Nekromanti Alvernas erfarenheter!

Pendragon

Swashbuckler
Re: Skippa drakarmodulen?

Det hindrar inte att man ger ut en modul om drakar som faktiskt passar ihop med den värld som redan finns.
Utifrån det jag har sett och hört, så är det faktiskt precis det Neogames gör. Faktiskt.

/Joel

Krille

Super Moderator
Re: Drakar vs rollpersoner

"Min käre Kristoffer Sundelin"

Namnet är Krister.

"Men när jag pekade ut Drakarna på det sättet menade jag ur lokalebefolkningens ögon, de ser en drake som de tror jag gör det, som ett monster!"

Varför det? För att Daaks kyrka säger det? Eller för att den traditionella västerländska traditionen säger det?

Om det första är fallet... tja, Daaks kyrka är inte allenarådande som religion. Tvärtom, får jag påminna om att Tokons gamla tro står som motpart i den åsikten, och anser att Draken är gudomlig?

Om det är andra är fallet... varför i hela Hälsingland måste det alltid vara den västerländska kristna civilisationen med dess monster vara mall? Varför inte utgå från den österländska bilden med drakar som lyckobringande, goda, visa och mäktiga varelser? Och vad sjutton har det med Mundana att göra?

Krille

Super Moderator

"Vad är det som säger att den skulle vara orolig för en stackars riddare - inget, den bara inser att noll riddare som fiender är bättre än en.

Varför?"

En fiende försöker göra en illa. Noll fiender gör det inte.

Vindhand

Myrmidon

Utifrån det jag har sett och hört, så är det faktiskt precis det Neogames gör. Faktiskt.

Förhoppningsvis. Det finns som sagt andra lägen än "allsmäktig drake" och "småaktigt intrigerande drake".

Vindhand

Myrmidon

En fiende försöker göra en illa. Noll fiender gör det inte.

Jo det förstår jag också. Vad jag undrar över är mest hur ljusetsriddare förenar iden "draken vill inte ha riddaren som fiende" med "riddaren har inte den minsta chans mot draken". De är ganska motstridiga förefaller det.

Krille

Super Moderator

"Vad jag undrar över är mest hur ljusetsriddare förenar iden "draken vill inte ha riddaren som fiende" med "riddaren har inte den minsta chans mot draken". De är ganska motstridiga förefaller det."

Mycket möjligt. Men det var inte det som han försökte säga, enligt vad jag uppfattade. Vad han sade var att en fiende är fler än noll fiender. En fiende eller fler innebär ett problem som man måste bry sig om, om inte annat för att de inte ska kunna sabotera ens övriga planer. Noll fiender innebär att man slipper det problemet. Jag fick inte intrycket av att LjusetsRiddare sade något annat, speciellt inte i biten som du citerade.

Vilket för övrigt stämmer rätt bra med min bild av drakar. De gör sig inte fiender om de inte behöver fiender.

Vindhand

Myrmidon
Re: Även drakar har sina begränsningar

Jag tycker du hoppar över, eller missar, några saker här.

Det beror mycket på att min åsikt inte är att draken är en allsmäktig varelse som inte behöver bry sin om något utan att riddaren faktiskt _är_ ett potentiellt hot, kanske med sina 200 kompisar (läbbig riddare). Så jag håller helt med dig.

ljusetsriddare argumenterade mot sig själv i sin iver att såga riddarromantiken: inte bara var kidnappningen av en princessa för farlig för draken, draken var för farlig för riddaren. Det går inte ihop i mina ögon.

Vindhand

Myrmidon

Jag fick inte intrycket av att LjusetsRiddare sade något annat, speciellt inte i biten som du citerade.

Blott ett av många inlägg i tråden. Av gammal vana citerar jag mest för att ge kontext med förväntningen att diskussionens hela flöde är lättare att följa genom att läsa den från början :gremtongue:

Pendragon

Swashbuckler

Förhoppningsvis. Det finns som sagt andra lägen än "allsmäktig drake" och "småaktigt intrigerande drake".
Jäpp. Och slår man ihop dem kan man få ett skoj koncept...

Tänk den uråldrige Ärkedraken Karbylodurin (eller någon annan slumpvist placerad armbåge på tangentbordet), störst och smartast balnd drakar, självskriven ledare, oövervinnelig i envig, visast av dem alla.... och outsägligt dryg. Efter senaste mörkret fick resten av drakarna nog, och gjorde gemensam front mot drygot och uteslöt honom hur alla drakarnas stora planer, för de orkade helt enkelt inte med den dryge översittaren, oavsett hur rätt han hade.
Även om Karbylodurin var mäktigare än alla de andra, och kunde ta sig säkert fyra eller fem av hans mäktigaste fränder samtidigt, så kunde han inget göra då hans eget släkte slöt leden mot honom och bannlyste honom.

De senaste sjutusen åren har han hängt på en undanskymd ö i stora arkipelagen hos en primitiv stam (jäpp, de har varit primitiva i sjutusen år) där han spenderat de senaste sextusen niohundrafyrtiosex åren med intriger och gudomlig intelligens t försöka ta tillbaks sin plats som hövdingens närmaste rådgivare.
Detta har dock inte gått så bra, mest för att han inte insett att ingen står ut med en dryg jävel i längden.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Njäe... Draken är inte för farlig för riddaren. Han tåger ju givetvis dit i spetsen för en liten armé, men i sångerna och sagorna kommer han givetvis förevigas som den ensamme drakdräparen...

Ingen tror väl på allvar att St Eoboth var ensam? :gremwink:

/Joel - som finner sig vara någotsånär överens med Vindhand. Märkligt.

Pendragon

Swashbuckler

Vad jag undrar över är mest hur ljusetsriddare förenar iden "draken vill inte ha riddaren som fiende" med "riddaren har inte den minsta chans mot draken". De är ganska motstridiga förefaller det.
Inte nödvändigtvis. Det finns folk som klarar saker de inte har en minsta chans med hela tiden. Såvida du inte vill hävda att ljusetsriddare påstår att det är fysikaliskt omöjligt att en riddare skadar en drake på något sätt (en vass bit av harnesket som kilat fast sig mellan tänderna kan vara riktigt irriterande :gremwink:) så tycker jag inte de emotsäger varandra alls.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Det är inte storleken som räknas...

Tja, det är väl det de flesta Eon-kritiker tycker att Eon gör för lite.
Du borde försöka få tag i ett ex av Drakar till DoD-91. Den hade du gillat.

/Joel - som svartsjukt vaktar sitt ex(emplar bör det kanske förtydligas till).

Vindhand

Myrmidon

Inte nödvändigtvis. Det finns folk som klarar saker de inte har en minsta chans med hela tiden.

Inte alls. Klarar de av det hade de bevisligen en chans.

(en vass bit av harnesket som kilat fast sig mellan tänderna kan vara riktigt irriterande )

Arrgghh, dragonheart-flashbacks!

Vindhand

Myrmidon

Njäe... Draken är inte för farlig för riddaren. Han tåger ju givetvis dit i spetsen för en liten armé, men i sångerna och sagorna kommer han givetvis förevigas som den ensamme drakdräparen...

Hihi, det är ju en underbar vinkling på det traditionella hjälteeposet. Rollpersonerna anlitas för att lösa saker för någon som vill verka hjältemodig men inte är dum nog att försöka ensam. En slags Ghost-heroes s.a.s. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Vardagsspråk vs sannolikhetslära

"Inte alls. Klarar de av det hade de bevisligen en chans."

Åkejdå, herr petimeter, "praktiskt taget ingen chans" torde vara ett ordval som lämnar möjligheten öppen för att lyckas och som fortfarande beskriver sannolikheten för framgång i fallen Mujaheddin vs Sovjetunionen, Henrik V vs Frankrike och enskilda riddare vs drakar tämligen väl. Det råkar också vara exakt det man menar med "inte den minsta chans" i dagligt tal, så länge man inte snöat in sig för mycket på att p > 0 inte är samma sak som p = 0.

Krille

Super Moderator
Att ändra på allting

"De här med att Neogames ändrar på allting, verkar vara så förbannat bra?"

Ställ dig frågan vad meningen skulle vara med att inte ändra på allting. Om det är bra som det är, varför anstränga sig att ge ut en ny bok om ämnet? Varför göra ett nytt rollspel över huvud taget om ingenting ska ändras? Med den mentaliteten skulle det finnas exakt ett (1) rollspel i världen: Dungeons&Dragons förstra utgåva från 1974.

Vindhand

Myrmidon
Re: Vardagsspråk vs sannolikhetslära

Åkejdå, herr petimeter, "praktiskt taget ingen chans" torde vara ett ordval som lämnar möjligheten öppen för att lyckas och som fortfarande beskriver sannolikheten för framgång i fallen Mujaheddin vs Sovjetunionen, Henrik V vs Frankrike och enskilda riddare vs drakar tämligen väl.

Det hjälper inte. Om riddaren är i praktiskt taget chanslös så finns det praktiskt taget ingen orsak för draken att frukta honom (eller henne). Om draken är orolig för riddaren är det rimligtvis för att denne är ett påtagligt hot (med sina 200 kompisar).

Om draken är rädd för en riddare som i praktiken inte är alls ett hot är draken bara dum, och inte är väl draken dum heller?

Inte heller du får både äta och ha kvar ljusetsriddares kaka.

Krille

Super Moderator
Re: Vardagsspråk vs sannolikhetslära

"Om riddaren är i praktiskt taget chanslös så finns det praktiskt taget ingen orsak för draken att frukta honom (eller henne)."

För att citera en mycket vis man, "en på miljonen inträffar i nio fall av tio". Det vore dumt att inte vara förberedd.

"Om draken är rädd för en riddare som i praktiken inte är alls ett hot är draken bara dum, och inte är väl draken dum heller?"

Vi tar ett ordspråk till. "Högmod går före fall."

hatten

Swashbuckler
Re: Vardags Drakar och drakgrottor..

Det hjälper inte. Om riddaren är i praktiskt taget chanslös så finns det praktiskt taget ingen orsak för draken att frukta honom (eller henne). Om draken är orolig för riddaren är det rimligtvis för att denne är ett påtagligt hot (med sina 200 kompisar).
Kanske inte frukta men man ska ändå vara försiktig. Om du ser en arg liten dvärgpudel som morrar och försöker bitas aktar du dina fingrar eller låter du den bita dig ?
Dvärgbudeln har inte styrka nog att döda dig kanske bita av en finger eller så men den har Praktist inte en Chans att döda eller slita av dig ett finger. Så logiskt sätt har du INGET att frukta..
Jag mistänker att du ÄR försiktig så att du inte blir skadad. Samma kan sägas för Drakarna..

Om draken är rädd för en riddare som i praktiken inte är alls ett hot är draken bara dum, och inte är väl draken dum heller?

"Underskata alldrig en människas förmåga till aktiv dumhet"

Är något jag brukar säga. EN människa som är villig att offra sitt eget liv i en desperat men välplanerad anfall skulle mycket möjligt kunna skada en drake som inte är bered eller överdrivet självsäker.
+100 desperata inget att förlora krigare skulle kunna göra mer än bara skada draken.
Fällor stora nog kan dräpa en drake. Tänk Ewoks och At-Ats..

Inte heller du får både äta och ha kvar ljusetsriddares kaka.
Har inte något med att äta och ha kvar kaka. Utan logiskt en smart drake ÄR försiktigt även om chancen att de små människorna KAN döda honom är obefintlig så existerar den det har historien visat drakarna.

Så en av de smartaste försvar en drake KAN ha är vänliga mänskliga grannar som hjälper honom och försvarar han från 'lönnmördande armer'.

I min kampanj så besökte de en drakes håla den hade bibliotek gigantisk säng med kuddar av enorm storlek fast ringbrynja istället för tyg och aspest istället för ull fans inuti kuddarna som han sov på.
Aspets kan hittas naturligt vid vulkaner..
Skatterna högen hade draken investerat i handelshus och handel. Stordel av förmöghenheten satt säkert försvar i Dvärgiska banker. Men Draken har en liten kista med silver och guld mynt som handpening men han sov inte på dem.

Hans magi bok var en gigantisk historia som troligen kräver att man är Drake eller troll för att ens blädra i.
Pärm av massivt stål boken själv var över 4 m hög. Sidorna var av tjock läder pergament.
Sedan hade han inhyrda vakter och betjänter som städade och såg till att det var snygt. Samt att han kunde låsa sovgrottan. Den hade port och lås.

Pendragon

Swashbuckler

Tja, den traditionella "ensamme" riddaren, som så ofta omnämns i verk som Le morte d'Arthur kallades bara ensam eftersom han var den ende riddaren på plats. Att sen han hade ett litet följe av väpnare, riddarsvenner och andra grisodlare med sig räknades inte. De kunde ju knappast jämföras med en riddare.
Dessutom red ju alla riddare runt med en lite posse. Att de var med var ju underförstått.

/Joel