RasmusL said:
Jag förstår dock ärligt talat inte: Hur adderar det komplexitet jämfört med resultatet "medveslös", om vi gör antagandet att det är bra att spelare ges handlingsutrymme för sina karaktärer i fiktionen.
Du låter ungefär som när jag plågade Arvidos om hur man spelar AW:
"jag förstår inte". Till slut svarade han
"spela precis som det står i boken, om du inte förstår kanske du inte ska spela AW".
Jag ger dock inte upp lika lätt som Arvidos.
OSR har extremt enkla regler:
- Alla rollpersoner har en race och class som ger dem speciella förmågor.
- Alla rollpersoner har 6 ability scores, vill man göra något som kan misslyckas och som inte styrs av reglerna slår man ett ability check. Välj den ability som passar bäst, slå lika eller under värdet för abilityn med en d20.
- För strid har rustningar AC, vapen har skadetärningar och alla rollpersoner har hit points och en attackbonus baserad på class och level.
- Vid strid slår man surprise, initiative, attackroll, damage och ser när någon hamnar på 0 hp och dör.
Thats it! Det behövdes 4 meningar för att beskriva reglerna i alla OSR-spel.
Alla andra regler är optional rules som gör spelet mer komplext.
Grunden för alla rollspel (inte bara DnD/OSR) är att alla får göra vad som helst när som helst.
I alla spel (inte bara rollspel) är regler till för att begränsa handlingsfriheten - och alla begränsningar ökar komplexiteten.
När man lägger till en husregel ser man hur det "kul" regeln kommer att ge spelet väger mot den ökade komplexiteten som regeln kommer att medföra.
Kort sagt frågar man sig om det är värt att införa husregeln.
"Medvetslös" är något som gör spelet mer komplext. Men eftersom det är en enkel regel:
"du är som död tills någon hjälper dig"
klarar de flesta av den komplexiteten och tycker att det är roligare än att vara permanent död.
Tänk på att en regel som säger att man
får göra någonting samtidigt imlpicit säger att man
inte får göra något annat.
Du ser det som att du vill införa en regel som vill ge rollpersonen mer frihet, den får göra ett begränsat antal saker, vilket är mer än ingenting alls om den varit medvetslös.
Jag ser det som du vill införa en regel som vill begränsa rollpersonens frihet så att ett liv i Nordkorea hade känts som paradiset.
Det du vill införa är en helt ny nivå mellan levande och död. För man får ju inte göra alla de saker som en levande får.
Det är ett helt nytt subregelsystem. Du kanske inte ser det så, men i praktiken är det just det.
Du inför alltså en oerhörd komplexitet - och för vad? Jo, för att man inte ska sitta sysslolös i 2 minuter i ett spel där det är helt OK att sitta sysslolös betydligt längre än så medan de andra spelarna agerar.
Du tycker inte att det är en komplex regel för du är van vid sådana regler från indiespel.
Men anledningen till att jag inte är så förtjust i indiespel är att de är för komplexa. Hälften av reglerna i de flesta indiespel hade varit mer än nog. Och då jämför jag indie mot Pathfinder.