Nekromanti Alternativ död

anth

Vetefan
Låt oss först tala om döden.
Från början var döden snabb och obönhörlig, man dog vid 0 hp.

Sedan kom regeln att man dör vid -10 hp och att man förblöder 1hp/round när man hamnar på negativa hp - tills någon förbinder en.
Någon som vet var/när/hur denna regel infördes?
Den finns med i ADnD2 som kom 1989, men jag är ganska säker på att vi använde den redan under första halvan av 80-talet.
Den brukar kritiseras av två anledningar:
1. Hit points kan inte vara negativa.
2. Alla vet när någon dör: "äh, han ligger bara på -3, vi kan vänta ett par rundor till"

Sedan kom DnD4 med sina 3 saves, vilket gjorde att man inte kunde veta hur lång tid man hade på sig innan någon dog.
Ett bra designval enligt mig.

I LotFP slår man ett death save när man hamnar på negativa hp, lyckas det är man bara medvetslös.
Det är snällare än att dö vid 0 hp, men det är fortfarande osäkert om man överlever.

Förslag:
Istället för att kalla det för hp och negativa hp kan vi kalla det för vitality points* och wound points*.
Man har lika många vitality points som ens hp.
Man har lika många wound points som ens CON.
Varken wound points eller vitality points kan vara negativa.

När man förlorat alla sina vitality points börjar man förlora wound points
När man förlorar en wound point blir man medvetslös och är döende.
Skulle man förlora alla wound points är man stendöd.

När ens kamrater förbinder en måste man lyckas med ett "överlevnadsslag" (för att skilja det från ett death save).
Man överlever om man slår över eller lika med (antalet förlorade wound points + antalet rundor man varit medvetslös) på en d20.
Observera att man INTE förlorar wound points per runda, det är bara slaget som blir svårare med tiden.
Överlevnadsslaget kan dock inte bli svårare än ens death save (eller DC 15 fort save, om sådana regler används).
Det betyder också att blir man övergiven i en strid så bestämmer spelledaren att efter en tid (t.ex. 1d6 timmar) får man slå ett vanligt death save för att se om man fortfarande lever och vaknar till medvetande.

När ens kamrater förbinder en hamnar man på 1 vitality point, men man återfår inga wound points.
Woundpoints återfås i samma hastighet som vitality points, men efter man återfått alla vitality points.

Tanken med systemet är att ingen ska veta om man är levande eller död förrän man blir förbunden och att man ska ha större chans att överleva ju snabbare man förbinds.

Detta löser även ett annat problem enligt mig: många kör så att om man hamnar på negativa hp och räddas så helas automatiskt ens negativa hp och man är på 1 hp igen.

*Namnen kan lika gärna vara hit points och CON points. Det viktiga för mig är att man inte talar om negativa poäng eftersom folk tydligen har en aversion mot detta.

Någons som tycker bra eller illa om systemet?

Robban

Hero
I LotFP är det:
0 hp - kan inte göra nåt, oftast medvetslös
-3 hp - mortally wounded, död inom 1d10 minuter. "No healing, magical or otherwise, can prevent death at this point."
-4 - immediate death

(Jag har aldrig förstått poängen med "du är död om 2 minuter, just nu är du medvetslös" och "du dör direkt".

Rob_UBBT

Warrior
anth said:
Låt oss först tala om döden.
Från början var döden snabb och obönhörlig, man dog vid 0 hp.

Sedan kom regeln att man dör vid -10 hp och att man förblöder 1hp/round när man hamnar på negativa hp - tills någon förbinder en.
Någon som vet var/när/hur denna regel infördes?
Den finns med i ADnD2 som kom 1989, men jag är ganska säker på att vi använde den redan under första halvan av 80-talet.
Den brukar kritiseras av två anledningar:
1. Hit points kan inte vara negativa.
2. Alla vet när någon dör: "äh, han ligger bara på -3, vi kan vänta ett par rundor till"

I AD&D så blev man medvetslös på 0 hp och det fanns en optional rule som sa att man kunde låta karaktärer bli medvetslösa ned till -3 hp och att man därefter blödde 1 hp per runda och dog på -10. Om man fick mer skada än -3 av en attack så dog man direkt. Det är värt att notera att om man blev medvetslös så hamnade man i coma i en t6 x 10 minuter och att man därefter behövde vila en vecka (!) innan man kunde äventyra igen (om man inte fick en Heal kastad på sig då kunde man börja äventyra igen).

I början av min kampanj använde jag mig av 2nd edition varianten (för jag kände inte till 1st edition regeln) men jag har bytt till 1st edition varianten under spelets gång då jag blev irriterad på att enda sättet att någon skulle dö med 2nd edition regeln var om alla dog vilket jag tyckte kändes för tryggt. Två karaktärer har därefter dött efter att ha hamnat på precis -4. Jag har dock ändrat regeln till att man endast är medvetslös i 30 minuter om man får magisk helning och att den veckolånga vilan bara inträffar om man återhämtar sig på naturlig väg.

Som en parantes kan jag nämna att när Gygax spelledde OD&D på konvent under 2000-talet använde han en husregel som att man kunde gå minus sin level innan man dog.

anth

Vetefan
Rob said:
I början av min kampanj använde jag mig av 2nd edition varianten (för jag kände inte till 1st edition regeln) men jag har bytt till 1st edition varianten under spelets gång
Så långt är vi helt överens, men vet du var i 1st edition det står?

Rob_UBBT

Warrior
Robban said:
I LotFP är det:
0 hp - kan inte göra nåt, oftast medvetslös
-3 hp - mortally wounded, död inom 1d10 minuter. "No healing, magical or otherwise, can prevent death at this point."
-4 - immediate death

(Jag har aldrig förstått poängen med "du är död om 2 minuter, just nu är du medvetslös" och "du dör direkt".
Regeln bygger väl på att hjälten/skurken skall kunna få säga några sista ord innan man dör (eller först blir medvetslös men sedan dör).

Rob_UBBT

Warrior
anth said:
Rob said:
I början av min kampanj använde jag mig av 2nd edition varianten (för jag kände inte till 1st edition regeln) men jag har bytt till 1st edition varianten under spelets gång
Så långt är vi helt överens, men vet du var i 1st edition det står?
Det står i DMGn i sektionen om att dö.

Robban

Hero
Jo, det var så jag tänkte också. När jag förklarade det för en spelare som undrade sade han bara "äsch!" :gremlaugh:

dawnrazor

Veteran
Rob said:
I AD&D så blev man medvetslös på 0 hp och det fanns en optional rule som sa att man kunde låta karaktärer bli medvetslösa ned till -3 hp och att man därefter blödde 1 hp per runda och dog på -10. Om man fick mer skada än -3 av en attack så dog man direkt. Det är värt att notera att om man blev medvetslös så hamnade man i coma i en t6 x 10 minuter och att man därefter behövde vila en vecka (!) innan man kunde äventyra igen (om man inte fick en Heal kastad på sig då kunde man börja äventyra igen).
+1 Japp. På den tiden körde vi med:
0=medvetslös
-1 eller mer=döende och förlorande 1hp/stridsrunda
-10 stendöd

Står i DMG 1e har jag för mig.

Tomatalven

Hero
Rob said:
Som en parantes kan jag nämna att när Gygax spelledde OD&D på konvent under 2000-talet använde han en husregel som att man kunde gå minus sin level innan man dog.
Den här var ju asbra. Förövrigt anser jag att man läks alldeles för snabbt i Next men det är väl OT. Där dör man om jag fattat det rätt vid minus sin maximala hp.

Bolongo

Herr Doktor
Tomatalven said:
Förövrigt anser jag att man läks alldeles för snabbt i Next men det är väl OT. Där dör man om jag fattat det rätt vid minus sin maximala hp.
Senaste regeln är att det inte finns negativa HP. 0 är golvet. Du dör antingen genom en massiv träff (sänker dig till 0 och har överskjutande skada lika med dina max HP) eller genom 3 misslyckade Death Rolls (ny term för death saves).

Tomatalven

Hero
Ok då missuppfattade jag det. Det där låter asbra! Vad har man för mod på death rolls?

Bolongo

Herr Doktor
Tomatalven said:
Ok då missuppfattade jag det. Det där låter asbra! Vad har man för mod på death rolls?
Som standard - inga. Det är bara ett slag mot DC 10, rakt upp och ned.

Jag tycker mig minnas att i tidigare versioner var det ett CON-save. Antar att de inte vill att spelare skall känna sig tvingade att ha hög CON. Och/eller att de vill skapa ett beroende av andra spelare som kan lägga förband eller använda magi (d.v.s. mest Clerics).

anth

Vetefan
Har tänkt igenom och delat upp det i 2 versioner; en basic, en advanced:

In addition to hit points all characters also have life points.

Basic: life points = hit points / 2, rounded down
Advanced: life points = hit points / 2, rounded down; but no more than CON.

When damage exceeds remaining hit points, exceeding damage are taken from life points. When all life points lost you are dead dead dead.

Basic: when you lose life points save vs. death (or Fort DC 15).
Advanced: when you lose life points save vs. (life points taken + number of round until helped), but no harder than save vs. death (or Fort DC 15).

With a successful save you live otherwise you are dead.

Basic: after a successful save all life points taken are reset.
Advanced: life points does not heal until all hit points healed, then life points heal as hit points.

Godzillikles

Veteran
Jag har nyligen (åter)upptäckt charmen (långt efter alla andra) med det gamla snabba obönhörliga, men i ett försök att vara "lite juste" så har jag kört med "blöd till -10"-varianten.
I veckan började jag dock, inspirerad av denna tråd, fila på ett system som jag nog kommer använda, byggt på denna:

http://web.fisher.cx/robert/infogami/Classic_D&D_injury_table

Det är en tabell som man slår 2T6 på när man når 0 HP, och varje gång man blir träffad efter det. I länken där finns allt från "inget händer" till permanent avkapade lemmar till omedelbar död, men man kan stoppa in vad man vill, om man till exempel inte gillar permanenta skador. Jag gillar dock oförutsägbarheten, och kommer definitivt ha kvar den mildaste och den hårdaste konsekvensen.

Rob_UBBT

Warrior
Det låter intressant, EGG själv tycker att om en person som har gått ned till -6 eller mer skall få men i form av åtminstone ärr men kanske också någon saknad lem.

Jag kan tycka att det är lite låg chans att man faktiskt tappar medvetandet och blöder ut vilket ändå är en ganska rimlig effekt.

Godzillikles

Veteran
Ja, det håller jag med om (att det är en rimlig effekt), men det är ju bara att lägga in vad man vill i tabellen. Exempelvis kan man ju låta 2-6 vara att man är knockad (i 1, 2, 3, 4, 5, eller 6 d4 rundor?) och att man då har en långsam blödeffekt där man förblöder på 2d6+10 rundor eller vad man vill.
Chocktillstånd känns även som en vettig bieffekt av "crushed limb bone".
Personligen tycker jag dessutom att krossade ben är värre än ett brutet revben, så jag skulle byta plats på dem.
Man får också komma ihåg att 6, 7 och 8 är betydligt vanligare resultat än övriga, eftersom man använder 2d6 och inte 1d12.

RasmusL

Champion
Är det inte trist att bli medvetslös? Personligen tänker jag att alla resultat som håller spelare borta från spelet är dåliga. Död är att föredra framför medvetslöshet då det åtminstone ger utrymme för aktivitet i form av karaktärsgenerering och andra komplikationer så som mosade lemmar, handikapp och annat gött är att föredra framför döden då de låter spelet fortsätta helt utan avbrott. Jag skulle mao inte ha medvetslöshet som resultat om det inte fanns någon vacker mekanik som lät spelaren vara aktiv även i sin karaktärs frånfälle.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Medan jag kan hålla med om att medvetslöshet kan vara lite trist som spelare, så kan det också vara ett välbehövligt verktyg för SL. Och som spelare skulle jag nog ändå föredra att bli medvetslös framför att förlora en arm och ett ben =)

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:
Medan jag kan hålla med om att medvetslöshet kan vara lite trist som spelare, så kan det också vara ett välbehövligt verktyg för SL. Och som spelare skulle jag nog ändå föredra att bli medvetslös framför att förlora en arm och ett ben =)
Absolut, men det skär sig i mina ögon lite illa med tanken på "rollpersonen som insats" (som jag uppfattat/trott var en vanlig teknik i OSR) då GM-fiat står i direkt motsats till detta. En kampanj där det inte är meningen att karaktären ska vara en del av insatsen kan använda sig av andra tekniker men randomrolls med ond bråd död som möjligt resultat känns inte optimalt (om det inte är illusionism vi snackar, som jag absolut vet kan vara en funktionell spelstil om spelarna är medvetna om och accepterar vad som sker).

Godzillikles

Veteran
RasmusL said:
Är det inte trist att bli medvetslös? Personligen tänker jag att alla resultat som håller spelare borta från spelet är dåliga. Död är att föredra framför medvetslöshet då det åtminstone ger utrymme för aktivitet i form av karaktärsgenerering och andra komplikationer så som mosade lemmar, handikapp och annat gött är att föredra framför döden då de låter spelet fortsätta helt utan avbrott. Jag skulle mao inte ha medvetslöshet som resultat om det inte fanns någon vacker mekanik som lät spelaren vara aktiv även i sin karaktärs frånfälle.
Det är rätt trist att vara medvetslös, men man kan ju gå och koka kaffe under tiden. :gremwink:
Jo, jag ämnar själv behålla resultaten som saknar medvetslöshet som biverkning (och även den som har det), men det var ett förslag för den som önskar mer medvetslöshet och förblödning i sitt spel.

Min tabell (work in progress, den är väldigt lik "originalet" för tillfället) ser ut såhär
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Död & Defekt-tabellen! (slå 2d6 vid 0 HP)
2 ...ingenting!
3 bedövad, tappa en SR
4 nedslagen (liggande)
5 3 och 4
6 knockad i 2d6 SR
7 slumpmässig bruten/skadad lem, läker på 2d4+9 veckor
8 brutet revben, halv HP i 2d4+9 veckor+ej sprint
9 7, fast krossad. 2d4+9 veckor, men blir aldrig 100%*
10 7, fast avhuggen. Förblöder på 3d6 rundor**
11 genom magen el. dyl. Förblöder på 2d6 rundor∆
12 omedelbar död. Halshuggning el. liknande.

*restoration el. regenerate kan häva
** CSW, tryckförband eller kauteri kan rädda livet.
∆ Endast CSW eller bättre kan rädda RP.
</pre></div></div>