Det mesta går nog att mäta. Formgivning kan testas på fokusgrupper och läsarundersökningar kan visa om en design fungerar som den ska eller inte. Men så länge det inte finns resurser till forskning eller omfattande studier om ämnet står det helt enkelt ord mot ord. Yrkesutövarnas mot hobbyformgivarnas. Och jag menar inte att formgivare per automatik har rätt om sitt hantverk, men i mina ögon väger proffs ord tyngre än amatörers.krank;n131028 said:Jag ifrågasätter inte att de är viktiga verktyg, men jag är väldigt skeptisk varje gång någon pratar om att något fenomen i den fysiska världen inte låter sig beskrivas eller forskas på. Framför allt när en hel del av de påståenden som görs borde vara skitlätta att belägga eller falsifiera. Eller ja, skitlätta förutsatt att man hade tillgång till forskningsresurser i form av försökspersoner och tid och pengar och sånt naturligtvis.
(disclaimer: jag menar absolut inget illa med orden amatörer eller hobbyformgivare och inser att det låter väldigt drygt, jag menar bara människor som helt enkelt inte livnär sig på grafisk formgivning)