Nekromanti Alternativ till GURPS (MED motivering)

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänkte vidga mina vyer.
Ett av mina favoritrollspel är GURPS - men säger man att man spelar GURPS brukar många forumiter rynka på näsorna, ungefär som om man har glömt att gå ut med soporna.

Nu vill jag ha förslag på alternativ till GURPS - MED MOTIVERING varför alternativet är bättre.

Jag vill INTE bara ha en lista med universiella rollspel, då kan jag lika gärna använda den här Wikipedia-listan
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att folks hangup med GURPS (och BRP) i stort beror på att det är ett universalsystem. Jämför med D20 eller D6 som även om de är universella i någon mån ändå ger en viss spelstil vid bordet oavsett inramning. Vad skulle vara meningen med att ersätta GURPS för din del?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ett problem är ju att det egentligen inte finns några »universalsystem«.

Du kan applicera GURPS på vilken setting du än vill; mechasoldater i medeltiden eller magiker i weird war II. Men allt blir bara äventyrande, för det är den enda spelstil som GURPS egentligen hanterar. Vad jag förstått.

Så jag föreslår GUMSHOE. Det är också ett »universalsystem«, som hitintills blivit applicerat på ett hyfsat antal settings. Allt spel i GUMSHOE blir undersökande spel, för det är vad systemet hanterar. Undersökande är såklart inte objektivt bättre än äventyrande, men det kan vara roligt att variera sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
anth said:
Ett av mina favoritrollspel är GURPS - men säger man att man spelar GURPS brukar många forumiter rynka på näsorna, ungefär som om man har glömt att gå ut med soporna.
Joseru, resten av världen har antingen övergett GURPS och gått vidare till d20 (närmare bestämt Dungeons&Dragons), Storyteller (oftast en Vampire-inkarnation) eller något indiespel. Därför rynkar de på näsan åt GURPS: d20-folket ogillar GURPS för att ingen* spelar GURPS. Storyteller-folket ogillar GURPS för att det är alldeles för mycket räknande. Och indiefolket ogillar GURPS för att GURPS är gammalt och inte kan hänga upp sig på ursäkten marknadsdominans för att sitta kvar i gamla dogmer.

(Själv ogillar jag GURPS för att det är som en Volvo 740 - en otidsenlig och otymplig sossecontainer till rollspel.)

Det finns några skumma typer som fortfarande hänger kvar vid GURPS, men de är i sådan minoritet att de knappt räknas.

Så frågan är vad du vill ha ut av ett alternativt GURPS. Om du bara vill ha ett system som avgör hur man dyrkar dörrar och slår ihjäl goblins så är "en ann' lika go' som en ann'"**, i synnerhet om du vill ha ett poängbyggarsystem med för- och nackdelar. Så om det är det enda du vill ha så spelar det faktiskt föga bandy. Du kanske slår tärningar på andra sätt. Du kanske räknar poäng i lägre upplösning, eller högre upplösning. Du kanske har ett annat sätt att bokföra stryk på.

Men det enda det tillför dig att skaffa till exempel Big Eyes, Small Mouth är lite nya illusar och ett nytt sätt att göra gamla saker på. Så min gissning är att du förmodligen kommer att gå tillbaka till GURPS i alla fall. Det systemet kan du ju.

Men om jag antar att du vill ha något universalsystem som gör något mer än att bara dyrka dörrar och slå ihjäl goblins så kommer här några förslag:

Solar System: Har fördelen att det reflekterar en personlighetsutveckling mycket mer direkt än GURPS, tack vare sina Keys. Det har ett intressant och skalbart stridssystem, där man antingen köper resultatet som det blev efter ett slag, eller pressar på och blir grisig.

Burning Wheel: Har en mer livsbaserad rollpersonsgenerering snarare än poängbaserad - man lever ett liv och ser vad man får. Det har också den medvetna tanken att det är du och din spelgrupp som ska bygga världen, så du får väldigt mycket råd om hur man gör det och hur man bygger de kringsystem som behövs. Mer än GURPS är det en verktygslåda för att bygga just ditt spel. Nackdelen är att Luke Crane är en usel pedagog.

Savage Worlds: Gör ungefär samma sak som GURPS fast är lite mer balanserat åt pulp-hållet till. Det finns gott om spelvärldar till Savage Worlds, från bizarrwestern till trettitalspulp till superhjältar till grym iskall fantasy.

Personligen skulle jag inte ta någon av dem, utan köra på Burning Wheels lilla musiga lillebrorsa Mouse Guard, och hacka den. Det finns ett hack där man spelar dunedain i norra Eriador under Midgårds fjärde ålder, till exempel, och det är inte mycket som är ändrat. Eller så skulle jag köra Panty Explosion.

* ingen som räknas, i alla fall.
** eller "det spelar ingen roll, de är samma kålsupare allihop" som ickevärmlänningar skulle säga
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För att det ska bli enklare att förstå vad jag är ute efter ger jag ett exempel på en värld - så får ni säga vilket system som passar bäst.

Tänk er en postapokalyptisk värld där själva apokalypsen bestod i att flera världslinjer slogs samman.
Folk (människor alver, dvärgar, orker,...) vandrar runt i små nomadstammar och försöker överleva.
Givetvis ser de inte ut som de klassiska fantasy-raserna som vi är vana vid eftersom de har muterats.
Givetvis finns både magi, psykiska krafter - men även andra konstigare krafter som uppstått av de mystiska zoner som finns utspridda i världen.
Bland ruinerna kan man hitta magiska artefakter lika väl som strålpistoler och kraftsköldar.
Och givetvis finns det luftskepp.
För att inte tala om alla monster, speciellt cthulhuida varelser som man blir vansinnig av att se.
Avslutningsvis lägger vi till en cyberpunkig matrix som man kan logga in sig på - men den är inte en artificiell konstrukt, utan den har alltid funnits där och vi har bara upptäckt den - den är mer som astralplanet.

Jag säger inte att jag tänker spela i just en sån värld, bara att jag är ute efter ett system som klarar av det. jag vill helt enkelt inte behöva byta system bara för att jag byter setting.

Det jag är ute efter är ett system som klarar av en blandning av olika genres samtidigt utan att kollapsa. Om det är point build eller hur många stats man har är ointressant - jag undrar helt enkelt om det finns något system som är roligare (eftersom jag tolkar Krilles Volvo 740-liknelse som att han anser GURPS vara boooring).
Jag kan redan nu förvarna om att system med tärningspölar eller oB-tärningar inte riktigt är min stil - så förslag som Storyteller eller EON göre sig inte besvär.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem said:
Vad skulle vara meningen med att ersätta GURPS för din del?
Jag försöker bara se om det finns något roligare än GURPS.
Men jag vill inte bara ha förslag, utan även få en motivering varför just ett spel skulle vara bättre än GURPS.

Kort sagt: jag är ute efter era motiveringar för att jag själv ska kunna bedöma om jag håller med er eller ej.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Så jag föreslår GUMSHOE. Det är också ett »universalsystem«, som hitintills blivit applicerat på ett hyfsat antal settings. Allt spel i GUMSHOE blir undersökande spel, för det är vad systemet hanterar. Undersökande är såklart inte objektivt bättre än äventyrande, men det kan vara roligt att variera sig.
Jag förstår vad du menar - och det är just därför förslaget faller.

Det finns regler för att göra GURPS till ett undersökande spel - men det finns inga regler för att göra GUMSHOE till ett äventyrsspel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille said:
Det finns några skumma typer som fortfarande hänger kvar vid GURPS, men de är i sådan minoritet att de knappt räknas.
Tack, det värmde mitt gamla hjärta. :gremsmile:

Krille said:
Om du bara vill ha ett system som avgör hur man dyrkar dörrar och slår ihjäl goblins så är "en ann' lika go' som en ann'"**, i synnerhet om du vill ha ett poängbyggarsystem med för- och nackdelar. Så om det är det enda du vill ha så spelar det faktiskt föga bandy. Du kanske slår tärningar på andra sätt. Du kanske räknar poäng i lägre upplösning, eller högre upplösning. Du kanske har ett annat sätt att bokföra stryk på.
Om det är poängbaserat eller har för- och nackdelar är av underordnad betydelse.
Jag är ute efter ett system som klarar av olika settings med samma regler.

Krille said:
Personligen skulle jag inte ta någon av dem, utan köra på Burning Wheels lilla musiga lillebrorsa Mouse Guard, och hacka den.
Problemet är, som du säger, att Luke är så j-a opedagogisk - jag har aldrig orkat igenom regelboken. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Krille said:
i synnerhet om du vill ha ett poängbyggarsystem med för- och nackdelar.
Mnåja, hade Gurps' poängbyggarsystem erbjudit minsta antydan till balans tror jag att jag tyckt betydligt mindre illa om det. Åtminstone i 3e var det ganska lätt att hitta saker som kostade såpass mycket/lite att det lätt skevade balansen i gruppen. Det var det största problemet när jag körde GURPS; det blev alldeles för stor obalans i gruppen utan att spelarna på något sätt bestämt att man skulle vara olika bra...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kanske True20 funkar, universalsystem som bygger på d20 som ger mer actionkänsla... men även passar för annat.

Fast jag gillar ju Gurps, förstår inte folks gnäll.. det är ju mycket enklare än typ Burning Wheel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
anth said:
Om det är poängbaserat eller har för- och nackdelar är av underordnad betydelse.
Jag är ute efter ett system som klarar av olika settings med samma regler.
Tja, jag skulle nog rekommendera Gumshoe, Unisystem, kanske Storyteller/storytelling (har ju använts i både nutida skräck, superhjältande, scifi...). De har lite olika fokus beroende på vad man vill ha för slags spelande (Gumshoe till exempel fokuserar ju på deckargåtelösande snarare än traditionellt äventyrande), men i mina ögon är alla tre fullt kapabla; de är förhållandevis enkla och strömlinjeformade, och de är "generiska" i settingbetydelse.

Och de är, upplever iaf jag, mer balanserade än GURPS. Och mer regellätta, om man nu ser det som en fördel.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Tja... eftersom jag håller på att göra QuestCore, ett generiskt system som klarar "det mesta", så föreslår jag det.

QuestCore är bättre för att det är ett lite modernare system (hoppas jag) som är lätt att bygga på. Dessutom ganska kompatibelt med d20 och true20.

Skickar gärna en PDF om du vill kika på det. Allt är inte riktigt klart men har fixat fantasy och 1890-talsskräck.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Arfert said:
Fast jag gillar ju Gurps, förstår inte folks gnäll.. det är ju mycket enklare än typ Burning Wheel.
Är det OK om man tycker illa om båda, då? =)

(Sen har jag inte testat Burning Wheel; men jag har inte hört ett endaste ljud som givit mig anledning att vilja testa det heller. Och min största biff med GURPS är inte krånglet, även om det är illa, utan balansen.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
anth said:
För att det ska bli enklare att förstå vad jag är ute efter ger jag ett exempel på en värld - så får ni säga vilket system som passar bäst.

Tänk er en postapokalyptisk värld där själva apokalypsen bestod i att flera världslinjer slogs samman.
Folk (människor alver, dvärgar, orker,...) vandrar runt i små nomadstammar och försöker överleva.
Givetvis ser de inte ut som de klassiska fantasy-raserna som vi är vana vid eftersom de har muterats.
Givetvis finns både magi, psykiska krafter - men även andra konstigare krafter som uppstått av de mystiska zoner som finns utspridda i världen.
Bland ruinerna kan man hitta magiska artefakter lika väl som strålpistoler och kraftsköldar.
Och givetvis finns det luftskepp.
För att inte tala om alla monster, speciellt cthulhuida varelser som man blir vansinnig av att se.
Avslutningsvis lägger vi till en cyberpunkig matrix som man kan logga in sig på - men den är inte en artificiell konstrukt, utan den har alltid funnits där och vi har bara upptäckt den - den är mer som astralplanet.

Jag säger inte att jag tänker spela i just en sån värld, bara att jag är ute efter ett system som klarar av det. jag vill helt enkelt inte behöva byta system bara för att jag byter setting.

Det jag är ute efter är ett system som klarar av en blandning av olika genres samtidigt utan att kollapsa. Om det är point build eller hur många stats man har är ointressant - jag undrar helt enkelt om det finns något system som är roligare (eftersom jag tolkar Krilles Volvo 740-liknelse som att han anser GURPS vara boooring).
Jag kan redan nu förvarna om att system med tärningspölar eller oB-tärningar inte riktigt är min stil - så förslag som Storyteller eller EON göre sig inte besvär.

...det låter ju som du letar efter Chaosiums BRP. :gremsmile: Det skulle i alla fall jag använda, och skita i om kredd-puttarna tyckte det var gammalt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Arfert said:
och skita i om kredd-puttarna tyckte det var gammalt.
Det var i och för sig en ganska ordentlig förenkling av argumenten mot systemet...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Jag skulle förresten göra dig en otjänst om jag inte tipsade om Volt. Det gör allt det där tradsimspelen brukar vilja göra (realism, balans, hyfsad enkelhet), men liksom på riktigt. Få eller inga onödiga regler, men ändå ganska bra med detaljer och så.

http://voltsystem.net

Jag skulle kunna snabbt beskriva det som "Gör allt BRP och GURPS gör, fast enklare och bättre". Däremot finns t.ex inte stats för vapen och så till alla tidsåldrar ännu, men man kan fråga skaparna snällt så kanske de kan hjälpa till =)
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
anth said:
För att det ska bli enklare att förstå vad jag är ute efter ger jag ett exempel på en värld - så får ni säga vilket system som passar bäst.

Tänk er en postapokalyptisk värld där själva apokalypsen bestod i att flera världslinjer slogs samman.
Folk (människor alver, dvärgar, orker,...) vandrar runt i små nomadstammar och försöker överleva.
Givetvis ser de inte ut som de klassiska fantasy-raserna som vi är vana vid eftersom de har muterats.
Givetvis finns både magi, psykiska krafter - men även andra konstigare krafter som uppstått av de mystiska zoner som finns utspridda i världen.
Bland ruinerna kan man hitta magiska artefakter lika väl som strålpistoler och kraftsköldar.
Och givetvis finns det luftskepp.
För att inte tala om alla monster, speciellt cthulhuida varelser som man blir vansinnig av att se.
Avslutningsvis lägger vi till en cyberpunkig matrix som man kan logga in sig på - men den är inte en artificiell konstrukt, utan den har alltid funnits där och vi har bara upptäckt den - den är mer som astralplanet.

Jag säger inte att jag tänker spela i just en sån värld, bara att jag är ute efter ett system som klarar av det. jag vill helt enkelt inte behöva byta system bara för att jag byter setting.

Det jag är ute efter är ett system som klarar av en blandning av olika genres samtidigt utan att kollapsa. Om det är point build eller hur många stats man har är ointressant - jag undrar helt enkelt om det finns något system som är roligare (eftersom jag tolkar Krilles Volvo 740-liknelse som att han anser GURPS vara boooring).
Jag kan redan nu förvarna om att system med tärningspölar eller oB-tärningar inte riktigt är min stil - så förslag som Storyteller eller EON göre sig inte besvär.
Låter det inte lite som shadowrun?

Varför vill du ha ett universalt system?
Vilka kriterier är det som måste vara universala?
Är det bara att man inte ska behöva byta system när man byter mellan mäniskocentrerade settingar (dvs. majoriteten av innevånarna är människorliknade raser) som samtidigt klarar av klassiska förmågor som magi och psionics?

För i så fall är ju till exempel både Fate och D20 systemen tillräckligt universella för att fungera.

Om du där emot vill kunna skapa alla tänkbara typer av varelser, karaktärer, världar och även använda systemet till att spela allt från klassisk äventyrande som till skräck och psykologisk ångest då är det ju endast ett fåtal verkliga universella system så som t.ex. Hero System som har en möjlighet att kunna hjälpa dig. (Dock så fallerar väl Hero System på kriteriet att det ska vara roligare än Gurps. :gremlaugh: )

Så exakt hur universiellt vill du att systemet ska vara? Med andra ord vad exakt är det du vill kunna göra med det?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Eksem said:
Jag tror att folks hangup med GURPS (och BRP) i stort beror på att det är ett universalsystem. Jämför med D20 eller D6 som även om de är universella i någon mån ändå ger en viss spelstil vid bordet oavsett inramning.
Jag har inget emot BRP, men så använder jag ju inte heller orginalsystemet och definitivt inte något universellt system.

M:UA är ett BRP-derivat, men inte universellt.

Möller said:
Ett problem är ju att det egentligen inte finns några »universalsystem«.

Du kan applicera GURPS på vilken setting du än vill; mechasoldater i medeltiden eller magiker i weird war II. Men allt blir bara äventyrande, för det är den enda spelstil som GURPS egentligen hanterar. Vad jag förstått.
Här avses "universellt" som "vilken typ av setting som helst", inte genre.

Dvs alternativ som fantasy (high, low, dark, gritty, steampunk etc), western, sci-fi (space opera, hard, etc), krig (WWII, vietnam, romartiden), superhjälte etc.

Inte alternativ som social såpa, karaktärsstudie, psykologisk skräck, etc. Eller då traditionellt äventyrande för den delen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har Story Engine i min bokhylla. Har ingen vidare koll på vilken utgåva det är, men i alla fall...

Jag har läst större delarna av spelet och tycker det verkar väldigt intressant just för att 1. Det är enkelt 2. Scenbaserat 3. Lämnar mycket spelarutrymme 4 Tillåter spelarna att i stort sett forma sin egen setting och sin unika historia utan alltför mycket skrupler.

Kort sagt tror jag att det kan vara ett universalrollspel som kan bjuda lite annorlunda och intressantare spel än man vanligen är vad vid, och det med lätta regler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag glömde Cortex System, som bla används i Supernatural och Serenity. Rätt enkelt, och funkar med många genrer. Dessutom relativt nytt.
 
Top