Då vi nu har fått det bekräftat att vi mer eller mindre måste ha sentry aktiv i förrådet för att kunna ladda effektivt så kan vi återgå till den här planen för brädspelet.
Mitt förslag är att köra på följande (är helt okej med om roller flyttas runt, men jag vill att alla ska tänka på vem som vill göra vad):
1.
@Basenanji
2.
@Andersson eller
@Impetigo som behöver komma in i spelet nu
3.
@RasmusL
4.
@Andersson eller
@Impetigo som behöver komma in i spelet nu
5.
@Sidd
6.
@LegoIvar
7. Gå till plattformen och reparera parabolen,
@Octagonal
8. Göra ingenting och fly i vild panik när älgen kommer, för att ha ammo till R2 ifall något oförutsett sker,
@Anthrox
9. Oplanerad roll as for now, skulle gissa på att bygga en till eldkastare är rimligt,
@Vimes
Rundan saknar 4 och troligtvis någon av 1-3, 7 (då 5 och 8 har ammo för R2 och 6 och 9 har två vapen). Då har vi till R2 en laddad sentry i Förrådet (som jag eller Sidd kan ladda om ifall det behövs), tagit ett steg närmre skytteln (vilket inte ger så mycket makt till ulvarna att vinna på egen hand) och har satt på oss både hängslen och livrem för oplanerade saker. En person går till reaktorn och en person nattmördas, så vi är sju kvar till R2, där 1-3, 6-7 och 9 behöver ladda om i förrådet (skyddade av sentry, eventuellt kan någon av de ladda om sentry istället för sin egna bössa, en av dessa har också nattmördas troligtvis någon av de med bara ett vapen). 5 försvarar Huvudbyggnaden (och kan då stänga av luftförsvaret) och 8 kan antingen ladda om Sentry och ha kvar sin ammo till R3, eller gå in i plattformen och kalla hem skytteln (om vi har bra pejl på ulvarna). Om 5 eller 8 blir nattmördade saknar vi här ammo till att bryta oss ut och kommer förlora Plattformen, med två spelare med eldkastare som blir vitala för att ta tillbaka Plattformen (det är därför som jag inte vill att vem som helst får en eldkastare). Verkstaden överger vi, då den troligtvis inte kommer vara relevant efter att vi byggt sentryn och 1-2 eldkastare. En spelare går till reaktorn (en som inte har en vital roll eller dubbla vapen förhoppningsvis) och en spelare blir nattmördad (5 och 8 är nog i riskzonen här eftersom de inte har något skyddsnät kvar).
Rundan saknar troligtvis någon av 5 eller 8, samt den scummaste från R2 (5 spelare kvar). Då har vi till R3 potentiellt en laddad sentry, som då får skydda den som laddade den, 5 och 8 när de laddar om (och någon annan kan stanna i rummet och ladda om sentryn om vi vill). Har vi pejl på ulvar kan vi ha kallat ner skytteln redan, annars kan det göras i denna rundan. I övrigt har resterande av 1-3, 7 fulladdade vapen, 6 och 9 har fulladdade dubbla vapen. Vid en potentiell R4 kan vi då ha rätt gott om arsenal för att bryta oss ut och lösa ett eventuellt sista uppdrag för att ta oss hem.
Bortsett från att rollerna inte är satta i sten så tror jag att den lineupen är hyfsat vattentät i spelet mot spelet, så om alla godtar planen så kan vi fokusera på att dreva ulvar. Värt att notera är att roller 1-3, 7 borde ges till rödare spelare och 5, 6, 8 och 9 borde ges till grönare spelare.
Min grönlista (som förvisso knappt är baserad på något alls, eftersom inte ens alla spelare är inne i tråden än), från röd till grön:
Andersson
Impetigo
Basenanji
RasmusL
Octagonal
LegoIvar
Vimes
Sidd
Andersson och Impetigo är givetvis i botten pga inaktivitet. Basse och Rasmus pga omotiverat beslutsfattande utan att lyssna på hela byns åsikter. Octagonal i mitten because lågflygande och sen okejiga inlägg. LegoIvar snäppet ovanför för att det kändes mer som nervöst bybospel, snarare än en ulv som vill undkomma misstankar när strålkastaren föll där. Vimes för att statistik och avsaknaden av raseriutbrott på en orättvis värld och Sidd i topp för att Sidd är Sidd. Typ.