Nekromanti ABCDX-val till Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Mjo... men pengar får man nu mer direkt från valet "Rikedom". Om det tar sig uttryck i kistor med silver eller tuffa, pråliga, prylar är upp till spelaren.

Sedan så tycker jag personligen det är skittrist att sitta med 6000 silver och köpa grej efter grej. Dessutom är ju inte valen (längre) bara föremål utan även kontakter, magnituder, hållhakar etcetera.

Så tanken är att man efter att man har gjort sina val har sin "vanliga" utrustning. Om man sedan vill gå in på utrustningslistan och köpa till något extra är det självklart möjligt men inget som jag tycker skall behöva krävas.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vidare tankar:
Vet inte vilka val vissa skulle höra till, men men.

Slav [1-val] Lojalitet 1T6+6 Bär trasiga kläder om inte RP utrustar denne med bättre och kan en eller två hantverk.
Lojal Slav/tjänare [2-val] Lojalitet 2T6+6 bär normala arbetskläder och kan en eller två hantverk.

Jaktfågel/jakthund [1-val]
Tränad jaktfågel/jakthund [2-val] kan 1T6 trick.

Vapen med särskilt egenskap [Dubbla Vapnets kostnad i x-val]
Rustning med särskilt egenskap [dubbla rustningens kostnad i x-val]

Rum i mindre [1 D-val?] Kostar x-silver per år/månad/vecka något sånt.
Rum i medelstor stad [2 D-val?] kostar xx-silver per år/månad/vecka.
Rum i stor stad [3 D-val?] kostar xxx-silver per år/månad/vecka.

Bredduva [1 val] En tränad brevduva som hittar till en specifik plats.
Breviller [1 val] En tränad iller som hittar till en specifik plats.

Rikedomar, för ädlingar, riddare och annat pack:
F-val (F=förmögenhet)

Andel i gruva. [x F-val] Ger rollpersonen en liten del av inkomsten i en gruva. Ett val ger andel i en tenngruva, motsvarar en halv procent av gruvans inkomst per år. Ytterligare inkomst förbättrar metallen mot värdefullare. (se riddaren)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Lycan said:
Jag tycker att man automatiskt borde få tillgång till -allt man logiskt sett borde ha i sitt yrkesutövande-. Därefter borde man helt enkelt använda det startkapital man får till att komplettera sin utrustning. Att det finns två system för att utrusta sin rollperson (System A, spendera ABCDEX-val som man får genom sitt yrke, System B, spendera pengar som man får genom sitt yrke) är bara bökigt

Eventuella utrustningsval borde i sådana fall handla om sådant som man rimligen inte har tid att samla ihop mer än ett fåtal av under en livstid och som är svårt att köpa för pengar. Exempelvis magiska artefakter, högresurskontakter, fartyg, tama pantheror och kolonier i Stora Arkipelagen.

- L
Men det är ju sjukt drygt att sitta och pilla med alla små föremål man kan tänkas ha. Lättare då att bara plocka fem-sex standardpaket. Sedan tycker jag att det borde gå att göra skillnad på olika sorters rikedom -- en bonde kan säkert ha tillgång till gård, mark, djur, etc, men har knappast möjlighet att vara särskilt likvid, vilket ju blir konsekvensen av att allt ska köpas för pengar.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag tycker att ABCDX-systemet är onödigt och trist. Det är bara ännu ett sätt att köpa saker.

Notera att de saker du tar upp som val som inte är föremål även är sådant som är svårt och/eller omöjligt att köpa för pengar.

Att behöva köpa sin vanliga utrustning, som det är orimligt att man skulle klara sig utan, eller alldagliga saker som arbetskläder, är så trist att jag helst bara slipper det. Lämna i sådana fall möjligheten att bygga detaljerade utrustningslistor där man betalar med silver för de riktiga anala karaktärsbyggarna.

För de allra flesta tror jag att det absolut snyggaste hade varit att frångå de allra flesta av ABCDX-valen, och bara behålla/lägga till sådant som verkligen ger flavour till karaktären.

Saker som högresurskontakter, viktig/esoterisk/farlig information, medlem i hemliga och/eller mäktiga sällskap, kunskap om ovanliga effekter/ceremonier, magiska vapen, extrahöjningar av qadosh/stridsvana, tillgång till extra feta stridskonster, udda tama pets/riddjur, osv är isf något jag känner hade varit tillräckligt -ballt- för att motivera ett sådant system.

Det är inte A-valet "toalettartiklar, inklusive nattkärl" eller B-valet "dörrnycklar, plånbok och busskort".
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Har ni funderat på att låna lite från Operation fallen reich? Spelet har ju ett fiffigt system, bland annat för att förklara hur man känner varandra.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller helt med Lycan här. Om syftet nu är att Eon IV ska vara enkelt och smidigt på bekostnad av allt annat, borde det här verkligen vara den rimliga vägen att gå.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Att snabbt välja lite utrustning och att få tag på rätt utrustning är en balans gång.
Jag tycker de tidigare packet valen var rätt roande och förenklade mycket.
Däremot en anpassning till karaktärens ålder och fler nivåer av valen, baserat på framgång i yrket.

Sedan, om karriären inte är framgångsrik, behöver personen då äga sina saker själv?
Tex; Smeden - Du har inte rönt någon större framgång men då du är byns ända smed så har du fått ta över byns gamla smedja men du äger den inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag håller med om att systemet åtminstone behöver en rejäl genomtänkning. Från grunden. På basen "vad tillför det här till spelets rolighetsgrad?" (eller vad man nu vill kalla det för något...).

Exempelvis är det ju roligt att plocka saker som man annars aldrig skulle ha möjlighet att få tag i pga. bristande startkapital (stridshästar, elefanter och horndrakar för C-valen, tyngre vapen och rustningar från X-valen), och inte lite spännande att ha en uppsättning kläder eller en ospecificerad amulett utan magiska egenskaper som lika gärna kunde köpas in för 5 silver utan valen.

De flesta valen har ju i dagsläget inte ens regelmässiga effekter (och högst tveksamma effekter på gestaltningen av min roll i världen...).
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det kan vara lika bra att man i yrkes biten skriver in vilken grundläggande utrustning varje yrke har, baserat på hur lyckat det gått.

Vill man ha något utöver BAS så är det bara att slanta upp.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Det låter som en bra idé att ta in andra saker i dessa tabellerna. Om jag ska vara ärlig har vi endast vid ett tillfälle använt de som finns i äldre versioner av Eon och det var mest bara klöddigt.

Förmodligen tycker jag inte om tabellerna för att det inte är så intressant att inhandla hygienutrustning etc. Om det i stället var val som kunde spela en mer aktiv roll för rollpersonen i äventyret (som gentjänster, landområde eller ett hem) skulle denna typen av val bli mycket viktigare för rollpersonen och därmed roligare för spelare att göra.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tror ändå att det är bra med en kort beskrivning på den grundutrustning som Rollpersonen faktiskt har från början och ändå något detaljerad. Sedan räcker det ju att man skriver upp "grundutrustning".
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Saker som högresurskontakter, viktig/esoterisk/farlig information, medlem i hemliga och/eller mäktiga sällskap, kunskap om ovanliga effekter/ceremonier, magiska vapen, extrahöjningar av qadosh/stridsvana, tillgång till extra feta stridskonster, udda tama pets/riddjur, osv är isf något jag känner hade varit tillräckligt -ballt- för att motivera ett sådant system.
Jag gillar skarpt dessa tankar och det är ju åt det hållet det går i Eon IV. Listan ovan var också mycket trevligt så du får gärna bygga på den med mer förslag om något annat poppar upp.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det systemet har jag missat... om du nu inte menar "Life Board"-systemet men skall spela OfR ikväll faktiskt så skall pressa spelledaren på info om det systemet.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Det som hjälper till mest i skapandet av en rollperson i EON III tycker jag är just slumpmomenten; famlijen och bakgrundstabellerna. Jag vill gärna se lite mer stuff kring kontakterna. Möjlighet att slumpa fram karaktärsdrag & utseende skulle vara bra att ha för att få en bild av dem. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att slumpa hemorten.

Jag vill absolut inte att, vardagsprylarna försvinner. Vill man inte köra med dessa är det väl enklare att men bestämmer så inom gruppen, vill man inte skriva upp varje pryl man har hemma på gården så skit i det då. Det är oinspirerade att ha 3000 silver i fickan, bättre att ha grejer och djur för de pengarna. Ogillar överlag pengar, vill helst se mer byteshandel och mindre av präglade mynt.

Val för boende är dock något jag saknat, det borde man föra in.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Möjlighet att slumpa fram karaktärsdrag & utseende skulle vara bra att ha för att få en bild av dem.
Det är bara att kolla på SLP-tabellerna i Spelledarens guide, så har du hundra karaktärsdrag och hundra utseenden att slumpa mellan.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Spontan idé:

Istället för att tydligt definiera rollpersonens ägodelar vid karaktärsskapandet införs en slags abstraherat mått på rollpersonens tillgångar.

Detta kan t ex kallas Tillgångar, Resurser, Rikedom eller något liknande. Värdet är ett derivat av typ... ålder, framgångsnivå, social klass och häftigheten av yrket.

Rollpersonen antas därefter äga alla prylar han eller hon behöver under sina vardagliga göromål. När det för narrativet blir viktigt att etablera om en rollperson äger en viss sak kräver detta dock ett slag mot ovan nämnda värde.

Slaget modifieras av saker som föremålets relevans för rollpersonens yrkesutövning, med vilken frekvens föremålet förekommer i rollpersonens närområde, hur mycket som tidigare antytt att rollpersonen har/inte har föremålet, osv.

- L
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag skulle gilla ifall att man kunde modifiera sina val med slag på bakgrundstabellen...

Till exempelvis kanske följande resultat finns:
Plötsligt makt: En av rollpersonens kontakter fick nyligen en utnämning som gav denne mycket mer makt! Öka resurser med 1 steg.

Dolda Resurser: En av rollpersonens kontakter (Spelledaren väljer vilken) har i hemlighet hela två steg högre resurser, men denne har inte avslöjat det för rollpersonen. Sl bestämmer varför.

Så att bakgrunsdtabellsslagen faktiskt kan påverka de mer matriella relationerna och dylikt med. Samma sak med djur etc...

För övrigt borde balansen/kostnaden av vissa val balanseras ut...

Ett resultat skulle kunna vara att man får silver som måste spenderas på utrustning... kanske 200 silver eller något per val. Som det är nu så tar mina spelare val och SÄLJER dem för att få pengar istället för att ta pengar.

Jag håller också med Telephalsion att man borde kunna få göra negativa modifikationer med av t.ex. Relationer och Kontakter. Även besvärjelser och liknande borde kunna ha någon form av negativ sak. Typ rollpersonen har en felaktig tro att man måste offra en besjälad varelse varje gång han kastar en besvärjelse t.ex. (just det är väldigt underutnyttjat i Eons magisystem tycker jag... jag har skapat egna regler för det för att göra magi lite mer flavorful).

Det borde också kanske finnas någon form av karriärsstege som gör att man får olika val. Jag har haft en tanke om att man har en tabell i boken som man använder för att slå mot färdigheter och så får man resultat efter det... Men i Eons system skulle det nog bli för mycket, såvida man inte hade någon generell tabell för konakter, t.ex.

1. En person tar intresse hos rollpersonen, slå ett ryktesslag. (om slaget lyckas, +1 på resurser för kontakter, annars +1 för relation)
2. Personen i frågan möter rollpersonen (slå PER, om slaget lyckas, +1 för relationen, annars +0 relation)
3. Personen i fråga ber rollpersonen om något... slå 1T6 (1-2: Denne har ett uppdrag som är farligt, 3-4: denne har ett uppdrag som är ofarligt men som testar rollpersonen, 5-6: denne vill att rollpersonen säger sin åsikt i något). SLå ett slag emot lämplig färdighet (SL bestämmer). lyckas det +1 relation, annars -1.

etc. så att man ibland dessutom kan göra val, beroende på vad det är för kontakt etc. De skulle göra valen lite mer konkreta och påverkbara. Sen kanske olika raser skulle lägga till lite olika. T.ex. så kanske Cirefaldierna får +50% pengar, Jargier får +50% i sitt fv för sång med specialiseringen (Jargisk stridssång)*. Det skulle göra att man fick in lite hur de olika samhällena fungerar. kanske for t.ex. Tosher och liknande en automatisk kontakt inom sin stam eller något.

Förhoppningsvis tas lite av slumpfaktorn bort ifrån vissa tabeller och HÄNDELSE tabellen slutar vara nackdelar med ett annat ord :gremtongue: fy vad vi hatar den tabellen. Vet inte hur många karaktärer som blivit bitna av hundar. Malgorathskapen är ju otroligt aggressiva, framför allt emot tiraker, trukher och gurder som blir bitna så fort man ens nämner att man ska göra en sådan karaktär.

* Intern skämt
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Lycan said:
Spontan idé:
När det för narrativet blir viktigt att etablera om en rollperson äger en viss sak kräver detta dock ett slag mot ovan nämnda värde.

Slaget modifieras av saker som föremålets relevans för rollpersonens yrkesutövning, med vilken frekvens föremålet förekommer i rollpersonens närområde, hur mycket som tidigare antytt att rollpersonen har/inte har föremålet, osv.

- L
Låter, lite grand som systemet man har i Drakar & Demoner Trudvang. Det är schysst för man kommer undan att fylla ett halvt kollegieblock med utrustning, men jag tycker inte det passar in i Eon. Jag spelar Eon för jag vill ha detaljerna & realismen. Det är vad spelat i grund och botten är.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag är den första att erkänna att jag gillar detaljer. Det är detaljrikedomen som gör Eon till ett tämligen unikt rollspel.

Mina rollpersoner tenderar att ha några speciella klädesplagg, en udda hobby, ägodelar med historia osv. Sånt som aldrig (oftast) spelar in i berättelsen, men som fördjupar min inlevelse.

Det har jag dock aldrig känt att Eons ABCDX-val (väldigt smidig term...) gör. Jag hade kunnat gå så långt att kalla ABCDX-valen för Mundanas gråa folkuniform.

Jag menar, det säger väl sig själv vilka småtrista, alldagliga prylar en rollperson har? Detta borde liksom framträda av sig själv genom spelgruppens kontrakt. Okej, Anna spelar tiggare med misslyckad karriär? Nej, hon har inte en rödlackerad sportchariot.

När jag spelar köper jag pliktskyldigt de där A- och B-valen. Sedan ruttnar de bort på rollformuläret.

- L
 
Top