Nekromanti ABCDX-val till Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Hej på er.

Det slipas, petas, pillas och gnetas med Eon IV just nu och det skulle behövas lite input från er Eoniter.

Just nu är blicken riktad mot rollpersonsgenereringen och på utrustningsvalen. Nu är tanken att man inte bara kommer att kunna använda dessa för att köpa utrustning i Eon IV utan även att skaffa kontakter, köpa magnituder till besvärjelser och liknande.

Jag skulle uppskatta massor med förslag på vad ni vill se att man skall kunna införskaffa för dess poäng om det så är hållhakar på personer, gifter/droger, kredit på bordeller/spelhålor, slavar/tjänare och så vidare.

Så... knåda era hjärnor och får höra vad ni skulle vilja se.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Personligen har jag inte använt systemet med val sedan... 2004 kanske?

För mig är det tusen ggr lättare och mer logiskt att säga "min rollperson är en riddare, så han har så här mycket rustning, de här vapnena och en häst med nödvändiga tillbehör."

Det har dessutom aldrig hänt att en spelare sätter sig ner och köper utrustning och möbler till hela sitt slott innan kampanjen börjar, vilket brukar leda till att startkapitalet finns kvar som en absurd hög kontanter.

Kul idé att kunna lägga poäng/val på kontakter och grejer, men kommer det här att göra att bakgrundstabellerna tas bort/används annorlunda? Vi för in ett element av kontroll i rollpersonsgenereringen som tidigare inte funnits. Man kanske ska ta ett beslut på huruvida man vill ha en slumpmässig generering eller helt styra själv?

Personligen styr jag alltid själv. Ibland bestämmer jag resultat från bakgrundstabellerna och ibland hittar jag på egna, men jag tycker inte längre att det är roligt med en rollperson som har blivit rånad, bortgift, adopterat barn och är rädd för hundar.

Jäkligt roligt att det kommer in lite nytänkande i nästa Eon! Det har jag saknat!

Ymir

Liten kantbaron
"Jag är magiker så jag har inga ägodelar och inga vänner, för jag lade allt jag hade på spells". :gremsuck:

Jag hade hoppats vi skulle slippa den grejen i Eon IV; fungerar det inte bra som det är, att magnituder är något man får från sin yrkesruta?

Hela paradigmet att man antingen har prylar eller vänner känns lite tossigt imo. Jag tror inte jag hade haft mer prylar bara för att jag ägnat mindre tid åt att kultivera bekantskaper liksom; världen funkar inte så.

Poseur

Swashbuckler
Liksom jag tycker kontakterna fungerar hyfsat bra som det är att varje yrke får ett specifikt antal. Men man kanske ska utöka hur många kontakter man får så det blir ett par till. Sedan ta bort skumma relationer som typ påhäng.

Att magiker/präster osv har ett extra typ E-val där man kan köpa magnituder för ser jag inge fel med. Typ istället för att slå fram antal magnituder så kanske man skulle kunna göra att man slår fram antal E-val, eller har det satt beroende på framgång.
Typ formaliserad besvärjelse, två magnituder per e-val.
Improviserings-effekter en per val.
Ritual/cermoni två per val.

Eller något åt det hållet.

Blasphemy

Swashbuckler
"Jag är magiker så jag har inga ägodelar och inga vänner, för jag lade allt jag hade på spells".
Varje yrke får ju olika typer av ABCDX-val och i olika mängd (och så är det redan i Eon I, II och III). Krigaryrken kommer ha mer saker som rör vapen och utrustning, sociala yrken kommer ha mer kontakter och inflytanden etc. Likaså - som magiker kommer du ha mer tillgång till magiska/mystiska ting än en Ädling.

Det här är ju i stort sett samma system som gamla Eon förutom att vissa underliga sidoregler (typ som att magiker/präster får magnituder genom ett särskilt slag på sitt specifika yrke) kommer bakas in i det hela.

Nu vet jag ju att du älskar att vara negativ Ymir (de är ju ditt alignment trots allt) men du får gärna komma med förslag på saker du vill se också. Pressa ur lite kreativitet - är det något du tycker saknas som man kan föra in?

Blasphemy

Swashbuckler
Eon IV kommer bli rätt så förändrat på många punkter men ändå ha en fot i Eon III och en fot riktad mot framtiden. Eon är ju på många sätt kopplat till tabeller i rollpersonsgenereringen och dessa kommer att finnas kvar - dock inte lika omfattande. Däremot så kommer man få fler val själva som gör att man kan utforma sin rollperson och inte bara när det gäller utrustning utan inflytande, rykte, social status och liknande.

Likaså blir det ett helt nytt sätt att använda karaktärsdrag, drivkrafter och liknande.

Men... mer om det kommer framöver.

Poseur

Swashbuckler
Rykte som karaktärsdrag OT

Påtal om rykte:

Jag skulle gärna vilja se en bättre beskrivning på hur rykte fungerar i Eon IV och jag skulle absolut vilja att man band rykte till mekaniken. Olika plus eller minus beroende på situation och rykte möjligen.

Om man har högt i rykte spec. mot "kallblodig mördare" så bör man ju få svårare att kallprata och värva en hederlig riddare t.ex.
Har man dock ryktet "skogens väktare" så kanske man får enklare att bli accepterad utav Heneá.

Vore coolt och schysst om man kunde baka in det tillsammans med systemet i allmänhet och då kanske framför allt mot de andra karaktärsdragen.

/Poseur börjar få idéer.

Blasphemy

Swashbuckler
Liksom jag tycker kontakterna fungerar hyfsat bra som det är att varje yrke får ett specifikt antal.
Ja... men det kommer ju bli likadant i Eon IV - alltså är du ett socialt yrke, köpman/underhållare exempelvis, så kommer du ha fler poäng att skaffa kontakter för än en Vildmarksman. Nu kan man dock köpa mer eller mindre inflytelserika kontakter beroende hur mycket poäng man lägger på dem.

Poseur

Swashbuckler
Det tycker jag är ett riktigt bra system, cool idé.

Lite granna som kontakterna till Noir då?
Där man betalar för relation och inflytande (för de som är insatta, d.v.s. inte Blasphemy :gremwhistle: )

Hur än så hoppas jag det blir att man får x-antal kontakter baserat på yrke, och sedan får olika mycket poäng(yrkesbas. igen) att sätta ut på inflytande/resurser.

Så att det inte blir att spelare känner en person, och han är Hertig Storlarsson.

/Poseur

Blasphemy

Swashbuckler
Som sagt... kanske kan man sätta in andra saker på kontakter också... typ Gentjänster? Informationsnätverk?

Som sagt... öppen för förslag...

Allt kommer naturligtvis silas och speltestas... Men just nu behövs massor med idéer och input.

Telephalsion

Swordsman
Spontana tankar:

M-Val - Mystiska val:

Skriftrulle/boksida med en effekt [1 val]
Nedskriven besvärjelse [lika många val som antalet magnituder]
Nedskriven Ritual. [Lika många val som antalet magnituder]
Kongelat [1 val]
Kristall på magnitud 2 [2 val]
Kistlaboratorium [1 val]
Räkneutrustning: Innehållande Griffeltavla, kritor, tavelsudd, kulram och linjal [1 val]
Alstringshjälpmedel [1 val]
Familiarus [Många val]

R-val Relationsval

Bekantskap [1 val]
Vänskap [2 val]
Nära vänskap [3 val]
Bristfälliga resurser 1T6+4 [-1 val]
Normala resurser 3T6 [1 val]
Goda Resurses 2T6+6 [2 val]
Enorma Resurser 2T6+9 [3 val]
RP skyldig kontakten en tjänst [-1 val]
Skyldig RP en liten tjänst [1 val]
Skyldig RP en tjänst [2 val]
Skyldig RP en stor tjänst [3 val]
Fiende med dåliga resurser [-1 val]
Fiende med normala resurser [-2 val]
Fiende med stora resurser [-3 val]

D-val- kanske?

Ett tunnland jord [1 val]
Bok med kunskapsinnehåll på 1T6+4 i valfri kunskapsfärdighet [1 val]

wallahad

Swordsman
En sak jag snubblade på som SL var; Om jag väljer ett litet labb 2-3ggr, har jag då ett större labb?

Logiskt sätt - Ja.

Men, att styra upp det lite mera.
Vidare det här med rid djur. Exotiskt rid djur - Lägre drake...

Lycan

Hero
Jag tycker att man automatiskt borde få tillgång till -allt man logiskt sett borde ha i sitt yrkesutövande-. Därefter borde man helt enkelt använda det startkapital man får till att komplettera sin utrustning. Att det finns två system för att utrusta sin rollperson (System A, spendera ABCDEX-val som man får genom sitt yrke, System B, spendera pengar som man får genom sitt yrke) är bara bökigt

Eventuella utrustningsval borde i sådana fall handla om sådant som man rimligen inte har tid att samla ihop mer än ett fåtal av under en livstid och som är svårt att köpa för pengar. Exempelvis magiska artefakter, högresurskontakter, fartyg, tama pantheror och kolonier i Stora Arkipelagen.

- L

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Blasphemy said:
Krigaryrken kommer ha mer saker som rör vapen och utrustning, sociala yrken kommer ha mer kontakter och inflytanden etc. Likaså - som magiker kommer du ha mer tillgång till magiska/mystiska ting än en Ädling.
Tycker faktiskt att det här låter bra.

En punkt som Lycan berörde känns viktig också; man kanske ska utöka valen en del, så att de täcker ALL utrustning man vill ha, sedan minska startkapitalet så att det endast representerar den likvida summa rollpersonen har när spelet börjar?

Poseur

Swashbuckler
En punkt som Lycan berörde känns viktig också; man kanske ska utöka valen en del, så att de täcker ALL utrustning man vill ha, sedan minska startkapitalet så att det endast representerar den likvida summa rollpersonen har när spelet börjar?
Men man börjar ju oftast inte med vidare mycket pengar.
De tar ju slut hyfsat snabbt ju om man inte spelar framgångsrik riddare typ.

Men snarare, kommer det göras något åt pengarna i EON IV? Det skulle jag uppskatta så in i hvete faktiskt.
Skulle nog gärna ta och försöka fixa det tillsammans med någon, om ingen annan gör det d.v.s.

/Poseur ekonomisk :gremtongue:

Lycan

Hero
Jag hade hellre sett att man ökar mängden rena pengar en rollperson har tillgång till. Eventuellt väger man in yrkesverksamma år i formeln också. En smed med framgångsrik karriär som jobbat i flertalet decennier torde ha tillgång till allt han/hon någonsin kunde tänkas behöva.

ABCDX-valen hade jag väl mest kunnat tänka mig som snabbval för spelare som inte orkar sätta ihop sina ägodelar och privatekonomi själv.

- L

Poseur

Swashbuckler
Eh, spelar man vapensmed är det ju bara att köpa några kilo järn och kol och spendera några veckor till att smida stridssvärd att sälja sedan är man ekonomiskt oberoende hur länge som helst...

/Posuer belyser vis problematik (igen)

Blasphemy

Swashbuckler
Tanken är att man inte skall behöva gå igenom utrustningslistan och köpa på sig massor med saker. "vanlig" utrustning kommer man ha från början och utrustning kopplade till yrket kommer man få från ABCDEFGHIJKLX-Valen :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
Men snarare, kommer det göras något åt pengarna i EON IV? Det skulle jag uppskatta så in i hvete faktiskt.
Det kommer finnas ett typ av val som gäller Rikedom. Det är sådant man har om man spelar Ädling och liknande och för dessa val kan man få ut rejäla penningsummor, utsökta klädesplagg, juveler, smycken, tjänare, slavar etcetera.

I övrigt så är tanken att behålla ekonomin och pengars värde som i Eon III för att vara så bakåtkompatibelt som möjligt.

Vapenpriserna kommer däremot att revideras. Just nu (efter input från Pendragon) lutas det åt att alla vapenpriser divideras med tio så att de hamnar på en nivå som är vettig i jämn med den övriga ekonomin.