RasmusL said:
Det bör inte ta längre tid för en nedgjord att slutföra sin "tur" än för en icke nedgjord och givetvis ska de kunna ha inverkan på striden.
0 hp = död, medvetslös, nedslagen, nedgjord, call it whatever you want.
Men faktum är att 0 hp betyder att man
INTE längre kan påverka striden. Ska man vara vid medvetande ska man vara döende och kunna krypa med halvt move samt kvida lite, men definitivt inte påverka striden.
Kan man påverka striden är det inte längre OSR, eller ens DnD för den delen.
RasmusL said:
Problemet är att regelmekanik som medvetet designas för att hålla spelare ur spel. Det är DÅLIGT.
Regelmekaniken är ganska precis 38 år gammal.
Ja, det är gammalt och mossigt, men OSR går ut på att återskapa hur det var förr.
Givetvis hindrar det inte att man inför idéer från moderna spel (och det har också gjorts i många OSR-kloner), men frågan är hur många moderniteter kan man införa innan det slutar vara OSR?
Att fortsätta vara med i striden när man har 0 hp
är inte OSR.
RasmusL said:
Tycker ni att det är bra att det blir mer över när er kamrat sitter sysslolös har jag två tips: mindre spelgrupper och empati.
????????????????????
OSR är gjort för att spelas med upp till 30 personer (även om vanliga spelgrupper brukar ligga mellan 4-6 personer).
Konstruerar man ett spel som uttryckligen är för bara tre personer kan vara med
är det inte OSR längre.
OSR är gjort för att man ska kunna skapa en rollperson på under 30 minuter, helt utan bakgrund, helt utan band till andra i gruppen, helt utan empati (även om man får rollspela hur empatiska rollpersoner man vill).
Konstruerar man ett spel som uttryckligen bygger på rollpersonernas känslor
är det inte OSR längre.
RasmusL said:
Som sagt, säkert fem gånger nu i tråden tycker jag att Död > Nedgjord > Medvetslös.
Precis som en grammofonskiva som hakat upp sig.
Och du spelar inte ens OSR. Så länge du inte spelar OSR har jag svårt att se hur dina åsikter har betydelse.
RasmusL said:
jag hade uppfattningen att OSR var en ganska inarbetad/genomarbetad spelstil där det inte är så mycket att rucka på och i det fallet är 2% i mina ögon en jävligt stor vinst.
Medvetslös infördes som ett alternativ till död.
Dör rollpersonen måste spelaren skapa en ny rollperson och spelledaren måste hitta på ett sätt att få in den nya rollpersonen, säg att detta tar en halvtimme, av en 4 timmars spelsession.
Att införa medvetslös istället för död ger en tidsvinst på
13 % - där kan vi tala om en stor vinst. Ingen bryr sig om 2 % om man inte har ett bostadslån på över en miljon.
RasmusL said:
Sedan må ni tycka att "det var bättre förr" och "man måste ha spelat D&D i 30 år för att förstå" men dålig speldesign är dålig speldesign oavsett när den kommit till eller vem som gett upphov till den.
Snart säger du väl att det är en dålig speldesign att man använder d20 istället för OB6, Att man använder AC istället för försvarsslag, att man använder vancian magic, att man har levels, att man har hp,...
OSR är ett sätt att spela, men
också en uppsättning regler - det är därför det är så lätt att blanda olika OSR-kloner, det är i grunden samma regler.
Du må tycka att det är dålig speldesign, men ändrar du reglerna slutar det vara OSR.
Om du inte är nöjd med reglerna föreslår jag att du tar dig en titt på Dungeon World eller Torchbearer -
men kalla dem inte för OSR-spel.