Jag skulle gilla ifall att man kunde modifiera sina val med slag på bakgrundstabellen...
Till exempelvis kanske följande resultat finns:
Plötsligt makt: En av rollpersonens kontakter fick nyligen en utnämning som gav denne mycket mer makt! Öka resurser med 1 steg.
Dolda Resurser: En av rollpersonens kontakter (Spelledaren väljer vilken) har i hemlighet hela två steg högre resurser, men denne har inte avslöjat det för rollpersonen. Sl bestämmer varför.
Så att bakgrunsdtabellsslagen faktiskt kan påverka de mer matriella relationerna och dylikt med. Samma sak med djur etc...
För övrigt borde balansen/kostnaden av vissa val balanseras ut...
Ett resultat skulle kunna vara att man får silver som måste spenderas på utrustning... kanske 200 silver eller något per val. Som det är nu så tar mina spelare val och SÄLJER dem för att få pengar istället för att ta pengar.
Jag håller också med Telephalsion att man borde kunna få göra negativa modifikationer med av t.ex. Relationer och Kontakter. Även besvärjelser och liknande borde kunna ha någon form av negativ sak. Typ rollpersonen har en felaktig tro att man måste offra en besjälad varelse varje gång han kastar en besvärjelse t.ex. (just det är väldigt underutnyttjat i Eons magisystem tycker jag... jag har skapat egna regler för det för att göra magi lite mer flavorful).
Det borde också kanske finnas någon form av karriärsstege som gör att man får olika val. Jag har haft en tanke om att man har en tabell i boken som man använder för att slå mot färdigheter och så får man resultat efter det... Men i Eons system skulle det nog bli för mycket, såvida man inte hade någon generell tabell för konakter, t.ex.
1. En person tar intresse hos rollpersonen, slå ett ryktesslag. (om slaget lyckas, +1 på resurser för kontakter, annars +1 för relation)
2. Personen i frågan möter rollpersonen (slå PER, om slaget lyckas, +1 för relationen, annars +0 relation)
3. Personen i fråga ber rollpersonen om något... slå 1T6 (1-2: Denne har ett uppdrag som är farligt, 3-4: denne har ett uppdrag som är ofarligt men som testar rollpersonen, 5-6: denne vill att rollpersonen säger sin åsikt i något). SLå ett slag emot lämplig färdighet (SL bestämmer). lyckas det +1 relation, annars -1.
etc. så att man ibland dessutom kan göra val, beroende på vad det är för kontakt etc. De skulle göra valen lite mer konkreta och påverkbara. Sen kanske olika raser skulle lägga till lite olika. T.ex. så kanske Cirefaldierna får +50% pengar, Jargier får +50% i sitt fv för sång med specialiseringen (Jargisk stridssång)*. Det skulle göra att man fick in lite hur de olika samhällena fungerar. kanske for t.ex. Tosher och liknande en automatisk kontakt inom sin stam eller något.
Förhoppningsvis tas lite av slumpfaktorn bort ifrån vissa tabeller och HÄNDELSE tabellen slutar vara nackdelar med ett annat ord
fy vad vi hatar den tabellen. Vet inte hur många karaktärer som blivit bitna av hundar. Malgorathskapen är ju otroligt aggressiva, framför allt emot tiraker, trukher och gurder som blir bitna så fort man ens nämner att man ska göra en sådan karaktär.
*
Intern skämt