Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Absolut, många människor tycker att många situationer kan vara nervösa, påfrestande etc. Jag kan själv föreställa mig sådana situationer. Men att tvingas utsätta sig för dem och då känna att man måste dricka är ju illa nog (jag gillar själv att dricka öl, men inte för att det ska vara ett tvång för att man mår dåligt i en situation), men handlar det om en hobby är det ju än värre. En hobby ska ju vara rolig. Som jag tidigare sa, det är ju en sak att ta en öl för smakens skull, eller för att det är en kul grej att bli full med ens spelgrupp (inte min stil i rollspelssammanhang). Mem dricker man för att dämpa ångest/rädsla etc. då tror jag nog tyvärr att man har problem att ta itu med, och jag hade inte känt mig bekväm med att ha en någon i min rollspelsgrupp som använde alkohol på det viset.Många tycker ju att sociala situationer kan vara lite påfrestande i största allmänhet, utan att för den sakens skull helt vilja vara utan dem. Det kan bero på att man kanske är blyg, eller har dåligt självförtroende, nån form av mer eller mindre (oftast mindre) grav social fobi, eller bara är lite (eller mycket) introvert. Eller typ fyrahundra andra anledningar. Sen om det handlar om en första date, eller att tala inför publik, eller vad man nu vill föreställa sig, det spelar väl egentligen mindre roll. Men det behöver absolut inte vara tråkigt eller osunt för att man skall känna sig nervös, om man är lagd åt det hållet, vilket inte alls är ovanligt.
Nu hade jag ju tydligen läst fel tidigare så denna harang är egentligen tämligen meningslös från min sida, men kände att jag behövde svara.