Nekromanti Aktivera moralpaniken

Status
Not open for further replies.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
obak;n51952 said:
Jag vill tro att jag väljer vad som formar mig, eftersom jag är kapabel att reflektera över mina handlingar och mitt beteende.

Det är ju en bekväm tro, men inte alldeles lätt att jämka med vad forskningen säger om omedveten påverkan och så vidare.

Jag gissar att det landar, som så mycket annat, i en diskussion om "fri vilja". Själv har jag ingen användning för hypotesen om fri vilja -- jag accepterar dels att jag (och alla andra) ganska ofta uppfattar saker på ett annat sätt än de faktiskt är, drar helt felaktiga slutsatser, och dels att varje beslut någonstans alltid måste bottna antingen i biologi eller social träning.

obak;n51952 said:
Jag håller inte med om att grafiska representationer av en eller annan sort förmedlar bilden av kvinnans skönhet som viktigaste attribut, framförallt eftersom skönheten ligger i betraktarens öga.
Fast det stämmer ju inte riktigt; det finns skönhetsideal i samhället, på samma sätt som det finns ideal för andra saker. Att det finns individuell variation i vad varje individ beskriver som vackert hindrar inte till exempel att det finns forskning som säger att människor generellt uppskattar symmetri. När man diskuterar vilka ideal som reproduceras så handlar det inte om vad individen tycker är vackert eftersom det inte är individen som diskuteras.

Vad gäller skönheten som viktigaste attribut är det alltså något som genomsyrar all kultur (typ), och som till exempel uttrycker sig genom att:
- Det finns procentuellt sett fler representationer av män som inte passar med skönhetsidealet (de är gamla, svaga, tjocka, fula) än det finns av kvinnor som inte gör det.
- Det är mycket vanligare att en kvinna i text beskrivs utifrån sitt utseende i fiktion. Ofta beskrivs huruvida kvinnor är snygga/fula också, något som mer sällan görs med män.

Den man som inte är snygg kan åtminstone vara smart, handlingskraftig, mäktig. I datorspelen märks det ofta genom karaktärer som Marcus Fenix (som nej, inte är "sexig"). Den kvinna som inte är snygg fyller sällan någon funktion utom att skapa kontrast mot den som är det. Män på film kan "förtjäna" kärlek genom att helt enkelt vara "snälla killar", stalka och vara envisa. Tjejer på film behöver generellt en makeover så att de "blir snygga" om de ska förtjäna kärlek. Det är inte förrän den fula pluggisen tar av sig glasögonen och viftar med håret och visar sig ha varit en modell hela tiden som hon betraktas som ett värdigt romantiskt/sexuellt objekt. Att hon fortfarande är samma person viftas bort: nu är hon ju snygg, och det är det viktigaste.

Bilden som förmedlas av män är att vi visserligen får vara snygga, men det viktigaste är att vi är starka, handlingskraftiga, modiga. Att vi klarar av att göra saker, inte ger upp.
Bilden som förmedlas av kvinnor är att de framför allt ska vara snygga. Är de starka eller handlingskraftiga är det som bäst okej (så länge de inte är bättre än en man), som värst ett problem.

obak

Hero
krank;n51957 said:
Bilden som förmedlas av män är att vi visserligen får vara snygga, men det viktigaste är att vi är starka, handlingskraftiga, modiga. Att vi klarar av att göra saker, inte ger upp.
Bilden som förmedlas av kvinnor är att de framför allt ska vara snygga. Är de starka eller handlingskraftiga är det som bäst okej (så länge de inte är bättre än en man), som värst ett problem.
Det här handlar mest i in tro om att många författare är lata/inkompetnta hacks, i ett spel eller film som säljer på pumpande action så är inte karaktrerna i fokus, eftersom arbetet måste rationaliseras så väljer man att skära i den delen som är minst aktuell för pel av typen Gears of war/ Dudebro: My Shit Is Fucked Up So I Got to Shoot/Slice You II: It's Straight-Up Dawg Time
Att skriva en bra och engagerande karaktär är svårare än att göra en adrenalinpump eftersom attraktion kräver mycket arbete, vilket inte säger att det är RÄTT, det är bara så jag tror det fungerar.
Nu för tiden råder det ju knappast brist på spel/film/serier med handling som fokuserar på karaktärerna, det får såklart gärna finnas MER av den varan, men på vilket sätt är Marcus Phoenix/ Alexia Sinclair ett hot mot det?

krank

obak;n52037 said:
Btw, vad SÄGER forskningen om hur vi påverkas?

Sammanfattningen är typ "betydligt mer än vad vi tror att vi påverkas". Folk som inte tror att de påverkas av reklam påverkas t.ex. definitivt av reklam. Har dock inte sparat några länkar till forskning eller så, så är du intresserad får du nog tyvärr googla själv =)

obak

Hero
krank;n52070 said:
Sammanfattningen är typ "betydligt mer än vad vi tror att vi påverkas". Folk som inte tror att de påverkas av reklam påverkas t.ex. definitivt av reklam. Har dock inte sparat några länkar till forskning eller så, så är du intresserad får du nog tyvärr googla själv =)
Tor man inte att man är påverkad är man definitivt påverkad. Men om jag tro att jag ÄR påverkad, betyder det att jag inte är påverkad eller betyder det att jag också då är påverkad?

Mundo

Myrmidon
På imgur kan man tagga bilder och sedan välja en "tag" som visar andra bilder av samma slag.
Hade man fått lägga in den här texten under sådana taggar hade den nog hamnat under den mycket populära "Anti-feminist circle jerk"-taggen.

anth

Vetefan
obak;n51952 said:
Jag vill tro att jag väljer vad som formar mig, eftersom jag är kapabel att reflektera över mina handlingar och mitt beteende.
Min Google Fu är svag idag, kanske kan någon annan hitta en länk utifrån denna info.

I slutet av 80-talet, när "reklam-TV" var nytt gjordes en intressant undersökning.
I praktiken frågade man folk över hela Sverige om de påverkades av reklam. En stor majoritet svarade nej (jag kommer inte ihåg siffrorna, men det var väldigt många som ansåg sig inte påverkas, kanske 70-80 %).

Eftersom TV3 var nytt var det i princip bara i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö som man kunde se kanalen. Och det var bara en liten del av storstadsborna som ännu kunde se TV3.
Ändå var försäljningen av TV-reklamprodukter c:a 20 % högre i storstadsregionerna än i övriga Sverige (kommer inte ihåg den exakta siffran).

Recca

Femme Fatale
Mundo;n52084 said:
På imgur kan man tagga bilder och sedan välja en "tag" som visar andra bilder av samma slag.
Hade man fått lägga in den här texten under sådana taggar hade den nog hamnat under den mycket populära "Anti-feminist circle jerk"-taggen.
Snarast därför jag inte vill kalla den här tråden en feminist-, eller för den delen feminismtråd. En feminismtråd handlar antingen om feminism där diskussionen är objektiv eller om ett ämne som diskuteras ur olika feministiska perspektiv. Det här är snarare en antifeminismtråd.

RasmusL

Champion
Recca;n52102 said:
Snarast därför jag inte vill kalla den här tråden en feminist-, eller för den delen feminismtråd. En feminismtråd handlar antingen om feminism där diskussionen är objektiv eller om ett ämne som diskuteras ur olika feministiska perspektiv. Det här är snarare en antifeminismtråd.

Hear, hear!

Sapient

Swashbuckler
obak;n52037 said:
Btw, vad SÄGER forskningen om hur vi påverkas?
När jag läste psykologi (början av 90-talet) så sa den ungefär följande:
- All extern stimuli, kan påverka vårt beteende
- Hur mycket, är dock något vi kan kontrollera (om vi försöker)
- Vi accepterar - under normala omständigheter - inte påståenden okritiskt, men kan göra det tex under olika former av stress (jag skrev en egen liten "fördjupningsuppgift" om detta inom en delkurs på psykologi B).

Det går alltså att påverka beteende. Det är vad reklam syftar till. Dvs. beslutet om VILKET tvättmedel vi ska köpa, är förhållandevis lätt att påverka, så länge vi redan fattat beslutet att köpa tvättmedel. Och så länge vi inte har några djupt liggande värderingar som påverkar valet.

(Tex om A anser att miljö är väldigt viktigt, så kommer A sannolikt att läsa sig till vad förpackningarnas innehållsdeklarationer säger, och därmed har reklamen en mycket begränsad verkan. )

Reklam jobbar i regel utifrån något av två paradigm - det behavioristiska eller det kognitiva. (Numera tycks det kognitiva överväga så pass mycket att jag misstänker att det finns empiri på att det ger värdefulla spin-off-effekter. Men det kan så klart också bara vara en trend... När jag läste om det, påstods att skillnaden mellan dem var omätbar.)

Det behavioristiska bygger på betingning genom "arousal" (i vid mening, inte sexuellt!). Dvs det är den reklam som är "nonsens" och bara bygger på lite höger ljudvolym, lite starkare färger etc än det ordinarie programmet. Företrädare för detta paradigm hävdar med bestämdhet att detta är sättet att påverka människor som aktivt försöker undvika reklam (som lämnar soffan, börjar prata sinsemellan osv.)

Det kognitiva jobbar med att försöka få tittaren motsv att identifiera sig och positiva värden med varan. Extremexemplet är ICA-reklamen, som allra mest jobbar för att ge ICA ett starkt varumärke och där "veckans varor" är en bisak som tittaren kanske ofta missar, om de får en för undanskymd roll. Företrädare för detta paradigm hävdar att det lockar tittaren att vilja titta (meningsfullt innehåll).

Om vi rör oss utanför "enkel påverkan", dvs påverkan på beteende utan särskilda djupare kopplingar (köpbeteende är som sagt i regel något vi initierar själva, reklamens mål är bara att styra det i en vis riktning) är det svårare att säga något bestämt.

Det fanns iaf så sent som 2004 inga publicerade artiklar eller motsvarande som kunde slå fast att exponering för ett visst budskap i någon form av medier, kan förändra en persons värderingar - om inte personen själv låter sig påverkas, av en eller annan anledning.

Detta är inte det samma som att medier inte kan ha kraftfulla budskap. Men det som avgör hur kraftfullt vi upplever budskapet, är att det finns något mer i vår omgivning som påverka att vi tycker så. Annars kommer vi med största sannolikhet att uppleva budskapet som apart och främmande.

Det här är en effekt så fort vi rör oss bort från rent beteende, till sådana saker som påverkas av individens vilja och värderingar. De är betydligt svårare att påverka.

Dock så kommer ju även de någonstans ifrån. Problemet här, är att det är extremt svårt att utföra experimentell forskning. De flesta attityder tillägnar vi oss under tidiga år, när vi växer upp. Det är inte möjligt att observera barn i sådan omfattning att "inlärning" av attityder och värderingar kan kvantifieras. Men däremot har det studerats på ett mer översiktligt svar.

- Störst betydelse för vilka värderingar som formas, har den omedelbara familjen. I nästan alla fall betyder detta att vi övertar de värderingar som våra föräldrar har, men i undantagsfall ("revolt") formar vi motsatta attityder.
- Därnäst kommer skolans påverkan. Men det som skolan - både lärare och andra elever - representerar, är i större utsträckning en reflektion av allmänt hållna värderingar i samhället och kan därför vara svårare att se som självständig. (Det finns undantag som gör denna hypotes testbar, bland annat friskolor för religiösa minoriteter.)
Skolan kan, undantagsvis, vara "stark nog" för att motverka attityder som internaliserats i familjen, men bara genom att bygga på elevens egna deltagande - dvs det måste vara någonting som engagerar eleven, som hen tar del i.

Om vi ser till all media som vi utsätts för under vår uppväxt - filmer, böcker, tv etc så har det förmodligen en påverkan. Men i huvudsak som understöd för de värderingar som uttrycks där, om de också förekommer i familjen och skolan.

Dvs just sådana undersökningar som ser till tex en religiös minoritet, visar att om de lever i en miljö där vissa värderingar uttrycks som skiljer sig från de som finns i tex de vanligaste medierna, så är det sannolikare att barnen växer upp med de omgivande vuxnas värderingar - men inte helt säkert.

Det är naturligtvis också så att den typen av situationer där helt olika värderingar skildras eller förmedlas, skapar värderingskonflikter - och dessa kan vara grogrund för att längre fram, byta värderingar. Dvs det är lättare att den som växt upp, medveten om att den egna familjen eller det lokala samhället har en annan uppsättning värderingar än samhället i stort, bryter med tidigare värderingar i vuxen ålder. (Oräknat eventuell påverkan, tex "sektmentalitet" osv. givetvis.)

Det skiljer sig alltså en del från den "kulturkrockseffekt" som ofta uppstår när en person möter ett samhälle med andra värderingar först i vuxen ålder - och kanske reagerar mot det genom att stärkas i de ursprungliga värderingarna.

Samtidigt är ju värderingar inte helt statiska - de förändras ju över tiden. Vi har inte samma värderingar idag som för 100 år sedan osv.

Jag har talat med en del forskare som sysslar med att mäta värderingar, bland annat en av mina lärare i Uppsala, som sysslade med att bland annat forska om skillnaderna mellan vad vi själva tror om våra värderingar och de värderingar vi uttrycker i handlande.

Han hade en lång serie försök, där personer från olika samhällsgrupper och sammanhang fick dels fylla i en enkät med frågor om vilka värderingar de ansåg sig ha och dels genomföra en slags "rollspel" framför en dator, där de ställdes inför en rad situationer och skulle svara på hur de handlade.

Han menade bestämt att vi har helt andra värderingar än vi tror, när det kommer till kritan. Och ett led i det (som mer var en hypotes om orsaken, än direkt understött av forskningen, ska dock sägas) är att de värderingar vi tror oss ha, påverkas mer av medier mm medan de vi ger uttryck för är mer basala och (ofta) mer egennyttiga.

Om hans hypotes skulle stämma, så är det rimligt att tänka sig att det framför allt är de attityder till vilka värderingar vi tror vi har, som låter sig påverkas av media mm.

Detta skulle då stärkas av tex erfarenheter från andra mätningar. Talade för några år sedan med en av de tidigare forskningsledarna vid SOM-institutet som menade att oavsett växlingar i debatten, är det extremt sällsynt att se människor verkligen byta uppfattningar under sin livstid. (Apropå icke-statiska värderingar ovan.)

Den enda gången han varit med om ett verkligt värderingsskifte i befolkningen, gällde hbt-frågor där det fanns en märkbar förändring i hela befolkningen från och med debatten om partnerskap.

Andra liknande skeenden som sticker ut, är förändringen av attityder mot barnaga och den totala omsvängningen av inställningen till rasism mm efter andra världskriget.

Han menade att dessa exempel talar för att riktiga värderingsskiften inte kan åstadkommas utan att engagera människors intellekt. Dvs reklam, medier mm kan inte ersätta (men möjligen komplettera) debatt och diskussion.

Det är ju i så fall (i mitt tycke) en positiv indikation.

Mundo

Myrmidon
Recca;n52102 said:
Borde kanske understryka att jag skulle lagt in det här under anti-feminist circle jerk också.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag noterar att nästan inga av mina inlägg fick några svar, har alla mig på ignore eller är det bara de jag har på ignore som orkat svara?

Så jag kör lite favoriter i repris:

Ett serietidningsomslag med en poserande kvinna behandlas som om det skett ett folkmord, medan Minaj eller vad hon heter och liknande kommer undan nästan helt trots att det är jäkligt extremt. Serier är en del av kulturen och färgas av det. Varför ska den behandlas värre än andra genrer?

Jag tror att många män är rätt less på att alltid utmålas som de onda, dåliga människorna. Det skulle bara vara konstigt om jag t ex började hacka på, säg, Sex and the city . eller Birgit Jones Dagbok för hur män framställs där t ex. Utan att jag ens bryr mig om att titta på skiten, men att hacka på "manliga" kulturyttringar ses av nån anledning som självklart även om man inte är intresserad själv. Det är skevt.

Sen tycker jag den där generaliseringen som du och andra gör med att män är si eller så eller priviligerade. Det är jäkligt otrevlig. Man ska inte dra alla över en kant och hacka på män som grupp för något som vissa står för.

Men du kan väl argumentera lite innan du drämmer till med hammaren? Du har inte alls tagit reda på om maddox har några "sunkiga åsikter" du har bara läst en text där han kritiserar de som gnäller på hur kvinnor framställs i serier.

krank

EDIT:

Insikter --

1) OBD har mig antagligen på ignore, eller så ville han inte svara.
2) Jag hade ju bestämt mig för att inte vara arg på internet idag...

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n52118 said:
Jag noterar att nästan inga av mina inlägg fick några svar, har alla mig på ignore eller är det bara de jag har på ignore som orkat svara?
De vågar inte. De vet om att de blir för arga på dig, och de vet också om att jag svävar över den här tråden som en amerikansk mördardrone med fyrdubbla hellfire-missiler. :cool:

anth

Vetefan

Så jag kör lite favoriter i repris:

Ett serietidningsomslag med en poserande kvinna behandlas som om det skett ett folkmord, medan Minaj eller vad hon heter och liknande kommer undan nästan helt trots att det är jäkligt extremt. Serier är en del av kulturen och färgas av det. Varför ska den behandlas värre än andra genrer?

Jag tror att många män är rätt less på att alltid utmålas som de onda, dåliga människorna. Det skulle bara vara konstigt om jag t ex började hacka på, säg, Sex and the city . eller Birgit Jones Dagbok för hur män framställs där t ex. Utan att jag ens bryr mig om att titta på skiten, men att hacka på "manliga" kulturyttringar ses av nån anledning som självklart även om man inte är intresserad själv. Det är skevt.

Sen tycker jag den där generaliseringen som du och andra gör med att män är si eller så eller priviligerade. Det är jäkligt otrevlig. Man ska inte dra alla över en kant och hacka på män som grupp för något som vissa står för.

Men du kan väl argumentera lite innan du drämmer till med hammaren? Du har inte alls tagit reda på om maddox har några "sunkiga åsikter" du har bara läst en text där han kritiserar de som gnäller på hur kvinnor framställs i serier.
Det är en oskriven regel att de som står över inte får angripa de som står lägre, men de som står lägre får både angripa sig själva och de som står över.

Kort sagt;
- Bara judar får skämta om judar.
- Bara svarta får skämta om svarta
o.s.v.
Här skämtar t.ex. David Chapelle om svarta, vilket hade varit helt omöjligt för en vit person att göra:
http://www.youtube.com/watch?v=ckk4ezc7ZqM&list=PLX1YbWV13emIm5s8iGrL3pUzLIrU81KOI

Därför är det helt OK (men i mina ögon helt osmakligt) att Minaj fläker ut sig, men inte OK om någon tecknar en seriehjätinna på samma sätt.

Tycker män att det inte är ok att män jobbar 8-17, men kvinnor bara jobbar 8-16 med bibehållen månadslön är de onda.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/klockan-1551-da-far-kvinnorna-ga-hem/
Att män inte tycker om att utmålas som onda är en annan femma som inte har ett dyft med om de faktiskt är onda eller ej.

Det kan tyckas skevt att de som står över inte får angripa de som står under, men så fungerar vårt samhälle. Det är ju den enda fördel de som står under har, vill vi ta ifrån dem det också?

När det gäller Maddox gjorde jag en djupdykning och kollade vad han gjort tidigare.
Det är faktiskt en ganska vettig kille som angriper dumheter i vårt samhälle, men han har ett språk som är barnförbjdet och som många i den här tråden tydligen störs av.
Men det hindrar inte att han gör bra saker:
- T.ex. denna tweet om vad bolaget ABC skrev om Robin Williams död:
https://twitter.com/maddoxrules/status/498991841685938177/photo/1
- Och här är en video dör han förklarar varför http://www.buzzfeed.com/ är en J***a s**t-sida:
http://www.youtube.com/watch?v=8lni1b3Lw1U
Men tydligen blev det fel när han skrev om Spindelkvinnans röv...
Eller?

Nej.
Han gör helt rätt att försvara Spindelkvinnans röv då alla argument som använts mot den är helt felaktiga.
Jag säger inte att det saknas riktiga argument att angripa Spindelkvinnans röv med, men samtliga som han tar upp är gravt felaktiga och de som använder de argumenten borde skämmas.
Han gör också helt rätt som bara försvarar Spindelkvinnans röv och inga andra tecknade superhjältinnor, för det är bara i hennes specifika fall som hans försvar är giltigt.

Däremot handlar c:a 90 % av inläggen i den här tråden om ungefär allt annat än just Spindelkvinnans röv och är därför gravt off topic.

MattiasLejbrink

Swordsman
Observera att jag skriver detta utan att ha läst vad du skrivit i denna tråd eller annan tråd och utan att vi är vänner eller ovänner* Vad jag försöker säga är att jag är "neutral" i denna tråd och inte har någon underton i nedanstående.

Jag brukar ofta hoppa över att svara personer som jag vet att jag aldrig kommer överens med - eller snarare som jag vet argumenterar på ett sätt som är så långt från mitt sätt att argumentera på att dialog på nätet blir meningslös. När det drabbar mig själv brukar jag fundera på hur jag formulerar mig och ändra mig. Alltså, jag brukar inte nödvändigtvis byta hållning i frågan men jag brukar försöka vara ödmjuk inför mig själv och inse att jag förmodligen uttrycker mig på ett sätt som provocerar. Och att det är kontraproduktivt eftersom jag straffat ut mig så till den grad att ingen lyssnar (orkar svara). Så det är mitt tips: fundera på hur du kan uttrycka dig på ett sätt som inte upprör folk. Det har mycket sällan med "rätt" och "fel" att göra utan är ett metaproblem - man klarar inte av ens att diskutera.

* Alltså jag har ju läst massor du skrivit helt säkert men minns inte vad just du har sagt och vad andra har sagt.

EDIT: Randanmärkning: anledningen till att jag inte läst dina inlägg i denna tråd är enbart tidsbrist, inte att jag valt att ignorera dig :grin:

Anchorman

Swashbuckler
Obd: det behandlas inte som folkmord... Däremotfinns det människor inkluvisive jag som anser att det är värt att diskutera och uppmärksamma problem som följer med tex ett sådant här omslag.
Att det finns värre problem i världen(tex folkmord) ser jag inte så en anledning att inte diskutera det här, snarare kan vi vara glada att vi kommit såpass långt i Sverige att vi diskuterar det här men samtidigt vara bittra över att det fortfarande finns.

Jag känner mig inte på något sätt angripen av hatet mot den här bilden bara för att jag är man och jag förstår inte varför du gör det heller, utveckla gärna det. Jag menar ingen har sagt att du inte får tycka omslaget är sexigt eller nåt utan bara påpekat att det är tråkigt att det är såhär överallt.

Värst av allt anser jag är det faktum att serietidningar är avsedda och marknadsför till stor del till barn och ungdomar. Tex om en tioårig tjej eller kille nu vill köpa denna tidning så ger det ju ett budskap om att det faktum att Spider-woman kan spöa skiten ur typ vem som helst inte räcker utan hon måste ändå anspela på sex hela tiden, varför?

Minaj diskuteras nog ganska flitigt på andra ställen så sök dig dit om du vill diskutera det. Dock anser väl jag att hon har valt att bygga sin karriär på sex och anspelar på det hel tiden, jag är inget fan av det men det är iaf hennes val(eller hennes manager eller skivbolags...) att göra det. Spider-womans är en superhjälte som spöar upp folk och bör uppmärksammas för det istället för hennes sexualitet.

Och nej det här är inte samma sak som när Wolverine står i tight linne eller i bar överkropp över massa fiender som han precis har besegrat, det handlar om kontext, Wolverine slåss spider-woman åmar sig.

God45

#PrayersForBahakan
Spider-woman kan spöa skiten ur typ vem som helst inte räcker utan hon måste ändå anspela på sex hela tiden, varför?
Jag vet inte om jag gör någonting bättre här men jag tänker kasta bensin på elden i alla fall. Är inte Spider-womans huvudkrafter sex feromoner? Är det inte till och med en del av texten i Spider-womans officiella theme song?

1 minut 40 sekunder in.

Status
Not open for further replies.