Jag tror AI kommer kunna skapa fantastisk vackra bilder, och till och med kunna skapa bilder som andra läser in betydelse i.
Men alltså för mig är konst mer än så. Konst är skapat med ett syfte, en poäng där du som konstnär försöker säga något/ uttrycka något.
Det kan en AI idag inte göra, den kan bara slänga ihop prompts och härma andra konstnärer.
Det är inte en slump att de bilder vi ser cirkulera för att visa AI storhet är rätt ytliga bilder som inte säger mer än att de ser coola ut.
Så när AI skapar tvserier så tror jag det kommer bli som ytliga saker baserat på vad folk tror sig vilja se, utan någon förståelse för varför folk vill se det.
Konst som skapas utan syfte är för mig inte konst längre det är bara "content".
Konst ska utmana oss och få oss att inse saker vi inte visste om oss själva eller världen.
Att med hjälp av AI bara leverera vad en dator tror att vill ha, kommer missa poängen av samma skäl som många studio produktioner känns så livlösa idag.
De kör en massa testscreenings och lyssnar på vad folk säger att de vill ha.
Det leder till generiska, originella, stela produktioner. För vi människor är dåliga på att förstå varför vi tycker saker.
AI kommer inte bryta oss loss ifrån dagens mediaklimat, den kommer kedjafast oss i ett hopplöst försök att tilltala de mest enkla ytliga delarna i våra hjärnor. Förvänta dig mer nostalgifokus, mer remakes och framför allt mer media som inte sticker ut för mycket.
För när det kommer till kritan är det vad folk väljer att se, även om inget av det någonsin blir någons favoritfilm.
Morgondagen är mörk när vi har genationer som bara får växa upp på äldres nostalgi, och inte får uppleva egna saker att skälv vara nostalgisk till.