I just det här specifika scenariot så handlar det också om att "tickande bomb"-scenariot bygger på premisser kring hur tortyr fungerar som helt enkelt inte är sanna, och postulerar att tortyr är den mest effektiva förhörsmetoden.
I originalposten hade någon torterat en Evil-varelse för att få information (vet inte exakt vad för info, det kanske har framgått).
Frågan är om det är rimligt att en Good-character gör det (jag läste för övrigt om Alignments i 3e igår som
@Skarpskytten föreslog): jag tycker att det KAN var rimligt under vissa omständigheter.
Huruvida tortyr är den mest effektiva förhörsmetoden har inte med saken att göra. Om klockan tickar (och det gör den säkert i ett välkonstruerat rollspelsäventyr) så har man de metoder att ta till, som man kan ta till där och då. Vad är alternativen (att komma upp med på några få minuter på ett spelmöte)?
1) Muta Hobgoblinen, eller förhandla med honom? Det är en möjighet. Det kanske man redan provat - jag vet inte.
2) Vädja till hans medkänsla? Det fungerar antagligen inte eftersom han är Evil.
3) Kasta någon sanningsspell på honom eller ge honom en sanningsdryck? Bra, om man har tillgång till det.
Med det sagt tycker jag - ännu mer efter att ha läst 3e - att tortyren kan ha varit rimlig ur en CG-karaktärs perspektiv. Det jag har svårt att förstå eller försvara är ätandet av örat... men jag var inte med där och då.