anth said:
Ett av mina favoritrollspel är GURPS - men säger man att man spelar GURPS brukar många forumiter rynka på näsorna, ungefär som om man har glömt att gå ut med soporna.
Joseru, resten av världen har antingen övergett GURPS och gått vidare till d20 (närmare bestämt Dungeons&Dragons), Storyteller (oftast en Vampire-inkarnation) eller något indiespel. Därför rynkar de på näsan åt GURPS: d20-folket ogillar GURPS för att ingen* spelar GURPS. Storyteller-folket ogillar GURPS för att det är alldeles för mycket räknande. Och indiefolket ogillar GURPS för att GURPS är
gammalt och inte kan hänga upp sig på ursäkten marknadsdominans för att sitta kvar i gamla dogmer.
(Själv ogillar jag GURPS för att det är som en Volvo 740 - en otidsenlig och otymplig sossecontainer till rollspel.)
Det finns några skumma typer som fortfarande hänger kvar vid GURPS, men de är i sådan minoritet att de knappt räknas.
Så frågan är vad du vill ha ut av ett alternativt GURPS. Om du bara vill ha ett system som avgör hur man dyrkar dörrar och slår ihjäl goblins så är "en ann' lika go' som en ann'"**, i synnerhet om du vill ha ett poängbyggarsystem med för- och nackdelar. Så om det är det enda du vill ha så spelar det faktiskt föga bandy. Du kanske slår tärningar på andra sätt. Du kanske räknar poäng i lägre upplösning, eller högre upplösning. Du kanske har ett annat sätt att bokföra stryk på.
Men det enda det tillför dig att skaffa till exempel
Big Eyes, Small Mouth är lite nya illusar och ett nytt sätt att göra gamla saker på. Så min gissning är att du förmodligen kommer att gå tillbaka till GURPS i alla fall. Det systemet kan du ju.
Men om jag antar att du vill ha något universalsystem som gör något mer än att bara dyrka dörrar och slå ihjäl goblins så kommer här några förslag:
Solar System: Har fördelen att det reflekterar en personlighetsutveckling mycket mer direkt än GURPS, tack vare sina Keys. Det har ett intressant och skalbart stridssystem, där man antingen köper resultatet som det blev efter ett slag, eller pressar på och blir grisig.
Burning Wheel: Har en mer livsbaserad rollpersonsgenerering snarare än poängbaserad - man lever ett liv och ser vad man får. Det har också den medvetna tanken att det är du och din spelgrupp som ska bygga världen, så du får väldigt mycket råd om hur man gör det och hur man bygger de kringsystem som behövs. Mer än GURPS är det en verktygslåda för att bygga just ditt spel. Nackdelen är att Luke Crane är en usel pedagog.
Savage Worlds: Gör ungefär samma sak som GURPS fast är lite mer balanserat åt pulp-hållet till. Det finns gott om spelvärldar till Savage Worlds, från bizarrwestern till trettitalspulp till superhjältar till grym iskall fantasy.
Personligen skulle jag inte ta någon av dem, utan köra på Burning Wheels lilla musiga lillebrorsa Mouse Guard, och hacka den. Det finns ett hack där man spelar dunedain i norra Eriador under Midgårds fjärde ålder, till exempel, och det är inte mycket som är ändrat. Eller så skulle jag köra
Panty Explosion.
*
ingen som räknas, i alla fall.
**
eller "det spelar ingen roll, de är samma kålsupare allihop" som ickevärmlänningar skulle säga