Då gillar jag 4ed bättre med en slide från Good till Lawful Good till Neutral till Evil till Chaotic Evil. För då är Unaligned redan med och utanför skalan.Tips: minska till fem. KG/KO/LG/LO åsså N.
Det är ju mugglarna livsåskådning!Jag saknar galenskapen som är lawful neutral i båda fallen.
Jag tycker den var bra för monster, men för personer vill jag ha utrymme för saker som tyrannisk Lawful Evil. Och D&D-igt behövs en axel där demons och devils kan vara motsatta.Då gillar jag 4ed bättre med en slide från Good till Lawful Good till Neutral till Evil till Chaotic Evil. För då är Unaligned redan med och utanför skalan.
När man tolkar alignment får man bestämma sig om Lawful betyder bara att följa de lokala lagar och seder som godtyckligt finns, eller om man tänker sig att det finns en kosmisk ordning eller gudomlig lag som är vad man följer. Det senare känns mer intressant.Det som är kul med Lawful-aligmentet är hur det inte har något med godhet att göra, utan bara om lydnad och tradition. Borde ju ofta bli en konflikt mellan Lawful (göra som man ska) och Good (göra det som är bra för alla).
Blooodfortheblodgod,skullsfortheskullthrone!!!Det senare känns mer intressant.
Det är där jag gillar lawful neutral (och lawful evil) som motpoler.Det som är kul med Lawful-aligmentet är hur det inte har något med godhet att göra, utan bara om lydnad och tradition. Borde ju ofta bli en konflikt mellan Lawful (göra som man ska) och Good (göra det som är bra för alla).
Fullt rimliga tagningar, men hela den här diskussionen påminner mig verkligen om varför alignment är det inslag i gammel-D&D som jag ogillar mest.Det är där jag gillar lawful neutral (och lawful evil) som motpoler.
lawful good handlar om "the spirit of the law", och acceptans för att det kan finnas förmildrande omständigheter. Fokus är på den ustatte individens bästa.
Lawful neutral handlar om "the letter of the law" och analys av teknikaliteter. Fokus är på samhällets bästa.
Lawful evil handlar om att utnyjta ens lagliga rätt, och varenda kryphål man kan hitta, för att maximera sin egen vinning. Fokus är på "mitt" bästa.
Det jag tycker funkar sämst med alignment är när man inte tar det riktigt på allvar. Ska Alignment funka handlar det inte om personlighetsdrag eller subjektiv moral - det måste handla om kosmiska krafter, som Lag och Kaos hos Moorcock, eller Synd i kristendomen, krafter som varelser på något vis är kopplade till. Varför fungerar Detect Evil eller Smite Evil? För att en ond person är full av ond substans som man kan interagera med på övernaturliga vis.Fullt rimliga tagningar, men hela den här diskussionen påminner mig verkligen om varför alignment är det inslag i gammel-D&D som jag ogillar mest.
Det är absolut inte för alla, och kräver en viss acceptans för en speciel typ av världssyn definitivt inte passar i alla sammanhang.Fullt rimliga tagningar, men hela den här diskussionen påminner mig verkligen om varför alignment är det inslag i gammel-D&D som jag ogillar mest.
På gott och ont handlar inte D&D om att emulera någon genre längre, utan D&D-Fantasy är sin egen genre som är vad D&D modellerar.Men även det kräver en viss typ av världssyn som bara passar en speciell typ av fantasy, och definitivt inte all. Svårt att se alignment som relevant i Conan, exempelvis.
Den protestantiska arbetsetiken tackar för ditt moralisk stöd.Den bästa taken på Evil är att en av värdena de står för/tycker är viktigt, och som alltså Good inte står för, är Pleasure.
Tror inte riktigt på en analys som gör utilitarianer Chaotic Evil...Den bästa taken på Evil är att en av värdena de står för/tycker är viktigt, och som alltså Good inte står för, är Pleasure.
Men det är så bra!Tror inte riktigt på en analys som gör utilitarianer Chaotic Evil...