Nekromanti Alvernas erfarenheter!

Lycan

Hero
Tänkte bara lägga till något litet citat ur Alver: Förbannelsen Folk för att krydda diskussionen.

Sid.8 "Minnet drabbas sällan av åldrandet [...]"

Oj oj! Vilka superalver va? Dessutom gör alvernas speciella mnemotekniska förmågor gör att de ser händelseutvecklingar snarare som helheter än som konsekvenser. Alltså engagerar de sig ofta i krig och dylikt på ett högst personligt plan, något som ofta driver dem att träna in så många alstra-färdigheter och stridskonster de bara kan.

- Lycan

Jimmy_SL

Warrior
Re: Drakar vs Alver

Dessutom så är Draken inte en elev han är LÄRARE.

Ja? Jag skrev att han studerade magi, och det gör väl även lärarna, eller?

är fysisk makt det enda som gäller ?

Naturligtvis inte. Men i de här sammanhanget så handlade allt om hur fysiskt mäktiga varelserna är. Skulle vi prata om psykets makt så skulle alverna, med tanke på den höga åldern vara ganska överlägsna...

Och förmåga att manipulera de svagare raserna som styrka.

Jasså? Men kan inte du berätta för mig, hur gör en drake när han manipulerar folk? Använder han magi, elelr han kanske skrämmer skiten ur dem?
Jag får det inte att gå ihop, hur i helvete kan människorna acceptera att en drake är en lärare på en skola!? Sagornas best, men vågar gå in i de klassrummet? Och hur många prisjägare försöker inte döda honom, och byborna i landet? vad enser de om saken, att konungen tillåter en Drake i sitt eget land!!

HATTEN är din

Skippa drakarmodulen?

Du kan inte ha kakan och äta den. Om riddaren är chanslös mot draken behöver draken i sin tur inte bry sig om riddaren. Att ha en drake som är orolig för att reta en riddare som i sin tur är helt chanslös är bara fånigt.
Vad är det som säger att den skulle vara orolig för en stackars riddare - inget, den bara inser att noll riddare som fiender är bättre än en.
Dessutom handlar det med all säkerhet aldrig om bara en riddare utan naturligtvis flera. Så om alternativ ETT handlar om att sno prinsessan och få en helvetes massa soldater efter sig, och alternativ TVÅ handlar om att göra det samma fast att man själv inte blir jagad utan att man själv får skulden utan att man kanske tom. lyckas bussa dem på fienden. Varför i hela hälsingland skulle man då välja alternativ ett? O varför skulle det vara fånigt att välja den smarta vägen? Personligen tycker jag att en korkad drake känns SÅ mycket fånigare (även om det skulle kunna skapa en intressant karaktär - EN riktigt korkad drake är ju trots allt en rätt charmig idé! :gremgrin:)...

Ingetdera, naturligtvis. Allsmäktiga drakar är litet sent att introducera sju år efter spelet började ges ut.
Aha, så det är bättre att inte släppa boken alls då bara för att det gått ett par år eller? Tror liksom inte att alla de som väntat på den troget skulle uppskatta om neogames efter flera års av utannonsering plötsligt väljer att INTE ge ut den. I så fall skulle man ju inte kunna släppa några nya böcker över huvud taget då ju alla innebär en viss vidaredefinering av världen. Nä, ditt argument förefaller mig absurt även om jag ser en röd tråd med dina tidigare inlägg förespråkandes liknande tankar.

Ok, låt oss anta att neogames skulle sluta att ge ut moduler - på vilket sätt skulle du egentligen gynnas av det om jag får fråga (syftar på den röda tråden i dina tidigare inlägg och inte nödvänigtvis bara på drakarboken)?

Småaktigt intrigerande drakar är bara löjligt. Vad kan människorna ha som draken vill ha där det inte är enklare att bara ta det?
Har jag sagt att de bara skulle syssla med småintriger? Om jag säger Verduhrakh ringer det då någon klocka? I ditt resonemang så resonerar du ungefär som mortuach brukar resonera varvid de inte brukar bry sig om människorna på annat vis än typ som slavar.
Lumian å andra sidan tänker lite mer sofistikerat än så. De inser att flertalet människor som jobbar för ens sak utan att de ens vet om det är fasiken så mycket användbarare och lätthanterliga än samma människor om de skrämts av draken att de måste lyda. Att ta saker med våld är således inte alltid det bästa alternativet - så varför då göra det?

Jimmy_SL

Warrior
Re: Khakra?

sysslar med så är det ränksmideri och intrigspel!

Argh!! Vilken bissar mening, jag fick en dolk igenom hjärtat!
Men Drakarna behandlas inte som människor! Det är en omöjlighet!! Och vilka fördelar kan då en Drake få tack vare intriger? Knappast många, han är ett odjur, han ser ut som ett odjur oavsett om han har glasögon eller ej! och vilken människa börjar intrigera med en drake? de respekterar honom i rädsla! Ich vad smider en Drake för ränker??

Antar att det är Khakra du syftar på så som han återges i Codex nummer 1?

Jag läste om Draken i Mystik&magi

Fast nu var det väl, som du själv sa, inte det som rollspel handlade om eller?

Nej, men den här disskusionen.

Jimmy_SL

Warrior
Re: Det är inte storleken som räknas...

Jag tycker det är bra, de har tagit bort själva "Arketypen" från den vanliga draken

De här med att Neogames ändrar på allting, verkar vara så förbannat bra? Det verkar mer som att folk tror att det är bar baar för Neogames sätter en personlig prägel på varthellst de hittar på?
Drakarna måste vara lite egna, Aöverna måste vara lite egna! Dom ska inte vaar helt som folk minns dem, nej nej, vi måste ändra på dem, för det är så..öm.. GENIALT!

Enkelt, de vet inte om att han vet om världens innersta hemligheter..

I M&M står det ngt om att han lär ha sagt till människorna ngt i stil med: "Jag avslöjar inte bla bla bla förrens ni är redo för det"

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Skippa drakarmodulen?

"Vad är det som säger att den skulle vara orolig för en stackars riddare - inget, den bara inser att noll riddare som fiender är bättre än en."

Frågan är väl om inte draken kan kosta på sig att reta upp lunchen lite för att få som den vill?

"Ok, låt oss anta att neogames skulle sluta att ge ut moduler - på vilket sätt skulle du egentligen gynnas av det om jag får fråga (syftar på den röda tråden i dina tidigare inlägg och inte nödvänigtvis bara på drakarboken)?"

Nu är ju inte jag Vindhand, men jag skulle mest ha tråkigt om de slutade. Inga förseningar att klaga på, ingen möjlighet att klaga på att de trycker för många "nödvändiga" moduler... :gremgrin:
Skämt å sido, jag lirar inte Eon av flera anledningar, men jag stör mig inte på att det är så ferruktansvärt många moduler. Jag antar att det glädjer de som har Eon och det är bara onödigt att ta ifrån dem. Givetvis hade jag varit gladare ifall modulerna kom till ett spel jag gillar, men man kan inte få allt.

Varför ens tänka: Drakar vs Alver?

Naturligtvis inte. Men i de här sammanhanget så handlade allt om hur fysiskt mäktiga varelserna är. Skulle vi prata om psykets makt så skulle alverna, med tanke på den höga åldern vara ganska överlägsna...
Även om jag avskyr diskussioner om vad som är bäst eller boffrigast så får jag nog förtydliga ett par saker här. Fysiskt mäktigast? Ställ en mångtusenårig svärdsviftande alv framför en drake och han blir rostad - garanterat! Ställ tusen svärdsviftande alver framför draken och draken är inte dummare än att han flyger därifrån.
Angående psykets makt - varför skulle alverna vara överlägsna om draken också kan leva länge och dessutom i regel är fasiken så mycket äldre än alverna (en drake räknas som "gammal" först efter 10 000 år, det finns inte vad jag vet någon alv på hela Mundana som är så gammal). O snackar vi värden så JA drakarna slår alverna med häslängder i typ allt.

Men betyder det att de skulle vara coolare eller bättre än alverna? Som jag ser det är det bara en smaksak, man har ju rätt att tycka vad fasiken man vill vad beträffar den saken. Dock så tycker jag att känslan av kulturellt djup är minst tio gånger coolare än jämförselse av stats och dylikt - men så var det ju bara en fråga om smak som sagt...

Jasså? Men kan inte du berätta för mig, hur gör en drake när han manipulerar folk? Använder han magi, elelr han kanske skrämmer skiten ur dem?
Jag får det inte att gå ihop, hur i helvete kan människorna acceptera att en drake är en lärare på en skola!? Sagornas best, men vågar gå in i de klassrummet? Och hur många prisjägare försöker inte döda honom, och byborna i landet? vad enser de om saken, att konungen tillåter en Drake i sitt eget land!!
För att göra det enkelt för mig - läs drakboken så fattar du förmodligen. OM du inte gör det efter att ha läst den så kan vi ta upp den här diskussionen på nytt...

Hartland

Warrior

[...](även om det skulle kunna skapa en intressant karaktär - EN riktigt korkad drake är ju trots allt en rätt charmig idé! )...
Läs Weis/Hickmans bok Alvstjärna! Eller det englelska dito om du känner för det. Där finns det en Senil och ganska intresant drake med.

/Hartland - hitar inte vägen till snökon... =(

Jimmy_SL

Warrior
Re: Varför ens tänka: Drakar vs Alver?

Även om jag avskyr diskussioner om vad som är bäst eller boffrigast

Självklart, kobolder i rollspel suger. Men ibland måste man ha klart för sig vilken varelse som är den mäktigaste...

Ställ en mångtusenårig svärdsviftande alv framför en drake och han blir rostad

Det tror jag också... Men när jag prata om att alver hade överlägset psyke, pratade jag om människor vs alver.

Dock så tycker jag att känslan av kulturellt djup är minst tio gånger coolare

Det tycker jag med... det var därför jag välde bort drakarna i ett tidigare inlägg, bara för det är så Fantasy det går... alla drakar i alal rollspel kom till på samma sätt...

För att göra det enkelt för mig - läs drakboken så fattar du förmodligen. OM du inte gör det efter att ha läst den så kan vi ta upp den här diskussionen på nytt...

Var du tuff när du skrev de där? *ler*
Jag tänker läsa Drakboken, för jag e jäkligt intresserad över hur Neogames får allt att gå ihop...
Men diskussionen är inte avslutad ännu, måhända tar jag upp ämnet en gång till när jag läst drakboken...

Frågan är väl om inte draken kan kosta på sig att reta upp lunchen lite för att få som den vill?
I lumiandrakarnas fall - nej om det liksom inte tjänar någonting till i deras rationalistiska sinne (de är trots allt ett uttryck för stasis) så finns det inge anledning.
I mortuachs fall - sure bring the action on! :gremcool:

Nu är ju inte jag Vindhand, men jag skulle mest ha tråkigt om de slutade. Inga förseningar att klaga på, ingen möjlighet att klaga på att de trycker för många "nödvändiga" moduler...
Ja, DET vore ju verkligen hemskt för alla "gnällspikarna" här på forumet - vad skulle de nu fylla eonforumet med? :gremwink:

Skämt å sido, jag lirar inte Eon av flera anledningar, men jag stör mig inte på att det är så ferruktansvärt många moduler. Jag antar att det glädjer de som har Eon och det är bara onödigt att ta ifrån dem. Givetvis hade jag varit gladare ifall modulerna kom till ett spel jag gillar, men man kan inte få allt.
Då tänker du mer storsint än vissa här på forumet. Klart att du hellre hade önskat dem till spelet du spelar det är ju självklart. Men i bitterheten däröver så spyr du iallafall inte din galla över annat vilket ju alltid är trevligt ( då galla = inte smaka gott ju)!

Jimmy_SL

Warrior

Ja, DET vore ju verkligen hemskt för alla "gnällspikarna" här på forumet - vad skulle de nu fylla eonforumet med?

Du har inte tänkt på att det måste finnas jäkligt mycket att gnälla på, om nu alla gör det?

Tills våra klingor mötas igen då...

Var du tuff när du skrev de där? *ler*
Nä, jag var inte tuff, jag gjorde mig bara tjänsten att slippa sammanfatta kontentan av hela boken jag skrivit i ett litet inlägg! :gremwink:

Jag tänker läsa Drakboken, för jag e jäkligt intresserad över hur Neogames får allt att gå ihop...
Men diskussionen är inte avslutad ännu, måhända tar jag upp ämnet en gång till när jag läst drakboken...
Låt oss då dryfta vidare en eventuell annan gång...*bugar sig dramatiskt och kastar sig upp på sin springare igen och rider i full fart in i köket för att äta en numera något försen frukost...*

Jimmy_SL

Warrior
Re: Tills våra klingor mötas igen då...

*bugar sig dramatiskt och kastar sig upp på sin springare igen och rider i full fart in i köket för att äta en numera något försen frukost...*

*Ler lömsk, drar bågen och följer efter en något försenad frukost*

Allmänt angående gnäll

Du har inte tänkt på att det måste finnas jäkligt mycket att gnälla på, om nu alla gör det?
För den som söker fel och brister så finns det ALLTID någonting att klaga på. För den som inte söker men likt förbannat hittar dem så finns det fasiken så många fler skäl att göra det. Fråga är då bara HUR man gör det? Genom allmänt gnäll (vilket leder till VAD?) eller genom konstruktiv kritik (vilket iofs är lite svårare men som ju också bidrar till en eventuell förbättring/åtgärd av vad som var fel)?

Jag har aldrig påstått att Eon är felfritt, för jag är alldeles för bekant med spelet för att inte ha skådat dess svagheter. Å andra sidan har jag bestämt mig för att faktiskt göra någonting vettigt åt sådant som jag inte gillar varvid jag nu aktivt bidrar till spelutvecklingen.

Jimmy_SL

Warrior
Re: Allmänt angående gnäll

varvid jag nu aktivt bidrar till spelutvecklingen

Bra min vän...
Men det kan vara svårare för skaparna att se felen som spelarna ser...
Låt oss tala lite om din Drakmodul, nog skulle du göra allt för att försvara den mot dålig kritik? Det skulle jag gjort... Det skulle alla göra, endast Jesus kan erkänna sina brister...

hatten

Swashbuckler
Re: Drak-hatten ÄR min

Dessutom så är Draken inte en elev han är LÄRARE.

Ja? Jag skrev att han studerade magi, och det gör väl även lärarna, eller?
Det gör dom...

är fysisk makt det enda som gäller ?

Ett ihåligt argument som bäst.
Då Drakarna HAR högre grund inteligenst.
Då Drakarna själva är odödliga och en UNG drake är flera tusen år gammal...

Och förmåga att manipulera de svagare raserna som styrka.

Han använder inteligens.
Han använder beskydd förmåga. Jag är stor stark och kan skydda era städer från troll demoner och annat hemskt.
Jag kan lära era magiker hemligheter osv..
Skräma skiten är kontraproduktivt och därför något han inte gör.
För det första så i consaber och Alarin har de legender som säger att Drakar ÄR gudarnas utsända de är inte hatade utan respekterade. Läs om gamla tron, Draktron
Sedan generationer av människor som haft en Drake som bottgranne med dom hjälpt dom vid olika tillfällen lärt deras magiker och även motat bort fiender.
Gjort att Drakarna inte är Bestar monster från sagor. De är en verklig grej som alltid funnits och i vissa fall altid varit en del av kungariket.
HATTEN är din
Jeep svart fin rallarversion av en hatt är den. :gremsmile: :tekopp:

Re: Allmänt angående gnäll

Men det kan vara svårare för skaparna att se felen som spelarna ser...
Absolut varvid kritiken faktiskt fyller en funktion!

Låt oss tala lite om din Drakmodul, nog skulle du göra allt för att försvara den mot dålig kritik? Det skulle jag gjort... Det skulle alla göra, endast Jesus kan erkänna sina brister...
Vad gäller Jesus så känner jag tyvärr inte honom särskilt väl så hur han egentligen skulle hantera saken är jag lite osäker på. "Den stora boken" är dock ganska tydlig i sitt budskap... :gremwink:
Varför försvara någonting om kritiken är berättigad? Under konstruktionen (som ju fortgår tills dess att boken hamnar på tryckeriet) så har jag medvetet bett flertalet personer att med just kritiska ögon granska min text. Varför jo, för att man i regel har svårt att se sina egna "blinda fläckar". Vad dessa synpunkter beträffar så har jag givetvis försvarat mig om jag funnit något i min text bättre som det var, men samtidigt på ett flertal sätt ändrat om kritiken varit god och konstruktiv.
Alltså finner jag det dumdristigt att alltid försvara sig mot kritik bara för sakens skull, samtidigt som det förstås är svårt att ändra något i en bok som redan tryckts...