Godzillikles
Veteran
Slumptabellen är så ofin som den bara kan bli i OSR-sammanhanget, och det tror jag alla håller med om.RasmusL said:Jag kritiserar en OSR-regel inom ramarna för OSR. Om det är så att man inte ska kunna påverka när man är "nere" så ok (då bör slumptabellen i trådens början också vara o-koscher iofs) men det förändrar inte det faktum att allt regeln "medvetslös" gör är att ta handlingsutrymme från spelarna.
Jag spelar ju inte OSR, jag, utan bara gillar vissa element, som "oops, du är död!" som helt plötsligt kan inträffa. Jag gillar även (till skillnad från till exempel anth) avhuggna/permanent skadade kroppsdelar och slumptabeller som alternativ till räddningsslag.
Att ta handlingsutrymme från spelarna tycker jag är ett problem om man kör med direkt input i realtid (som i datorspel, t.ex. Där tycker jag stunlock/chain fear, som förekommer i många MMOn är vidrigt.), men när vi talar om ett spel där det alltid ingår i spelet (i strids-sammanhang) att man sitter sysslolös 80% av tiden (om vi förutsätter en grupp på 4+SL och att alla inklusive SL har lika mycket tid) så håller jag med gruppen som säger att det är ett icke-problem snarare än ett litet problem.