lolRasmusL said:Hur som helst så är detta inte frågan jag diskuterar. Hur man löser "medvetslös" är inte fastslaget men det är en dålig och spelförstörande regel.
lolRasmusL said:Hur som helst så är detta inte frågan jag diskuterar. Hur man löser "medvetslös" är inte fastslaget men det är en dålig och spelförstörande regel.
Tvärtom är det en bra regel som bara är allvarligt underutnyttjad. Det bästa är när samtliga rollpersoner blir medveteslösa eftersom det är ett utmärkt tillfälle att låta dem vakna upp tillfångatagna eller plundrade på alla deras kära ägodelar.RasmusL said:Hur man löser "medvetslös" är inte fastslaget men det är en dålig och spelförstörande regel.
Det är ingen annan än du som pratar om "Ja, och..." eller sätt att motivera regler utifrån känslor.anth said:Vilken bana snackar du om?RasmusL said:Kom igen nu anth! Vi snackar OSR här, ingen jäkla *World-skit, kom in på banan!
Inte är det OSR- eller DnD-banan i alla fall.
Ja. I handla-facket lägger jag även "göra en ny rollperson".anth said:Du vill införa att man ska kunna handla fastän man är medvetslös - och kan man inte det så är det dålig speldesign.
Död -> handling = bra.anth said:Få se, att agera när man har 0 hp finns inte i:
ODD74 från 1974
ADnD från 1977
B/X från 1981
BECMI från 1983
ADnD2 från 1989
DnD3 från 2000
DnD4 från 2008
PF från 2009
DnD:Next som kommer 2014
Så under dess 40-åriga historia har världens största rollspel* alltid lidit av ett designfel.
Och när jag tänker efter har jag väldigt svårt att komma på något trad-spel som det finns i.
[/quote]anth said:Hur många tradspel finns det egentligen där man inte blir medvetslös och man kan agera trots att man är på 0 hp?
*Eftersom jag räknar med PF är det fortfarande världens största.
Det segar inte på något sätt ner spelet mer än om karaktären varit levande.Rymdhamster said:Tvärtom är det en bra regel som bara är allvarligt underutnyttjad. Det bästa är när samtliga rollpersoner blir medveteslösa eftersom det är ett utmärkt tillfälle att låta dem vakna upp tillfångatagna eller plundrade på alla deras kära ägodelar.RasmusL said:Hur man löser "medvetslös" är inte fastslaget men det är en dålig och spelförstörande regel.
Död är tråkigt för ens kära rollperson är borta för alltid. Nedgjord är tråkigt för du segar ner spelet för alla inblandade och uppmuntrar fienderna till att bara döda dig för att du gnäller för mycket.
Hur ofta blir hela partyt medvetslöst samtidigt?Rymdhamster said:Medvetslösa rollpersoner kan man istället utsätta för roliga hyss och sätta i jobbiga situationer.
Nej, men mer än om rollpersonen varit medvetslös, och spelaren slipper se sin rollperson reducerad till någonslags slapstickhumorrelif.RasmusL said:Det segar inte på något sätt ner spelet mer än om karaktären varit levande.
Samtidigt är tråkigt. En och en ska de falla! Du har fan inte sett folk så spända som när alla utom en fallit och de sitter och hejar på den kvarvarande i varje slag för att han/hon ska vinna striden åt dem. DET är en härlig känsla av gemenskap och spänning det.RasmusL said:Hur ofta blir hela partyt medvetslöst samtidigt?
...och tänk hur mycket mer intresserade de hade varit om de hade valmöjligheten att bidra på något sätt!Rymdhamster said:Nej, men mer än om rollpersonen varit medvetslös, och spelaren slipper se sin rollperson reducerad till någonslags slapstickhumorrelif.RasmusL said:Det segar inte på något sätt ner spelet mer än om karaktären varit levande.
Samtidigt är tråkigt. En och en ska de falla! Du har fan inte sett folk så spända som när alla utom en fallit och de sitter och hejar på den kvarvarande i varje slag för att han/hon ska vinna striden åt dem. DET är en härlig känsla av gemenskap och spänning det.RasmusL said:Hur ofta blir hela partyt medvetslöst samtidigt?
Hur mycket _mindre_ intressant menar? När de istället för att sitta med blicken låst vid ödestärningen med båda tummarna hårt hållna i vitnande grepp sitter och funderar på hur de på bästa sätt ska sno åt sig ett par till erfarenhetspoäng innan striden är över.RasmusL said:...och tänk hur mycket mer intresserade de hade varit om de hade valmöjligheten att bidra på något sätt!
Nej Rob, vi diskuterar. Jag tycker att detta är ett spännande ämne.Rob said:Ni blir trollade det är dags att ge upp.
Det påminner mig om en kill vi hade på Princess Huhuran i WOW (2006!), det var första gången vi var på en joint-raid med ett annat gille och vi som raid leaders var lite nervösa över hur det det skulle fungera. Hela raiden hade wipat förutom en helarpaladin som var ensam kvar i sin bubbla och svingade med sin patetiska helar-hammare i några sekunder och dödade henne... team speak exploderade och paladinspelaren var stolt som en tupp och därefter var inte vi oroliga för hur det skulle fungera.Rymdhamster said:Samtidigt är tråkigt. En och en ska de falla! Du har fan inte sett folk så spända som när alla utom en fallit och de sitter och hejar på den kvarvarande i varje slag för att han/hon ska vinna striden åt dem. DET är en härlig känsla av gemenskap och spänning det.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Att ligga i sitt eget blod är en begränsning, inte ett totalt "stopp", mot att bidraga i kampen. Begränsningar och kreativitet är IMO bästa vänner.Rymdhamster said:Hur mycket _mindre_ intressant menar? När de istället för att sitta med blicken låst vid ödestärningen med båda tummarna hårt hållna i vitnande grepp sitter och funderar på hur de på bästa sätt ska sno åt sig ett par till erfarenhetspoäng innan striden är över.RasmusL said:...och tänk hur mycket mer intresserade de hade varit om de hade valmöjligheten att bidra på något sätt!
Är det inte roligare att vara med på plan än att sitta på avbytarbänken, även om man just i nuet inte är den som har bollen? Jag tycker det i alla fall.Rymdhamster said:Klockrent! Och så tematiskt också! När riddarna fallit en efter en mot monstret är det upp till väpnaren att plocka upp sin fallne herres svärd och sköld och göra ett utfall och dräpa den försvagade besten!
Du anar inte vad det värmer mitt gamla rollspelshjärta att läsa de meningarna.RasmusL said:Men hörrö, ska du blanda in ännu en spelgenre i detta!? Jag trodde att vi var inne på OSR, inte *World eller Trad?
You got meanth said:Du anar inte vad det värmer mitt gamla rollspelshjärta att läsa de meningarna.RasmusL said:Men hörrö, ska du blanda in ännu en spelgenre i detta!? Jag trodde att vi var inne på OSR, inte *World eller Trad?
Jag inser nu att du är bitter över att alla tradrollspel är felkonstruerade och att alla tradrollspelare över hela världen har spela fel i 40 års tid utan att veta om det - och samtidigt har de haft oförskämdheten att ha kul när de spelar.
Sedan kanaliserar du din bitterhet mot oss stackars OSR-spelare och försöker slå oss medvetslösa med dina inlägg, för blir vi medvetslösa kan vi inte ha kul...
Jag kan förstå den ståndpunkten, men jag är hellre med på planenRymdhamster said:Vad pratar du om? Det här handlar ju inte om att sitta på avbytarbänken. Men genom att plocka ut krigarna ur spel fick ju i det här exemplet helaren chans att komma in och göra någon som denne normalt sett inte skulle ha gjort.
Och övriga fick chansen att njuta av det från första parkett!