Jag har funderat väldigt mycket på det här. Jag har ju egentligen inget emot att det sitter en bunt amatörer och klickar fram bilder de gillar. Det är för mig helt ok. Kanske lite positivt, att få öva sig i estetik.
Det jag har problem med med är det som kommer komma härnäst.
Jag är formgivare. Jag livnär mig på det som brukar kallas kreativitet. Men det är fel. Det är inte kreativitet. Det är yrkeskunskap. Det är erfarenhet, teoretisk kunskap, hantverk etc. Det är som att lära sig traktera ett instrument eller hålla sig au jour med gällande lagar inom valfritt område. Det är, kort sagt, ett yrke. Alla vi som är verksamma har delat med oss, sålt, promotat etc våra verk i den enorma databas som är internet. Vi vet ju att google, Meta etc enbart värderas efter den information de menar sig ha samlat ihop. Som vi frivilligt har gett dom. Jag anser att det finns ett stort problem här. Och det är mycket större än en AI som genererar bilder. Vi kartläggs och analyseras och de enda vinnarna är de som samlar ihop informationen. Det här är Matrix. Det är en dystopi. Det jag upplever som tragiskt är att vi så lättvindigt kastar bort vår samlade kultur och låter den bli en vara. Att sälja och profitera på. Och i gengäld får vi en gimmick-maskin som ger oss bilder på drakar.
Jag tycker betydligt fler av oss, oavsett yrkestillhörighet, borde fundera på vad det här innebär. När hur och varför bör man använda en AI och vad blir konsekvenserna?
Jag kan ha fel. Det är ju ofta så att förändringar som man lever i upplevs som större än vad de kanske blev.
Men jag tror att vi riskerar att förlora något som är värt att värna om.
Det är min oro. Det handlar inte om enskilda amatörprojekt. Det handlar om vad vi säger om vår samlade kultur, vem den tillhör och hur den ska förvaltas.
Det tycker jag är ett stort och viktigt ämne som bör diskuteras. Det finns inga enkla svar här.