Fast här har du ju (återigen) lagt åt sidan hur D&D definierar "good" och istället börjat prata om vad du personligen och rent subjektivt anser vara gott.
Om man ska prata om huruvida någon har alignment: good i D&D måste man väl rimligen utgå från hur "good" definieras i D&D, inte vad man själv tycker är fint och bra?
Jag skulle absolut kunna tänka mig att det går att argumentera för att ett antal av Daesh-krigarna är "good" i D&D-betydelse. Det faller ju såklart i viss mån på "respekt för livet"-delen, men det gör det ju för "good" paladiner som slaktar orcer på löpande band också. Men altruistiska, i betydelsen att de motiveras av det allmänna bästa – utifrån hur de definierar "allmänna bästa"? Absolut. Osjälviska, i det att de kan tänka sig göra personliga uppoffringar till förmån för andra? Absolut.
Så jag tänker att många Daesh absolut är lawful good, men att de helt enkelt har en (i mina ögon) skruvad syn på vad som är bra för samhället, bra för andra människor, bra för världen.
Du har absolut en poäng i att jag kanske pratar om vad jag tycker personligen utan att hänvisa till D&D.
Men, jag tycker att det "råkar" sammanfalla. Från 1e:
Chaotic Good: While creatures of this alignment view freedom and the
randomness of action as ultimate truths, they likewise place value on life and
the welfare of each individual. Respect for individualism is also great. By
promoting the gods of chaotic good, characters of this alignment seek to spread
their values throughout the world.
Lawful Good: While as strict in their prosecution of law and order, characters of
lawful good alignment follow these precepts to improve the common weal.
Certain freedoms must, of course, be sacrificed in order to bring order; but truth
is of highest value, and life and beauty of great importance. The benefits of this
society are to be brought to all.
Jag anser inte att Daesh är kompatibla med dessa.
Jag anser däremot att Paladin som slaktar orcher kan vara kompatibla, om det är faktiskt är så att orcher är ondskans kreatur (de har trots allt alignement evil, så i D&D är de det).