Kanske för att deras åsikt är grundad i studier i ämnet och ett långt yrkesutövande. Jag har stor respekt för bilmekanikers åsikter om bilens funktion, för banktjänstemäns åsikter om bankväsendet, samt för formgivares åsikter om typografi. Med risk för att låta som en dryg designsnobb.Rymdhamster;n130862 said:Yrkesfolk är alldeles för snabba att applicera sin åsikt på resten av världsbefolkning, vad det än gäller.
Och om jag ville ha något som ska tilltala den breda massan, så skulle allt det där vara relevant.pappa;n130864 said:Kanske för att deras åsikt är grundad i studier i ämnet och ett långt yrkesutövare.
Vi kan ju redan nu klargöra att jag gillar Comic sans, bara för att förekomma framtida gliringar mot den specifika folkgruppen =)Arfert;n130865 said:Tja, har man målgruppen "De som gillar fula saker och har dålig smak" så skulle jag också använda Comic Sans.
Precis, och nu slår du huvudet på spiken. Man behöver inte ha en designer, man behöver någon som kan göra något som antingen man själv gillar, eller som ens målgrupp gillar, eller kanske rent av både och. Ibland kan detta visa sig vara en designer =)Arfert;n130865 said:Eller så behövs inte designers, nästan alla kan rita. De är bara slöseri med pengar.
När de gäller tandläkare skulle jag nog säga att alldeles för många säger så, när de egentligen borde lyssna. Men med optiker skulle jag nog säga att allldeles för få säger så, fastän de borde =)Arfert;n130870 said:Men få säger till sin tandläkare eller optiker att de bara tycker.
Rymdhamster;n130874 said:En för mig betydligt viktigare fråga är den rent praktiska sidan.
Nu tror jag du blandade ihop "normal" med "vettig och organiserad". Har jag en regelbok och ett karaktärsblad vill jag kunna lägga karaktärsbladet i boken, så att jag inte glömmer det.Arfert;n130875 said:Stoppa inte in papper i boken.
Ha dina papper i en mapp, som en normal människa.
Likförbaskat har det mest handlat om "känsla" och "snyggt eller fult" så här långt =)pappa;n130876 said:Det här är grafisk formgivning.
Det handlar alltså inte om huruvida det är snyggt eller inte. Utom om huruvida det fungerar eller inte. Liten parentes.
Och det har att göra med gyllene snittet?pappa;n130876 said:Det här är grafisk formgivning.
Det handlar alltså inte om huruvida det är snyggt eller inte. Utom om huruvida det fungerar eller inte. Liten parentes.
Men, funktionen kan vara att förmedla en viss känsla så det är inget konstigt. Snyggt eller fult känns inte relevant, helt klart. Men det har jag nog inte sagt hellerRymdhamster;n130879 said:Likförbaskat har det mest handlat om "känsla" och "snyggt eller fult" så här långt =)
Balans, proportioner, geometrisk hierarki och kontrast. En dåligt balanserad trycksak fungerar inte lika bra som en välbalanserad.Vimes;n130880 said:Och det har att göra med gyllene snittet?
Vad innebär "fungerar" här?pappa;n130883 said:Balans, proportioner, geometrisk hierarki och kontrast. En dåligt balanserad trycksak fungerar inte lika bra som en välbalanserad.
Well, medges, men det är ju inte känslan av funktion jag pratar om när jag pratar funktion, utan just funktionen =)pappa;n130881 said:Men, funktionen kan vara att förmedla en viss känsla så det är inget konstigt.
Nej, inte du. Och irelevant skulle jag inte säga att det är (förutom att det är subjektivt), jag känner bara att det egentligen inte är fullt så viktigt som vissa andra aspekter.pappa;n130881 said:Snyggt eller fult känns inte relevant, helt klart. Men det har jag nog inte sagt heller
Det beror på vad produktens önskade funktion är men i regel:Vimes;n130884 said:Vad innebär "fungerar" här?
Månghundraårig kunskap, möjligtvis, men jag vet inte om jag vill gå med på ens det. Ingen verkar ha konkreta bevis på att någon använt sig av gyllene snittet i konst eller arkitektur före Salvador Dalí. Det är möjligt att böcker följt det under längre tid, men "mångtusenårig" är att ta i.Arfert;n130859 said:Damn right. Gyllene snittet. Det handlar om mångtusenårig kunskap om form och proportioner. Men det kan man ju gärna tycka vara bortkastad tid, herregud, vem bryr sig om sånt nuförtiden.
För att det är typografer och layoutare som bestämmer? Jag är helt med på att dessa yrkesgrupper tycker att det är fult. Vad jag inte är övertygad om är att folk utanför dessa yrkesgrupper håller med.Man kan ju också ta sig en funderare på varför de enda böckerna som trycks i A-format är diverse egenutgivet material, en och annan lärobok om programmering och några svenska rollspel... bokförlag brukar undvika det annars.. hmm...