Wizards håller till synes på att avveckla alignment. I femman har det som bekant ingen mekanisk roll och det är så urvattnat att jag frågat mig varför de inte bara tog bort det. Givet det sista årets diskussion om rasism, essentialism och så vidare i vissa beskrivningar av "raser" tycks Wizards nu vara på väg att ta steget fullt ut och avveckla denna levande fossil (se länken).
Vad tycker ni om detta? Svar med motiv får ett lajk!
Jag tycker diskussionen är förenklad.
Ja, alignment har utgjort ett aktivt hinder för gott rollspel, och det helt i onödan. Att kunna kasta en spell som får dubbelagenten i gruppen att lysa upp med "evil" är en djupt otillfredställande förmåga, och alla lösningar i stil med "men ge skurken en Hat of Non-Detection" är extremt tafatta då de angriper symptomet inte sjukdomen.
Att Clerics och Paladins *inte* ska kunna detektera ondskan i helt vanliga människor, inklusive tjuvar, mördare och diktatorer, är fullständigt självklart för var och en som försökt berätta en historia i D&D.
---
Men det är en sak. Att kulturrelativisera och tycka synd om orcher är en helt annan.
För mig är rasism fundamentalt för hela fantasygenren. Hela poängen med att ha alver och orcher är att kunna spela i en värld där vissa är genetiskt goda och andra genetiskt onda, utan att behöva föra in verkliga befolkningsgrupper i sammanhanget.
Den diskussion som - främst i USA - blossat upp de senaste åren är för mig djupt historielös. Det är som som folk först nu fattat att det finns "dåliga inslag" i deras favoritrollspel, och folk verkar vara oförmögna att skilja på sin verklighet (typ polisförtrycket av svarta i USA) från sitt rollspel.
Vill jag spela i en värld med modern kultur och moral väljer jag såklart att spela i vår värld. Att jag väljer att spela i en fantasyvärld är delvis på grund av att jag aktivt gillar att tänka mig in i andra situationer, där förtryck, våld, orättvisor etc grasserar. Det vill säga av samma skäl som låg bakom att dessa världar alls skapades en gång i tiden!
Det känns extra absurt när man tar in USAs puritanism i ekvationen. På fullt allvar menar amerikaner att det är okej att fortsätta mörda hundratals monster samtidigt som det kan bli ett ramaskri över att någon säger något nedsättande om min hudfärg, eller visar ett naket bröst. På amerikanska rollspelsforum blir folk aktivt förvånade om man påpekar det skriande ologiska att bli upprörd över exempelvis könsförtryck men inte ens blinka över att ens hjälte massakrerat ett dussin monster före lunch?!
Det är som att min ras, mitt kön och min identitet är viktigare än mitt liv?! Det är som om mord inte är det självklart allvarligaste brottet?! (Men så gissar jag att dessa personer inte tänker sig att döden ska drabba dem, bara deras motståndare).
Jag tycker det aktivt tillför ett värde att alla orcher (eller hobbitar) per default är onda (så den gode orchen verkligen utgör ett undantag). Jag tycker det tillför ett värde att vissa raser är starkare eller smartare, och att andra raser är mindre smarta eller starka.
Jag fattar att man genom att ta bort alignment, egenskapsavdrag etc
tror sig utöka valfriheten. Vad långt ifrån alla förstår är att
i realiteten minskar man den. Om alla raser är identiska förutom kosmetiska skillnader minskas urvalsmängden i ditt rollspel, eftersom du just tagit bort förmågan hos ett antal valmöjligheter att differentiera mellan olika hjältar. Enklare uttryckt: varför spela i fantasy om alla ändå är människor, bara med roliga hattar? Varför spela i fantasy om dagens kultur och moral måste gälla när fantasy skapades specifikt för att utforska andra tiders moraliteter?
Jag vill man ska dra sitt behov av modern upplyst kultur och moral till sin spets och helt sluta spela spel där man mördar, våldtar och kastar fula ord på sina fiender, och därmed lämna "min" fantasygenre ifred. Accepterar man att våld är en fullständigt rutinmässig form av konfliktlösning ska man även acceptera att orättvisor (alltifrån slaveri till glastak) är ett mindre, inte större, brott.
Att insistera på att få lov att fortsätta mörda monster i en annars helt jämlik värld ger mitt logiska sinne allvarlig klåda.