Nekromanti Alternativ död

Godzillikles

Veteran
RasmusL said:
Jag kritiserar en OSR-regel inom ramarna för OSR. Om det är så att man inte ska kunna påverka när man är "nere" så ok (då bör slumptabellen i trådens början också vara o-koscher iofs) men det förändrar inte det faktum att allt regeln "medvetslös" gör är att ta handlingsutrymme från spelarna.
Slumptabellen är så ofin som den bara kan bli i OSR-sammanhanget, och det tror jag alla håller med om.

Jag spelar ju inte OSR, jag, utan bara gillar vissa element, som "oops, du är död!" som helt plötsligt kan inträffa. Jag gillar även (till skillnad från till exempel anth) avhuggna/permanent skadade kroppsdelar och slumptabeller som alternativ till räddningsslag.

Att ta handlingsutrymme från spelarna tycker jag är ett problem om man kör med direkt input i realtid (som i datorspel, t.ex. Där tycker jag stunlock/chain fear, som förekommer i många MMOn är vidrigt.), men när vi talar om ett spel där det alltid ingår i spelet (i strids-sammanhang) att man sitter sysslolös 80% av tiden (om vi förutsätter en grupp på 4+SL och att alla inklusive SL har lika mycket tid) så håller jag med gruppen som säger att det är ett icke-problem snarare än ett litet problem.

RasmusL

Champion
Ram said:
Jag vet inte om detta är en kul vinkel, men...

Hur förhåller du dig till andra spelare tar lite längre tid på sig? Att under sitt drag fundera på hur man skall förflytta sig, vilken skada man bör göra, att kolla på vilka bonusar man får etc? Det är åtminstone i mitt tycke en mycket större "tidstjuv" än den tid som jag kan tänkas vara medvetslös.
Bra fråga! Jag kan själv använda den tiden för att planera och fundera (jag är ju fortfarande delaktig och inte utslagen!) men det finns förstås en gräns. Jag försöker själv optimera mina stridsrundor i exempelvis Pathfinder (där jag upplever att detta är ett större problem än här) genom att alltid slå alla attacker och skada samtidigt med färgkoordinerade tärningar och andra hyss och visst stör det en aning när varje spelares drag tar flera minuter. Jag hanterar detta genom att lida i tystnad; jag vet att jag riskerar att ta väldigt mycket plats och "fjärrstyra" andra spelares drag (jag tycker om de taktiska aspekterna och spelar gärna schack på spelplanen) och för att slippa detta drar jag igen dragkedjan och pratar så lite som möjligt.

Mellan spelmöten försöker jag jobba för att effektivisera genom att föreslå olika lösningar för övriga spelare.

Ram said:
En hel del OSR-spel innehåller också Hela-spells, något som omedelbart lyfter upp mig ur mitt mindre positiva tillstånd. Har du tagit det i beaktande när du ogillar medvetslös som tillstånd?
Ja. Det tar i mina ögon ytterligare bort "döden som insats", I do not like.

Godzillikles

Veteran
RasmusL said:
Jag hanterar detta genom att lida i tystnad; jag vet att jag riskerar att ta väldigt mycket plats och "fjärrstyra" andra spelares drag (jag tycker om de taktiska aspekterna och spelar gärna schack på spelplanen) och för att slippa detta drar jag igen dragkedjan och pratar så lite som möjligt.

Mellan spelmöten försöker jag jobba för att effektivisera genom att föreslå olika lösningar för övriga spelare.
Detta hör ju inte riktigt till tråden, men att du klarar av att hålla tyst har du min beundran för! Ibland slinker det ur mig "taktik-tips" till och med när jag är SL. :gremblush:

Eksem

Champion
Det där beror så mycket på situationen och vilket initiativsystem man använder, men i min kampanj kör vi extremt rules light och free flow på det där så det går väldigt snabbt. Jag skulle chansa på 2-4 minuter per deltagande sida. I normalläget är det två sidor som slåss, och folk pratar liksom lite samtidigt och slår tärningar utan att sitta och vänta på varandra.

En strid pågår oftast c:a 3-8 rundor eller så. Om någon faller händer det oftast näst sista eller sista rundan.

Hade jag en medvetslöshetsregel som bara gäller rollpersoner och inte henchmen eller monster skulle den regeln komma i spel en gång vartannat spelmöte ungefär.

Ett spelmöte är 3-4 timmar ungefär.

Att samma person blir av med sin rollperson händer kanske 0-2 gånger på 10 spelmöten eller så.

Det skulle röra sig om medvetslöshet för en spelare 0-16 minuter per 1800-2400 minuter, eller säg 8 minuter per 2100 minuter för enkelhetens skull, eller 0.4% av speltiden.

Med reservation för att jag fuckade upp nån siffra där längs vägen...

anth

Vetefan
RasmusL said:
Hur skulle du säga att detta fungerar över lag i OSR, tar rundorna lång tid?
Jag har faktiskt inte tagit tid, men min uppfattning är att en stridsrunda tar någon minut. Det inkluderar att alla rollpersoner och alla monster hinner agera. Dessutom har de flesta attacker chans att döda.
Hastigheten beror till stor del på att vi använder gruppinitiativ, men inte battle map. Det betyder att alla spelare slår tärning samtidigt och skriker i munnen på varandra vad de gör, vart de går och vem de attackerar.

Om en stridsrunda tar tid i OSR har det mer att göra med att det tillkommer en naturlig konstpaus inför ett slag som kan döda en rollperson.

Jämför med det segaste jag spelat: DnD4, där varje rollpersons runda kunde ta flera minuter och eventuell skada ofta var en bråkdel av vad som behövdes för att döda.
I DnD4 kan man dock tala om det problem du är ute efter - att man inte får vara med. Eftersom man agerar i turordning kan det dröja 15-30 minuter innan man får agera igen. Och nej, jag får inga som helst visuella bilder av de andras "häftiga" powers i DnD4. Det enda jag ser är spelare som bläddrar i 10-sidiga character sheets för att hitta reglerna till den power de ska använda, sedan massor med tärningsslag och någon som sitter och högt adderar siffror som till slut resulterar i en skada som inte ens skulle döda en fluga.... och sedan fortsäter samma person med nästa av sitt halvdussin handlingar... :gremtongue:

En strid som tar en kvart i OSR tar 2 timmar i DnD4.
Om du nu vill kritisera spel där spelare inte får vara närvarande tycker jag att du kan börja kritisera spel där det faktiskt är ett problem: som PF och DnD4 - inte OSR. :gremsmile:

Korpen

Hero
RasmusL said:
Tycker ni att det är bra att det blir mer över när er kamrat sitter sysslolös har jag två tips: mindre spelgrupper och empati.
Men nu motsäger du dig själv!
Du förespråkar en extremt egoistisk lösning som ger alla andra spelare minde speltid för att du vill ha allt fokus på en själv i varje givet ögonblick.

Mycket av det jag tycker kan vara charmen med OSR är just fokusen på gruppen och möjligheten att ge varandra plats. Har man misslyckats med att slåss och gått ner så får man lita till sina vänner.

Det bör inte ta längre tid för en nedgjord att slutföra sin "tur" än för en icke nedgjord och givetvis ska de kunna ha inverkan på striden.
Precis det som är problemet, du vill stjäla speltid från de andra spelarna utan att längre kunna bidra med motsvarande insats.
Om man kan bidra så har man HP kvar…

Rent allmänt känns regelförslagen du gjort extremt egocentriska i det att de bara fokuserar på en själv och den individuella upplevelsen och inte på något sätt visar hänsyn för resten av gruppen och de andra spelarna.

RasmusL

Champion
Korpen said:
RasmusL said:
Tycker ni att det är bra att det blir mer över när er kamrat sitter sysslolös har jag två tips: mindre spelgrupper och empati.
Men nu motsäger du dig själv!
Du förespråkar en extremt egoistisk lösning som ger alla andra spelare minde speltid för att du vill ha allt fokus på en själv i varje givet ögonblick.

Mycket av det jag tycker kan vara charmen med OSR är just fokusen på gruppen och möjligheten att ge varandra plats. Har man misslyckats med att slåss och gått ner så får man lita till sina vänner.

Det bör inte ta längre tid för en nedgjord att slutföra sin "tur" än för en icke nedgjord och givetvis ska de kunna ha inverkan på striden.
Precis det som är problemet, du vill stjäla speltid från de andra spelarna utan att längre kunna bidra med motsvarande insats.
Om man kan bidra så har man HP kvar…

Rent allmänt känns regelförslagen du gjort extremt egocentriska i det att de bara fokuserar på en själv och den individuella upplevelsen och inte på något sätt visar hänsyn för resten av gruppen och de andra spelarna.
Spelregler gäller för alla deltagare i de OSR-lir jag testat och det är den villfarelsen jag utgår från. Hur menar du att insatsen förändras? Varför fortsätter du att, trots att jag sagt det ca 10 gånger nu, fokusera på denna arseldragna lösning?

Ram

Skev
RasmusL said:
Bra fråga! Jag kan själv använda den tiden för att planera och fundera (jag är ju fortfarande delaktig och inte utslagen!) men det finns förstås en gräns. Jag försöker själv optimera mina stridsrundor i exempelvis Pathfinder (där jag upplever att detta är ett större problem än här) genom att alltid slå alla attacker och skada samtidigt med färgkoordinerade tärningar och andra hyss och visst stör det en aning när varje spelares drag tar flera minuter. Jag hanterar detta genom att lida i tystnad; jag vet att jag riskerar att ta väldigt mycket plats och "fjärrstyra" andra spelares drag (jag tycker om de taktiska aspekterna och spelar gärna schack på spelplanen) och för att slippa detta drar jag igen dragkedjan och pratar så lite som möjligt.
Intressant!

Om vi vänder på det hela lite. Vi spelar dramaspel, tre spelare och en SL. Historien skall ha en upplösning, en av spelarna skall konfrontera sin far med att han anser att han drev sin fru i en för tidig grav. Det finns två roller i scenen, spelarens och pappans. Den är tung, dramatisk och lång.

Hur ser du på det i detta fallet? Är det mer eller mindre ok än att vara slagen medvetslös?