Nekromanti Alvernas erfarenheter!

hraufnir

Swordsman
Re: Smak

Vi kunde ju skippa sköldsurfandet så kanske vi kom lite närmare den riktiga Tolkiens alver... och itne Jacksons navelpetarversion... men men... =)

Mouja

Hero
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

"Ja, och? Tycker du att Eons mäktiga drakar är överdrivna? Inte, varför? Jo för Drakar SKA ju vara överdrivna, vad säger att alver inte skulle vara det? "

Alver: Cirka 90 - 200cm lång. Lever i genomsnitt 400 år (mitt genomsnitt).
Drakar: Stor som ett dussin alver. Lever i genomsnitt dubbelt så länge som alla dessa alver tillsammans.

Man kan verkligen inte jämföra drakar med alver...

Och jag tänkte fästa mig lite på en speciell del du skriver:
"Jo för Drakar SKA ju vara överdrivna"

Det tycker jag med, vet du varför? För att det finns ett tjugotal drakar (i alla fall i mitt Mundana) medan det finns minst 2 miljoner alver.. jag tänker inte räkna allt som allt men det är väl runt 2,5 - 2,6 miljoner om man beräknar efter siffrorna i alvboken.
Om det hade funnits 26 alver och inte 2'600'000 stycken så hade jag definitivt hållt med att de skulle vara übermäktiga sköldsurfare (som Naug så fint uttryckte det)...
Sedan är drakar tjugofyratusensexhundrafyrtiotre gånger coolare än alverna.. det har också lite med saken att göra. (MHO)

Re: Eller... [Spoiler]

Tja, jag har nu inte så stora hågkomster av L&H, så jag hade för mig att det är så.
De är ju nära släkt i alla fall :tekopp:

Ymir

Liten kantbaron
Jodå, tyvärr.

Står det inte någonstans att människorasen är ganska precis 15.000 år gammal?
Jo...tyvärr. I Legender & Hemligheter, var annars?

- Ymir, som av alla dåliga texter i Eon avskyr den meningen allra mest

Jimmy_SL

Warrior

Sedan är drakar tjugofyratusensexhundrafyrtiotre gånger coolare än alverna.. det har också lite med saken att göra.

Det tycker inte jag?
Personligen ogilalr jag drakarna, det är för öevranvändna, det är så barnsliga! Alla små dagis pojkar blir imponerade av drakar, drakarna kan allt! De är odödliga super-duper-mega varelser som spöar skiten ur alla! Men dom är ju så fruktansvärt kloka attd e inte behöevr göra det.. och de äcklar mig, drakarna är för bebis-fantasy

Och ja, låt de då finnas 3 miljoner alver, varav, låt oss säga en tredjedel är kvinnor, en fjärdedel är sura innåtvända griniga jävlar som hålelr sig undan, och resten är mega skickliga inom sitt, men bara för amn är skicklig behöve rman inte vara en koboldig powerelf? De håller sig till sitt, men om de skulle ställas öga för ögon mot ett annat folkslag i krig, så är det förmodligen övermäktiga... Men människorna kan vara många fler, ocha nvända sig av gryma stridstaktiker....

Krille

Super Moderator
Tolkiens überalver

"Och tolkien målar inte upp alverna som ett überfolk... tyvärr..."

...du kanske skulle läsa Silmarillion igen, speciellt de där avsnitten där Fëanor med söner smiskar balroger på löpande band?

Ceram

Hero
Re: Jodå, tyvärr.

Citat:Står det inte någonstans att människorasen är ganska precis 15.000 år gammal?
Jo...tyvärr. I Legender & Hemligheter, var annars?

- Ymir, som av alla dåliga texter i Eon avskyr den meningen allra mest
Nu ska man inte ta legender och hemligheter för bokstavligt. Om man slarvläser och hoppar hit och dit i texten är det faktiskt bra.

/Tobbe. gillar människor...

Mouja

Hero

Drakar? Fjantiga!? Det var det dummaste jag hört!
De är ju själva grunden på "riddarromantisk-fantasy" (det som du kallar "bebis-fantasy").. se tabell nedan.
1. Drake kidnappar prinsessa.
2. Riddare söker upp draken i dess håla.
3. Riddare och drake slåss.
4. Riddare dräper den eldsprutande besten.
5. Riddare får halva konungadömet och (för hoppningsvis) hela prinsessan.
Hur tufft är inte det på en skala!? ^_^

Det du sitter och gör nu är att klaga på att fantasy är fjantigt då det innehåller drakar. Hade det inte funnits drakar så hade det inte vart lika roligt. Jag vet att alla har olika smak, men drakar är ändå mycket coolare än alver.

Och för att påpeka... drakar var nog en av de saker som "startade" själva fantasyn, de är grunden så att säga. Det är i alla fall så jag hört, men är inte speciellt säker.

Jimmy_SL

Warrior
Re: Drakar vs Alver

Jag skrattar, och mina alviska vänner ler föraktfullt!
Drakar ska naturligtvis finnas med, de måste de! Men de ska Bara finnas där, ruvande på sina skatter och hemligheter i bergets hjärta... De e kanske lite fjantigt, men de ska finnas med, men jag ogillar när man börjar använda dem som uber-monster som alla fruktar och som är bäst på allt... och speciellt nu när Eon tror de vart så kyftiga att göra så att drakar lever med människor?

Fånigt, att en drake skulle vara vänlig, och studera magi på en skola? Och även röka pipa? Det är så fjatigt! Hur reagerar människorna på att de har en best blan sig som vet världens innersta hemligheter, men vägrar avslöja dem? de borde plåga honom ur det, men de går tine för han är uberman!

Men nu handlar kanske inte rollspel om hur 'coolt' saker är, hur mäter du 'coolhet' hur stor den är, vilken som är biffigast och mäktigast, vilken som ser 'coolast' ut?
Haha.....

Alverna äger Drakarna, så är det, och kommer förbli!

Mouja

Hero
Det är inte storleken som räknas...

Jag struntar väl i vem som är "biffigast", jag bryr mig bara om vem som är tuffast. Alver är jäfligt tuffa, men drakarna råkar slå dem.

"och speciellt nu när Eon tror de vart så kyftiga att göra så att drakar lever med människor?"

Jag tycker det är bra, de har tagit bort själva "Arketypen" från den vanliga draken. Jag ger dem fyra skinksmörgåsar för det!
Och f'rexten så är det väl bara en (1) drake (lägg märke till att det är singular) som lever bland människorna?

"Och även röka pipa?"

Jag håller med här, de gick liiite över gränsen där. Jag förstår inte vad en drake ska med en pipa till.. det måste ju gå åt ofantliga mänger tobak om han är större och "tåligare" än en människa.

"Hur reagerar människorna på att de har en best blan sig som vet världens innersta hemligheter, men vägrar avslöja dem?"

Enkelt, de vet inte om att han vet om världens innersta hemligheter.. de vet att han är uråldrig, inte Verdurakh då som är avlad (om jag inte minns fel), men andra mindre civiliserade drakar. De kanske tror att de är väldigt smarta, men de skulle nog inte sätta speciellt mycket på att de vet mycket mer än dem själva. Sedan om det är sanning eller inte vet bara drakarna.

Khakra?

och speciellt nu när Eon tror de vart så kyftiga att göra så att drakar lever med människor?
Är alternativet då att placera dem i hålor i marken där de typ väntar på att bli piskade av första bästa riddare som skuttar förbi? Hur mycket intressant går det egentligen att göra med dem då och hur i helsike motiverar man en hel bok om dem om de bara är ännu ett boffrigt monster?
Som det är nu så tycker jag faktiskt att de både är användbara i spelet och dessutom riktigt intressanta. Inte i första hand för att de är jäkelbäst på allt utan för att de är ett gyllene tillälle att spinna intriger så att det heter duga för att om det är något drakarna som bor bland människorna sysslar med så är det ränksmideri och intrigspel!

Fånigt, att en drake skulle vara vänlig, och studera magi på en skola? Och även röka pipa? Det är så fjatigt! Hur reagerar människorna på att de har en best blan sig som vet världens innersta hemligheter, men vägrar avslöja dem? de borde plåga honom ur det, men de går tine för han är uberman!
Antar att det är Khakra du syftar på så som han återges i Codex nummer 1? I och för sig så har jag försökt att vara den artikeln så trogen som möjligt (för alla de som i år av väntan på drakmodulen har skapat sitt intryck av eons drakar genom denna) men jag kan upplysa om att Kharka numera befinner sig i Pereine, dit han tvingats fly efter att ha utsatts för diverse mystiska "olyckor" som varit nära att förorsaka hans död.

Så varför valde han då att röka pipa och bära glasögon och bete sig som ett allmänt fån sin roll som mäktig drake till trots? Givetvis för att framstå som så männsklig och icke främmande som möjligt, att helt enkelt ta seden dit man kommer och anamma människornas kultur och förstås för att verka mer harmlös än vad man är.
Om man nu INTE vill framstå som allvetande drake som känner universums djupa hemligheter - vad kan vara bättre då än att anta rollen av en halvdement och gubbsjuk drakstackare?

O varför skulle man plåga honom? Han är ingen till förnär (nåväl utom möjligtvis de kvinnor som utsatts för hans "gubbsjukhet" samt den eventuella källan till "olyckorna" :gremtongue:) och såsom en av världens främsta lärare inom teoretisk magi så var han, tills nyligen, en mycket stor tillgång för Lothakademin i An-Thalamur då han var ett namn som införlivade respekt i institutionen.

Fast nu var det väl, som du själv sa, inte det som rollspel handlade om eller? :gremwink:

riddarromantiken = falsifikation av verkligheten

De är ju själva grunden på "riddarromantisk-fantasy" (det som du kallar "bebis-fantasy").. se tabell nedan.
1. Drake kidnappar prinsessa.
2. Riddare söker upp draken i dess håla.
3. Riddare och drake slåss.
4. Riddare dräper den eldsprutande besten.
5. Riddare får halva konungadömet och (för hoppningsvis) hela prinsessan.
Hur tufft är inte det på en skala!? ^_^
Dessvärre så tenderar föloppet du beskriver att vara just bara riddarromantik (dvs. med liten verklighetsförankring) och inte så mycket mer även i Mundana.
Visst skulle en drake inte dra sig för att kidnappa en prinsessa om det gynnade dennes planer men varför då inte be någon annan göra det på ett mindre spektakulärt sätt så att draken själv inte kan utpekas som skyldig? O varför inte hellre kidnappa prinsens i egenskap av blivande regent - DÅ skulle man ju sannerligen kunna begära en hög lösen. O slutligen vilken chans skulle egentligen en stackars riddare ha med sitt fjuttiga svärd (eller möjligtvis lans) mot något som bäst kan jämföras med en pansarvagn, eller för att återuppleva lite Krille nostalgi - en fullt bestyckad Hind helikopter... :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon
Re: riddarromantiken = falsifikation av verkligheten

Varför inte dra logiken ett steg till?

Visst skulle en drake inte dra sig för att kidnappa en prinsessa om det gynnade dennes planer men varför då inte be någon annan göra det på ett mindre spektakulärt sätt så att draken själv inte kan utpekas som skyldig?

Om man är så extremt mäktig; varför bry sig om vem som utpekas?

O varför inte hellre kidnappa prinsens i egenskap av blivande regent - DÅ skulle man ju sannerligen kunna begära en hög lösen.

Återigen, om man är så enormt mäktig, varför inte bara ta det man vill ha, när man vill ha det? Utpressning, intriger m.m. är sådant man gör när man inte har makt nog att ta den direkta vägen.

Även drakar har sina begränsningar

Om man är så extremt mäktig; varför bry sig om vem som utpekas?
För att även endast en liten extra fiende är en minskad chans att lyckas. En fråga om sannolikhet således.

Återigen, om man är så enormt mäktig, varför inte bara ta det man vill ha, när man vill ha det? Utpressning, intriger m.m. är sådant man gör när man inte har makt nog att ta den direkta vägen.
Om man nu inte gillar konsekvenserna av sådana direkta handlingar då? Varför göra sig fiende med folk när du istället kan ge skulden till någon av dina egna fiender? Varför ta en onödig risk när du har både tiden, förmågan och tålamodet att genomföra en listig plan istället? O vad finner du egentligen mest intressant, drakar som lyckas med allt som de åtar sig genom tanklöst våld, eller drakar som faktiskt kan spinna lite listiga planer också?

Slutligen så är inte drakar gudar i den bemärkelsen att de kan göra vad de vill utan att behöva leva med konsekvensen av det hela. Kidnappa prinsessan på torget mitt på ljusa dan och du får en massa av konungens soldater efter dig, varför behöva anstränga sig för att fly från dessa (som ju faktiskt med lite otur kan slå ihjäl dig) då du kan ligga trygg i din boning och njuta av vetskapen att de nu jagar din ärkefiende istället?

Ymir

Liten kantbaron
Nikotindrake?

Och f'rexten så är det väl bara en (1) drake (lägg märke till att det är singular) som lever bland människorna?
Mjae, minst 5, faktiskt.

. Jag förstår inte vad en drake ska med en pipa till.
Röka den, kanske? Uppleva en njutning människorna kommit på som han själv faktiskt aldrig kunnat uppfinna? Ett skäl så gott som något, i mitt tycke. Sedan tänker jag mig det som en rejäl vattenpipa snarare än en vanlig tobakspipa, men det hör väl inte hit.

- Ymir, tycker Khakra är coolast, typ, även om han är lite gnällig över Neogames slutliga tappning

Vindhand

Myrmidon
Re: Även drakar har sina begränsningar

För att även endast en liten extra fiende är en minskad chans att lyckas. En fråga om sannolikhet således.

Du kan inte ha kakan och äta den. Om riddaren är chanslös mot draken behöver draken i sin tur inte bry sig om riddaren. Att ha en drake som är orolig för att reta en riddare som i sin tur är helt chanslös är bara fånigt.

O vad finner du egentligen mest intressant, drakar som lyckas med allt som de åtar sig genom tanklöst våld, eller drakar som faktiskt kan spinna lite listiga planer också?

Ingetdera, naturligtvis. Allsmäktiga drakar är litet sent att introducera sju år efter spelet började ges ut. Småaktigt intrigerande drakar är bara löjligt. Vad kan människorna ha som draken vill ha där det inte är enklare att bara ta det?

Det finns lyckligtvis tusen andra sätt att göra sina drakar. Från Stormbringers sjusovande tjänare av kaos till kinesiska vattenandar...

Hartland

Warrior
Re: Även drakar har sina begränsningar

Du kan inte ha kakan och äta den. Om riddaren är chanslös mot draken behöver draken i sin tur inte bry sig om riddaren. Att ha en drake som är orolig för att reta en riddare som i sin tur är helt chanslös är bara fånigt.
Ljusetsriddare menar nog inte en ridare utans snarare bort åt ett hundra tal. + så många stadsvakter/annat fotfolk man kan hitta.

Ingetdera, naturligtvis. Allsmäktiga drakar är litet sent att introducera sju år efter spelet började ges ut. Småaktigt intrigerande drakar är bara löjligt. Vad kan människorna ha som draken vill ha där det inte är enklare att bara ta det?
Drakar har kunskap om det kommande mörkret om inte jag har fel. Att kidnappa en prinssessa kan mycket väl se till att inte "fel" regent kommer upp på tronen. När det just gäller intrigerande så handlar det mycket om att inte tappa ansiktet. Samt att inte få 100+ riddare på halsen.

Och sen är inte alla drakar alsmäktiga. Vi här pratar DRAKAR dvs lumian och mortach(stavning?) de två typerna av äkta drakar. Sen finns det ju också en uppsjö av andra psudodrakar som isdraken och hydran med mera.

Jag gillar endå iden med att drakar är "allsmäktiga"... Drakar ska vara nått av det mest kraftfulla som finns. Att man sen ger dom en personlighet som dessutom gör att dom inte liger på en stor skatt / mindre prinssesa hela tiden coh väntar på smakrika äventyrare / riddare så är det inget fel med det.
När drakar kommer ut kommer jag på bästa möjliga vis försöka placera mina rollpersoner i mitten av någon av deras intriger. Detta kan funka i princip lika bra som att ge någon av dom kunskap om att mörkret kommer i min värld fast mera sneaky. Detta betyder dock inte att dom nödvändigtvis behöver träffa en drake.
Inte till en början i alla fall...

/Hartland - ska nu fara och träfa en kompis och sen till snökon... Sabla in lägg fick mig att missa frukosten... =p

hatten

Swashbuckler
Re: Drakar vs Alver

Jag skrattar, och mina alviska vänner ler föraktfullt!
Drakar ska naturligtvis finnas med, de måste de! Men de ska Bara finnas där, ruvande på sina skatter och hemligheter i bergets hjärta...
Vilken nytta ÄR hemligheter om man inte använder dom ?
Vilken nytta ÄR skatter om man inte kan utnyttja dom ?
Vad är makt igentligen fysiskt krosa sten Troll JÄTTE BRA på krossa sten ? är fysisk makt det enda som gäller ?
Eller är makt att kunna överlista moståndare manipulera folk i generationer och visa upp för andra drakar Titta jag har fått mina människor att hoppa hopprep..
De e kanske lite fjantigt, men de ska finnas med, men jag ogillar när man börjar använda dem som uber-monster som alla fruktar och som är bäst på allt... och speciellt nu när Eon tror de vart så kyftiga att göra så att drakar lever med människor?

Gamalt ordspråk: "Man fångar fler flugor med honung än med vinäger"
Plåga en drake är farligt för hälsan smickra den och kanske den avslöjar en gobit till hemlighet.
Dessutom så är Draken inte en elev han är LÄRARE. Och ska du muta han duger inte ett äpple.. Ooneey här krävs ett stekt Oxe i äpple sås :gremlaugh:

Sedan ingen VET om drakar känner till alla hemligheter. Drakarna själv erkänner inte att dom gör det. Men de nekar heller inte att de känner till många hemligheter.

Man kan tänka sig att Eons drakar ser hemligheter och mystisk kunskap som skatter.
Och förmåga att manipulera de svagare raserna som styrka.

Men nu handlar kanske inte rollspel om hur 'coolt' saker är, hur mäter du 'coolhet' hur stor den är, vilken som är biffigast och mäktigast, vilken som ser 'coolast' ut?
Haha.....

Knappast...