Någon kanske kommer ihåg den här tråden där jag försökte komma fram till om det fanns några bra substitut till den vanliga träfftabellen. En del förslag dök upp men inget som jag kände riktigt passade Alea. Dock fick jag en bra idé på ett långråkigt pendeltåg här om dagen.
Förutsättningen är att jag i samband med en träff har ett tal tillgängligt som jag inte använder till något.* Talet kan variera mellan 1 och 6 och har egenskapen att 1 dyker upp oftare än 2, 2 oftare än 3 osv. Talet har även egenskapen att desto lägre det är desto större är sannolikheten att det är en bra träff.
Har funderat på om man på något vis kan använda detta nummer för att avgöra var man träffar och kommit fram till följande lösning.
Man delar upp kroppen i sex delar.
Höger arm
Vänster arm
Höger ben
Vänster ben
Huvud
Bål
När man väl får en träff så får anfallaren ange lika många av dessa kroppsdelar som talet, försvararen väljer därefter en av dem.
Exempel, talet är 3, anfallaren väljer att han vill träffa i Höger arm, Huvud eller Bål, Försvararen som har en ringbrynja väljer att det tar i bålen skada slås och ringbrynjan håller. Nästa gång blir det en 1:a, anfallaren väljer det oskyddade huvudet och försvararen har inte mycket annat än tacka och ta emot.
Systemets styrka är att det känns som det simulerar ganska väl att man som anfallare i närstrid siktar på kroppsdelar men man som försvarare tar försvarsställningar som skyddar de mest sårbara delarna. Dessutom ger det mer spelarinteraktion än att rulla på en tabell.
Dess svaghet är att det känns som om det inte simulerar avståndsträffar lika bra. Där känns det som om försvararen får lite mycket att säga till om.
Frågan är, är det en fungerande lösning eller finns det något logiskt, trovärdigt eller spelbarmässigt fel som jag missat?
*För den som är intresserad så tänkte jag nämna vad talet kommer ifrån. I Alea löser man strid genom att slå en sexsidig tärning var och lägga till sitt FV (eller TV som det kallas). Den som får högst vinner (träffar), talet får man genom se vad försvararen (dvs personen som blir träffad) slog på sin tärning.
Förutsättningen är att jag i samband med en träff har ett tal tillgängligt som jag inte använder till något.* Talet kan variera mellan 1 och 6 och har egenskapen att 1 dyker upp oftare än 2, 2 oftare än 3 osv. Talet har även egenskapen att desto lägre det är desto större är sannolikheten att det är en bra träff.
Har funderat på om man på något vis kan använda detta nummer för att avgöra var man träffar och kommit fram till följande lösning.
Man delar upp kroppen i sex delar.
Höger arm
Vänster arm
Höger ben
Vänster ben
Huvud
Bål
När man väl får en träff så får anfallaren ange lika många av dessa kroppsdelar som talet, försvararen väljer därefter en av dem.
Exempel, talet är 3, anfallaren väljer att han vill träffa i Höger arm, Huvud eller Bål, Försvararen som har en ringbrynja väljer att det tar i bålen skada slås och ringbrynjan håller. Nästa gång blir det en 1:a, anfallaren väljer det oskyddade huvudet och försvararen har inte mycket annat än tacka och ta emot.
Systemets styrka är att det känns som det simulerar ganska väl att man som anfallare i närstrid siktar på kroppsdelar men man som försvarare tar försvarsställningar som skyddar de mest sårbara delarna. Dessutom ger det mer spelarinteraktion än att rulla på en tabell.
Dess svaghet är att det känns som om det inte simulerar avståndsträffar lika bra. Där känns det som om försvararen får lite mycket att säga till om.
Frågan är, är det en fungerande lösning eller finns det något logiskt, trovärdigt eller spelbarmässigt fel som jag missat?
*För den som är intresserad så tänkte jag nämna vad talet kommer ifrån. I Alea löser man strid genom att slå en sexsidig tärning var och lägga till sitt FV (eller TV som det kallas). Den som får högst vinner (träffar), talet får man genom se vad försvararen (dvs personen som blir träffad) slog på sin tärning.