didn't notice that the lights had changed. A crowd of people stood and stared, nobody was really sure if he was from the house of Lords..."
Och så där fortsätter dom med "4000 holes in Blackburn, Lancashire" osv "somebody spoke and I went into a dream´". Låten är ju tydligt skriven i drogat tillstånd fast det går inte ta på vad det är; den handlar om en vanlig dag i livet fast ändå lyckas dom sätta fingret på en massa obskyra delar som får det att bli alldeles drömskt. En av dom bästa låtar som gjorts.

Hedersomnämnanden. David Bowie med Ground control to major Tom, denna låt handlar om drogberoende och liknelsen mellan en drogberoende och en astronaut är ju grym. Sen så har vi Life on Mars också den en helt underbar låt. "Is there life on Mars?" är för mig en fråga som knyter an till liksom vad har livet för mening och sådär. Låten handlar även där om vardagliga saker men med den där extra dimensionen.

En från Bibeln bara sådär; spring och göm er satanistiska rollspelare! (eller vänta nu, Didi Örnstedt kanske inte var så pålitlig i konsten empiriska studier...eller hur var det nu? :gremlaugh:)

-psaltaren 21, alla kommer känna igen den. Herren är min herde ingenting skall fattas mig, han för mig i vall på gröna ängar...osv. Liknelserna här är underbara och dessutom mångbottnade. T.ex ingenting skall fattas mig, här kan man ju läsa in en helt annan grej än att man ska få allt man vill. Ingenting skall fattas kanske betyder att det är nånting man ska få vara utan - ingenting, man ska slippa tomheten. En tolkning jag gillar. Sen det där med "när jag vandrar i dödsskuggans dal". "Dödsskuggans dal", underbart uttryck för att beskriva.... "För mig i vall på gröna ängar". Detta är helt klart ett poetiskt mästerverk tycker jag.

Även Last Poets, radikala rappare i slutet av 60-talet i Malcolm X fotspår är grymma. Ta den här textraden från en låt om att svarta måste börja kräva förändring till exempel:
"

Niggers are lovers, are lovers, are lovers
Niggers loved to hear Malcolm rap
But they didn't love Malcolm
Niggers love everything but themselves

But I'm a lover too, yes I'm a lover too
I love niggers, I love niggers, I love niggers

Because niggers are me
And I should only love that which is me
I love to see niggers go through changes
Love to see niggers act
Love to see niggers make them plays and shoot the shit

But there is one thing about niggers I do not love
Niggers are scared of revolution"

NI SER JU! Helt grymt vassa på retorik är den här killen:
"Because niggers are me
And I should only love that which is me". Och så där fortsätter hela låten. Dom är grymma.

Det blev citatspottning till slut... Förlåt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Turkstäder

Samarkand är skitsnyggt, men det är väldigt många centralasiatiska stadsnamn. Sug på Otrar, Khiva, Bokhara, Kesh, Täbris, Ferghana, Kashgar, Korla, Aksa, Andidjan, Zerafshan, Korkand och Yarkand. Turkfolken kan konsten att döpa städer. Men okej, Samarkand är nog allra snyggast ändå.

- Ymir, gillar Zanzibar mycket också, förstås

G

Guest

Guest
Re: Vackra ord...

Låten är ju tydligt skriven i drogat tillstånd fast det går inte ta på vad det är; den handlar om en vanlig dag i livet fast ändå lyckas dom sätta fingret på en massa obskyra delar som får det att bli alldeles drömskt. En av dom bästa låtar som gjorts.

Ja, drogsymbolik är alltid lika ball. Älskar Kenny Rogers "Just dropped in".
...I woke up this mornin' with the sundown shinin' in, I found my mind in a brown paper bag within..
...Someone painted "April Fool" in big black letters on a "Dead End" sign, I had my foot on the gas as I left the road and blew out my mind...

Det är lite synd att så lite ny musik handlar om droger, och de som gör det är bara trista hyllningar typ "Purple Pills". För när drogsymbolik är som bäst slår den vilka droger som helst.

Sen gillar jag en textrad i Lars Winnerbäck låten "Kom änglar", ...och den stund som jag kände så nära var blott alvedon, och de himmelska benen som jag ville förtära de gick därifrån...
Det är sådär töntigt vackert så jag får pissrysningar.

Sin City har också en del ögonblick när jag blir alldelles till mig och verkligen hejar på hjälten. Det brukar inte hända så ofta att jag verkligen känner att en historia berör mig det viset. Som när Hartigan står och vacklar på kajen i "That Yellow Bastard" t.ex. det är verkligen högklassig dramatik.

En annan kis som verkligen får mig att rysa är Frank Sinatra, jag är inte överdrivet förtjust i hans musik. Men citat, bilder, filmer... Han var så sjukligt, jävla cool så det var inte klokt... Jag kan inte förklara det, men läs boken "The way you wear your hat" av BIll Zehme så förstår ni.

Sen har vi en hel drös saker, Ghost World, Charles Bukowski, Agatha Christie, Eddie Murphys ståupp-grejer och D12s "Get my gun", deras sköna hardcore gangsta-stil är så töntig att man verkligen känner för att forma pek- och långfinger till en pistol och sikta mot folk och digga med huvudet. Skitbra.

Troberg

Sinister eater
Re: Working class hero 0T

Du tror inte att han menar att ni är fortfarande förbannade (fucking) bönder, med nedsättande betoning på att dom är bönder eller typ att dom är fast i skiten eller åt det hållet...
Jo, men det är inte lika underhållande som att låta frågan vara öppen.